Een jaar er tussenuit...

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Een jaar er tussenuit...



Bericht door Pienmajer »

Dat hangt van je budget af. Ik heb de laatste 3,5 jaar bijna onafgebroken in mn camper geleefd. Zoals hiervoor al is gezegd: Lpg flessen met buitenvulling en metertje er op zodat je kunt zien hoeveel er nog in zit, is aan te bevelen. Ik heb deze van Noorwegen tot Italie en Portugal overal zonder problemen kunnen voltanken bij tankstations.
Verder heb ik 2x100 amp lithium huishoud accus. Ook als de zon niet schijnt houdt ik het daarmee een week uit (als ik niet de hele avond televisie kijk). Met de vitron bmv 712, zie ik hoeveel procent de accus nog geladen zijn en tevens het actuele gebruik of bijladen.
Ook een grotere schoon- en grijswatertank is erg handig, zodat je wat langer ergens vrij kunt staan.
En een tweede wc cassette.
Kost allemaal veel geld, maar het heeft me wel veel gemak opgeleverd.
Gebruikersavatar
Basoline
Berichten: 64
Lid geworden op: wo 12 dec 2018, 18:49

Re: Een jaar er tussenuit...



Bericht door Basoline »

Hoi allen,

Goede tips! Heb ik zeker wat aan!

Betreft vraag 1:
Ik ga een LPG gasfles aanschaffen. Ik wist het bestaan ervan niet maar inderdaad handig!

Betreft vraag 2:
Er zit de originele koelkast in (ben merk even vergeten). Dus die kan op 220v/12v en gas. Maar ik lees dat op gas (LPG) koelen dus de beste optie is, zeker als je wat vaker off-grid wilt staan. Ik had voorheen een 1991 B544 met de originele koelkast erin en die heb ik 1x op gas laten koelen tegen 32 graden buiten. De koelkast had het moeilijk...

Ik ga eens onderzoeken wat voor soort accu ik heb maar moet echt raden wat voor soort zonnepaneeltje erop ligt. Hoe kan ik meten wat het wattage is?

Qua elektrisch verbruik: lampjes (meeste LED), Nespresso apparaat (via omvormer/220v -> ja er zijn alternatieven op gas), waterkoker (220v), devices opladen, beamertje (met accu)...niet echt bijzonder dus. We hebben geen TV aan boord (wel een schotel op 't dak...iemand interesse?? :D ).

Alweer dank voor de tips en adviezen!
1989 Hymer B644 Peugeot J5 2.5 TDi
Voorheen -> 1991 Hymer B544 Peugeot J5 2.5 TD
Gebruikersavatar
Pienmajer
Berichten: 561
Lid geworden op: zo 06 dec 2015, 21:12
Locatie: Sittard

Re: Een jaar er tussenuit...



Bericht door Pienmajer »

Nespresso vereist omvormer van minimaal 1500 watt en de nespresso en waterkoker trekken veel stroom uit je huishoud accu. Als je geen (zeer) grote accu capaciteit hebt, zou ik hier niet aan beginnen.
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6231
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Een jaar er tussenuit...



Bericht door Bas vd laar »

Ik had voorheen een 1991 B544 met de originele koelkast erin en die heb ik 1x op gas laten koelen tegen 32 graden buiten. De koelkast had het moeilijk...
Hoe warmer buiten, des te lager de koelkast zetten als hij op gas staat, klinkt tegenstrijdig maar anders ontwikkeld zich teveel warmte achter de koelkast.
Verder: Plaats 2 ventilatoren achter het bovenste koelkastrooster, deze voeren de warmte efficient af en dan koelt de koelkast beter.
En als het echt bloedheet is: Bevroren literfles met water op bovenste koelkastrooster ( kou zakt naar beneden ) en een andere literfles met water in het vriesvak.
Elke morgen omwisselen, zo heb je ook nog koud bier bij 40 graden :wink:

Qua stroomverbruik: De nespresso lust wel wat stroom, gebruik je die vaak? Bijvoorbeeld 8 kopjes per dag?
Water koken zou ik doen met een pannetje, gas heb je immers genoeg en een waterkoker is niet sneller dan een pannetje op het vuur.

