Welke velgen voor het Maxi chassis?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Bas R
Berichten: 77
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 21:16

Re: Welke velgen voor het Maxi chassis?



Bericht door Bas R »

Aan het begin van dit topic was ik nog in de veronderstelling dat er de verkeerde wielen onder liggen.
Het is nu door diverse bevestigd dat dit niet het geval is en de huidige bandenmaat klopt.
Daarom zou ik denken, zelfde wielomtrek er terug onder want dit is zo door de fabriek bepaald.

Ik blijf dan inderdaad wel met de snelheid afwijking zitten....
Ik lees hierboven dat sommige zeggen dat zo'n afwijking niet abnormaal is, en dat de apps ook niet altijd betrouwbaar zijn.

Echter ben ik er wel van overtuigd dat de snelheidsmeter 7a8km afwijkt, buiten de app geeft ook het plaatselijk digitale snelheids bord naast de weg dit aan, en bij het kopen van de bus ben ik op de terugweg met 140km per uur achter mijn vrouw aan moeten rijden om ze bij te houden, en die houdt zich over het algemeen redelijk goed aan haar snelheid.
Daarbij klopt het voor mijn gevoel de snelheid ook niet.

Na er nog wat over nagedacht te hebben kies ik voor de optie die Bob47 aandraagt, zijn oplossing lijkt mijn probleem op te lossen, daarbij geeft hij nog wat goede extra argumenten om hier voor te kiezen.

Bij de huidige banden zet ik kwalitatief ook wel wat vraagtekens, apk zijn ze goed gekeurd maar zelfs als leek twijfel ik er aan of dit wel klopt.
Dus maar meteen mooie LM wielen met goede banden.
Zodra ze vervangen zijn en ik een stuk met de bus gereden heb zal ik hier mijn bevindingen plaatsen, maar dat wordt pas tegen het einde van het jaar.

Dank allen!
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Welke velgen voor het Maxi chassis?



Bericht door Zonneke »

Neem eens een GPS mee. Deze meet de werkelijke snelheid dat je rijdt. Kleine afwijking van een paar kilometer is normaal.
Tijdens rijden camper altijd de snelheid van de Garmin en daardoor steeds een kilometer of 3-4 te snel volgens de teller.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Welke velgen voor het Maxi chassis?



Bericht door iSonic »

Je wilt gewoon lichtmetalen velgen. Koop die dan gewoon. Afwijking is compleet normaal. Heeft elke voertuig wel.
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Welke velgen voor het Maxi chassis?



Bericht door iSonic »

Bas R schreef:
do 02 dec 2021, 7:36

Bij de huidige banden zet ik kwalitatief ook wel wat vraagtekens, apk zijn ze goed gekeurd maar zelfs als leek twijfel ik er aan of dit wel klopt.
Dus maar meteen mooie LM wielen met goede banden.
Zodra ze vervangen zijn en ik een stuk met de bus gereden heb zal ik hier mijn bevindingen plaatsen, maar dat wordt pas tegen het einde van het jaar.

Dank allen!
De kwaliteit van de band wordt echt niet beoordeelt bij apk. De staat wel maar dan moet je echt beschadigingen hebben of scheuren. Of te weinig profiel natuurlijk. Ben ook wel benieuwd hoe jij als leek de kwaliteit van banden beoordeelt? Ze zijn namelijk allemaal zwart en rond.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Welke velgen voor het Maxi chassis?



Bericht door gjvonk »

Je kunt ook 16 inch velgen krijgen voor de steekmaat 5x118. Op de Duitse TUV site is informatie per velg merk en type beschikbaar of die velg toegelaten wordt voor jouw type bus.

De afwijking van je snelheidsmeter wordt alleen anders wanneer de afrol omtrek van de band anders wordt. Stel dat je op de huidige velg banden zou monteren met een andere breedte / hoogteverhouding (bijvoorbeeld 225/75×15), dan zou die afrol omtrek ook veranderen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Welke velgen voor het Maxi chassis?



