Luchtvering plaatsen om meer rijhoogte achter te krijgen?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
wvansl
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 27 apr 2015, 11:00
Locatie: Zweden
Contacteer:

Luchtvering plaatsen om meer rijhoogte achter te krijgen?



Bericht door wvansl »

Hoi!
Heb een camper, Fiat 2.8 JTD, 2004, ALKO chassis, 6.85m.
In Spanje raakt af en toe (met voorzichtig rijden) de achterkant de grond. Spaanse wegen hebben nogal grote "knikken" soms.

Ik vraag me af of met (simpele) luchtvering achter te plaatsen ik de bodemhoogte (achter) kan verhogen? Al is het maar eventjes per keer (ik zie meestal wel dat ik de achter kant ga raken). Dan zou ik hem even hoger kunnen stellen, hobbel over en daarna weer laten zakken.
Kan dat een oplossing zijn?

Zoja, wat mag ik als kosten verwachten voor zoiets? 1.000eur ongeveer?
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Meine
Berichten: 4748
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Luchtvering plaatsen om meer rij hoogte achter te krijgen



Bericht door Meine »

Links en rechts een extra veerblad er bij plaatsen is ook een goede oplossing.

Op de sloop ergens een hulpblad onder een bestelwagentje weghalen is de goedkoopste oplossing.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13419
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Luchtvering plaatsen om meer rij hoogte achter te krijgen



Bericht door hathi »

Kijk eerst of je een Alco,of gewoon chassis hebt,Alco is iets duurder,….maar voor de prijs ,welke je aangeeft is het wel te maken, ,en mss heb je niet eens een compressor nodig, omdat bij waterpasstand je probleem ,meestal al opgelost is,en dan ook weer goedkoper uitvalt
Hans
Gebruikersavatar
fstuif
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 17:48
Locatie: Zevenaar

Re: Luchtvering plaatsen om meer rij hoogte achter te krijgen



Bericht door fstuif »

Ik rij al jaren met hulpluchtvering achter. De achterbumper gaat ongeveer 12 cm omhoog als ik hem volledig oppomp. Voor de Spaanse hobbels dus meer dan genoeg. Maar.......ook tijdens het rijden heeft het nut. Bij rotondes helt de boel minder over en de stabiliteit op de snelweg is stukken beter. Als je op een cp niet helemaal waterpas staat is dat met de luchtvering vaak al op te lossen en hoef je geen blokken te plaatsen.
Het dunlop systeem kost € 600 en een beetje en dan komt het plaatsen daar nog bij. De prijs die jij noemt moet de echte max prijs kunnen zijn.
Voor voorbeelden kun je kijken op www.oluve.nl.
Met vriendelijke groet.

Fred

Achter iedere bocht een nieuw avontuur. Ik hoop nog vele bochten te mogen rijden.
Gebruikersavatar
Sun
Berichten: 543
Lid geworden op: di 24 apr 2012, 18:35
Locatie: Boven Leeuwarden

Re: Luchtvering plaatsen om meer rij hoogte achter te krijgen



Bericht door Sun »

Heb zelf de set van Oluve aangesloten. Was goed te doen.

Gr Arie
Knaus Sun Ti 650 ME, Renault Master 3.0 L, dCi 140
Gebruikersavatar
wvansl
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 27 apr 2015, 11:00
Locatie: Zweden
Contacteer:

Re: Luchtvering plaatsen om meer rij hoogte achter te krijgen



Bericht door wvansl »

Meine schreef:
ma 06 dec 2021, 11:23
Links en rechts een extra veerblad er bij plaatsen is ook een goede oplossing.

Op de sloop ergens een hulpblad onder een bestelwagentje weghalen is de goedkoopste oplossing.
Ik heb geen bladvering maar ALKO chassis

hathi schreef:
ma 06 dec 2021, 11:39
Kijk eerst of je een Alco,of gewoon chassis hebt,Alco is iets duurder,….maar voor de prijs ,welke je aangeeft is het wel te maken, ,en mss heb je niet eens een compressor nodig, omdat bij waterpasstand je probleem ,meestal al opgelost is,en dan ook weer goedkoper uitvalt
ALKO chassis, zoals in mijn post is aangegeven
fstuif schreef:
ma 06 dec 2021, 11:50
Ik rij al jaren met hulpluchtvering achter. De achterbumper gaat ongeveer 12 cm omhoog als ik hem volledig oppomp. Voor de Spaanse hobbels dus meer dan genoeg. Maar.......ook tijdens het rijden heeft het nut. Bij rotondes helt de boel minder over en de stabiliteit op de snelweg is stukken beter. Als je op een cp niet helemaal waterpas staat is dat met de luchtvering vaak al op te lossen en hoef je geen blokken te plaatsen.
Het dunlop systeem kost € 600 en een beetje en dan komt het plaatsen daar nog bij. De prijs die jij noemt moet de echte max prijs kunnen zijn.
Voor voorbeelden kun je kijken op www.oluve.nl.
Bedankt! Ik ga eens kijken hier naar. Zou 12cm (ongeveer) bij iedere camper zijn of maar bij sommige types.
Ik vind opzich de vering en rij gedrag nu perfect, het is dus echt voornamelijk te doen voor de vervelende wegen (en we rijden veel onverharde wegen of wegen die niet echt camper vriendelijk zijn)
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Luchtvering plaatsen om meer rij hoogte achter te krijgen



Bericht door ducati 900 »

fstuif heeft gelijk, ik heb dat er al 15 jaar onder omdat ik veel met wisselende belasting rij,
naar beurzen laad ik ongeveer 900 kilo in.
En met het pompje dan gaat hij zo omhoog.
En ook als je een lang stuk met veel zijwind, bijvoorbeld de afsluitdijk over rijdt dan zet je hem zo recht.
Tot nu toe nog maar 1 x een balg kapot gehad omdat hij bij mij niet hoog genoeg zit en
zo als eindstop dient.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Bas R
Berichten: 77
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 21:16

Re: Luchtvering plaatsen om meer rij hoogte achter te krijgen



Bericht door Bas R »

Heb hier ook naar zitten kijken.
Basis set zonder compressor kost krap 400€.
Als ik het goed begrijp kun je dan via 2 autoventielen er lucht in pompen.

