Welke velgen voor het Maxi chassis?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Welke velgen voor het Maxi chassis?



Bericht door hathi »

Het word weer vrij ondoorzichtig,……..Volgens mij moet Bas R,toch nog even terug lezen,wat Bob 47 schrijft,en dat zou zijn richtlijn moeten zijn,wil hij straks niet met hetzelfde probleem zitten,alleen een paar verkeerde velgen/ banden armer
Hans
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Welke velgen voor het Maxi chassis?



Bericht door Hoofdnoorman »

Wanneer je nog gewoon een bewegende tellernaald hebt welke op een mechanische manier de snelheid aan geeft, heeft de afgelegde weg totaal niets te maken met de aangewezen snelheid. Dit zijn twee afzonderlijke meetinstrumenten, echter wel meestal in één behuizing.

De km teller moet het meest nauwkeurig aangeven. Deze is afhankelijk van de omloopmaat banden, eindreductie versnellingsbak en de daarop toegepaste kabel of sensor/pulsgever. Als het een kabel aangedreven tellercombinatie is, staat er (voor zover ik weet) altijd een W getal ergens. Zoveel omwentelingen moet de kabel maken om 1 km af te leggen.

De snelheidsmeter is een andere kwestie. Hoe wordt de naald aangedreven.
1. Oud en doelmatig was door een draaiende magneet die de naald meeneemt. Aangezien de naald ook weer terug naar 0 moet als je stil staat, zit hier een veersysteem aan. Staat de veer te strak, zal er dus een beetje slip optreden. De naald zal minder aanwijzen dan de huidige snelheid. Bij te slap omgekeerd.
2. D.m.v. twee spoelen aangestuurd door elektronica. Het principe van een benzinemeter etc. Als alle spanningen goed zijn en er geen magnetische storingen zijn, zal deze redelijk nauwkeurig de snelheid aangeven.
3. Geen teller naald maar digitaal. In dat geval zou je mogen verwachten dat hij echt nauwkeurig is en is afwijking meestal afhankelijk van de instelling door de fabrikant en eventueel afwijkende omloopmaat.

In de eerste twee gevallen moet je ook nog de 0- stelling meenemen. Geeft de snelheidsmeter over het hele bereik te laag of te hoog aan, staat de naald meestal niet goed gesitueerd op de as. Geeft hij bijvoorbeeld bij 50 kmh 5 km te weinig aan en bij 100 kmh 10 km te weinig, weet je dat de teller naald 5 km achter zijn 0-punt staat en de veer ietsje te strak.

De vraag of een fabrikant liever de afgelegde weg iets meer aan wil laten geven en de gereden snelheid iets minder teneinde gunstige verbruikscijfers te genereren en klachten van consumenten uit de weg te gaan, laat ik maar even in het midden.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Welke velgen voor het Maxi chassis?



Bericht door hathi »

Lijkt me niet Rudy,de camper is van 2012, en toen was zelfs Citroenal lang zover met ABS :-B dus neem het praktijk advies van Bob 47, die heeft het resultaat reeds ervaren, en is zeer tevreden :?:
Hans
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Welke velgen maxi chassis



Bericht door hathi »

Bob47 schreef:
wo 01 dec 2021, 21:28
Beste Bas, mijn Ducato buscamper had 215x15" x 70 velgen/ banden. Om oa de grondspeling (met name voor) te verhogen, heb ik die vervangen door LM 225 x 16"x 75 velgen/banden. Staat gelijk een stuk " voller " en ook qua comfort verbeterd.
Vwb de snelheids aanwijzing, dit is veranderd van +- 10 % te hoog naar +- 2% te hoog.

Misschien heb je hier wat aan , succes.
Hans
Hans Geertse
Berichten: 91
Lid geworden op: ma 18 sep 2006, 16:08
Locatie: Baarland

Re: Welke velgen voor het Maxi chassis?



Bericht door Hans Geertse »

Heb precies hetzelfde gedaan. Perfect. De snelheidsmeter die altijd te veel aangaf is nu bijna correct.
Controle met snelheid aanwijzing op de navigatie. Wel de indruk dat het aantal afgelegde km op het telwerk nu minder zijn
dan wat de navigatie aangeeft.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Welke velgen voor het Maxi chassis?