Als je je paneel opmeet kun je wel ongeveer herleiden hoeveel watt hij levert.
De zon staat in de winter echter erg laag, dus grote panelen zijn aan te bevelen evenals een grote accu.
Als je elke dag een stuk rijdt dan laadt de accu natuurlijk makkelijk op, maar als je meerdere dagen zonder stroom wilt staan, zonder te rijden, en alleen op de zon moet vertrouwen dan zal het lastig worden, ook met een dak vol panelen als het een aantal dagen bewolkt is.

Voor alleen die Nespresso zul je dus nogal wat moeten investeren, de rest wat je noemt verbruikt amper iets.
Wij zijn van koffiezetapparaten afgestapt, hoe lekker ook, na een week kun je koffie gezet met kokend water ook weer waarderen, is gewoon even wennen.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Een jaar er tussenuit...



Bericht door ducati 900 »

Goeie tips Bas, TS zou ook een onderbouw gastank kunnen laten plaatsen, ik denk wel 80 liter
dan kunnen er ook nog 2 losse gasflessen mee zodat hij altijd voldende gas heeft en kan hij niet
tanken om watvoor reden ook dan kan hij lokaal altijd nog fles gas kopen.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Een jaar er tussenuit...



Bericht door dedruivenplukker »

Basoline schreef:
di 07 dec 2021, 20:53
Ik ga een LPG gasfles aanschaffen. Ik wist het bestaan ervan niet maar inderdaad handig!

Ik ga eens onderzoeken wat voor soort accu ik heb maar moet echt raden wat voor soort zonnepaneeltje erop ligt. Hoe kan ik meten wat het wattage is?
En het grote voordeel: tanken als je langs een LPG station komt, en niet wachten tot hij leeg is zoals bij flessengas,
dus altijd gas aan boord bij maar een fles.


Meestal staan de specs van het paneel op een sticker op de onderzijde.
Ook kan je het aantal cellen tellen die zijn meestal 0,5 V per stuk.
Maar:
meten is weten.png
meten is weten.png (103.92 KiB) 892 keer bekeken


Een flink huispaneel van bijv. 300Wp kost bijna niet meer en deze i.c.m. een mppt lader is de beste en goedkoopste optie. :thumbup:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Een jaar er tussenuit...



Bericht door Atoz »

Er is onlangs een trukje geschreven op dit forum:
viewtopic.php?p=2093123#p2093123
Er staat:
Er is een heel eenvoudige methode om de capaciteit in Wp van jouw zonnepaneel te berekenen:
neem lengte en breedte in mm en vermenigvuldig die met elkaar (dan krijg je de oppervlakte in mm2).
Deel die uitkomst door 6500 en rond het af op veelvouden van 10. De uitkomst is de capaciteit van jouw paneel in Wp.
Als voorbeeld: lengte 1264 mm, breedte 664 mm, -> Oppervlakte 839.396 mm2 -> gedeeld door 6500 is 129,12 -> afgerond op veelvouden van 10 is het een paneel van 130 Wp.

Niet zo heel nauwkeurig, maar je krijgt wel een idee van de capaciteit in Wp
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Een jaar er tussenuit...



Bericht door Zonneke »

Die berekening gaat wel alleen op bij oude panelen zeker? De panelen worden alsmaar beter en men kan nu veel meer opbrengst genereren op dezelfde oppervlakte. Verschillende berekeningen van diverse panelen geven veel meer Wp aan.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Een jaar er tussenuit...



Bericht door Atoz »

Er zijn zelfs maanlichtpanelen.....
(Was geen typo, maanlichtpanelen)
Moe word ik daar van.
Misschien moet ik minder leren te schrijven.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
wvansl
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 27 apr 2015, 11:00
Locatie: Zweden
Contacteer:

Re: Een jaar er tussenuit...



Bericht door wvansl »

Basoline:
Mooi plan maar je twee punten daar gaan je veel zorgen opleveren.
Ik woon ook fulltime in camper en kan absoluut het volgende aanbevelen:

1) LPG flessen.
Als je gaat reizen door Europa (verschillende landen) is dit een absolute MUST. Geen optie.
Je kunt zelf kiezen of je voor 1 of 2 flessen gaat.

2) Koelkast op gas.
Absorptie (de 12v/220v/gas) koelkast op stroom is niet te doen.
Zelfs een nieuwe compressor koelkast verbruikt best veel. In de zomer lukt dat wel (met voldoende rijden en zonnepanelen) maar in de winter is het problematisch. Zeker met fulltime leven waar je best wel wat dingen verbruikt (laptops etc).