Bericht door Peter+Annie »

gjvonk schreef:
do 02 dec 2021, 11:02


De afwijking van je snelheidsmeter wordt alleen anders wanneer de afrol omtrek van de band anders wordt. Stel dat je op de huidige velg banden zou monteren met een andere breedte / hoogteverhouding (bijvoorbeeld 225/75×15), dan zou die afrol omtrek ook veranderen.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk
Daar zijn op het w.w.w. allerlei formules voor te vinden:

https://www.mvwautotechniek.nl/afrolomtrek-calculator/
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Welke velgen voor het Maxi chassis?



Bericht door AadenAnke »

Grotere wielen betekend ook minder trekkracht! En 5 mm profiel afgesleten betekend 1 cm in diameter en 3,14 cm per omwenteling. Ook mijn bus met fabrieks velgen en banden had nieuw al een afwijking tov de TT van 6km bij 100km op de teller. Ook de wang hoogte van de band bepaalt de diameter. Bedenk dat er vanaf fabriek het nodige op elkaar is afgestemd. Zomaar veranderen van velg en bandenmaat zou ik niet zomaar doen. Wat betreft die afwijking in de snelheid op de teller voorkomt veel prenten

Gr Aad
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15349
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Welke velgen maxi chassis



Bericht door Hoofdnoorman »

Bas R schreef:
wo 01 dec 2021, 20:47
Dank voor de reacties

Citroën jumper 2012 3.0l 180pk

Als ik op de snelheidsmeter 100km rijdt geeft een app ongeveer 92/93km aan.

Er zit nu 215/70/R15 op.
Heb je toevallig ook even gekeken hoeveel de km teller afwijkt? Als deze de afstand wel goed aangeeft, is het de ingebouwde marge.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Welke velgen voor het Maxi chassis?



Bericht door Meine »

IJk de km teller maar eens met de hectometerpaaltjes langs de snelweg. De afwijking daar is de basis van alle berekeningen.

Er zijn meerdere merken, die meer km's laten noteren dan dat er gereden is.
Laatst gewijzigd door Meine op do 02 dec 2021, 12:29, 2 keer totaal gewijzigd.
Bas R
Berichten: 77
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 21:16

Re: Welke velgen voor het Maxi chassis?



Bericht door Bas R »

iSonic schreef:
do 02 dec 2021, 7:47
Je wilt gewoon lichtmetalen velgen. Koop die dan gewoon. Afwijking is compleet normaal. Heeft elke voertuig wel.
Dat was mijn 2e vraag welke inmiddels beantwoord is.
Er wordt aangegeven dat de Ducato velgen enkel onder het light chassis passen, aangezien ik niet wist wat dat precies betekend heb ik hier de vraag gesteld om te voorkomen dat straks de wielen koop niet geschikt zijn.
Maar toch bedankt dat ik uw toestemming krijg om ze te kopen :-B
Bas R
Berichten: 77
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 21:16

Re: Welke velgen voor het Maxi chassis?



Bericht door Bas R »

Meine schreef:
do 02 dec 2021, 12:16
IJk de km teller maar eens met de hectometerpaaltjes langs de snelweg. De afwijking daar is de basis van elle berekeningen.

Er zijn meerdere merken, die meer km's laten noteren dan dat er gereden is.

Dat is een goede tip!, ga deze eens toepassen.
Voorlopig weet ik voldoende...
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Welke velgen voor het Maxi chassis?



Bericht door AadenAnke »

Dan er nog ff een kleine reken formule bij
Snelheid in meters (100km=) 100.000 meter p/u
1 uur is :60 en :60 =. 3.600 sec
100.000:3600=27,7777778 m per seconde afgelegde afstand
Dus van hectometer paaltje naar paaltje minder dan 4 seconde

Gr Aad
Zijspan
Berichten: 2574
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Welke velgen voor het Maxi chassis?



Bericht door Zijspan »

Je zou voor de optie lagere banden kunnen kiezen, dan is je afgelegde afstand kleiner ( 1 volledige omwenteling ) of dan je snelheidsmeter wel de juiste snelheid aangeeft?
Of je doet net als de meeste je kijkt op je navigatiesysteem hoe snel je gaat.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Welke velgen voor het Maxi chassis?



Bericht door 309T16 »

Is net andersom. De teller wijst teveel aan en niet te weinig.
Plaats reactie