Camper kopen in Duitsland

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
meijdoel
Berichten: 480
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 20:28
Locatie: NB

Camper kopen in Duitsland



Bericht door meijdoel »

Hallo
Wij hebben een camper op het oog in Duitsland bij een particulier
Nu is mijn vraag wie heeft er een stappen plan hoe ik dit het beste kan doen wanneer ik deze koop
wat betreft de financiële kant en de benodigde papieren en verzekering
willemzon
Berichten: 1751
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Camper kopen in Duitsland



Bericht door willemzon »

Ik heb nu 5 keer een camper gekocht in dld altijd van een particulier, dan weet je wat voor mensen het zijn.
Ik lette altijd op een goede onderhoudshistorie en juiste km stand, ik vroeg altijd om een vochtmeting.

Drie keer op een exportkenteken teruggereden geregeld bij de plaatselijke strassenverkehrsambt en 2 keer op de verzekering van de verkoper. Het voertuig wel all risk laten verzekeren op chassisnr.
Ik zorgde dat ik er s morgens was en ik maakte ter plekke geld over dan is het er dezelfde dag. Als het ver weg was, boekten wij een hotel in de buurt.

Thuis regelde ik een afspraak bij een keuringsstation en een 1 dagskenteken voor die dag.
Hierna liet ik de bpm uitrekenen via het internet bij een bedrijf koste mij 71 euro en ik had binnen een paar uur digitaal de benodigde papieren.
Stuurde ik naar de belasting en binnen een week had ik de rekening vervolgens kreeg ik de benodigde papieren van de rdw en liet ik kentekenplaten maken, hierna maakte ik foto, s van de camper met het kenteken en stuurde die met een begeleidende brief naar de belastingen voor het aanvragen van het kwarttarief.

Gr willem.
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
iSonic
Berichten: 1931
Lid geworden op: za 26 sep 2009, 11:24

Re: Camper kopen in Duitsland



Bericht door iSonic »

Heb je al gekeken of moet je nog?

Uitzoeken welke papieren je nodig hebt en hoe die eruit zien. Van te voren inschatting maken BPM. Gaan kijken en rijden. Papieren controleren. Chassisnummer klopt?Als de afspraak niet bij die mensen thuis is is dat erg verdacht. Ik vraag altijd om een paspoort oid. Bepalen of je een bod wil doen. Neem in dat bod mee of ze hem willen brengen of meehelpen export kenteken regelen. Meeste mensen willen dat wel. In België moet je een koopcontract opmaken en ondertekenen. Duitsland weet ik niet. Wij hebben het geld van te voren over gemaakt, duurt paar dagen, en toen het binnen was is hij gebracht door verkoper. Zonder kenteken mag hij in NL niet op de openbare weg staan. Hou daar rekening mee. Afspraak RDW voor schouwen maken. Hou rekening met twee weken. Na schouwen BPM aangifte doen en betalen dan weekje wachten en je hebt kenteken. Duitse 'apk' wordt overgenomen dus zorg dat je die papieren er ook bij hebt. Zo dat was ff mijn brain dump.
Gebruikersavatar
meijdoel
Berichten: 480
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 20:28
Locatie: NB

Re: Camper kopen in Duitsland



Bericht door meijdoel »

Oké
bedankt hier kan ik wel weer iets mee ga eerst wel even kijken of het iets is en wat voor mensen het zijn
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Camper kopen in Duitsland



Bericht door kampertjes »

Ik had er destijds geen tijd voor en geen zin in. Heb een bekende handelaar in busjes en campers gevraagd het te regelen. Die had 2 Duitsers die voor hem de inkoop doen in Duitsland, en daarmee ook de merites kennen (Duitsers zijn geen Nederlanders met een spraakgebrek….). Die mannen doen niet anders en weten goed waar ze op moeten letten om geen verkeerde bus in te kopen.
Kostte wat maar na 4 weken stond ie keurig gepoetst en klaar gemaakt voor ons klaar. Ben ondertussen keurig op de hoogte gehouden. Nu op 8 km afstand ipv 1000. Zie er maar te komen met ov, overnachting, reis terug met camper, kost tijd en money.
Netto vielen de kosten ook nog mee gezien de korting die ze hebben weten te bedingen en ook de BPM aangifte was voordeliger dan wanneer ik het zelf had gedaan o.b.v tabel.
Zou het weer zo doen.
Gebruikersavatar
meijdoel
Berichten: 480
Lid geworden op: do 03 dec 2009, 20:28
Locatie: NB

