Een nieuwe AGM-accu
Re: Accu
Bedankt voor jullie reacties.
Dat verbruik was een beetje natte vinger werk. Vorig jaar een keer uitgerekend en toen kwam ik op 50Ah. Dat is waarschijnlijk wat realistischer. En als we een beetje zuinig doen misschien wel iets minder. Dus misschien dat we het met die 30AH ook wel redden (twee laptops, twee telefoons en was LED lampen in de avond).
Het punt is dat we de ene week met een 100Ah het wel redden, en de week erna met een 115AH AGM niet. Beiden afgelopen maand, dus in de winter, met hetzelfde paneel.
Wij zijn benieuwd hoe dit kan. Ik lees iets over dat AMG minder snel oplaad dan een lood accu? Dat zou al iets verklaren...?
Anders rijden we binnenkort even langs een specialist om te kijken of er iets in de aansluiting niet goed zit.
Dat verbruik was een beetje natte vinger werk. Vorig jaar een keer uitgerekend en toen kwam ik op 50Ah. Dat is waarschijnlijk wat realistischer. En als we een beetje zuinig doen misschien wel iets minder. Dus misschien dat we het met die 30AH ook wel redden (twee laptops, twee telefoons en was LED lampen in de avond).
Het punt is dat we de ene week met een 100Ah het wel redden, en de week erna met een 115AH AGM niet. Beiden afgelopen maand, dus in de winter, met hetzelfde paneel.
Wij zijn benieuwd hoe dit kan. Ik lees iets over dat AMG minder snel oplaad dan een lood accu? Dat zou al iets verklaren...?
Anders rijden we binnenkort even langs een specialist om te kijken of er iets in de aansluiting niet goed zit.
Re: Accu
Bedankt, wederom, voor je advies. Goed om deze rekensom te kennenKroppie schreef: ↑ma 06 dec 2021, 19:07een paneel plat op een dak, dus niet naar de zon gericht levert MAXIMAAL 80% van zijn MAXIMALE vermogen, dat is in dit geval 0,8x170=maximaal 136Wp, dat is bij een gemiddelde laadspanning zo,n 10 ampere laden per uur, om in uw verbruik van 70Ah te voorzien heeft u dus minimaal zo,n 9-10 uur volle zon nodig, en ik denk niet dat in uw situatie zo is, en in de winter staat de zon lager dus een nog ongunstigere situatie
jos
Re: Accu
Wat bedoel je met jouw vraag 'dat onze accu zo diep ontladen mag worden?'myway schreef: ↑ma 06 dec 2021, 19:58Je gelooft ook in Sinterklaas
Even ervan uitgaan dat het dagverbruik zo hoog is, heb je al veel te weinig accucapaciteit en veel te weinig solarcapaciteit.
Wat ik mij verder afvraag, hoe kom je erbij dat deze accu zo diep ontladen mag worden?
Waar lees je op af wat de accucapaciteit is?
Wij lezen op het paneel de stand van zaken en op het etiket van de accu de capaciteit?
Re: Accu
Exact. Dit is precies mijn vraag. Mijn excuses naar de rest, ik had deze vraag duidelijker moeten omschrijven. Wel weer veel handige inzichten opgedaan door alle snelle reacties.Aloys schreef: ↑ma 06 dec 2021, 20:22Jullie roepen allemaal "te weinig".
Maar ik lees dat TS het jarenlang tot tevredenheid heeft gedaan met een 100W loodzuuraccu. Nu heeft ie een nieuwe 115Ah AGM-accu en nu is dat opeens te weinig? Ergens klopt er hier iets niet...
Wordt die AGM-accu wel goed opgeladen?
Inderdaad vermoed ik dat de Accu op de een op andere manier niet goed word opgeladen. Maar ik ben geen expert en weet dus ook niet zo goed het verschil in gedrag tussen Lood en AGM. Daar ben ik ook benieuwd naar...
