Draaiplateau bestuurdersstoel; mag dat?

Algemene campervragen en -opmerkingen.
hugo+jitske
Berichten: 63
Lid geworden op: za 22 mei 2021, 13:37

Draaiplateau bestuurdersstoel; mag dat?



Bericht door hugo+jitske »

Ik meende ooit te horen van niet. Klopt dat?
In bezit van Iveco Daily zelfbouw uit 1979
Voorheen Hanomag F20 1968 en Fiat Ducato 1997. Beide zelfbouw buscampers.
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Draaiplateau bestuurdersstoel; mag dat?



Bericht door Aloys »

Nee hoor, het mag wel. Je kan denk ik wel zeggen dat de meeste campers tegenwoordig 2 draaibare voorstoelen hebben.
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Draaiplateau bestuurdersstoel; mag dat?



Bericht door AadenAnke »

Inderdaad maar er zit wel een maar van een berg regels en certificaten aan. Dus ja het mag onder voorwaarden!

GrAad
hugo+jitske
Berichten: 63
Lid geworden op: za 22 mei 2021, 13:37

Re: Draaiplateau bestuurdersstoel; mag dat?



Bericht door hugo+jitske »

Dank je.
Ik heb gewoon zo’n officieel ding maar die zat op een stoel elders in de camper en ik wil m wel naar de bestuurdersstoel zetten. Ik zo’n standaard plateau gebout tussen frame en stoel genoeg of zijn er “aparte” draaiplateaus voor bestuurders?

Mhg
In bezit van Iveco Daily zelfbouw uit 1979
Voorheen Hanomag F20 1968 en Fiat Ducato 1997. Beide zelfbouw buscampers.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Draaiplateau bestuurdersstoel; mag dat?



Bericht door AadenAnke »

Staat de wagen al als camper op kenteken? Zo ja de draaischijven bij b.v. de Wit in Schijndel kopen. Staat deze nog niet op kenteken dan dat eerst doen!

Gr Aad
Gebruikersavatar
joske501
Berichten: 1316
Lid geworden op: di 19 dec 2006, 19:38
Locatie: Oostduinkerke B

Re: Draaiplateau bestuurdersstoel; mag dat?



Bericht door joske501 »

hugo+jitske schreef:
vr 03 dec 2021, 8:17

........maar die zat op een stoel elders in de camper
Hallo,

Je hebt verschillende draaiplateau's, een goed draaiplateau draait uit zijn center, naar het midden van de wagen toe en het draaipunt staat ook naar achter toe, let daar goed op, anders moet je heel veel voor en achteruit manipulaties doen tijdens het draaien van de stoel, zelfs de deur open doen hoort daar soms bij zoals in mijn vorige camper. Met de juiste draaiplateau kan je de stoel draaien vanuit bestuurderspositie naar tafelpositie zonder enige verschuiving of andere manipulatie van stuur of deur, zoals bij mij nu.
Dus let daar goed op, draaiplateau voor bestuurdersstoel en bijrijdersstoel zijn niet gelijk van uitvoering, ook de ontgrendeling zit anders.

Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.

JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Draaiplateau bestuurdersstoel; mag dat?



Bericht door TestCase »

AadenAnke schreef:Staat de wagen al als camper op kenteken? Zo ja de draaischijven bij b.v. de Wit in Schijndel kopen. Staat deze nog niet op kenteken dan dat eerst doen!

Gr Aad
Aad bedoelt, ga niet eerst schroeven om die draaischijf te verplaatsen maar zorg dat je éérst rdw controle doet naar camper. Daarna pas verplaatsen, omdat het niet origineel is moet je waarschijnlijk met de testcertificaten komen en gaat de rdw mogelijk moeilijk doen. Eerst naar rdw en dàn verplaatsen is veel minder problematisch, de draaischijf is ws ok maar gebrek aan de papiertjes kan je nekken.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Draaiplateau bestuurdersstoel; mag dat?



Bericht door AadenAnke »

Is ook de vraag wat voor stoel zit erin? En welk type voertuig? Waar is de handrem geplaatst wat is de positie van de versnellingspook? Ik denk dat de wagen al een iets ouder type is dus zomaar zeggen dat alleen als het draaipunt uit het center goed is vindt ik iets te kort door de bocht

Gr Aad
Gebruikersavatar
amigob2
Berichten: 1024
Lid geworden op: di 11 mei 2021, 16:52

Re: Draaiplateau bestuurdersstoel; mag dat?



Bericht door amigob2 »

Vergeet niet dat bij bepaalde Bussen/Campers, de gordel sluiting aan de stoel vast zit. Dat betekend bij een ongeluk dat alle kracht op het draaiplateau komt, en je dan zeker geen consesies moet doen bij de aanschaf van de draaiplateau.
Mercedes sprinter is zo'n bus die dat heeft.
Mercedes Sprinter 4x4 2010, camper in wording
trolltriton
Berichten: 149
Lid geworden op: zo 13 jun 2010, 10:35

Re: Draaiplateau bestuurdersstoel; mag dat?



Bericht door trolltriton »

AadenAnke schreef:
vr 03 dec 2021, 8:25
Staat de wagen al als camper op kenteken? Zo ja de draaischijven bij b.v. de Wit in Schijndel kopen. Staat deze nog niet op kenteken dan dat eerst doen!
Waarom is dat eigenlijk? Controleren ze daar niet meer op al de camper eenmaal rdw gekeurd is?
maar wacht...er is meer
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19102
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Draaiplateau bestuurdersstoel; mag dat?



Bericht door Aloys »

Bij de keuring kunnen ze moeilijk doen over bepaalde zaken, waar later nooit meer naar gekeken wordt. Een draaiplateau valt ook niet onder de APK-keuring.

De mijne is goedgekeurd door een RDW-medewerker die ook begon over het (ontbrekende) certificaat van het draaiplateau. Hij gaf mij het voordeel van de twijfel: "als ik 'm nou afkeur komt u morgen terug zonder draaiplateau en zet u 'm er overmorgen weer in..."
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Draaiplateau bestuurdersstoel; mag dat?



Bericht door AadenAnke »

En zo werkt dat. Mijn bus is Fiat Ducato type 250 gebouwd door de Challenger fabriek in Frankrijk en dan zitten er allerlei type goedkeuringen op ook op de draaiplateau en is dus zo nieuw afgeleverd! Ga je als particulier in zo’n zelfde bus met de zelfde stoel en het zelfde draaiplateau naar de rdw loop je kans dat ze moeilijk doen! Apk is alleen controleren of de stoel goed vast zit. Dus ff een beetje rukken om te voelen dat het vast zit :lol:

Gr Aad

p.s. In België werkt dat weer anders heb ik begrepen. Maar ik neem aan dat we het over Nederland hebben :lol:
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Draaiplateau bestuurdersstoel; mag dat?



Bericht door Pilha »

Tot je, of de bijrijder, tijdens een aanrijding met stoel en al op het dashboard uiteenspat.
Dan maakt het ook niet meer uit dat je ten koste van wat het niet mag kosten wilt camperen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Draaiplateau bestuurdersstoel; mag dat?



Bericht door hathi »

En zodoende kan je overal wel weer iets achter gaan zoeken,…..wat de laatste tijd toch al (te) veel gebeurd,….en morgen steek je de straat over op een zebrapad,en word je doodgereden :bang:
Hans
Plaats reactie