Re: Camper kopen in Duitsland



Bericht door meijdoel »

Wie heeft er een goede aders voor breking van de bpm van uit Duitsland
ik denk dat dit moet via een PB
Gebruikersavatar
Huub56
Berichten: 1216
Lid geworden op: wo 09 aug 2017, 13:17
Locatie: Melick Limburg

Re: Camper kopen in Duitsland



Bericht door Huub56 »

Kun je goed zelf doen als je weet op welk chassis de camper gebouwd is en hoe oud hij is.
willemzon
Berichten: 1751
Lid geworden op: wo 02 dec 2009, 18:20

Re: Camper kopen in Duitsland



Bericht door willemzon »

Voor die paar tientjes zou ik niet zelf gaan klooien met de bpmvrrekening.

Natuurlijk kun je de complete invoer uit handen geven, geeft een stuk gemak. Met geld is natuurlijk alles te koop.

Persoonlijk vond ik het zelf invoeren van een camper, buiten de bpmberekening, interessant en houdt je ook weer scherp als vutter😀.

Vr gr willem
Leven is genieten van nutteloze dingen (Judith)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Camper kopen in Duitsland



Bericht door hathi »

Juist Willem neem Autotelex en je kan zo beginnen( als voorbeeld) wil je werkelijk een uitdraai,om naar de belasting dienst te sturen, hoef je pas te betalen voor de uitdraai.
483C3AB1-CEA6-45D3-9DC8-964AA07EF545.png
483C3AB1-CEA6-45D3-9DC8-964AA07EF545.png (93.04 KiB) 634 keer bekeken
Hans
Gebruikersavatar
campertje
Berichten: 1063
Lid geworden op: vr 03 feb 2006, 12:58
Locatie: Budel

Re: Camper kopen in Duitsland



Bericht door campertje »

Maar de bpm aanvraag kun je voortaan rechtstreeks doen online.
Als je catalogus prijs hebt wordt alles voor je ingevuld online.
Autotelex is helemaal niet meer nodig. :-B (Alleen nog voor de juiste catalogusprijs te bepalen, maar dat kost niets :D )
Wie een kuil graaft voor een ander.................
:-) Is een Egoist :-)
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Camper kopen in Duitsland



Bericht door hathi »

Klopt Campertje,maar je wil voor de koop toch een richtlijn hebben,zodat je weet hoeveel het totaal plaatje is,en dan is het toch makkelijk,( zelfs als je nadien alles af kan kijken :-B
Hans
Gebruikersavatar
toine-s
Berichten: 788
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 6:51
Locatie: Waalre

Re: Camper kopen in Duitsland



Bericht door toine-s »

campertje schreef:
do 02 dec 2021, 14:54
Maar de bpm aanvraag kun je voortaan rechtstreeks doen online.
Als je catalogus prijs hebt wordt alles voor je ingevuld online.
Autotelex is helemaal niet meer nodig. :-B (Alleen nog voor de juiste catalogusprijs te bepalen, maar dat kost niets :D )
bpm betaal je alleen over waarde van het basis voertuig , bijv Ducato chassis, niet over de opbouw.
Je moet dus wel de catalogus prijs van dat voertuig hebben, niet van de hele camper.
Blij met onze Phoenix op MAN chassis
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Camper kopen in Duitsland



Bericht door hathi »

Kijk Toine S daarmee maak je het dan weer verwarrend, de belasting dienst neemt Altijd een vergelijkbare hoge lange Bus voor die berekening,en dan maakt het weinig uit,wat het is …..opbouw of bus, waarom,dat moet je de belastingdienst vragen,ik heb nooit anders geweten
Hans
Gebruikersavatar
HJM
Berichten: 488
Lid geworden op: za 10 nov 2018, 12:45

Re: Camper kopen in Duitsland



Bericht door HJM »

Hoi,
Wij lieten de bpm van onze Pössl wel door een erkende taxateur bepalen, net wat scherper dan ik zelf had berekend, scheelde een paar 100 euro.
Groeten,
HJM
Pössl 2winn Style met veel te weinig km's op de teller🙋‍♂️, maar we werken hier aan.
Plaats reactie