Truma Combi 4E vreemde foutmelding W401H

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
kurtvandeweerdt
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 11 aug 2019, 10:39

Truma Combi 4E vreemde foutmelding W401H



Bericht door kurtvandeweerdt »

Hoi!

Ik krijg nu in de koudere maanden bijna dagelijks de foutmelding W401H: Zomerstand met leeg waterreservoir (oorzaak) -> Verwarming uitzetten, afkoelen en boiler vullen met water (oplossing).

De boiler is echter altijd gevuld en laat ik ook altijd op 40º verwarmd. Daarnaast staat de verwarming ook gewoon op. Hier doe ik niks fout mee, toch?
Een bedenking die ik mij maak... de Truma Combi zit ingebouwd in de garage onder mijn bed en twee verwarmingsuitlaten komen direct uit in de garage, oftewel dezelfde ruimte als de Truma Combi staat. Deze heb ik met zo'n klepje dicht gedaan, maar er komt nog altijd wel warmte door. Volledig luchtdicht maken lijkt me sowieso niet gunstig. Maar zou het kunnen dat de Truma toch oververhit geraakt door de ruimte en daardoor deze foutmelding geeft? Ik zou het anders niet weten...

Hoor graag als iemand hier meer van weet! We hebben de camper zelf gebouwd, maar ik ga Truma ook nog contacteren hierover. Hopelijk kan iemand van jullie toch al iets interessant vertellen in tussentijd.

Merci!
Laatst gewijzigd door kurtvandeweerdt op za 04 dec 2021, 15:09, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1219
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Truma Combi 4E vreemde foutmelding W401H



Bericht door Huub56 »

Kun je die verwarmingsuitlaten dan niet tijdelijk dicht zetten om te kijken of het dan goed gaat.?
kurtvandeweerdt
Berichten: 3
Lid geworden op: zo 11 aug 2019, 10:39

Re: Truma Combi 4E vreemde foutmelding W401H



Bericht door kurtvandeweerdt »

Sorry, dat had ik moeten vermelden.. deze heb ik dicht gedaan met zo'n klepje, maar er komt nog altijd wel wat warmte door.
DucatiMax
Berichten: 1
Lid geworden op: vr 03 mei 2019, 20:23

Re: Truma Combi 4E vreemde foutmelding W401H



Bericht door DucatiMax »

Onze Weinsberg Pepper heeft dit probleem sinds de aankoop vorig jaar, Onze camper is afgelopen jaar een aantal keer bij een Truma Dealer geweest, en die konden het probleem niet oplossen. Onze camper staat nu bij onze dealer, die hebben een nieuwe printplaat gemonteerd maar dit was niet de oplossing. De Truma is nu uitgebouwd en opgestuurd naar Truma. Dus afwachten wat de uitkomst is.
pwhooftman
Berichten: 1821
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Truma Combi 4E vreemde foutmelding W401H



Bericht door pwhooftman »

kurtvandeweerdt schreef:
za 04 dec 2021, 14:13

Een bedenking die ik mij maak... de Truma Combi zit ingebouwd in de garage onder mijn bed en twee verwarmingsuitlaten komen direct uit in de garage, oftewel dezelfde ruimte als de Truma Combi staat.
Dat lijkt me niet juist, is dat standaard? De Truma wordt van zichzelf al warm genoeg om de garage te verwarmen, lijkt me. Kun je een foto plaatsen van die uitlaten in de garage?
Eric-jan
Berichten: 163
Lid geworden op: zo 14 mar 2021, 9:58

Re: Truma Combi 4E vreemde foutmelding W401H



Bericht door Eric-jan »

Volgens mij moeten er altijd min 2 open staan die het meest in de buurt van de kachel zitten
Om zijn warmte goed kwijt te kunnen.

Bij mij staat het in de beschrijving vermeld met de oude type truma, sterker nog ik heb ze eens dicht gedaan en plop kachel na zeg een uurtje uit en erg heet onder het bed waar de truma staat in zijn eigen kast.

Het is maar een idee 🙂
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2137
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Truma Combi 4E vreemde foutmelding W401H



Bericht door jaap van duijn »

@PWHooftman,

Ook bij ons Weinsberg Carasuite is af fabriek een uitlaat van verwarming onder het bed geplaatst.
Komt niet veel uit maar dat is "regelen" . Dacht er nog over om een "buis ventilator van Truma" in te bouwen maar van af gezien.
We hebben geen last van koude die dus uit de berging komt.
Wel hebben we last van condens op de berging deur bij het deur rubber en soms zelfs de deur wand, aluminium strippen en zo meer.
Niet in Nederland gezien ook in de winter.
Wel in minus graden C. in en met wintersport en gebieden.
Maar we weten het, en zodra terug in huis/garage de verwarming aan en afzuig ventilatie bij en met met kom ik met apparaatje na 2 dagen op de waarde die ik nieuw gemeten heb.
Welke stand apparaat heeft weet ik niet maar neem vergelijk dat is toch goed.
Immers meten is vergelijken - of zie ik het verkeerd.

Het is wat het is, groet Jaap van Duijn.
Plaats reactie