Een jaar er tussenuit...

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Basoline
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 12 dec 2018, 18:49

Een jaar er tussenuit...



Bericht door Basoline »

Olla!

We zijn druk doende met het plannen om een jaar rond te gaan rijden in Europa. Richtdatum vertrek; 1 september 2022.
We gebruiken onze huidige camper (1989 Hymer B644 Peugeot 2.5TDi) als uitgangspunt maar, we houden onze ogen open voor een ander/beter alternatief. Uiteraard hebben we veel te doen, veel te bespreken en veel te regelen (verhuur huis bijvoorbeeld). Maar hier, in dit "draadje" wil ik me zoveel mogelijk richten op vragen omtrent ervaringen van anderen.

Vraag 1 gasflessen
Ik heb er nu 2 aan boord. Van die blauwe (11kg). Ik ben niet van plan om een hele LPG installatie aan te gaan leggen maar wil de flessen onderweg gewoon vullen. Kan dat?

Vraag 2: off-grid koelen
Ik heb een zonnepaneeltje op het dak liggen. Nu zou ik graag de koelkast ook off-grid willen gebruiken en het liefst op 12V (dus niet op gas). Nu weet ik niet of dit is gedaan door de vorige eigenaar van de camper of dat het uberhaupt kan.

Mocht ik meer vragen hebben (waarvan ik niet direct het antwoord kan vinden met de zoekfunctie 8-) dan laat ik dat weten. Alvast bedankt voor de reacties!
1989 Hymer B644 Peugeot J5 2.5 TDi
Voorheen -> 1991 Hymer B544 Peugeot J5 2.5 TD
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7115
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Een jaar er tussenuit...



Bericht door dedruivenplukker »

Soms krijg je niet het antwoord dat je wil hebben:

https://www.camperpassie.nl/camperset-1 ... ntiel.html

Wat betreft het zonnepaneeltje, lees je even in en vertel ons je energiehuishouding.
Dan krijg je gericht antwoord, maar ik zou zeggen: koelkast op gas (LPG :wink: ).
Laatst gewijzigd door dedruivenplukker op ma 06 dec 2021, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8370
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Een jaar er tussenuit...



Bericht door EasyBee »

Mooie plannen, :thumbup:
Om op vraag 2 door te gaan. Wat voor koelkast heb je nu? Als ie op 220V/12V en gas kan, kun je koelen op 12V vergeten. Het rendement is heel laag (= koelt amper of niet) en het vreet stroom en daar kun je eigenlijk geen zonnepanelen genoeg voor hebben en geen accu is diep genoeg. Dan moet je naar een pure 220v/12V compressor koelkast. Of zoals hierboven al voorgesteld over op LPG, want in Europa heeft bijna elk land zijn eigen gasfles.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Een jaar er tussenuit...



Bericht door Klass »

Mooie plannen!

Wat betreft de koelkast;
Hoe groot is je huishoud accu?
Hoeveel stroom verbruikt de koelkast?
Hoeveel Watt is je zonnepaneel?
Laadt de huishoudaccu ook op als je rijdt?

Ik heb een koelkastje die altijd aan staat en ik sta nooit ergens aan de stekker, het kan dus wel.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22715
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Een jaar er tussenuit...



Bericht door PaulBng »

Inderdaad.
Nee.
En nee...

See above.


Paul
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7115
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Een jaar er tussenuit...



Bericht door dedruivenplukker »

Klass schreef:
ma 06 dec 2021, 22:11
het kan dus wel.
Ik zag dat je meer dan 300Wp als paneel hebt en een 180Ah huishoudaccu. :shh:
Als je dan ook nog de zon op zoekt in de winter kom je een heel eind. :thumbup:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Een jaar er tussenuit...



Bericht door Bas vd laar »

1: Ja dat kan, via een LPG vulnippel, echter, een normale gasfles vul je dan tot 100 procent, en dat wil je niet ,want dat is gevaarlijk.
Met een lege fles kan het wel aan de hand van een tabel zodat je tot 80 procent kan vullen. De vraag is of je dat wil en het mag ook vaak niet, hoewel ze in het buitenland vaak niet zo nauw kijken.
Maar beter koop je gewoon zo'n rode LPG fles die je in het gashok zet, er passen er zelfs 2 in.
Met een buitenvuller is dat ideaal en hoef je je nooit zorgen te maken over je gasverbruik.