Heeft het veel meerwaarden om de set dan nog uit te breiden met een compressor en bediening in de cabine?
Of werkt het zonder ook prima als extra hulpvering? Even zoeken wat de goede druk is en er dan niets meer aan doen?
Joske
Berichten: 2506
Lid geworden op: za 26 mar 2005, 13:28
Locatie: Portimão, Portugal

Re: Luchtvering plaatsen om meer rij hoogte achter te krijgen



Bericht door Joske »

Spanje? Zweden?
Maar ik wil je aanraden eens bij www.carsupport.nl in Krimpen aan de IJssel langs te gaan.
Groeten van Joske!
Naast camperen en geocachen, ook fan van een van Nederlands mooiste producten:
Afbeelding

Afbeelding
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5671
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Luchtvering plaatsen om meer rij hoogte achter te krijgen



Bericht door Camperic »

Ik heb dezelfde camper :wink: en mij is door een deskundige die zowel stalen (hulp)veren als luchtvering monteert verteld dat er te weinig ruimte is voor de balgen van luchtvering. Daardoor moeten (te) kleine balgen worden gemonteerd die het niet lang vol zullen houden. In ieder geval ook iets om mee rekening te houden.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Luchtvering plaatsen om meer rij hoogte achter te krijgen



Bericht door ducati 900 »

Er bestaan montagesetjes voor Alko volgens mij waarbij de balgen achter de as worden gemonteerd waardoor
de balgen wel lang genoeg kunnen worden maar je schrikt je rot van de kosten.

@ Bas R, TS wil tijdelijk, als hij een kuil ziet aankomen de druk verhogen en zal dan zonder compressor
de balgen op moeten pompen, niet handig lijkt mij.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Peter+Annie
Berichten: 1345
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Luchtvering plaatsen om meer rij hoogte achter te krijgen



Bericht door Peter+Annie »

Onder onze camper,die we nog maar een half jaar hebben,zit ook hulpluchtvering,die ik met de bandenpomp op moet pompen,dus geen eigen compressor.
Veel ervaring met hulpluchtvering op de camper heb ik dus niet,
Waar ik wél ervaring mee heb is luchtvering op vrachtwagens,al zowat 40 jaar;en als je luchtvering wilt gebruiken om een kuil of oneffenheid in de weg te ontlopen kan ik je vertellen dat ,zodra je de oneffenheid ziet,je al te laat bent.
Waar je er wel wat aan zou kunnen hebben is als je b.v een veerboot oprijdt,of een steile helling van een camping,en je de tijd hebt om je luchtvering omhoog te zetten.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13419
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Luchtvering plaatsen om meer rij hoogte achter te krijgen



Bericht door hathi »

Iedereen,met een Camper,welke ,beladen,niet Horizontaal staat,heeft wel degelijk baat bij Luchtvering,dus ik begrijp de negativiteit,dan ook niet,je kan ze R/ L apart vullen,( makkelijk als er verschil is in hoogte tussen de beiden zijden is ,….je kan gewoon R+L vullen tegelijk met het banden pompen,en het voldoet uitstekend,,…….wil je meer luxe ,kun je nog aanvullen,met 2 metertjes,ter controle?,wil je nog meer luxe,ook nog met een Compressor,maar let wel dat geeft ,meer gewicht,en meer leiding,en stroomverbruik ,ook meer kans op lekkage,dat moet ieder zelf weten,…maar het hoeft niet,ik wilde dat eerst ook,maar de compressor ligt hier nog steeds,en wel omdat ik meer banden moet pompen ,dan ooit lucht in de balgen,dus ik laat het zo,…met Links en Rechts,een vulnippel net achter het Achterwiel,in ieder geval rijd het toch geluidlozer dan blad vering,en je kan corrigeren,als bv de water tank,of meer gewicht aan 1 zijde is,zeker een aanrader,voor alle merken verkrijgbaar, en makkelijk te monteren
Hans
Pedro48
Berichten: 260
Lid geworden op: za 08 sep 2018, 20:55

Re: Luchtvering plaatsen om meer rij hoogte achter te krijgen



Bericht door Pedro48 »

Ik heb jarenlang met pickups met daarop een afzetunit gereden. Isuzu, Chevrolet, en Dodge.
Door de nogal ver achteroverbouw hingen die dingen altijd wat op hun kont.
Bij alle trucks luchtbalgen tussen, of naast de bladveren gebouwd, met een 12 volt compressortje.
Met een drukknopje om bij te pompen, en een simpel handbediend ontluchtingsventieltje om weer te zakken.
Vlgs mij ging de achterkant bij lege auto wel 20 cm omhoog bij druk op de balgen zetten.
Dat was ook weer handig om achteruit verder in het water te kunnen rijden met mijn boottrailer.
Duur was het allemaal niet echt.
Alle 3 de keren was het maar een paar honderd gulden/euro.
Het 12 volt compressortje had ik al, om banden op te pompen en zo.
Het onderbouwen varieerde van een paar uur tot een halve dag werk.
Adria Coral Supreme S 690SC
Plaats reactie