afstellen carburateur
- FordtransitMK1
- Berichten: 113
- Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27
afstellen carburateur
Ford transit mk1 1969
De carburateur ( wordt er gezegd ) staat niet lekker afgesteld waardoor hij niet lekker loopt voornamelijk in de vierde versnelling komt hij niet goed op toeren motor klink goed en eerste drie versnellingen komt toeren wel op.
nu is mijn vraag kan dit ? en is de carburateur ter plaatse af te stellen ? is dit te doen zonder al te veel poes pas ? en waar moet ik op letten ?
kan iemand
De carburateur ( wordt er gezegd ) staat niet lekker afgesteld waardoor hij niet lekker loopt voornamelijk in de vierde versnelling komt hij niet goed op toeren motor klink goed en eerste drie versnellingen komt toeren wel op.
nu is mijn vraag kan dit ? en is de carburateur ter plaatse af te stellen ? is dit te doen zonder al te veel poes pas ? en waar moet ik op letten ?
kan iemand
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
-
- Berichten: 2575
- Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
- Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal
Re: afstellen carburateur
Wat voor motor zit er in, een V4? Hoeveel cc?
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
- FordtransitMK1
- Berichten: 113
- Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27
Re: afstellen carburateur
sorry V4 1.7 deze carburateur
- Bijlagen
-
- carburateur.jpg (68.46 KiB) 892 keer bekeken
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Re: afstellen carburateur
Als het een oude carburateur is moet je het volgende doen:
Uit elkaar nemen en (ultrasoon) alles reinigen, sproeiers
uitnemen en doorblazen.
Monteren met nieuwe pakkingen, membraan en afsluiter vlotterkamer. Controleer de vlotter op lekkage.
Meet nauwkeurig het niveau in de vlotterkamer, eventueel corrigeren door verbuigen vlotter of extra koperringen onder de afsluiter.
Bij proefdraaien de luchtregelschroef uitdraaien totdat motor mooi loopt.
De getoonde carburateur zit op de Duitse versie van de V4. Het is dus zeker niet vanzelfsprekend, dat de Engelse versie van de Transit dezelfde carburateur heeft.
Uit elkaar nemen en (ultrasoon) alles reinigen, sproeiers
uitnemen en doorblazen.
Monteren met nieuwe pakkingen, membraan en afsluiter vlotterkamer. Controleer de vlotter op lekkage.
Meet nauwkeurig het niveau in de vlotterkamer, eventueel corrigeren door verbuigen vlotter of extra koperringen onder de afsluiter.
Bij proefdraaien de luchtregelschroef uitdraaien totdat motor mooi loopt.
De getoonde carburateur zit op de Duitse versie van de V4. Het is dus zeker niet vanzelfsprekend, dat de Engelse versie van de Transit dezelfde carburateur heeft.
Laatst gewijzigd door Meine op do 02 dec 2021, 20:17, 1 keer totaal gewijzigd.
- FordtransitMK1
- Berichten: 113
- Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27
Re: afstellen carburateur
Meine schreef: ↑do 02 dec 2021, 20:07Als het een oude carburateur is moet je het volgende doen:
Uit elkaar nemen en (ultrasoon) alles reinigen, sproeiers
uitnemen en doorblazen.
Monteren met nieuwe pakkingen, membraan en afsluiter vlotterkamer. Controleer de vlotter op lekkage.
Meet nauwkeurig het niveau in de vlotterkamer, eventueel corrigeren door verbuigen vlotter of extra koperringen onder de afsluiter.
Bij proefdraaien de luchtregelschroef uitdraaien totdat motor mooi loopt.
[/quote
Dank je, voor de tip de carburateur is nog niet heel oud maar schoon maken kan natuurlijk nooit geen kwaad
Laatst gewijzigd door FordtransitMK1 op do 02 dec 2021, 20:21, 1 keer totaal gewijzigd.
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Re: afstellen carburateur
Als de motor kracht mist in de 4e, dan kan het mengsel te rijk zijn. Als de motor draait kan er zwarte rook uit de uitlaat komen. Dat is dan onverbrande benzine.
Als de motor begint te stotteren als je het gaspedaal intrapt, is vaak de acceleratiesproeier niet goed.
Als de motor begint te stotteren als je het gaspedaal intrapt, is vaak de acceleratiesproeier niet goed.
- FordtransitMK1
- Berichten: 113
- Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27
Re: afstellen carburateur
Dank je hiermee komen we steeds verder. hahaaha ik wordt zo nog een volwaardig monteur hahahahMeine schreef: ↑do 02 dec 2021, 20:21Als de motor kracht mist in de 4e, dan kan het mengsel te rijk zijn. Als de motor draait kan er zwarte rook uit de uitlaat komen. Dat is dan onverbrande benzine.
Als de motor begint te stotteren als je het gaspedaal intrapt, is vaak de acceleratiesproeier niet goed.
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
-
- Berichten: 2575
- Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
- Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal
Re: afstellen carburateur
Mijn tijd dat ik bij de ford garage werkte is al een jaar of 40 terug, dus is mijn geheugen beetje roestig van deze motors.
Maar wat ik kan herinneren is dat de pakking van de inlaat soms er van tussen gaat, dat is het deel wat tussen de V opstelling zit onder de carburateur, ook dan loopt je motor slecht.
Ultra soon hadden we toen nog niet, een blaaspistool en een stukje draad om te steken of zo.
