Een 12V oven inbouw?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Swing
Berichten: 73
Lid geworden op: di 26 okt 2021, 11:08

Een 12V oven inbouw?



Bericht door Swing »

Wat is er nou beschikbaar aan 12v ovens? En dan bedoel ik echt op 12v verwarmen, met dus flink veel ampere en relatief dikke kabels.
Volgens mij wordt dit, op een paar kleine warmhoud dingen na, nauwlijks gedaan. Vanwege de vele ampere etc. Echter zijn voor mij de vele ampere geen probleem om te leveren.
Maar als ik erop probeer te zoeken krijg ik dat kleine spul of gasovens met 12v ontsteking.

De logische route is dus een 230v omvormer en dan daarop een kleine inbouw oven op 230v, of losse oven.
Wat ik ook wel zal doen, maar ik vroeg me af of er nog echte 12v ovens zijn die ik niet kan vinden.

Voornaamste reden om het te doen is besparen op omvormer capaciteit. Het is vooral niet teveel op campings staan, dus het is voor mij niet zo zeer een argument om ook op de 230v van de camping te kunnen.

Het zal wel een dikke dure Victron Multiplus worden waarna ik standaard 230v spul zal gebruiken.
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: 12v oven (inbouw)?



Bericht door jan- »

Er is nauwelijks een markt voor 12V ovens, dus dan zal het erg duur worden. Bovendien is het nu makkelijker om een omvormer dicht bij de accu te plaatsen en dan de oven op een plek waar je makkelijk bij kan zonder lange dikke 12V kabels te hoeven trekken.

En waarom zou het een (dure?) Victron moeten worden?
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: 12v oven (inbouw)?



Bericht door dedruivenplukker »

Zoek eens op 24Volt truck oven . Daar is genoeg in te vinden.
Wij deden niet anders als pizza's bakken in de truck. :cheers:

Je zal vast wel makkelijk 24V kunnen maken met zo veel accu capaciteit. :thumbup:

Edit.

Op 12 Volt kan je ook pizza's bakken. Leve de E.V.

https://www.google.com/search?q=portabl ... dlb5WnlKxM

https://www.snowys.com.au/12v-portable-marine-oven
Laatst gewijzigd door dedruivenplukker op do 02 dec 2021, 18:50, 3 keer totaal gewijzigd.
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: 12v oven (inbouw)?



Bericht door jansloos »

Oven 2000 Watt?
Cake bakken 1 uur?
Stoofschotel, 1,5 uur?
Maar net als inductie op 12 Volt, magnetron, koffie app. op 12V

Hoeveel batt capaciteit?

Maar ook een omvormer brengt het gebruikte vemogen niet naar beneden.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
dedruivenplukker
Berichten: 7116
Lid geworden op: vr 13 mar 2009, 4:08

Re: 12v oven (inbouw)?



Bericht door dedruivenplukker »

jansloos schreef:
do 02 dec 2021, 18:32
Oven 2000 Watt?
De travelbuddy uit mijn link:

Power Consumption:6 Amp | 72 Watts
Weight:3.9 Kg
Warranty:1 Year
Supplier Code:TRAVEL BUDDY SMALL

En toch 170 graden.

(Wel in Oz dus misschien is de omgevingstemperatuur al 45 graden)
'89 VW T3-'94 MB 508D-'99 MB 1117 4x4
'02 TOYOTA Hi-ACE POP-TOP-'03 MB 409D '21 MB 410D-X
A,AND,AUS,B,BF,BG,BJ,BW,CH,CS,CZ,D,DDR,DK,
DZ,E,ET,F,GB,GBZ,GH,GR,H,HRP,I,L,LS,MA,MC,
MOC,MW,NAM,P,PL,RN,RO,RT,SD,
SLO,SK,TCH,TG,TR,YU,Z,ZA,ZW.
Waarheen leidt de weg die wij moeten gaan? - Mieke Telkamp
Swing
Berichten: 73
Lid geworden op: di 26 okt 2021, 11:08

Re: 12v oven (inbouw)?



Bericht door Swing »

@dedruivenplukker: Ja dat is wat ik bedoelde met dat kleine spul haha 72 watt schiet niet echt op en 170 graden kun je niet alles mee.

@jansloos: ik ga nu uit van 280Ah op 12V lithium, dus kan je wat verder leegtrekken.

Ik denk er vooral een ovenschotel zo af en toe, wat waarschijnlijk de halve accu capaciteit kost.
Uren gaat niet.

Omvormer maakt verbruik niet minder inderdaad, gaat om dat het dan praktischer is in ovens kopen en bekabeling aansluiten op lagere ampere op 230v
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: 12v oven (inbouw)?



