Stroomschema Fiat Ducato L2H2

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
gerrit de stigter
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 03 dec 2021, 13:54

Stroomschema Fiat Ducato L2H2



Bericht door gerrit de stigter »

Beste,
Ik ben bezig met het ombouwen van een Fiat Ducato en heb daarbij een stroomschema gemaakt. Zelf ben ik gymleraar en weet niet veel van elektriciteit. Nu heb ik afgelopen weken forums en video's bekeken en daar wat van geleerd.
Ik heb nu zelf dit stroomschema gemaakt, maar ben heel benieuwd of er fouten in zitten of dingen anders moeten. Ik hoop ook dat ik hiermee mensen kan helpen.

Afbeelding
Bijlagen
stroomschema.png
stroomschema.png (244.54 KiB) 415 keer bekeken
DJSmiley
Berichten: 4033
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Stroomschema Fiat Ducato L2H2



Bericht door DJSmiley »

Ziet er prima uit!

Paar opmerkingen

- Zekering koelkast op 20A doen. De koelkast trekt idd minder dan 7.5A, maar niet bij het aanslaan van de compressor. Daarom ook die dikkere kabel.
- Zekering naar de multiplus is nu 40A. Dat betekend dat je dus niet meer dan 480 watt kan trekken uit een 1200W multiplus? Ik zou die 100-150A doen
- Zekering vanaf de laadregelaar van je zonnepaneel kan 10A zijn, want een 100W paneel levert, zelfs in optimale situatie, nog geen 9A.
- Kabel tussen paneel en laadregelaar mag veel dunner: 4mm2 is al zat. Ik zou zelf 6mm2 nemen.

Is er een reden voor zo'n klein paneeltje? Tenzij het echt niet anders kan altijd zoveel mogelijk panelen leggen. Of je moet zeker zijn dat je altijd aan de paal zit. 100W is, zeker bij een 1200W omvormer, compressor koelkast en 250Ah accu, een beetje in de categorie 'ik leg het erop zodat ik zonnepanelen heb', maar echt heel veel zoden aan de dijk zet het niet (Ja, in de volle hoogzomer heb je er iets aan)

Kwa zekeringen: Monteer zoiets:
https://www.rdae.nl/mfb1a-voor-midi-mega.html

Dan heb je alles in 1x ipv allemaal losse zekeringhouders. Een dikke MEGA naar je muliplus, de normale MIDI voor de Cyrix (Citrix is heel wat anders), kleine verdeler, zonneregelaar enz.

Mijn voorkeur zou een losse blokzekering zijn direct op de accu als hoofdzekering.
https://www.rdae.nl/search/blokzekering/


Afbeelding

Afbeelding


Opm: Let wel, 250Ah is een vrij forse jongen, zowel in maten als in gewicht. Houd daar wel rekening mee tijdens de bouw.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
myway
Berichten: 15519
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Stroomschema Fiat Ducato L2H2



Bericht door myway »

Een plusdraad op de massa verzamelstrip?
De koelkast staat op 2 meter van de zekeringkast maar hoeveel is de afstand accu zekeringkast?
16 mm2 van het zonnepaneel?
Startaccu?
Een multiplus 12/1200 is geen 1200 watt, deze kan Max 1000 watt leveren bij 25 graden.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5457
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Stroomschema Fiat Ducato L2H2



Bericht door Atoz »

Eigenlijk is een 250Ah AGM geen accu om 1000Watt en meer mee te gaan maken.
Het kan maar de levensduur van je accu zal dalen.
Maar het ''kan''.

Deep..... Allemaal heel erg relatief, hou het veiligheidshalve maar op MAX (lees de hoofdletters) 50%, zelf deed ik 70%.
En dan niet 70% ontladen maar tot 70% ontladen. Woordenspelletje maar dus max 30% gebruiken, zo deed ik het.

Senseo ? Is je omvormer geschikt voor de piekbelasting? Geen ervaring mee, kunnen anderen je vertellen.

Om in je vakgebied te blijven: fietsen zonder handen kan, altijd en overal, maar is het veilig?

Verder verwijs ik je naar de anderen hun commentaren ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
gerrit de stigter
Berichten: 2
Lid geworden op: vr 03 dec 2021, 13:54

Re: Stroomschema Fiat Ducato L2H2



Bericht door gerrit de stigter »

Dankjewel voor de feedback daar kan ik wat mee.

We zijn van plan om in de toekomst een paneel erbij te doen als we op reis gaan naar Noorwegen. Dus we houden nu nog een plek vrij voor eventueel een extra zonnepaneel die we dan serie schakelen.

Dat zekeringskastje en die klem heb ik gelijk besteld. Is inderdaad beter en overzichtelijker.


Dan heb ik nog 1 vraag
Is het zonnepaneel te weinig om bijvoorbeeld 2 dagen aan de brouwersdam te staan ? (dan gebruiken we ook niet de 220)
Plaats reactie