thule fietsdrager

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
wateren
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 01 feb 2017, 9:24

thule fietsdrager



Bericht door wateren »

Hallo heb achter op mijn camper een thule fietsdrager. De afstand tussen de bovenbevestiging en de onderste bedraagt 127 cm. Ik zie dat de bovenste buis halverwege in de onderste buis zit . I.v.m. hoogte tillen wil ik de onderste bevestiging 18 cm laten zakken . Kan mij iemand vertellen of dit mogelijk is of dit eerder ook al gedaan .
alvast bedankt
M/vr.gr. Theo
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8457
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: thule fietsdrager



Bericht door EasyBee »

Wie heeft de drager gemonteerd? Als het goed gedaan is, zit die drager boven en onder precies op de sterkste plekken in de achterwand. Dat wil zeggen waar niet alleen maar een deel buitenplaat, isolatie en binnenplaat zit, maar een verstevigingsbalk. Dan moet er 18 cm lager ook maar een verstevigingsbalk zitten. Zo maar een paar gaten door de achterwand boren en boutjes er door, is dan niet handig/verstandig voor de achterwand van je camper. Hoe ver steekt die bovenbuis in die onderbuis? Hoe verder ze in elkaar geschoven zitten, des te steviger is het. Het is maar een lichtgewicht gevalletje en fietsen wegen best veel. Bij slecht wegdek of drempels (per ongeluk omdat je hem over het hoofd zag), krijgt die constructie echt forse klappen te verduren. Zijn het gewone fietsen of E-bikes die je er op zet. Scheelt fors in gewicht. Wordt dus wel even zoeken naar de mogelijkheden.
Ik had ze op de achterwand, maar bij overstap naar E-bikes de fietsendrager van de achterwand en een chassisdrager gekocht.
hoog.jpg
hoog.jpg (99.3 KiB) 302 keer bekeken
naar
laag.jpg
laag.jpg (154.31 KiB) 302 keer bekeken
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
wateren
Berichten: 221
Lid geworden op: wo 01 feb 2017, 9:24

Re: thule fietsdrager



Bericht door wateren »

Hoi de bevestigingspunten zijn prima bereikbaar via de garage . Mijn idee was om e.e.a. te voorkomen om hier
een strip te plaatsen die beide punten bestrijkt.
Als drager te slap wordt i.v.m. het uit elkaar halen , wil ik een nieuwe kopen die variabel is tot 150 cm .
Goed idee?
Groet
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8457
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: thule fietsdrager



Bericht door EasyBee »

De drager op de achterwand was de standaard drager met de bovenste bevestiging precies op de plek waar dakpaneel en achterwand bij elkaar komen. Daar zit overdwars in de achterwand een balk voor de stevigheid van de opbouw. Ik had daar aan de binnenkant ter versteviging een 5 cm brede en 5 millimeter dikke aluminium strip over de volle breedte gemonteerd waardoor dan weer de bouten van de drager zaten. Gewoon om de krachten te verdelen. Onder zat de drager precies op de balk in de achterwand waar het bagageluik aan de bovenkant op scharnierde. Zoiets moet je zoeken bij jullie camper. De drager zelf moet zo veel mogelijk de bovenste buis in de onderste zitten. Ga uit van 30 cm of meer. Als dat inhoudt een andere nieuwere drager, liever uitgaan van de stevigste mogelijkheid dan denken dat het wel goedkomt. Die drager trekt en duwt behoorlijk met fietsen er op en dan door een gat in het Belgische wegdek of een 30 km drempel in een Frans dorpje dat je te laat of niet zag.
Maar ik ben blij met onze scooterdrager van Memo op het Al-Ko chassis. Lekker laag als de E-bikes er op moeten en zo sterk dat ik er gewoon op kan gaan staan en ik ben geen kleine jongen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Plaats reactie