Laptop voor in de camper

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Gebruikersavatar
JPWGusta
Berichten: 375
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 22:20
Locatie: Spanje

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door JPWGusta »

Waarom absoluut nieuw?
De laatste jaren koop ik enkel nog refurbished Lenovo Thinkpad T... (nu T430 Intel Core i5-3320M @2,60GHz 8GB - SDD 500GB) en zet er Linux Mint 20.2 op (eventueel naast Windows in dual boot). Er zijn ook dubbel-capaciteits accus voor te krijgen. Kan tegen een flinke stoot - mijne is al 3x tegen de grond gesmakt en 2x van de trap gedonderd :bang: , krengen blijven gewoon werken.
Ik draai er zonder problemen een CAD-programma op, en in de camper gebruiken we 'm ook om TV te kijken, no problem (als de MIFI het doet :-B ).
Neem eens een kijkje op https://www.remarkt.nl/laptops/lenovo.html
Greetz, JP
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP

West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door TestCase »



//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Peter+Annie
Berichten: 1344
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door Peter+Annie »

Aloys schreef:
za 04 dec 2021, 12:01
bij mooi weer NIET mijn koplampen en achterlichten aan te doen. Die winst is misschien wel 10A, dat vloeit allemaal weer in de (huishoud)accu :D
Op mijn bescheiden Adria'tje zitten voor én achter 2 LED daglicht lampjes die altijd branden als de motor draait.
Zodat ik óók in Scandinavische landen , aan de ,ook bij goed weer aan de dagrijverlichting plicht voldoe.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2632
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door jan- »

Beetje laat, want MargotCamper71 zal ondertussen vast al wat aangeschaft hebben. Maar ik heb net een Medion Akoya e11201 aangeschaft voor slechts 149 Euro. https://tweakers.net/pricewatch/1775096 ... ificaties/ Met Windows 10 en een voedingsadapter van 12V 2A. Dus je kan hem ook nog rechtstreeks op de 12V van de camper aansluiten, maar ik denk dat ik hem gewoon via mijn universele laptop adapter aan ga sluiten. Anders moet ik weer een speciale kabel maken en veel verlies zal het niet opleveren.

Voor die prijs kan je niet al te veel verwachten, maar tot nu toe valt b.v. de snelheid niet tegen. De vraag is of ik aan die 64GB SSD genoeg ga hebben. Deze is (na het toevoegen van de nodige SW) nu voor de helft gevuld. Er zit een micro SD kaart lezer in, dus daar kan je de grote bestanden opzetten, zonder dat ergens iets uitsteekt.

Bij het afspelen van een h265.MKV video zit de processor op ongeveer 5%, dus hij hoeft dan niet op zijn tenen te lopen. Hij gebruikt zelfs zo weinig energie dat er geen fan in zit en zelfs geen ventilatiesleuven in de behuizing. Er zit wel een USB-C aansluiting op, maar daarmee wordt de accu niet geladen.

Ik ben er blij mee :)

@ JPWGusta: Hoe krijg je het voor elkaar om TWEE keer de laptop van de trap af te laten vallen? Of bedoel je het trapje van de camper?
Laatst gewijzigd door jan- op vr 18 mar 2022, 10:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door Zonneke »

Goed voor jou. Ben blij dat ik de Medion met identiek dezelfde specificaties heb kunnen verpatsen voor 100,-.
Vond het een schande dat ze zoiets durven fabriceren.
De foute keuze zit denkelijk in de harde schijf, dat zorgt voor de bottleneck.
De snelheid van die rommel is echt niet van deze tijd.
Vraag wat meer en stop er op zijn minst een SSD in.