- evdoetelaar+larana
- Berichten: 6774
- Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
- Locatie: Schijndel
Re: Accu
Als leek heb ik veel steun gehad van de adviezen van de experts hier op het forum en daar ook van geleerd. Het begint met een objectief en compleet inzicht in al je energieverbruikers (en de gelijktijdigheid daarvan), daar zijn excelsheets voor beschikbaar (https://www.zwiebelfam.nl/elektrische-e ... in-balans/)
Qua energieverbruik heb ik berekeningen gemaakt van voorjaar, zomer en najaar, omdat dat niet in ieder jaargetijde hetzelfde is (denk daarbij aan behoefte aan koeling, verwarming, verlichting, etc. en de gebruiksduur ervan). Datzelfde geldt ook voor de opbrengst van de zonnepanelen, die is ook niet in alle jaargetijden hetzelfde.
Daarna heb ik de verschillende variabelen qua gebruiksvoorkeuren en hardware inzichtelijk gemaakt:
- hoeveel tijd kan ik / wil ik vrij kunnen staan (wat is maximaal haalbaar zonder dat energie de beperkende factor is)?
- welke accucapaciteit(en) en accutypes komen daarbij in aanmerking, voor welke accucapaciteit heb ik ruimte beschikbaar en nog gewichtsmarge, wat zijn de kosten van de accu's (incl. bijbehorende kabels en overige componenten?
- met welke capaciteit aan zonne-energie zou ik de accu op kunnen laden, voor welke capaciteit is mijn camper geschikt en wat zijn de kosten daarvan (panelen, kabels, laadregelaar en overige componenten)?
- wat is nodig / verantwoord om de accu tijdens rijden op te laden en wat zijn de kosten daarvan?
Al met al is dat best wel complex en daarom heb ik ook meerdere scenario's inzichtelijk gemaakt. Een situatie zoals je thuis gewend bent, is in een camper niet haalbaar. Het blijft altijd een compromis.
Qua energieverbruik heb ik berekeningen gemaakt van voorjaar, zomer en najaar, omdat dat niet in ieder jaargetijde hetzelfde is (denk daarbij aan behoefte aan koeling, verwarming, verlichting, etc. en de gebruiksduur ervan). Datzelfde geldt ook voor de opbrengst van de zonnepanelen, die is ook niet in alle jaargetijden hetzelfde.
Daarna heb ik de verschillende variabelen qua gebruiksvoorkeuren en hardware inzichtelijk gemaakt:
- hoeveel tijd kan ik / wil ik vrij kunnen staan (wat is maximaal haalbaar zonder dat energie de beperkende factor is)?
- welke accucapaciteit(en) en accutypes komen daarbij in aanmerking, voor welke accucapaciteit heb ik ruimte beschikbaar en nog gewichtsmarge, wat zijn de kosten van de accu's (incl. bijbehorende kabels en overige componenten?
- met welke capaciteit aan zonne-energie zou ik de accu op kunnen laden, voor welke capaciteit is mijn camper geschikt en wat zijn de kosten daarvan (panelen, kabels, laadregelaar en overige componenten)?
- wat is nodig / verantwoord om de accu tijdens rijden op te laden en wat zijn de kosten daarvan?
Al met al is dat best wel complex en daarom heb ik ook meerdere scenario's inzichtelijk gemaakt. Een situatie zoals je thuis gewend bent, is in een camper niet haalbaar. Het blijft altijd een compromis.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19157
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Accu
Je "roept" dus toch het een en ander op basis van aannames...
TS heeft niet gezegd dat "je in je camper hetzelfde comfort wil als thuis". Hij had met de "oude" accu aan 100Ah uur genoeg en vraagt zich af waarom dat met deze nieuwe accu niet lukt. En jij trekt meteen de conclusie "dat er serieuze aanpassingen aan jouw elektrische installatie moeten gebeuren."
Die conclusie kan wel zijn gedaan op basis van "meten is weten" maar voor zover ik weet ben je niet bij TS geweest om te meten
Mijn punt is dit: we moeten niet iedereen met een klein elektrisch probleempje meteen een duizenden euro's kostende LifePo-installatie gaan voorhouden met een dak vol zonnepanelen. Er zijn nog steeds serieuze camperaars die aan 100Ah zónder zonnepanelen genoeg hebben.
In mijn vorige camper had ik voor de huishouding 2 x 100Ah loodzuuraccu's, zónder zonnepanelen. En ik had altijd stroom genoeg, ook voor mijn 100W zendinstallatie.
