Batterij trekt onmiddellijk leeg
Batterij trekt onmiddellijk leeg
Beste mensen,
Ik lees al geruime tijd mee op dit forum, en dit heeft me al veel verder geholpen. Via deze weg wil ik jullie hier alvast voor bedanken!
Nu voel ik me genoodzaakt om zelf even om hulp te vragen.
Mijn woongedeelte valt na ongeveer 2u volledig zonder stroom. Ik vermoedde eerst dat het een kapotte HH-accu was, maar die had ik dan losgekoppeld en na 3 dagen meet deze nog steeds 12.8V (helemaal niets gezakt). Mijn camper heeft een zonnepaneel, dus deze laadt de accu de hele dag op. Tijdens de dag heb ik dus altijd stroom voor al mijn verbruikers.
Nu vanaf de zon onder is heb ik na enkele uren geen stroom meer. Als ik ringverwarming of omvormer gebruik valt de stroom al na een uurtje uit...
Ik stel me de volgende vragen:
- Is de accu mss kapot? (nochtans gaf deze ontkoppeld na 3 dagen nog steeds 12,8V. Nu als alles uitvalt en ik zet de verbruikers af geeft het bedieningspaneel aan dat de batterij toch nog boven de 12V zit)
- Kan het zijn dat ik verliesstroom heb? (dit ga ik alvast vandaag even opmeten dmv een multimeter op 20A stand tussen de minpool en de minkabel van mijn accu te plaatsen en de zekeringen eens af te gaan)
- Kan het aan een slecht contact liggen ergens in bv het elektroblok of elders in de wagen? Deze is namelijk oud en in neutraal trilt deze zeer hard, in het verleden is dit al wel eens de oorzaak geweest van een slecht contact.
Ter info: Ik rijd met een peugeot J5 Bürstner opbouw van 1990.
Alvast bedankt!
Ik lees al geruime tijd mee op dit forum, en dit heeft me al veel verder geholpen. Via deze weg wil ik jullie hier alvast voor bedanken!
Nu voel ik me genoodzaakt om zelf even om hulp te vragen.
Mijn woongedeelte valt na ongeveer 2u volledig zonder stroom. Ik vermoedde eerst dat het een kapotte HH-accu was, maar die had ik dan losgekoppeld en na 3 dagen meet deze nog steeds 12.8V (helemaal niets gezakt). Mijn camper heeft een zonnepaneel, dus deze laadt de accu de hele dag op. Tijdens de dag heb ik dus altijd stroom voor al mijn verbruikers.
Nu vanaf de zon onder is heb ik na enkele uren geen stroom meer. Als ik ringverwarming of omvormer gebruik valt de stroom al na een uurtje uit...
Ik stel me de volgende vragen:
- Is de accu mss kapot? (nochtans gaf deze ontkoppeld na 3 dagen nog steeds 12,8V. Nu als alles uitvalt en ik zet de verbruikers af geeft het bedieningspaneel aan dat de batterij toch nog boven de 12V zit)
- Kan het zijn dat ik verliesstroom heb? (dit ga ik alvast vandaag even opmeten dmv een multimeter op 20A stand tussen de minpool en de minkabel van mijn accu te plaatsen en de zekeringen eens af te gaan)
- Kan het aan een slecht contact liggen ergens in bv het elektroblok of elders in de wagen? Deze is namelijk oud en in neutraal trilt deze zeer hard, in het verleden is dit al wel eens de oorzaak geweest van een slecht contact.
Ter info: Ik rijd met een peugeot J5 Bürstner opbouw van 1990.
Alvast bedankt!
Laatst gewijzigd door MaSch op vr 03 dec 2021, 7:55, 1 keer totaal gewijzigd.
-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: zo 11 jan 2009, 22:21
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Batterij trekt onmiddelijk leeg
Accu is niet kapot maar de accu is versleten.
Als er nog maar een capaciteit inzit van 50 %
Heb je nog maar 25 % energie om te gebruiken
Als er nog maar een capaciteit inzit van 50 %
Heb je nog maar 25 % energie om te gebruiken
Re: Batterij trekt onmiddelijk leeg
Bedankt voor de reactie!
Om zeker te zijn kan ik deze best eens professioneel laten doormeten?
Ik wil namelijk zeker zijn voor ik een nieuwe accu aankoop
Om zeker te zijn kan ik deze best eens professioneel laten doormeten?
Ik wil namelijk zeker zijn voor ik een nieuwe accu aankoop
-
- Berichten: 319
- Lid geworden op: zo 11 jan 2009, 22:21
- Locatie: Dordrecht
- Contacteer:
Re: Batterij trekt onmiddellijk leeg
En bij voorkeur met een capaciteitstest. Dat geeft een representatieve indicatie.
'Even' doormeten is een hele basic test en in veel gevallen niet voldoende. Leuk voor een startaccu (welke stroom kan ie kortstondig leveren) maar totaal niet representatief voor de capaciteit.
Er zijn hier genoeg voorbeelden te vinden waarbij de accu 'even' is doorgemeten en goed zou zijn, maar uiteindelijk toch bleek dat ie nauwelijks (of een klap minder) capaciteit had.
- Slechte contacten altijd fixen, ongeacht de accu. Dat is risico op storingen of erger.
- Hoe oud is de accu? 6-8 jaar is heel netjes
- Als de accu een paar keer te diep ontladen is vliegt de levensduur achteruit.
'Even' doormeten is een hele basic test en in veel gevallen niet voldoende. Leuk voor een startaccu (welke stroom kan ie kortstondig leveren) maar totaal niet representatief voor de capaciteit.
Er zijn hier genoeg voorbeelden te vinden waarbij de accu 'even' is doorgemeten en goed zou zijn, maar uiteindelijk toch bleek dat ie nauwelijks (of een klap minder) capaciteit had.
- Slechte contacten altijd fixen, ongeacht de accu. Dat is risico op storingen of erger.
- Hoe oud is de accu? 6-8 jaar is heel netjes
- Als de accu een paar keer te diep ontladen is vliegt de levensduur achteruit.
Laatst gewijzigd door DJSmiley op vr 03 dec 2021, 9:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
-
- Berichten: 6876
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Batterij trekt onmiddellijk leeg
Testen Kun je zelf ook:
Zet een voltmeter op de accupolen en zet iets aan wat veel stroom trekt.
Kk, kachel, enz. Of meerdere lichtere dingen.
Kijk wat de spanning na 10 min is.
Onbelast spanning meten zegt niet zoveel.
Zet een voltmeter op de accupolen en zet iets aan wat veel stroom trekt.
Kk, kachel, enz. Of meerdere lichtere dingen.
Kijk wat de spanning na 10 min is.
Onbelast spanning meten zegt niet zoveel.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: Batterij trekt onmiddellijk leeg
Vwb de capaciteitstest, dat is een goede indicatie. Ik had mijn accu, s laten doormeten, 2 minuten werk op het scherm stond te lezen dat ze goed waren.
Ik vertrouwde het niet omdat ze snel weg zakten en liet ze uitgebreid meten, daar zijn ze wel wat langer mee bezig, daaruit bleek dat de accu,s inderdaad nog wel goed waren, maar nog maar de helft van hun totale capaciteit leverden.
Gr willem.
Ik vertrouwde het niet omdat ze snel weg zakten en liet ze uitgebreid meten, daar zijn ze wel wat langer mee bezig, daaruit bleek dat de accu,s inderdaad nog wel goed waren, maar nog maar de helft van hun totale capaciteit leverden.
Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
- marjasjaak
- Berichten: 1741
- Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
- Locatie: Kaag en Braassem
Re: Batterij trekt onmiddellijk leeg
Hoeveel ampere is je accu?
Misschien gebruik je teveel t.o.v. grootte accu.
Sjaak.
Misschien gebruik je teveel t.o.v. grootte accu.
Sjaak.
-
- Berichten: 6876
- Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
- Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.
Re: Batterij trekt onmiddellijk leeg
Deze is wel handig.
viewtopic.php?t=8468710
Maar let op!
Op de accu moeten wel gegevens staan, zoals cca, capaciteit, enz.
Staat dat er niet op,? Wordt het giswerk.
viewtopic.php?t=8468710
Maar let op!
Op de accu moeten wel gegevens staan, zoals cca, capaciteit, enz.
Staat dat er niet op,? Wordt het giswerk.
U wilt toch iets van elektra weten?
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652
Schema maken? viewtopic.php?t=8479767
Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Hier iets (met toestemming) over uitgebreid autotechniek. Motorisch, elektrisch, remmen, chassis, enz.
https://www.mvwautotechniek.nl/
Re: Batterij trekt onmiddellijk leeg
Al die metertjes kunnen helaas geen capaciteit meten
SOH slaat eigenlijk ook nergens op, 'State of Health' Dat heeft geen enkele relatie tot de beschikbare capaciteit. Het is alleen het percentage tov de maximaal te leveren startstroom.
Je moet op die dingen de CCA (Cold Cranking Amps) invoeren. Stel dat die 700A is.
Vervolgens meet dat ding adhv de inwendige weerstand wat de maximale startstroom zou kunnen zijn. Stel dat is 350A. Dan zegt de SOH simpelweg 50%....
Stel 'm in op 350A CCA, dan vind dezelfde meter op dezelfde accu dus dat de accu dus 100% gezond is.....
Dat betekend niet dat die 75Ah accu (bv) dus maar de helft bruikbare capaciteit heeft, alleen dat de startstroom maximaal dus de helft is van wat ie hoort te kunnen leveren. Natuurlijk is dat wel een indicatie dat ie niet meer in topstaat is, maar een accu kan prima een SOH hebben van 50% (Dus niet meer die 700A leveren), terwijl ie bij lagere stromen nog wel 90% van zijn capaciteit heeft.
En dat laatste meet je alleen met een degelijke capaciteitstest. Bij een loodaccu met een ontlaadstroom volgens de specificaties: De meetresulaten van de capaciteit zijn gebaseerd op 0.2C (dus 0.2 x de capaciteit - 15A bij een 75Ah accu)
Bij een lithiumaccu is dat niet meer zo belangrijk, want die heeft ook bij 1C nagenoeg dezelfde capaciteit als bij 0.2
Een loodaccu zal bij een hoge ontlaadstroom een lagere bruikbare capaciteit hebben (Peukert effect), terwijl dat bij een lithiumaccu verwaarloosbaar is.
Dat is ook de reden dat zware omvormers op een loodaccu afgeraden wordt, want ipv een 100Ah accu heb je bij een hele hoge ontlaadstroom ineens maar een 70Ah accu als gevolg van het peukert effect. En dan gaat het heel hard met de toch al beperkte capaciteit.
Concreet: Die <1min test / metertjes: Prima voor een startaccu. Een echt goed verrotte HH accu haal je er ook wel mee tussenuit.
Maar een accu die niet optimaal meer werkt ga je niet ermee zien, daarvoor moet je echt een capaciteitstest doen. En die duurt gewoon een paar uur. (of korter - en dan is je testmethode dus verkeerd, of de accu duidelijk stuk)
SOH slaat eigenlijk ook nergens op, 'State of Health' Dat heeft geen enkele relatie tot de beschikbare capaciteit. Het is alleen het percentage tov de maximaal te leveren startstroom.
Je moet op die dingen de CCA (Cold Cranking Amps) invoeren. Stel dat die 700A is.