Voor 50,- meer had je een refurbished met 128 GB SSD.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2632
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door jan- »

Had je er dan geen SSD in kunnen (laten?) zetten?
Voor 149,- krijg je deze Medion met 64 GB SSD en voor 50,- meer 128 GB SSD. Dus voor een nieuwe laptop met een nieuwe accu. Zit bij een refurbished een nieuwe accu?
Als die 64 GB SSD niet genoeg is voor mij, kan ik er zelf ook een grotere SSD inzetten was mijn redenering. Maar ik had nog een 256 GB micro SD kaarje. Daar kom ik denk ik ook al een heel eind mee.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door Zonneke »

In de link die jij plaatst hebben ze het over eMMC, niet SSD.

Denk niet dat je dat kan vervangen door een interne SSD.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2632
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door jan- »

Ik dacht dat je met een harde schijf zo'n mechanisch ding bedoelde. Het is inderdaad eMMC. Ik dacht dat het net zoiets was als SSD, maar ik zie nu pas dat ik die misschien niet zo makkelijk kan vervangen. Maar volgens mij kan ik er wel een SSD aan toevoegen. Er is plek voor een 2,5" HHD. Zie https://www.youtube.com/watch?v=rCTJxDztL8k
Ik vind hem best snel opstarten. Maar het is natuurlijk maar net wat je gewend bent. Heb je nog een tip om de prestatie te testen zodat ik kan bekijken of het nog zinvol is om hem op te voeren?
Bijlagen
Screenshot 2022-03-18 at 11-56-05 How to Replace Battery Medion E11201 Disassembly.png
Screenshot 2022-03-18 at 11-56-05 How to Replace Battery Medion E11201 Disassembly.png (648.33 KiB) 673 keer bekeken
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door Zonneke »

Dat testen merk je wel vanzelf als deze niet reageert op hetgeen je uitvoert. Maar kan best zijn dat jouw exemplaar wel goed werkt. :wink:
Hier was het een uitvoering 2in1, laptop en tablet. Kan zijn dat dit voor de traagheid zorgde.
Bij taakbeheer zag je dat de opslag tegen de limiet aanliep qua doorvoersnelheid.
Wel mooi dat er in die van jou plaats is voor eventueel een SSD.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2632
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door jan- »

Dat is inderdaad een andere laptop. Deze heeft geen touch screen.

Op https://nl.hardware.info/laptops.18/med ... 015.589917 vond ik nog een gedetailleerde plaatje: https://content.hwigroup.net/images/pro ... 151015.jpg
Ik vraag me nu af of er wel een SSD geheugen bij gezet kan worden. Zou het emmc geheugen rechts onder de koperkleurige plaat onder de 1 zitten? https://en.biwin.com.cn/Uploads/Images/ ... %AD%A3.jpg

Zo groot hoeft het verschil tussen SSD en emmc toch niet te zijn?

Edit:
Ik heb een SSD test gedraaid en vergeleken met een paar jaar oudere laptop (Accer) die wel SSD heeft. Die koste toen iets van 500 euro en die vind ik snel genoeg. Met schrijven is de EMMC soms zelfs iets sneller, maar op sommige andere aspecten weer veel trager.

Code: Selecteer alles

Accer laptop, SSD: KINGSTON, RBUSC180DS37128GH, Size: 119,24 GB
Sequential:   Read: 412,60  MB/s  Write: 131,27  MB/s
4K:           Read:  30,27  MB/s  Write:  31,72  MB/s
4K-64Threads: Read: 343,24  MB/s  Write: 271,83  MB/s
Access Times: Read:   0,276 ms    Write:   0,639 ms
Score:        Read: 415           Write: 317
Total:                       940

Medion laptop, EMMC: Generic UY6CS0, Size: 58,49 GB
Sequential:   Read: 283,50  MB/s  Write: 224,48  MB/s
4K:           Read:   9,35  MB/s  Write:  24,44  MB/s
4K-64Threads: Read:  44,62  MB/s  Write:  57,69  MB/s
Access Times: Read:   0,287 ms    Write:   0,294 ms
Score:        Read:  82           Write: 105
Total:                       230
Eerst maar eens kijken of ik last ga krijgen van de snelheid. Voorlopig hou ik het maar bij de huidige configuratie. Geheugen en processor snelheid moeten ook wel een beetje bij elkaar passen.
Laatst gewijzigd door jan- op ma 21 mar 2022, 9:38, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
JPWGusta
Berichten: 375
Lid geworden op: wo 16 okt 2019, 22:20
Locatie: Spanje