Ok, twee lange avonden op een eilandje met pile-ups en honderden radioverbindingen was wat teveel van het goede, maar één lange avond hielden ze dat wel vol. En toen had ik ook nog meerdere halogeenspotjes van 10W...
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Accu
Zoals al gemeld zou de AGM sneller geladen kunnen worden dan een vloeistofaccu. De inwendige weerstand is veel minder.
Maar ik had alle al ingevuld voor je. Alleen de locatie moest ik even schatten.
@evdoetelaar+larana
Inderdaad is het belangrijk om een goed overzicht te hebben van het energieverbruik.
De EU site is gemakkelijk om één en ander te toetsen. Hier kun je zelfs per uur gegevens krijgen.
Maar ik had alle al ingevuld voor je. Alleen de locatie moest ik even schatten.
@evdoetelaar+larana
Inderdaad is het belangrijk om een goed overzicht te hebben van het energieverbruik.
De EU site is gemakkelijk om één en ander te toetsen. Hier kun je zelfs per uur gegevens krijgen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
- Hoofdnoorman
- Berichten: 15363
- Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
- Locatie: Deventer
Re: Accu
Tsja, aannames of niet, TS zegt dat het misschien ook 30 Ah zou kunnen zijn.
Dat dus maar eens ingevuld op de site en met een 100 Ah accu.
Dan komt er al wel wat beters uit, maar toch nog een aantal maanden een lege accu.
.
.
Dat dus maar eens ingevuld op de site en met een 100 Ah accu.
Dan komt er al wel wat beters uit, maar toch nog een aantal maanden een lege accu.
.
.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Rudy en Hockey.
- Atoz
- Berichten: 5457
- Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
- Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa
Re: Accu
Daarop kan ik enkel antwoorden dat ik las wat er geschreven stond.Aloys schreef: ↑ma 06 dec 2021, 21:41Je "roept" dus toch het een en ander op basis van aannames...
TS heeft niet gezegd dat "je in je camper hetzelfde comfort wil als thuis".
....
Die conclusie kan wel zijn gedaan op basis van "meten is weten" maar voor zover ik weet ben je niet bij TS geweest om te meten
...
Ik las:
Echter, we merken dat we, zodra we de omvormer (1200W pure sinus) aanzetten met één of twee laptops eraan, de accu volgens het hh paneel heel snel van 70 naar 50% gaat.
Idealitair zouden wij de hele dag de omvormer aan willen laten staan, en af en toe wat erin willen prikken. ....
Maar blijkbaar heb ik verkeerd gelezen
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Re: Accu
Las ik niet ergens dat ts zelf de accu vervangen heeft naar AGM? Is toen de juiste volgorde aangehouden van koppelen i.v.m. de zonnepanelen!
Eerst de zonnepanelen los van de lader, dan de accu wisselen en dan de zonnepanelen weer terug op de lader? Scheelt een slok op een borrel wanneer de lader nu op 24volt staat.
//Kees
Eerst de zonnepanelen los van de lader, dan de accu wisselen en dan de zonnepanelen weer terug op de lader? Scheelt een slok op een borrel wanneer de lader nu op 24volt staat.
//Kees
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
- Bob Diesel
- Berichten: 31964
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer:
Re: Accu
Nav de eerdere link van TS
En een fluitketeltje en oploskoffie neemt
Scheelt een slok op de koffie als hij hier mee stoptdagelijks gebruik van 1400W Nespresso
En een fluitketeltje en oploskoffie neemt
Accu
Dat is dan al wel weer knap op een 1200 watt omvormer.
In een andere topic geeft TS ook nog aan dat er accu’s voor een step worden geladen.
Op welk display dat TS zijn accu kan monitoren???
Als er dan ook nog gedacht wordt dat je ongestraft elke dag uit een 115 Ah 60-70% kan halen, die ook waarschijnlijk niet vol was
In een andere topic geeft TS ook nog aan dat er accu’s voor een step worden geladen.
Op welk display dat TS zijn accu kan monitoren???
Als er dan ook nog gedacht wordt dat je ongestraft elke dag uit een 115 Ah 60-70% kan halen, die ook waarschijnlijk niet vol was