Laptop voor in de camper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31860
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door Bob Diesel »

Aloys schreef:
za 04 dec 2021, 12:17

De conclusie die je onderaan plakt is dus van een Lenovo Ideapad, niet van die Acer.
Ik heb geen vingerafdrukscanner, wel toetsenbordverlichting en een Intel I3-processor.
Die stond weer ergens anders in dat zelfde artikel

https://www.ad.nl/tech/nieuwe-laptop-no ... ~a64d26f1/
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door 309T16 »

15" dus en dan een 120W lader is wel apart ja.

Nogmaals zoal al meerdere keren aangegeven is door DJ- :D en mijzelf

Energieverbruik staat los van die 120 of 60W Dat is het vermogen. Dus hoe snel je kan laden. Er mist de tijdsduur!

Energieverbruik boven de 60W is een loze kreet.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door Aloys »

Ah, je valt over het woord energie. Dat gebruikte ik -per abuis- waar ik elektrisch vermogen bedoelde... :D

Dat wattage staat gewoon op die voedingkjes. Dat is -volgens mij- gewoon het vermogen dat zo'n voeding maximaal kan leveren.
Heeft verder niets met laden te maken. Het zou zelfs kunnen dat de voeding behoorlijk overgedimensioneerd is, en er in de praktijk nooit zoveel vermogen wordt verbruikt. Er zal ook rekening mee gehouden zijn dat je er allemaal energie gebruikende randapparaten aan kunt hangen: externe HD, losse CD-speler enz.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door 309T16 »

Om het voor de leek wat duidelijker te maken. Mijn telefoon laadt met een USB 5V aansluiting. Standaard lader is 10W.
Maar ik heb ook een snel-lader op dezelfde poort. Deze is 18W. Spanning is meen ik 9V.

Energieverbruik van de telefoon blijft hetzelfde natuurlijk. Na 100% opgeladen te zijn loopt de accu bij telefoongebruik ongeacht de 2 verschillende manieren van laden even snel weer leeg.
Gebruikersavatar
r3mco
Berichten: 616
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 12:47
Locatie: Julianadorp

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door r3mco »

Dat is niet handig schrijft ze een 120 Watt lader..
Ik weet niet of er laptops bestaan met een lager Wattage?

Bij een dualboot systeem, Windows en Linux maakt het volgens mij niks uit kwa verbruik. Je gebruik maar 1 systeem. En de rest van de data verbruikt naar mijn idee niets. Verbeter me maar als ik het mis heb.

Ikzelf gebruik nog een oud lappie van school. Die heeft een lange accuduur, en kan als ik een keer aan de paal staat ook weer worden opgeladen. Gaat vol mee overigens.

Ik heb geen zonnepaneel nog, misschien komt dat in de komende tijd, dus sta ik nog regelmatig, zeker na ongeveer 2 dagen wel weer eens aan de paal.

Ik gebruik dat laptopje om evt. Een film te kijken bij slecht weer. Deze tijd is daar mooi voor omdat je nu in de avond binnen zit.

Heb net als Aloys een externe usb schijf aan mijn Nas zitten waar ik films op download.
Als we dan weggaan gaat de schijf mee en kan er evt. Gekeken worden.

Groet, r3mco.
Groet,
Remco.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door DJSmiley »

OS kan wel degelijk invloed hebben.

Inmiddels is bv Ubuntu echt niet meer minderwaardig, maar er is een tijd geweest dat dingen als energiebeheer, cpu throttling, DRM, allemaal niet lekker werkte, of niet volledig voor elke chipset geimplementeerd waren. Maar ook dingen als hardwaredecoding.. Als windows het via een GPU kon, en Linux dat via de CPU deed scheelde dat een hoop in energieverbruik.

Toen kon het prima zijn dat Windows een veel langere accuduur gaf, omdat die de CPU netjes kon begrenzen, terwijl een linux OS dat niet optimaal deed en de CPU dus veel meer stroom stond te verbruiken.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door Zonneke »

MargotCamper71 schreef:
za 04 dec 2021, 12:21
maar is dat ook met netflixen?
Netflix hier schommelt tussen de 30 en de 50W. Hier is een laptop Toshiba 15inch, i5 van de tweede generatie (inderdaad, al meer dan 10 jaar oud),8GB ram en 256 SSD. Videokaart van Nvidia want in die tijd nog te koop aan schappelijke prijs.
Verbruik gemeten met een energiemeter aan het lichtnet, zonder accu. Drie accu's versleten is welletjes, zonder werkt evengoed. :wink:
Gebruikersavatar
r3mco
Berichten: 616
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 12:47
Locatie: Julianadorp