2: Nee, dat gaat niet, in no time is de accu leeg als je een absorptiekoelkast op 12 volt laat draaien.
Dus lekker op gas laten draaien, verbruikt haast niets en als je LPG flessen met buitenvuller gebruikt geen zorgen over gasverbruik.
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Een jaar er tussenuit...



Bericht door Klass »

dedruivenplukker schreef:
ma 06 dec 2021, 22:34
Klass schreef:
ma 06 dec 2021, 22:11
het kan dus wel.
Ik zag dat je meer dan 300Wp als paneel hebt en een 180Ah huishoudaccu. :shh:
Als je dan ook nog de zon op zoekt in de winter kom je een heel eind. :thumbup:
Ja dat klopt en een 12V compressor koelkast en sinds kort laadt mijn hh accu ook bij met de dynamo tijdens het rijden.
Als de koelkast een absorptie koelkast is gaat het niet lukken inderdaad.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Een jaar er tussenuit...



Bericht door Atoz »

Zonder dat ik ter plaatse ging om aldaar enige metingen te doen durf ik te schrijven:
Het zal zelfs met een Compressorkoelkast niet voldoende zijn om in de winter de zon op te zoeken met 180Ah en 300Wp op het dak
Met jouw huidige koelkast (absobtie) gaat dat zelfs in de zomer moeilijk.

Eigenlijk zou er nu een lang verhaal over de stand van de zon ten opzichte van de aarde moeten volgen
Evengoed zou er nu een lang verhaal moeten volgen over de invloed van de weersgetijden ten opzichte van je elektriciteitsproductie
Evengoed een verhaal over de invloed van de temperatuur op je zonnepanelen
Eigenlijk ook nog een verhaal over de laadcurve van je loodzuuraccu en wat de gevolgen zijn voor het laden van je loodzuuraccu
Eigenlijk nog een advies om er voor te zorgen dat je accu niet dood gaat door het sulfateringsproces dat optreed bij onvolledige lading.

Maar ik ben moe, misschien wil iemand anders je daarover nog wel wat adviezen geven.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Een jaar er tussenuit...



Bericht door hathi »

Nee Atoz,ik doe ook niet mee,?…Basoline ,ik zou zeggen lees je eens in ( zoekfunctie),of ga iedere dag op de Camping,maar zo gaat het moeilijk worden, het is niet cru bedoeld,maar probeer eerst eens 14 dagen off grid,Dan heb je duidelijkheid, en ervaar je waarom :?:
Hans
Klass
Berichten: 216
Lid geworden op: di 19 mei 2020, 10:51

Re: Een jaar er tussenuit...



Bericht door Klass »

Interessant verhaal Atoz, maar ik schreef juist dat het mij wel lukt, het is alleen een kwestie van hoeveel je zonnepaneel oplevert en hoeveel je verbruikt, al de rest is onzinnige overbodige informatie.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Een jaar er tussenuit...



Bericht door appellover »

Ben regelmatig maanden onderweg,maar ben blij met lpg fles voor de koel/vries kast en verwarming en boiler op diesel.
Heb 400 w op dak en 2 x agm 95 amp.
Maar de accu’s mag je max 50% ontladen dus eigenlijk maar 95 amp.Komt nog bij dat die 95 amp.theorie zijn in een lab gemeten.
Nu gebruik ik ongeveer 50 amp per etmaal incl. tv en vroeger de schotel en decoder.
Dus 1 dag zonder zon ,maar regen ,is al billenknijpen, 50 amp.minder,moet morgen wel de zon schijnen,of geen tv.
Vullen van gewone gasflessen is meestal moeilijk of heel eind rijden.
Heb hier al eens verteld dat ik een spaanse gewone 11kg fles wou vullen in NL ,nou nergens hoor,zelfs niet bij Piet Gas.
Te hoge boetes,zijn heel bang ,gelukkig maar.
Gewoon een lpg met buitenvuller,is geen ombouwen hoor,kun je makkelijk zelf doen.Was voor 235 € klaar in Olst.
Koelvries combi gebruikt ongeveer 1 liter LPG per etmaal.

Gr,Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
+Onderweg+

Re: Een jaar er tussenuit...



Bericht door +Onderweg+ »

appellover schreef:
di 07 dec 2021, 15:05
Koelvries combi gebruikt ongeveer 1 liter LPG per etmaal.
Gr,Ron.
Is dat niet erg veel?
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Een jaar er tussenuit...



Bericht door appellover »

Schijnt normaal te zijn ,3 weken met 21 liter ,incl.koken maar dat koken gebruikt heel weinig.
Is een flinke koelkast met aparte vriezer erboven ,Thetford.
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Plaats reactie