Draaiplateau bestuurdersstoel; mag dat?
- Aloys
- Site Admin
- Berichten: 19102
- Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
- Locatie: Kampen
- Contacteer:
Re: Draaiplateau bestuurdersstoel; mag dat?
Gooi er maar gauw een slotje op want ik heb nog niet vaak zo'n verzameling van onzinnige uitspraken gezien.
Re: Draaiplateau bestuurdersstoel; mag dat?
Het schijnt hier mode te zijn om de geldende regels te bagatelliseren en uitvluchten te zoeken om niet aan de regeltjes te hoeven voldoen.
Dit wordt vooral gedaan door mensen die weinig tot geen verstand hebben van die regels.
Het is allemaal niet zo moeilijk om je aan die regels te houden. Dus ik ga het proberen uit teleggen.
We kennen het draaiplateau daar kan een TUV certificaat bij zitten maar dat is niet voldoende voor de RDW. Waarom niet? Omdat dat certificaat alleen gaat over het draaiplateau zelf en niet over de bevestiging aan de stoel of onderstel en zegt ook niks over de mogelijk gordelbevestiging.
Met zo'n TUV gekeurd draaiplateau kun je dus niks.
Als een camperfabrikant een camper voorziet van draaischijven dan laat hij de complete stoel/draaischijf/onderstel/gordelbevestiging testen. Dit wordt gedaan door bijvoorbeeld een cabine van een Ducato met daarin de stoel/draaischijf/onderstel/gordelbevestiging aan te bieden om trekproeven op uit te laten voeren. Daar komt dan een test verslag uit en dan is het zeker dat het samenstel voldoet aan de mogelijke krachten bij een aanrijding.
Er zijn draaischijven in de handel waarbij het testverslag en inbouw handleiding wordt meegeleverd. En deze worden dus wel goedgekeurd door de RDW.
Deze draaischijven kosten meer omdat er ook hoge kosten gemaakt zijn voor de uitgevoerde testen.
Dus koop gewoon de goede draaischijven welke zijn getest voor jou type bus en je voldoet.
Een camperfabrikant zorgt ook dat hij aan de geldende eisen voldoet. En als zelfbouwer ben je ook een camperfabrikant(je) dus je hebt je ook aan die eisen te houden. En daar hangt soms een prijskaartje aan. Maar sommige hier denken dat ze alles kunnen oplossen met een paar kralen en spiegeltjes.
En alles gaat natuurlijk goed zolang er niks gebeurd weer een vreemde uitvoering van decamperforumpakkansberekening.
Zoals door een enkeling gemeld hebben verzekeringsmaatschappijen inzage in de RDW systemen. Dus als er een modificatie heeft plaatsgevonden is dit voor hen zichtbaar.
Dit wordt vooral gedaan door mensen die weinig tot geen verstand hebben van die regels.
Het is allemaal niet zo moeilijk om je aan die regels te houden. Dus ik ga het proberen uit teleggen.
We kennen het draaiplateau daar kan een TUV certificaat bij zitten maar dat is niet voldoende voor de RDW. Waarom niet? Omdat dat certificaat alleen gaat over het draaiplateau zelf en niet over de bevestiging aan de stoel of onderstel en zegt ook niks over de mogelijk gordelbevestiging.
Met zo'n TUV gekeurd draaiplateau kun je dus niks.
Als een camperfabrikant een camper voorziet van draaischijven dan laat hij de complete stoel/draaischijf/onderstel/gordelbevestiging testen. Dit wordt gedaan door bijvoorbeeld een cabine van een Ducato met daarin de stoel/draaischijf/onderstel/gordelbevestiging aan te bieden om trekproeven op uit te laten voeren. Daar komt dan een test verslag uit en dan is het zeker dat het samenstel voldoet aan de mogelijke krachten bij een aanrijding.
Er zijn draaischijven in de handel waarbij het testverslag en inbouw handleiding wordt meegeleverd. En deze worden dus wel goedgekeurd door de RDW.