Bericht door Hoofdnoorman »

hathi schreef:
do 02 dec 2021, 15:09
Lijkt me niet Rudy,de camper is van 2012, en toen was zelfs Citroenal lang zover met ABS :-B dus neem het praktijk advies van Bob 47, die heeft het resultaat reeds ervaren, en is zeer tevreden :?:
Ik zie even niet de relatie van ABS met een, eventueel, afwijkende km-teller/snelheids-meter. Toen ik, in mijn jonge jaren, voor VDO en Kienzle teller klokken en tachografen repareerde, was ABS voor mij nog onbekend.
Ik leg hier alleen de werking van de meetinstrumenten uit en wat er mis kan zijn.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Welke velgen voor het Maxi chassis?



Bericht door hathi »

Ok ,maar veel van de huidige tellers,maken gebruik,van het Abs signaal,wat toch al aanwezig is
Hans
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Welke velgen voor het Maxi chassis?



Bericht door 309T16 »

Omloopsnelheid van de ABS-ring op de aandrijfas bedoel je toch Hans?
Gebruikersavatar
staal571
Berichten: 313
Lid geworden op: vr 04 dec 2015, 21:10
Locatie: Twente

Re: Welke velgen voor het Maxi chassis?



Bericht door staal571 »

Tjonge jonge wat een reacties, vraag toch gewoon even een `fiat dealer (sorry Citroen ) zo moeilijk is dat toch niet.
Laatst gewijzigd door staal571 op za 04 dec 2021, 11:18, 1 keer totaal gewijzigd.
schapenkop
Berichten: 319
Lid geworden op: zo 11 jan 2009, 22:21
Locatie: Dordrecht
Contacteer:

Re: Welke velgen voor het Maxi chassis?



Bericht door schapenkop »

Hij heeft een Citroën
Bas R
Berichten: 77
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 21:16

Re: Welke velgen voor het Maxi chassis?



Bericht door Bas R »

Oei, had vooraf niet verwacht zo veel reacties te krijgen op een vraag over geschikte banden en velgen…😀

Ik weet nu dat ik een light chassis heb en dat de ducato velgen welke ik gezien heb passen.

Wat betreft de afwijking in snelheid ga ik voor de oplossing van Bob.

Probleem opgelost! Topic mag gesloten worden😀
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13341
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Welke velgen voor het Maxi chassis?



Bericht door hathi »

309T16 schreef:
do 02 dec 2021, 16:59
Omloopsnelheid van de ABS-ring op de aandrijfas bedoel je toch Hans?
Eh uh ……..Abs-ringen zitten meestal op de wielen( naven) hoor,anders lukt het niet ,om een wiel af te laten remmen,een van de 4 sensoren,word dan ook voor de teller gebruikt,vanuit de Abs unit
Hans
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Welke velgen voor het Maxi chassis?



Bericht door Hoofdnoorman »

Dat is dan nieuw voor mij, ik wist dit niet.
Heb nog vele jaren Honda verkocht met ABS ESP etc, Ze zullen dan wel heel oude techniek hebben, die Honda's bedoel ik dan, want ze hebben nog een VSS sensor.

Om het nog even aan te vullen, ik schaam mij diep dat ik dit niet wist. Waarschijnlijk heel veel fabrikanten van andere moderne automerken ook.
Laatst gewijzigd door Hoofdnoorman op do 02 dec 2021, 20:32, 1 keer totaal gewijzigd.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2201
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Welke velgen voor het Maxi chassis?



Bericht door Marinus »

Toch nog even een aanvulling over de snelheid.

Hoeveel de snelheidsmeter mag afwijken is bij de wet geregeld.
De wetgever hanteert de formule: 0 ≤ V1 - V2 ≤ V2/10 + 4km/h
V1 = de afgelezen snelheid, V2 is de werkelijke snelheid.

Eenvoudig gezegd komt het er op neer dat de meter nooit minder mag aangeven dan de werkelijke snelheid.
Hij mag wel meer aangeven dan de werkelijke snelheid.

Stel dat de werkelijke snelheid 100 km/h is.
Volgens de formule mag de snelheidsmeter dan aangeven:
100 + 10% + 4 = 114 km/h.
Plaats reactie