Bericht door Meine »

In touringcars zit vaak een keukentje met een 24 volt heet water systeem en vaak ook een 24 volt oventje. Ondanks dat de accu's veel groter zijn dan bij vrachtwagens en de motor is voorzien van twee en bij MB zelfs drie dynamo's moet zeer terughoudend gebruik gemaakt worden van deze voorzieningen tijdens stilstand.

Naar mijn mening heeft een oventje alleen maar zin als je aan de paal staat. En dan kun je weer beter kiezen voor 230 volt.
Swing
Berichten: 73
Lid geworden op: di 26 okt 2021, 11:08

Re: Een 12V oven inbouw?



Bericht door Swing »

Het zal in het algemeen ook wat lichter werk zijn, zoals afbakdingetjes, pizzatje etc. En als je aan de paal hangt is het sowieso makkelijker. Ook als ik 800Wp zonnepanelen op het dak ga leggen.

Alternatief is een zo'n toasteroven / multicooker achtig ding. Die zijn sneller op temperatuur en hebben soms wat gerichtere functies.

Het zal hoe dan ook geen grote oven worden.
In onze oude camper hebben we eentje met gas, en dat werkt wel aardig maar wordt allemaal droger. Ik wil nu een bus zonder gas bouwen.
Een 12v boilertje heb ik toevallig nog liggen, daar zie je dat wat vaker rechtstreeks op de 12v. Maar die is ook maar een paar liter en 200W
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Een 12V oven inbouw?



Bericht door myway »

Swing schreef:@dedruivenplukker: Ja dat is wat ik bedoelde met dat kleine spul haha 72 watt schiet niet echt op en 170 graden kun je niet alles mee.

@jansloos: ik ga nu uit van 280Ah op 12V lithium, dus kan je wat verder leegtrekken.

Ik denk er vooral een ovenschotel zo af en toe, wat waarschijnlijk de halve accu capaciteit kost.
Uren gaat niet.

Omvormer maakt verbruik niet minder inderdaad, gaat om dat het dan praktischer is in ovens kopen en bekabeling aansluiten op lagere ampere op 230v
Je weet zeker dat die accu ineens zoveel ampere kan leveren.
Heel veel lithium accu’s hebben een beperkt vermogen dat ineens kan worden afgenomen
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Een 12V oven inbouw?



Bericht door kampo »

Ik ben nog geen 12V oven tegengekomen. Wel op 230V. Zie foto's.
Maar dat zal je bedoeling niet zijn. Prijs van de 230V oven ongeveer 400 €
Prijs van de bijbehorende elektrische 12/230V installatie met 600Ah LFP: rond de 10.000 € aan materiaal, zonder de prijs van het aangepaste solarpark mee te rekenen.
Het zal wel goedkoper/kleiner kunnen maar of je dat wil ? Bij echt ovengebruik koken denk ik meteen aan >2000 Watt. Vergeet het dat je tevreden gaat zijn met een ding van minder dan ongeveer 1000 Watt. Dat is eerder behelpen dan bakken.
Vandaar dat men bij een 12V camper meestal een gasoven gebruikt.
Een echte elektrische oven is toch eerder iets voor grotere systemen als een 12V/280Ah LFP met kleine BMS.
Zelf kook ik in 24V met een Multiplus3000 en een kleine combinatie magnetron/hete lucht oven van ongeveer 1200/1400 Watt. Dat gaat goed maar ook daarmee ga ik geen lange bereidingen maken. Het gewicht van een dergelijke opstelling gaat niet samen met een 3,5T camper.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Swing
Berichten: 73
Lid geworden op: di 26 okt 2021, 11:08

Re: Een 12V oven inbouw?



Bericht door Swing »

myway schreef:
do 02 dec 2021, 19:29
Je weet zeker dat die accu ineens zoveel ampere kan leveren.
Heel veel lithium accu’s hebben een beperkt vermogen dat ineens kan worden afgenomen
Ja de accu kan continu 3000+W leveren (1C), en 10000W piek (3C) maar daar wil ik ver vanuit de buurt blijven.

Maar goed 3000W kun je een uur vol houden en dan ben je van vol tot helemaal leeg.

@kampo: dus ja, met 280Ah is het beperkt, geen lange kooksessies.
Maar ik wil juist een kleine oven. We hebben wep eens zo'n goedkoop tristar 800W camping oventje gebruikt. Die is net even te klein en wil inderdaad minimaal 1000W maar toch kan je daar al lekkere dingen in maken, pizza enzo, het simpelere werk.