Deze draaischijven kosten meer omdat er ook hoge kosten gemaakt zijn voor de uitgevoerde testen.
Dus koop gewoon de goede draaischijven welke zijn getest voor jou type bus en je voldoet.
Een camperfabrikant zorgt ook dat hij aan de geldende eisen voldoet. En als zelfbouwer ben je ook een camperfabrikant(je) dus je hebt je ook aan die eisen te houden. En daar hangt soms een prijskaartje aan. Maar sommige hier denken dat ze alles kunnen oplossen met een paar kralen en spiegeltjes.
En alles gaat natuurlijk goed zolang er niks gebeurd weer een vreemde uitvoering van decamperforumpakkansberekening.
Zoals door een enkeling gemeld hebben verzekeringsmaatschappijen inzage in de RDW systemen. Dus als er een modificatie heeft plaatsgevonden is dit voor hen zichtbaar.
Re: Draaiplateau bestuurdersstoel; mag dat?
Man wat een klucht !
Denk jij nu echt dat iedere wagen opnieuw wordt getest?
De stoel staat op een hulpframe met 4 boutjes van M8, de gordelinsteek staat op de stoel zelf.
Die 4 bouten zijn volgens de fabrikant geacht alle nodige krachten te kunnen opvangen.
Bij het monteren van een gekeurd draaiplateau worden er 4 extra boutjes van M8 toegevoegd om te bevestigen, meer niet.
Als het draaiplateau van het gekeurd type is veranderd er niets aan sterkte van de volledige opstelling.
Jou enigste excuus zou nu nog kunnen zijn dat een zelfbouwer de boutjes niet goed aandraaide, maar zou je er nu nog zelf in geloven?
Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Re: Draaiplateau bestuurdersstoel; mag dat?
Nee niet IEDERE maar 1 keer het type.
Ik vermeld alleen hoe en waarom
Ik vermeld alleen hoe en waarom
Re: Draaiplateau bestuurdersstoel; mag dat?
Wat doet dan een zelfbouwer anders dan een motorhomefabricant? Ik zou het niet weten, leg jij het eens uit!
Joske
Joske
Geniet met mate, eerder nu dan later.
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
JUMPER Joskes Undercover Motorhome voor Prettig Eerlijk Reizen
Citroën Jumper 3.0 L4H2 met VakCar (NL) inbouw (fietsen binnenin) ingeschreven als Kampeerwagen
Re: Draaiplateau bestuurdersstoel; mag dat?
Maar wie zegt dat de schijf van ts niet goedgekeurd is? Zat al in de wagen dacht ik wordt allen verplaatst. Daar zitten de papieren niet bij dus......
Moeten we na het verwijderen van de passagierstoel om bij de accu te kunnen dan na montage weer keuren of door een gecertificeerde monteur laten monteren?
Begrijp de zorgen maar je kunt ook overdrijven.
//Kees
Moeten we na het verwijderen van de passagierstoel om bij de accu te kunnen dan na montage weer keuren of door een gecertificeerde monteur laten monteren?
Begrijp de zorgen maar je kunt ook overdrijven.
//Kees
A good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Re: Draaiplateau bestuurdersstoel; mag dat?
De meeste zelfbouwers willen weinig tot geen geld uitgeven en laten het voertuig keuren zonder draaischijven. Deze worden later geplaatst maar zijn dus niet mee gekeurd. En vaak alleen voorzien van een TUV keur voor de losse draaischijf.
Een camperfabrikant doet dit dus niet, Als deze een camper bouwt met draaischijven dan heeft hij 2 opties.
1 Hij koopt goedgekeurde draaischijven in waarbij de juiste papieren zitten. Deze draaischijven moeten goedgekeurd zijn voor het merk en type voertuig welke hij gebruikt.