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door JPWGusta »

jan- schreef:
vr 18 mar 2022, 10:40
...
@ JPWGusta: Hoe krijg je het voor elkaar om TWEE keer de laptop van de trap af te laten vallen? Of bedoel je het trapje van de camper?
Bij slecht weer heb ik veel last van coronaire spasmes, waardoor ik wegdraai en het evenwicht verlies (reden waarom we in SP wonen). Dit is ook 2x gebeurd toen ik bij m'n dochter in B de trap afkwam, met de laptop in de handen. Verkoos de laptop te laten vallen, dan zelf van de trap te donderren :-? Gelukkig heb ik dus Thinkpads, die een flink stootje kunnen verdragen 8-)
Geniet van het leven, 't is zo voorbij.
Greetz, JP

West-Spanje, waar het ook regent.
Fiat Elnagh 2004 2.8 JTD 128 pk
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 945
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door Duco »

Gister een acer swift3 gekocht, schijnt 15 uur op 1 lading te kunnen doen. Ze hebben nu leuke aanbiedingen op de site en bij inschrijven op de nieuwsbrief extra korting. Laptop heeft aluminium behuizing en weegt bijna niks.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2632
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door jan- »

Ik heb een Acer Spin 314-51, ook met een aluminium behuizing. Maar daar is een scharnier van het scherm juist op het aluminium losgebroken (en ik heb hem niet eens van de trap laten vallen). Ik heb hem daar gespalkt waardoor je het scherm niet meer helemaal dicht kan klappen. Verder prima te gebruiken, maar o.a. in de camper is dit niet handig, dus daarom de Medion Akoya e11201 aangeschaft.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2632
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Laptop voor in de camper



Bericht door jan- »

Dat heb ik weer. Zo op het oog was de stekker van mijn nieuwe laptop het zelfde als mijn andere laptop. Zie detail foto van de 2 stekkers. Dus ik dacht dat ik niets hoefde te doen om de laptop zonder 12/230 omvormer in mijn camper te kunnen laden. Op de ochtend dat ik wou vertrekken met mijn camper toch nog even geprobeerd. Bleek dat het stekkertje toch niet in de nieuwe laptop te passen. Toen maar gauw een quick en dirty oplossing genomen door het stekkertje van de 230V adapter af te knippen en via een kroonsteentje op een 12V plug aangesloten.

Ik wou nu een betere oplossing maken en het blijkt dat ik nog 2 12V stekkertjes met een 12V plug had liggen. 1 in mijn voorraad doos en de andere in de camper voor een lader om o.a. penlight accu's op te laden. Dus ik ben nu snel klaar met een betere oplossing zodat ik zowel thuis als in de camper de laptop kan laden zonder er aan te denken de juiste snoeren mee te nemen en kabels om te schroeven. Ik kan mij nog herinneren dat ik bij de vorige laptop het weer een heel uitzoek werk was om het juiste stekkertje te bestellen, want in de serie stekkers die bij de universele adapter zaten, zat natuurlijk niet de juiste stekker.

Ik heb nu dus een universele laptop omvormer over. Op de 1e foto links mijn universele 12V laptop omvormer, dan mijn tijdelijke oplossing en rechts de 2 snoertje die ik nog had liggen en beter meteen had kunnen gebruiken.
Bijlagen
DSC02562 (Aangepast).JPG
DSC02562 (Aangepast).JPG (155.68 KiB) 324 keer bekeken
DSC02561 (Aangepast).JPG
stekkers bijna het zelfde
DSC02561 (Aangepast).JPG (132.08 KiB) 324 keer bekeken
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Plaats reactie