Opzich is de 12v 280ah accu die ik maak is te overzien met 25kg, en dan heb ik ook nog eens het eigenwijze idee om deze op de plek van startaccu te doen, dus dan is het lood om oud ijzer. Of eigenlijk heel letterlijk lood om nieuw ijzer :D
Zou ik van 12v afstappen zou ik naar 48v gaan, dan kan alles met veel dunnere kabels etc.
Maar goed, dat is een ander verhaal in een ander topic.

Kosten voor de accu zijn voor mij niet zo duur en als ik dan voor mooie prijzen een Victron Multiplus koop die 3000W kan leveren, dan is dat nog altijd duurder dan een gasflesje enzo, maar het is niet echt zwaarder en nog wel te overzien qua kosten.
Omvormer zou nog goedkoper kunnen, maar dat vind ik lastig om te weten wat voor kwaliteit je dan koopt. En de Multiplus is gewoon heel handig om aan het grid te gaan, meteen lader en alles in 1.
Ik denk wel na over een kleine Multiplus vanwege die voordelen en dan nog een goedkopere krachtigere omvormer, wat prima is voor de oven maar hij moet inductie koken wel netjes kunnen afhandelen. Dus dat vind ik lastig om dan een goedkope sinusomvormer te kiezen.

@kampo, hoeveel Ah zijn die accu's? Victron heeft ook een 280Ah model maar jij hebt daar wat kleiners staan (en dan 2x)

Ik maak dus de accu zelf, kan Victron met korting kopen (is wel het duurste onderdeel), en met Victron solar controllers kun je ook nog eens gewone 40v huis panelen gebruiken, dan is het allemaal niet zo duur. (Maar wel duurder dan een gasfles ja)
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Een 12V oven inbouw?



Bericht door Atoz »

Als ik jouw forumnaam lees, dan denk ik aan Japan en vervolgens denk ik dan ''genen gewonen'' ;-)

Ik zou opteren om zo een klein 230V elektrisch oventje ( 50€ ?) te nemen eventueel op een omvormer met gemodifieerde sinus, of gewoon op de Victron.
De energie heb je al in jouw hoofd zitten, de panelen liggen er (theoretisch) op, dus waarom zou dat niet kunnen?

De elektrische verwarming draait hier nu een half uurtje, het werd te koud (20°C) daarna is het terug warmer (?) tussen de schapenwol en morgenvroeg een tasje koffie uit de elektrische waterkoker.

Wat je ook zou kunnen is om de verwarmingsweerstand in een 230V model te vervangen door een 12 V weerstand.
Enig nadeel aan de 12 volt is de dikke kabel en de spanningsverliezen of je moet dat oventje dicht tegen de accu plaatsen

En neen je bent niet de eerste op dit forum die zulk toestel in zijn camper gebruikt via de accu's, onderandere Hoofdnoorman gebruikt die ook in zijn vrijstaande camper.

Edit: gas kost hier in Spanje geen 15€ voor een fles, de zon is gratis ;-)
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Een 12V oven inbouw?



Bericht door kampo »

@swing
Natuurlijk heb ik wel wat ervaring opgebouwd met LFP :-B . Het gaat allemaal wel maar zou ik geen 2000W (166A in 12V) toestel gebruiken op een 200Ah LFP accu. Als je elektrisch gaat koken kan je maar beter richting 600Ah LFP gaan.

De camper op bovenstaande foto's met 230V Siemens oventje is een TGE 4,5T met 3x200Ah LFP

In mijn eigen camper (hieronder) zit een combi oventje op een Multiplus 3000 met 4x230Ah AGM
Accu's gaan bij zo een gebruik 4 à 5 jaar mee. Deze combi oven (Technolux 80 € in de uitverkoop) verbruikt tot 58A in een 24V setup. De heavy accu verbruikers en dus "battery killers" zijn de standairco's want die draaien tot 8h aan een stuk.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding
Groeten Kampo
Swing
Berichten: 73
Lid geworden op: di 26 okt 2021, 11:08

Re: Een 12V oven inbouw?



Bericht door Swing »

Atoz schreef:
do 02 dec 2021, 23:28
Als ik jouw forumnaam lees, dan denk ik aan Japan en vervolgens denk ik dan ''genen gewonen'' ;-)
Heb je iets van mij ergens anders gezien? :)
Want ik ben inderdaad eens naar Japan gereden met het gezin en ben inderdaad een eigenwijs figuur :-B
Edit: gas kost hier in Spanje geen 15€ voor een fles, de zon is gratis ;-)
Nogmaals, puur kostentechnisch kan het sowieso niet uit.
Plaats reactie