Hanomag Henschel F40: raad de motor

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Hanomag Henschel F40: raad de motor



Bericht door ducati 900 »

Ja en die type aanduidingen vind ik ook wel verwarrend.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Hanomag Henschel F40: raad de motor



Bericht door Meine »

Die aanduidingen gebruikt MB vandaag de dag nog steeds. 206: 2 ton 60 pk, 306: 3 ton, 60 pk.

Moderne sprinters hebben vaak wat meer vermogen en hebben dan een aanduiding als 313, 3 ton 130 pk.

Of een oude 6x6 kipper met een neus: 2624, 26 ton 240 pk.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Hanomag Henschel F40: raad de motor



Bericht door ducati 900 »

Klopt en dat maakt het zo verwarrend, ik wil voor mijn 308 een oliefilter.
Voor welk type?
Voor mijn 308 en dan moet ik weten welk type het is.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Hanomag Henschel F40: raad de motor



Bericht door dedruivenplukker »

Een 308?

Geen D achter het nummer?

Dat is dan de benzine versie: 208 / 308 M115 (115.955/972) I4 2307 cc 85 PS (63 kW) / 4800 160 Nm / 2000 1977–1982
Dus geleverd met twee motoren: de M115 955/972 volgens wiki.
Niet de meest gangbare versie.
MB 208 308.jpg
MB 208 308.jpg (29.1 KiB) 204 keer bekeken

Kan je het dan nog niet vinden, rij even langs de MB bedrijfswagen garage.
Dat is het leuke van de MB alles is gedocumenteerd en veel onderdelen zijn (de volgende dag) nog leverbaar.
En is het er niet, vraag even de uitdraai mee aan de hand van het chassis nr. daar staat alles op. :wink:

Er stond laats bij de garage iemand te klagen dat het wat langer duurde voor er een handremkabel was, bleek om een ex-brandweerwagen van meer dan 50 jaar oud te zijn. :roll:

Ik ben wel eens op vrijdagmiddag langs geweest,
werd het oude microfiche apparaat achter uit het magazijn gehaald om de jonge monteurs te laten zien hoe het vroeger ging. :thumbup:
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Hanomag Henschel F40: raad de motor



Bericht door ducati 900 »

Dit was een gesprek met een klant.
Mensen denken dat ze, als ze zeggen ik heb een Mercedes 308, dat ik dan gelijk weet watvoor Mercedes ze hebben.
Maar er zijn wel 5 type's 308 va. '77 tm nu, totaal verschillende auto's.
Ik hoef niet naar de dealer, ik weet meer van die oudere type's dan wie dan ook bij welke dealer.
Ik heb de coude onderdelenboeken, fisches, cd roms, dvd's, EPC en webpart zodat ik er altijd
uit kom en precies kan zien welk onderdeel waar ligt.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
DiffRental
Berichten: 1594
Lid geworden op: wo 14 feb 2018, 17:33

Re: Hanomag Henschel F40: raad de motor



Bericht door DiffRental »

ducati 900 schreef:
di 07 dec 2021, 21:51
Ja en die type aanduidingen vind ik ook wel verwarrend.

Ben
Precies, ik weet nog dat ik ooit eens aan een 206 heb gewerkt en dat was een benzine versie.
Al de andere bussen die ik nog weet waren 207 en 208 diesels.
Wist dus niet dat er eerder al 206 diesels waren.

Op zich zijn de type aanduidingen wel duidelijk maar over de jaren met dezelfde cijfers wordt het wel verwarrend.
Groeten Peter
Plaats reactie