2 Als deze draaischijven niet beschikbaar zijn dan levert de camperfabrikant een cabine aan van het merk en type welke hij gebruikt voor de camper. In deze cabine wordt de complete stoelopstelling onderworpen aan trektesten.
Een zelfbouwer moet er dus voor zorgen dat hij de juiste draaischijven koopt. Dus niet met alleen een TUV keurmerk maar hij moet getest zijn voor jou merk/type bus.
Dit zelfde is van toepassing op gordelblokken en zit/slaapbanken e.d.
Een camperfabrikant doet dit dus niet, Als deze een camper bouwt met draaischijven dan heeft hij 2 opties.
1 Hij koopt goedgekeurde draaischijven in waarbij de juiste papieren zitten. Deze draaischijven moeten goedgekeurd zijn voor het merk en type voertuig welke hij gebruikt.
2 Als deze draaischijven niet beschikbaar zijn dan levert de camperfabrikant een cabine aan van het merk en type welke hij gebruikt voor de camper. In deze cabine wordt de complete stoelopstelling onderworpen aan trektesten.
Een zelfbouwer moet er dus voor zorgen dat hij de juiste draaischijven koopt. Dus niet met alleen een TUV keurmerk maar hij moet getest zijn voor jou merk/type bus.
Dit zelfde is van toepassing op gordelblokken en zit/slaapbanken e.d.
Re: Draaiplateau bestuurdersstoel; mag dat?
Bij een goedgekeurd remsysteem van een voertuig mag je toch ook remblokjes wisselen? Het gaat er alleen om dat het remsysteem aan de typegoedkeuring blijft voldoen. Het gaat er dus niet om dat iemand eraan zit. het gaat erom dat veranderingen niet zomaar mogelijk zijn.TestCase schreef: ↑vr 03 dec 2021, 20:43Maar wie zegt dat de schijf van ts niet goedgekeurd is? Zat al in de wagen dacht ik wordt allen verplaatst. Daar zitten de papieren niet bij dus......
Moeten we na het verwijderen van de passagierstoel om bij de accu te kunnen dan na montage weer keuren of door een gecertificeerde monteur laten monteren?
Begrijp de zorgen maar je kunt ook overdrijven.
//Kees
En we kunnen hier wel roepen dat regels allemaal onzin zijn maar daar hebben we weinig aan. De regels zijn er nu eenmaal en je kunt er gewoon aan voldoen. We gaan hier toch ook niet uitdragen dat we maar gewoon door rood moeten gaan rijden?
Re: Draaiplateau bestuurdersstoel; mag dat?
De apk-regels zijn heel simpel:
De zitplaatsen en rugleuningen van personenauto's moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd en de van fabriekswege aangebrachte verstelinrichtingen van de zitplaatsen en rugleuningen moeten goed kunnen worden vergrendeld.
Over niet fabriekswege aangebrachte verstelinrichtingen wordt helemaal niets vermeld... ter beoordeling keurmeester of het wel of niet deugdelijk bevestigd is.
De EU-typetoelating waarop het kenteken is afgegeven is ook duidelijk:
Zoals het voertuig nieuw is afgeleverd voldoet de auto aan de eisen, door wijzigingen aan te brengen vervalt de typegoedkeuring en zal de auto eerst opnieuw gekeurd moeten worden voordat die weer de weg op mag.
Vroeger werd hiermee enkel bedoeld de technische wijzigingen die afwijken van hetgeen vermeld stond in het kentekenregister (zitplaatsen, motorinhoud, vermogen, wielbasis enz.), maar tegenwoordig kan hier al ongeveer alles mee bedoeld worden wat niet naar fabrieksspecificaties is aangebracht na de afgifte van het kenteken.... is een soort kapstokartikel geworden.
Heel formeel gezien valt daar een aftermarket draaiplateau dus ook onder... maar zelfs een draaiplateau wat voorzien is van alle benodigde keurmerken en certificaten is en blijft illegaal als je verzuimd om deze wijziging niet ook eventjes door de RDW laat keuren.
Maar laten we dan gelijk eens wat verder gaan kijken... wijzigingen in elektra, wijzigingen gasvoorziening, andere schotel op het dak, zonnepanelen, luifel, airco-unit en noem maar op wat er allemaal permanent in, op, onder, en aan de auto gehangen wordt.
Heel formeel gezien is elke permanente wijziging na afgifte kenteken illegaal als de rdw er niet mee ingestemd heeft.... hoeveel campers op dit forum zijn er inmiddels al illegaal en komen hierdoor formeel in aanmerking voor een wok-melding?
Gelukkig wordt de soep in de praktijk wel heel wat minder heet gegeten als die wordt opgediend, iets met formele bureaucratische theorie versus de dagelijkse praktijk.... en zolang het betreffende aangebrachte onderdeel maar netjes is bevestigd en in de praktijk geen hinder of gevaarzetting oplevert zal de praktijk er ook niet zo heel moeilijk over doen.
De zitplaatsen en rugleuningen van personenauto's moeten deugdelijk aan het voertuig zijn bevestigd en de van fabriekswege aangebrachte verstelinrichtingen van de zitplaatsen en rugleuningen moeten goed kunnen worden vergrendeld.
Over niet fabriekswege aangebrachte verstelinrichtingen wordt helemaal niets vermeld... ter beoordeling keurmeester of het wel of niet deugdelijk bevestigd is.
De EU-typetoelating waarop het kenteken is afgegeven is ook duidelijk:
Zoals het voertuig nieuw is afgeleverd voldoet de auto aan de eisen, door wijzigingen aan te brengen vervalt de typegoedkeuring en zal de auto eerst opnieuw gekeurd moeten worden voordat die weer de weg op mag.
Vroeger werd hiermee enkel bedoeld de technische wijzigingen die afwijken van hetgeen vermeld stond in het kentekenregister (zitplaatsen, motorinhoud, vermogen, wielbasis enz.), maar tegenwoordig kan hier al ongeveer alles mee bedoeld worden wat niet naar fabrieksspecificaties is aangebracht na de afgifte van het kenteken.... is een soort kapstokartikel geworden.
Heel formeel gezien valt daar een aftermarket draaiplateau dus ook onder... maar zelfs een draaiplateau wat voorzien is van alle benodigde keurmerken en certificaten is en blijft illegaal als je verzuimd om deze wijziging niet ook eventjes door de RDW laat keuren.
Maar laten we dan gelijk eens wat verder gaan kijken... wijzigingen in elektra, wijzigingen gasvoorziening, andere schotel op het dak, zonnepanelen, luifel, airco-unit en noem maar op wat er allemaal permanent in, op, onder, en aan de auto gehangen wordt.
Heel formeel gezien is elke permanente wijziging na afgifte kenteken illegaal als de rdw er niet mee ingestemd heeft.... hoeveel campers op dit forum zijn er inmiddels al illegaal en komen hierdoor formeel in aanmerking voor een wok-melding?
Gelukkig wordt de soep in de praktijk wel heel wat minder heet gegeten als die wordt opgediend, iets met formele bureaucratische theorie versus de dagelijkse praktijk.... en zolang het betreffende aangebrachte onderdeel maar netjes is bevestigd en in de praktijk geen hinder of gevaarzetting oplevert zal de praktijk er ook niet zo heel moeilijk over doen.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
-
- Berichten: 63
- Lid geworden op: za 22 mei 2021, 13:37
Re: Draaiplateau bestuurdersstoel; mag dat?
Dank voor jullie reacties.
In bezit van Iveco Daily zelfbouw uit 1979
Voorheen Hanomag F20 1968 en Fiat Ducato 1997. Beide zelfbouw buscampers.
Voorheen Hanomag F20 1968 en Fiat Ducato 1997. Beide zelfbouw buscampers.
- Bob Diesel
- Berichten: 31863
- Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
- Locatie: limbabwe
- Contacteer: