afstellen carburateur

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Burnerchief
Berichten: 398
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
Locatie: Waar mijn camper staat

Re: afstellen carburateur



Bericht door Burnerchief »

Ok spul zit dus gewoon vastgerot netjes demonteren wd40 is je vriend uitelkaar halen (niks afbreken) en dan in de ultrasoonreiniger (tientjeswerk bij aldi of lidl scoren) daarna weer netjes inelkaar die solexen krijg je bijna niet stuk simpeler gasfabrieken zijn er niet.
De automatsche schoke zit een bimetaalveer in die als die warm wordt de chokeklep opengetrokken is het huis aan de zijkant waar de waterslangen op komen.
Ik repareer alles met en zonder stekker

Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991

Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021

Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)

Genietend van het Pensioen!
Burnerchief
Berichten: 398
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
Locatie: Waar mijn camper staat

Re: afstellen carburateur



Bericht door Burnerchief »

Kroppie schreef:
vr 03 dec 2021, 17:46
toen kreeg je zeker een gulden is ,t niet?

jos
Ja daar moest ook nog hard voor gewerkt worden ook nog ,de solexen zaten op simca ford opel peugeot vw en ja in al die merken ben ik ze tegengekomen (de nodige merkdealers als werkgever gehad)en was het lopende band werk benzine filters waren toen nog niet standaard.
De rampen waren de grote motoren met hun viertraps carburateurs met overal wel een fucking klein sproeiertje voor zodat je een kompleet genummerde letterbak nodig had om ze weer goed inelkaar te krijgen sommige waren qua pasvorm uitwisselbaar maar inwendig niet.
Ik repareer alles met en zonder stekker

Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991

Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021

Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)

Genietend van het Pensioen!
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: afstellen carburateur



Bericht door Kroppie »

goeie ouwe tijd, je kon ze tenminste nog demonteren en repareren, mooi spul vooral de dubbele webers.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: afstellen carburateur



Bericht door FordtransitMK1 »

tranny schreef:
vr 03 dec 2021, 22:07
Bekend probleem.
Ligt waarschijnlijk aan de automatische choke die niet meer fatsoenlijk werkt waardoor de inlaatklep een geheel eigen leven gaat leiden. (en dat onderdeel is dus ook nergens meer te vinden voor een normale prijs)
Op zich zijn het best goede carburateurs mits ze netjes behandeld worden door iemand met kennis van die dingen, maar in de praktijk heeft er meestal al wel iemand mee geprutst die totaal niet gehinderd werd door kennis over deze gasfabriekjes.
Gewoon een nieuwe Weber met handchoke erop en een benzinefiltertje in de benzineslang plaatsen, is goedkoper als die oude FoMoCo gasfabriek op blijven lappen.
Ik ben ook bang dat dit het is. maar eens gaan bestellen dan.
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: afstellen carburateur



Bericht door Meine »

Inlaatklep??? Bedoel je niet de chokeklep?
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: afstellen carburateur



Bericht door tranny »

Is hetzelfde in een carburateur, het is maar net hoe je dat ding wilt noemen. :wink:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: afstellen carburateur



Bericht door Meine »

Jaja :lol3: :lol3:
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1564
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: afstellen carburateur



Bericht door tranny »

Ik heb diverse nederlandstalige werkplaatshandboeken uit de jaren '50/'60 liggen waar de chokeklep nog als "inlaatklep" of als "startklep" benoemd wordt, de naam chokeklep zie ik voornamelijk in de wat jongere handboeken staan.

Maar het maakt verder ook niet uit welke naam het ding heeft, zolang je maar weet wat ermee bedoeld wordt. :wink:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: afstellen carburateur



Bericht door Kroppie »

gasklep, nog 1
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: afstellen carburateur



Bericht door Vopper »

Voornaamste is dat je weet waarvoor en hoe die werkt. :-B , benaming is dan niet van belang.

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: afstellen carburateur



Bericht door AadenAnke »

Dat is toch dat ronde schijfje met dat stukje eraf :lol: in Rotterdam had je Jan Gast een bedrijfje dat niets anders deed dan carburateur’s repareren en reviseren. Zal wel niet meer bestaan

Gr Aad
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: afstellen carburateur



Bericht door Vopper »

In m'n ouwe jiepie zit nog een veel mooiere, op de klep zit ook nog een verend middenklepje, voor prutsers die de choke te laat opendoen en de motor laten verzuipen. :lol:



:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
Burnerchief
Berichten: 398
Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
Locatie: Waar mijn camper staat

Re: afstellen carburateur



Bericht door Burnerchief »

Op bijna alle carburateurs zit een regeling die ervoor zorgt dat er een bypass van de chokeklep komt zodra de motor loopt bij sommige is dat een “pulldown” systeemwat de chokeklep een stukje opent (dat stukje opening is afstelbaar vaak met een boortje van de juiste diameter dit noemt men ook wel de chokeklepspleet) of een chokeklep die dicht wordt gehouden door een zwak veertje wat net sterk genoeg is om hem met starten dicht te houden bij andere is dat een verend klepje in de chokeklep zelf.
Hoe moderner de carburateur hoe mooiere regelingen erop zitten en elke fabrikant had zijn eigen ingenieuze oplossing tot uiteindelijk de fabrikanten overstapten op injectie de K en Le jetronic waren de eerste veelvuldig toegepaste o.a de citroën ds21 pallas injectie.

En ik word echt oud besef ik me nu…….
Ik repareer alles met en zonder stekker

Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991

Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021

Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)

Genietend van het Pensioen!
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: afstellen carburateur



Bericht door ducati 900 »

De chokeklep of starterklep zit bovenop deze carburateur,
De gasklep zit aan het asje wat dieper in de carburateur, dat beweegt als je, jaa daar komtie, gas geeft.
Een inlaatkklep zit in de cilinderkop om het mengels in de cilinderkop te laten.
Zo nu hebben we de juiste benamingen op een rijtje, mist alleen de uitlaatklep nog. :-B :-B

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Plaats reactie