Defecte dimlichten Renault Master II

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
smaap
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 01 dec 2021, 19:47
Locatie: Hoorn

Defecte dimlichten Renault Master II



Bericht door smaap »

Is er iemand die mij aan een schema kan helpen van de verlichting van de Renault Master II?
Beide doen het niet, zekeringen en lampjes zijn goed en doormeten zonder schema brengt tot nu toe niet heel veel verduidelijking...
Renault Master II
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Defecte dimlichten Renault Master II



Bericht door AadenAnke »

Heb je een multimeter? Dan kan je beginnen met meten of er spanning bij de lampen komt.

Gr Aad
smaap
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 01 dec 2021, 19:47
Locatie: Hoorn

Re: Defecte dimlichten Renault Master II



Bericht door smaap »

Er komt geen spanning aan. Ik zou nu het liefst de schakelaar doormeten maar zonder schema is nogal lastig te bepalen welke je nodig hebt. Ook weet ik niet of er misschien nog ergens een relais tussen zit
Renault Master II
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Defecte dimlichten Renault Master II



Bericht door Kroppie »

omschakelen van dim naar groot gaat meestal via een relais, dus ook van groot naar dim.
de schakelaar bedient het relais
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Jan van Gemert
Berichten: 109
Lid geworden op: ma 23 mar 2015, 20:41
Locatie: Gemert

Re: Defecte dimlichten Renault Master II



Bericht door Jan van Gemert »

https://www.google.nl/search?q=schema+e ... xsqwEkM%3A

Ik hoop dat ik het zo goed doe, ziet er een beetje raar uit maar bij mioj werkt het.
smaap
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 01 dec 2021, 19:47
Locatie: Hoorn

Re: Defecte dimlichten Renault Master II



Bericht door smaap »

Ik krijg wel een hoop schema's maar volgens mij staat de goede er niet tussen. Heb een witte en gele draad naar de lamp. Die vindt ik ook nergens terug...
Renault Master II
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Defecte dimlichten Renault Master II



Bericht door hathi »

Je kan beter het relais zoeken,meestal is dat de boosdoener,volgens mij een simpel relais,heb je al boven de pedalen gekeken ?
Hans
smaap
Berichten: 4
Lid geworden op: wo 01 dec 2021, 19:47
Locatie: Hoorn

Re: Defecte dimlichten Renault Master II



Bericht door smaap »

Zeker, zowel boven de pedalen als onder de motorkap zitten relais. Op beide plekken overal relais gewisseld waar ik er twee van heb om te kijken of het probleem zich verplaatst maar niets...
Ik kan nog kijken of het dashboard lampje de boosdoener is maar zonder kabelschema weet ik ook niet of deze los geschakeld zit en op dit het probleem zou kunnen zijn
Renault Master II
CeesJ
Berichten: 264
Lid geworden op: za 04 feb 2006, 21:31
Locatie: Vianen Ut

Re: Defecte dimlichten Renault Master II



Bericht door CeesJ »

Mij is een geval bekend van een mede deelnemer aan een groepsreis met dit probleem: de dashboardschakelaar bleek toen defect. Ik heb toen alles nagezocht wat zonder hulpmiddelen kon, waarna besloten is naar een dealer te gaan.
Grz. CeesJ.
Gebruikersavatar
fstuif
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 17:48
Locatie: Zevenaar

Re: Defecte dimlichten Renault Master II



Bericht door fstuif »

Ik had hetzelfde probleem. Een monteur gaf aan dat het probleem in het relais zat. Dat zit in de kast in de motorruimte onder het raam. Die gaan regelmatig kapot volgens hem. Aangezien die dingen nergens te krijgen waren, ook niet op de sloop, begon er iets te dagen. Toen we een grote dealer tegenkwamen onderweg (Boekarest) constateerde hij dat de keuzeschakelaar aan het stuur kapot was. Dat kun je ook zonder meter zelf constateren/uitzoeken. Als je er aan "rommelt" gaan de lampen wel een keer branden.
Succes.
Met vriendelijke groet.

Fred

Achter iedere bocht een nieuw avontuur. Ik hoop nog vele bochten te mogen rijden.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Defecte dimlichten Renault Master II



Bericht door hathi »

Hier bv. , maar je kan eerst op de schakelaar de kabels doorverbinden,brand er dan iets ,is het de schakelaar ? attachment=0]A1980366-3B2F-455E-A76A-82A20EDD86FF.png[/attachment]
Bijlagen
A1980366-3B2F-455E-A76A-82A20EDD86FF.png
A1980366-3B2F-455E-A76A-82A20EDD86FF.png (158.55 KiB) 525 keer bekeken
Hans
Gebruikersavatar
fstuif
Berichten: 343
Lid geworden op: ma 27 sep 2010, 17:48
Locatie: Zevenaar

Re: Defecte dimlichten Renault Master II



Bericht door fstuif »

Misschien volkomen misplaatste opmerking maar toch.
In dit forum staan ook handleidingen. Ook die van een master II en ook een beschrijving van elektronica. Daar heb je misschien al gekeken. Ik heb wel een schema maar dat ligt natuurlijk in de camper en daar kan ik voorlopig niet bij.
Toch succes.
Met vriendelijke groet.

Fred

Achter iedere bocht een nieuw avontuur. Ik hoop nog vele bochten te mogen rijden.
Plaats reactie