Mijn situatie:
Ik heb 2x150watt panelen op het dak en een 200ah LifePO4 (lithium dus) batterij. Verder ook nog een DC-DC 30a lader en de standaard camper lader. Tijdens het rijden laadt ik dus tegen een 50ah gemiddeld.

Ben in het zuiden van Spanje, heel veel zon, en toch kon mijn batterij (met de volle 200ah capaciteit) het maar net bijhouden.
Zodra je minder gaat rijden en dus alleen via zonnepanelen laadt is het eigenlijk niet voldoende.
En dat is dus met koelkast op gas (LPG).

Water koken op electriciteit is niet te doen, of toch inieder geval niet het gehele jaar rond. Koop gewoon een fluitketel (gas).
Koffie maken (koffie zet op 220v) is wel te doen, in mijn situatie kost 2 grote koppen koffie ongeveer 2% batterij.

Ik typ dit nu van mijn laptop, als ik in mijn Victron BMV kijk is de batterij nu 28% en is het 48 dagen geleden dat die volledig opgeladen was (100%).
Met andere woorden, eigenlijk heb ik te weinig zonnepanelen, of ik rij te weinig.

Moch je stuk efficienter willen laden met zonnepanelen, zorg dat dat ze of uitneembaar zijn of dat je ze kunt kantelen.
In de winter levert een plat zonnepaneel minder dan 40% van zijn waarde, als je ze kunt kantelen naar de zon toe kom je snel op 80%.
Het is nu volle zon, blauwe lucht en mijn 2x150watt panelen leveren nu 75 watt in totaal. Dat zegt voldoende denk ik.

Verder is een goedkope chinese dieselverwarming als extra heel erg fijn. Makkelijk te bedienen, ideaal als backup mocht je Truma een storing hebben en het warmt snel en zuinig op!
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Gebruikersavatar
Sempai
Berichten: 310
Lid geworden op: wo 27 mei 2020, 19:50
Locatie: Mattentaartenstad

Re: Een jaar er tussenuit...



Bericht door Sempai »

Atoz schreef:
wo 08 dec 2021, 11:06
Misschien moet ik minder leren te schrijven.
Nee hoor !!! :thumbup: :thumbup:
Groeten,

Sempai
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Een jaar er tussenuit...



Bericht door marjasjaak »

+Onderweg+ schreef:
di 07 dec 2021, 15:34
appellover schreef:
di 07 dec 2021, 15:05
Koelvries combi gebruikt ongeveer 1 liter LPG per etmaal.
Gr,Ron.
Is dat niet erg veel?
Nee, dat is normaal.
Onze 140 liter (inclusief 15 liter vriesvak) absorptie koelkast gebruikt volgens specs 468g/24h.
Omgerekend circa 1 liter gas per etmaal.
We hadden eerst een 12 liter LPG fles, maar dat was toch te krap. Na 8 dagen vrij staan was de fles wel leeg.
Nu hebben we een 27 liter LPG fles (gevuld max 21,6 liter 80% ) daarmee hebben onze vrijstaan quotum verdubbeld.
De app myLPG.eu is een zeer handig hulpmiddel om je LPG flessen te kunnen vullen.

Tijdens onze laatste reis naar Kreta (2,5 maand) hadden we onderweg last van wegvallende gasdruk.
Bleek dat in onze Truma gasfilter 2019 olie in de pad zat (soort senseo filter), nieuwe pad erin, en alles werkte weer.
De meningen over gebruik van een gasfilter met LPG zijn wisselend, maar gezien de olie prut in het filter, zijn wij er blij mee.

Sjaak
AadenAnke
Berichten: 13180
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Een jaar er tussenuit...



Bericht door AadenAnke »

Atoz schreef:
wo 08 dec 2021, 11:06
Er zijn zelfs maanlichtpanelen.....
(Was geen typo, maanlichtpanelen)
Moe word ik daar van.
Misschien moet ik minder leren te schrijven.
Daar heb ik er 1 van op het dak van de camper liggen, nee echt sta je onder een lantarenpaal ga je in de nacht ff naar het toilet zie je dat er gewoon met 13,8 volt geladen wordt de dag erop geen lantarenpaal wel maneschijn dus geen maanlicht maar lantarenpalen licht paneel. Is me verkocht als daglicht paneel :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10104
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Een jaar er tussenuit...



Bericht door Peter LMC »

Ja dat probleem heb ik ook Ad. :wink:
Je ziet wel een voltage maar geen bijlaad amperage.
Plaats reactie