Veel werd veroorzaakt door te lang staan, zeker met de huidige brandstof.
Slingert de as vd ontsteking niet? Zit daar speling op soms? Werkt de vacuumvervroeging?
Een 1700 cc zal volgens mij een Duitse motor zijn, met de ontsteking achter op de motor.
Dat waren de tijden , contactpunten en kleppen stellen, geen turbo’s een 4 versnelling en je kwam ook overal.
Alle aannemers en groentehandeleren en wie dan ook reed met die bussen, in allerlei uitvoeringen.
Maar wat ik kan herinneren is dat de pakking van de inlaat soms er van tussen gaat, dat is het deel wat tussen de V opstelling zit onder de carburateur, ook dan loopt je motor slecht.
Ultra soon hadden we toen nog niet, een blaaspistool en een stukje draad om te steken of zo.
Veel werd veroorzaakt door te lang staan, zeker met de huidige brandstof.
Slingert de as vd ontsteking niet? Zit daar speling op soms? Werkt de vacuumvervroeging?
Een 1700 cc zal volgens mij een Duitse motor zijn, met de ontsteking achter op de motor.
Dat waren de tijden , contactpunten en kleppen stellen, geen turbo’s een 4 versnelling en je kwam ook overal.
Alle aannemers en groentehandeleren en wie dan ook reed met die bussen, in allerlei uitvoeringen.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Re: afstellen carburateur
Dat kwam dan ook omdat ze voor die tijd tot de snelle jongens behoorde was een paar weken terug nog een aflevering van Wheeler Dealers op tv met als onderwerp de transit MK1 mijn pa had ook zo’n ding beste car en je kon er alles mee als die starte dat was weleens een probleem.
Gr Aad
Gr Aad
-
- Berichten: 398
- Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
- Locatie: Waar mijn camper staat
Re: afstellen carburateur
Vacuumdoos stroomverdeler inwendig lek? Slangetje aan de carburateur lostrekken en ff aan zuigen zou je vacuüm moet zuigen.
Ik repareer alles met en zonder stekker
Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991
Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021
Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)
Genietend van het Pensioen!
Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991
Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021
Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)
Genietend van het Pensioen!
-
- Berichten: 398
- Lid geworden op: di 17 feb 2015, 19:26
- Locatie: Waar mijn camper staat
Re: afstellen carburateur
Als ik voor elke solex carburateur die ik uitelkaar heb gehad een euro’tje kreeg….
Ik repareer alles met en zonder stekker
Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991
Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021
Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)
Genietend van het Pensioen!
Onze woning een Hymer Camper op basis Fiat 290 14 2,5d van 1991
Volg ons op https://lnkd.in/d7jHX3T
Code 2021
Navigeer met een ipad pro cellulair met Magic Earth (offline)
Genietend van het Pensioen!
Re: afstellen carburateur
toen kreeg je zeker een gulden is ,t niet?
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
- FordtransitMK1
- Berichten: 113
- Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27
Re: afstellen carburateur
Dag allemaal bedankt voor jullie ( leuke anekdotes ) en adviezen ik heb hier veel aan ben me flink aan het verdiepen.
Het is helaas vandaag niet gelukt om hem naar Nederland te rijden.
Dit omdat hij de lucht inlaat klep niet vergenoeg open ging toen we deze met de hand open zette starten hij zomaar.
de bus kwam helaas nadien niet echt boven de 60 km p/u wel ging hij naarmate hij warmer werd beter lopen .
morgenvroeg even met de be trekker ophalen.
het is een Ford Transit 1300 1.7 v4 81E uit 1969 1688 cc
Het is helaas vandaag niet gelukt om hem naar Nederland te rijden.
Dit omdat hij de lucht inlaat klep niet vergenoeg open ging toen we deze met de hand open zette starten hij zomaar.
de bus kwam helaas nadien niet echt boven de 60 km p/u wel ging hij naarmate hij warmer werd beter lopen .
morgenvroeg even met de be trekker ophalen.
het is een Ford Transit 1300 1.7 v4 81E uit 1969 1688 cc
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Re: afstellen carburateur
Bekend probleem.
Ligt waarschijnlijk aan de automatische choke die niet meer fatsoenlijk werkt waardoor de inlaatklep een geheel eigen leven gaat leiden. (en dat onderdeel is dus ook nergens meer te vinden voor een normale prijs)
Op zich zijn het best goede carburateurs mits ze netjes behandeld worden door iemand met kennis van die dingen, maar in de praktijk heeft er meestal al wel iemand mee geprutst die totaal niet gehinderd werd door kennis over deze gasfabriekjes.
Gewoon een nieuwe Weber met handchoke erop en een benzinefiltertje in de benzineslang plaatsen, is goedkoper als die oude FoMoCo gasfabriek op blijven lappen.
Ligt waarschijnlijk aan de automatische choke die niet meer fatsoenlijk werkt waardoor de inlaatklep een geheel eigen leven gaat leiden. (en dat onderdeel is dus ook nergens meer te vinden voor een normale prijs)
Op zich zijn het best goede carburateurs mits ze netjes behandeld worden door iemand met kennis van die dingen, maar in de praktijk heeft er meestal al wel iemand mee geprutst die totaal niet gehinderd werd door kennis over deze gasfabriekjes.
Gewoon een nieuwe Weber met handchoke erop en een benzinefiltertje in de benzineslang plaatsen, is goedkoper als die oude FoMoCo gasfabriek op blijven lappen.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...