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door r3mco »

MargotCamper71 schreef:
za 04 dec 2021, 12:21
Bedankt alvast voor de nuttige reacties. Huidige is een 15 inch HP laptop, erg fijn maar batterij is snel leeg, thuis geen probleem natuurlijk maar in de camper niet handig, vandaar mijn vraag.
120W autoladers zijn er wel, maar redelijk duur en dan nog is de accu v/d laptop weer snel leeg.
Lenovo idealpad, 11uur accu is wel heel netjes, maar is dat ook met netflixen?

@r3mco linux install ken ik wel, heb het ook al op diverse laptop en desktop pc gehad, maar nu al een tijdje niet meer en de reden om terug te gaan naar windows was Netflixen en online tv kijken, dat gaat/ging op windows toch een stuk vloeiender.
@MargotCamper71. Net even Netflix gekeken maar ik zie geen verschil met Windows. Ik gebruik wel Chrome als browser.
Groet,
Remco.
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door TestCase »

Inderdaad 2 besturingssystemen erop gebruikt niets meer aan energie, je gebruikt er maar één tegelijk. Meer of minder energie gebruik belangrijk dan zou ik ook windows kiezen hoewel Linux Mint niet veel zal achterlopen. Netflix op Linux? https://www.makeuseof.com/tag/watch-net ... -easy-way/

Hoe groter je scherm des te meer energie verbruik.
Hoe sneller de (video)processor des te meer energie verbruik.
Om te netflixen en video's te kijken heb je echt geen bijzonder snel apparaat nodig. Mijn reiscomputer 10" met athlon werkt prima om te streamen, video's af te spelen en dagboek bij te houden. (Weet het, W11 wordt niet ondersteund maar draait er al prima op Afbeelding)

Wat wil ts er nog meer mee doen? Voor minder dan die €500,- is er een prima laptop te koop die aan bovenstaande spec's voldoet. Kijk dan vooral naar de batterij/accu van die dingen, veel Ah! Vermogen van lader is irrelevant.
(En duurt het opstarten 20 sec. langer? Nou èn, zet je hem 20 sec. eerder aan, je bent op vakantie!)

//Kees


AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik heb jaren een HP G62 15" laptop gebruikt in de camper met een 100 Watt 12>19 volt voeding.
Gaat gewoon prima, zelfs als je een zwaar videobewerkingsprogramma aan het draaien bent.

Eventueel heb je hier een zware. https://nl.aliexpress.com/item/32984826177.html
Deze kan zowel op 220 als op 12 volt gebruikt worden.

Maar er zijn ook voordeligere te vinden. Ik werk met een 80 Watt, zonder problemen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door Hermes »

Wij gebruiken een Ipad in de camper deze gaat het langst mee met bestaande accu. Je kunt er ook netflix mee ontvangen. Kijk even bij google.
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7115
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door dedruivenplukker »

Wat ook nog een optie is:

Een tweede accu voor de laptop bestellen.
Die zijn niet zo duur en kan je laden bij energie overschot dus bij rijden, paal of veel zon.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door 309T16 »

r3mco schreef:
za 04 dec 2021, 13:04
Dat is niet handig schrijft ze een 120 Watt lader..
Ik weet niet of er laptops bestaan met een lager Wattage?
Groet, r3mco.
Laatste poging :-B
Dit is niet relevant. 120W is het vermogen, geen accucapaciteit (Ah ofWh). 120W is het maximale vermogen, waarmee de lader kan laden.

Enige dat telt is de capaciteit van de accu in Ah of Wh en hoelang de laptop er qua energieverbruik mee kan werken.
Zo zette ik vroeger bij de multicore cpu van mijn laptop een aantal cores op st-bye. Dat scheelde aanzienlijk.

Oplossing van Druivenplukker is zeker doeltreffend en goedkoop!
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door TestCase »

Een tweede accu is een mogelijkheid maar moet wel geladen worden in de laptop. Dus steeds accu wisselen dat is soms niet simpel. Andere accu er in dan moet laptop eerst uit, niet handig. Ook beperk je het energieverbruik niet.
Voor wat ts aan taken heeft opgegeven voldoet een simpele laptop, dat is nog steeds het goedkoopst en voorkomt accu's wisselen.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Plaats reactie