Vervolgens meet dat ding adhv de inwendige weerstand wat de maximale startstroom zou kunnen zijn. Stel dat is 350A. Dan zegt de SOH simpelweg 50%....
Stel 'm in op 350A CCA, dan vind dezelfde meter op dezelfde accu dus dat de accu dus 100% gezond is.....
Dat betekend niet dat die 75Ah accu (bv) dus maar de helft bruikbare capaciteit heeft, alleen dat de startstroom maximaal dus de helft is van wat ie hoort te kunnen leveren. Natuurlijk is dat wel een indicatie dat ie niet meer in topstaat is, maar een accu kan prima een SOH hebben van 50% (Dus niet meer die 700A leveren), terwijl ie bij lagere stromen nog wel 90% van zijn capaciteit heeft.
En dat laatste meet je alleen met een degelijke capaciteitstest. Bij een loodaccu met een ontlaadstroom volgens de specificaties: De meetresulaten van de capaciteit zijn gebaseerd op 0.2C (dus 0.2 x de capaciteit - 15A bij een 75Ah accu)
Bij een lithiumaccu is dat niet meer zo belangrijk, want die heeft ook bij 1C nagenoeg dezelfde capaciteit als bij 0.2
Een loodaccu zal bij een hoge ontlaadstroom een lagere bruikbare capaciteit hebben (Peukert effect), terwijl dat bij een lithiumaccu verwaarloosbaar is.
Dat is ook de reden dat zware omvormers op een loodaccu afgeraden wordt, want ipv een 100Ah accu heb je bij een hele hoge ontlaadstroom ineens maar een 70Ah accu als gevolg van het peukert effect. En dan gaat het heel hard met de toch al beperkte capaciteit.
Concreet: Die <1min test / metertjes: Prima voor een startaccu. Een echt goed verrotte HH accu haal je er ook wel mee tussenuit.
Maar een accu die niet optimaal meer werkt ga je niet ermee zien, daarvoor moet je echt een capaciteitstest doen. En die duurt gewoon een paar uur. (of korter - en dan is je testmethode dus verkeerd, of de accu duidelijk stuk)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Re: Batterij trekt onmiddellijk leeg
En houd je verbruik binnen de perken ,dit houd geen enkele zuur accu,lang vol ( dus ook bij jezelf te rade gaan,het blijft maar 50% wat je kan verbruiken ?
Zoals je zelf schrijft :quote
Nu vanaf de zon onder is heb ik na enkele uren geen stroom meer. Als ik ringverwarming of omvormer gebruik valt de stroom al na een uurtje uit.
Zoals je zelf schrijft :quote
Nu vanaf de zon onder is heb ik na enkele uren geen stroom meer. Als ik ringverwarming of omvormer gebruik valt de stroom al na een uurtje uit.
Hans
Re: Batterij trekt onmiddellijk leeg
Een capaciteit test kan je ook zelf doen: accu afkoppelen en dan een verbruiker erop zettenm waarvan je weet hoeveel stroom die gebruikt: bv 2 lampen van 60 Watt (samen 120 Watt = iets van 9A), en dan meten hoe snel je spanning daalt tot 11 Volt: niet leeg trekken tot je geen licht meer hebt: da's een goed recept om de accu kapot te maken. Ik gok dat na 1 uur je spanning al heel laag is: vervangen.. Duurt het 5 uur dan is je accu nog in goede conditie en zit er ergens in je bedrading / verbruikers iets niet goed....
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Ergens in Friesland aan het water
- JoopBrekken
- Berichten: 4257
- Lid geworden op: wo 25 feb 2009, 12:57
- Locatie: ZW Frl, zuid EU of elders.
Re: Batterij trekt onmiddellijk leeg
Wel eerst de accu goed opladen, en de spanning direct op de polen meten.
Re: Batterij trekt onmiddellijk leeg
hoeveel watt gebruikt die ringverwarming en hoeveel watt gebruik je via de omvormer.?
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything