Laptop voor in de camper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
MargotCamper71
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 30 aug 2019, 9:34

Laptop voor in de camper



Bericht door MargotCamper71 »

Ik ben van plan een nieuwe laptop te kopen, budget circa 500,- maar wil de laptop wel vaak kunnen gebruiken in de camper, dus moet een lange batterijduur hebben en laag wattage om te laden. Huidige laptop heeft 120Watt lader en dat is niet handig.

Welke laptops zijn hiervoor geschikt, zou ook linux (bv Ubuntu) mogen zijn, maar vraag me af of je daar ook kpn itv en netflix fatsoenlijk op kunt kijken?
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door 309T16 »

Kan je m.i. beter de beter de websites als Tweakers, kieskeurig enz bekijken.

Maar waarom die vraag? Ook die accu in die laptop moet geladen worden. Je hebt immers een camper met ongetwijfeld een energiebron. Die kan je laptop prima laden. Rechtstreeks vanuit de 12V via een geschikte adapter of via 230V (omvormer).

Wattage (vermogen in NL) is niet belangrijk in dit verhaal. Het gaat om de Wh waarde (hoeveelheid energie), die je nodig hebt om een accu weer vol te krijgen. 120W zou bij 12V 10A inhouden, Met wat rendementsverlies van de adapter 11A. Geen probleem voor een accu.
Laatst gewijzigd door 309T16 op za 04 dec 2021, 11:47, 2 keer totaal gewijzigd.
2lions
Berichten: 144
Lid geworden op: wo 12 nov 2014, 13:37

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door 2lions »

Hallo, Ik kan alleen reageren op de Linux suggestie. Ik ben zelf een Linux Mint gebruiker maar dan op een gewone pc. Zover ik weet zijn er wel laptops met een Linux distro maar die komen ruim boven het gestelde budget.
Voor een zoektocht naar een voor jou geschikte pc raad ik aan om eens rond te kijken op Tweakers.net of de site hardware.info daar is veel goede informatie te vinden.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door Aloys »

Onze nieuwe laptop-voor-in-de-camper is een Lenovo Ideapad, 14 inch.
Mooi compact, beeldscherm groot genoeg (full HD), maximaal opgenomen vermogen is 65 Watt.
8GB geheugen, 256GB SSD-schijf.
Die 256GB is voor mij meer dan voldoende, de TB's zitten in mijn PC's thuis. Ik gebruik de laptop niet om er mijn hele hebben-en-houden in op te slaan. In de camper heb ik nog een klein extern harddiskje met ál mijn muziek, foto's e.d. erop.

Accuduur 11 uur. Ik gebruik 'm meestal gewoon op zijn eigen accu, wanneer we gaan rijden sluit ik 'm aan op zijn voeding en zet ik de omvormer een poosje aan. Dan is ie ook zo weer vol.

Het zou deze kunnen zijn...
In de aanbieding bij Office Centre een half jaar geleden was ie circa € 500.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
PE1OPQ Theo
Berichten: 4559
Lid geworden op: ma 12 dec 2011, 16:24
Locatie: Gasselternijveen

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door PE1OPQ Theo »

ik heb een HP pavilion laptop 15EH0948ND en daar kan ik probleemloos de hele avond films op kijken en surfen.
En dan nog is de accu niet echt leeg.

Theo
Gebruikersavatar
r3mco
Berichten: 616
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 12:47
Locatie: Julianadorp

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door r3mco »

Iedere laptop is geschikt voor Linux, welke versie dan ook. Heb ervaring met verschillende lappies.

Gewoon een laptop kopen en Ubuntu of id er op zetten. Dat kan met iedere distro. Downloaden van internet en op een usb-stick zetten.
Dan kun je booten vanaf de stick en Linux starten/ gebruiken. Als het je bevalt kan je het installeren.
Dat kan “ naast” Windows of alleen Linux.
Gemak dient de mens.
Ikzelf gebruik al jaren geen Windows meer.

En tegenwoordig schijnt er in Windows een optie te zitten om in Windows ook Linux te kunnen gebruiken. Maar daar weet ik verder niets van.
Groet,
Remco.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door DJSmiley »

Veel nieuwere laptops hebben USB-C als voeding. Dat maakt het nog makkelijker om via een 12V aansluiting te voeden.

Dat bespaart je een omvormer en bijbehorende verliezen.

Voorbeeld is bv https://www.amazon.nl/UGREEN-Autolader- ... 094DFW7T7/

Voor een niet-usb-c laptop zijn ook 12V omvormertjes te krijgen, alleen moet je dan even opletten dat je er eentje neemt met de juiste connector en spanning (al is die laatste meestal 19V)

USB-C is flexibeler, want met diezelfde lader kun je ook telefoons, tablets, powerbanks en drones opladen: Steeds meer heeft USB-C tegenwoordig.

Linux of windows: Voor de meeste dingen hoef je tegenwoordig echt geen windows meer te hebben. Een filmpje kan eigenlijk elke laptop wel afspelen

IPTV en Netflix kan nog wel wat lastiger zijn, want daarbij heb je te maken met de nodige copyrightbeveiligingen (DRM) die niet altijd overal ondersteund worden. Ook dat gaat tegenwoordig al een stuk beter dan een paar jaar geleden, maar afhankelijk van de distributie kan het zijn dat je een paar libaries moet installeren en/of het niet met elke browser werkt.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door Aloys »

@R3mco: ik denk niet dat de batterijduur van de laptop wordt verlengd wanneer je er naast Windows ook nog een ander besturingssysteem op gaat zetten. En dat was wel de opzet van Margot: hij moet "een lange batterijduur hebben en laag wattage om te laden".

En die max. 1A verlies in mijn kleine sinus-omvormer (tijdens het rijden!) compenseer ik weer door bij mooi weer NIET mijn koplampen en achterlichten aan te doen. Die winst is misschien wel 10A, dat vloeit allemaal weer in de (huishoud)accu :D
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door 309T16 »

Inderdaad. Lange batterijduur is praktisch. Zegt alleen niks over rendement en energieverbruik.
Om Jos te quoten: "Alles wat er uit gaat, moet er ook weer in"

Voor TS is het praktisch nut van de lange gebruiksduur waarschijnlijk doorslaggevend.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door Aloys »

Ze had het over een 120W voeding, dus waarschijnlijk heeft ze een grote (17"?) laptop.
De 14" die ik gebruik heeft een voeding van 3,25A bij 20V, dus 65W. Dat duidt (volgens mij) al op een zuiniger apparaat.

Die 120W is natuurlijk maximaal, afhankelijk wat er met de laptop gedaan wordt. Bijvoorbeeld wanneer je 'm intensief/stevig gebruikt terwijl zijn accu bijna leeg is. Maar wanneer zijn accu weer is opgeladen zal het energiegebruik toch niet boven de, pakweg, 60W komen?
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door Bob Diesel »

Van 03-12-2021

https://www.ad.nl/tech/dit-is-de-beste- ... ~a0453bc8/

Conclusie
De Aspire 5 is een laptop die veel waar voor zijn geld biedt. Je krijgt een computer met 8GB werkgeheugen, een ssd van 256GB en een full-hd-IPS-scherm, voor 500 euro. Het werkgeheugen kan eventueel uitgebreid worden en de ssd kan ook makkelijk worden vervangen. Het scherm had wat helderder gemogen, maar bij andere, gelijk geprijsde laptops zien we een vergelijkbare maximale helderheid.

Of


Conclusie
Voor 500 euro mag je niet te veel verwachten van je laptop, maar de IdeaPad 3 biedt toch wel erg veel. We zijn aangenaam verrast door de aanwezigheid van zowel een vingerafdrukscanner als toetsenbordverlichting, dat kom je niet vaak tegen in deze prijsklasse. Daarnaast heeft de laptop een Ryzen 3 5300U-processor en die is het vlotste dat voor dit geld te krijgen is. Wat de IdeaPad 3 eigenlijk alleen mist, is een stevige behuizing.
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door Aloys »

Inderdaad, mooi ding. Ook 14 inch zag ik.
Verder zijn de specificaties vrijwel gelijk aan de Lenovo: full HD, 8GB intern, 256GB SSD-schijf enz.

De conclusie die je onderaan plakt is dus van een Lenovo Ideapad, niet van die Acer.
Ik heb geen vingerafdrukscanner, wel toetsenbordverlichting en een Intel I3-processor.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
MargotCamper71
Berichten: 59
Lid geworden op: vr 30 aug 2019, 9:34

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door MargotCamper71 »

Bedankt alvast voor de nuttige reacties. Huidige is een 15 inch HP laptop, erg fijn maar batterij is snel leeg, thuis geen probleem natuurlijk maar in de camper niet handig, vandaar mijn vraag.
120W autoladers zijn er wel, maar redelijk duur en dan nog is de accu v/d laptop weer snel leeg.
Lenovo idealpad, 11uur accu is wel heel netjes, maar is dat ook met netflixen?

@r3mco linux install ken ik wel, heb het ook al op diverse laptop en desktop pc gehad, maar nu al een tijdje niet meer en de reden om terug te gaan naar windows was Netflixen en online tv kijken, dat gaat/ging op windows toch een stuk vloeiender.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door DJSmiley »

Die 120W voeding hoeft niet perse veel te zeggen.

Een hele energiezuinige processor met een hele dikke videokaart kan ook veel stroom nodig hebben, maar bij normaal gebruik prima zuinig zijn.

Andersom kan ook: Een oude laptop met een stroomzuipende processor en een lichte videokaart zal altijd veel gebruiken. Indirect kun je het energieverbruik voor een groot deel al herleiden naar het verbruik van de processor.
Voor normaal gebruik zoals TS wil is dat hetgene wat het verbruik bepaald. De videokaart zal vnl relevant gaan worden bij games.

de TDP (Thermal Design Power) is een goede indicatie van het verbruik.
Let wel: Dat staat los van de performance: Een dure processor zal bij hetzelfde verbruik efficienter zijn. Maar voor de eisen/wensen van TS ga je het verschil niet merken tussen een i3 of i7 even lomp gezegd.

Opm: Accuduur vergelijken moet je eigenlijk doorrekenen naar verbruik bij een bepaalde tijd.
Een laptop die 2 uur op een accu doet, terwijl er een enorme dikke accu in zit, is slechter dan een laptop die 'maar' een uurtje doet op bij wijze van een knoopcelbatterijtje.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Plaats reactie