Advies type luifel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
hugo+jitske
Berichten: 63
Lid geworden op: za 22 mei 2021, 13:37

Advies type luifel



Bericht door hugo+jitske »

We zoeken er een.
Liefst budget tweedehands.
Is omnistor echt hét merk of valt het mee?
Mhg
In bezit van Iveco Daily zelfbouw uit 1979
Voorheen Hanomag F20 1968 en Fiat Ducato 1997. Beide zelfbouw buscampers.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Advies type luifel.



Bericht door gjvonk »

Thule/Omnistor en Fiamma zijn naar mijn ervaring even goed.

Kun je meer informatie geven wat je wil? Luifels bestaan in heel veel types en uitvoeringen. Zoek je een dakluifel (voor b.v. een buscamper), wandluifel (voor een half- of volintegraal) of een zakluifel (een vast bevestigd opgerold doek met losse stokken). In de lengte en de gewenste uitval zijn er ook veel variaties en als laatste zijn er vaak meerdere doekkleuren beschikbaar. Tot slot: heeft er al een luifel op de camper gezeten? Dan kan het zijn dat er nog bevestigingsbeugels (adapters) gemonteerd zijn. Die moeten of verwijderd worden en nieuwe plaatsen, of zoeken naar een luifeltype die daar op past.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
AadenAnke
Berichten: 13183
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Advies type luifel



Bericht door AadenAnke »

En dan daar als aanvulling op hoevaak ga je die luifel gebruiken mijn ervaring erg weinig. Van de ruim 100 nachten in de camper dit jaar hebben we maximaal deze 15 keer gebruikt. Ik zelf zou hem een volgende keer niet meer aanschaffen. Een schaduwdoek en wat scheerlijnen kosten samen 10€ stuk minder gewicht maar dat ieder voor zich

Gr Aad
Camper_01

Re: Advies type luifel



Bericht door Camper_01 »

Wij hebben eerst een Possel buscamper gehad met een Fiamma luifel, 2,5 jaar in gebruik. Bijna altijd de luifel gebruikt tot volle tevredenheid. Nu ook alweer bijna 3 jaar een Burstner Travel Van (halfintegraal) en gebruiken bijna altijd de luifel indien nodig, luifel is Omnistor. Vond wel de Fiamma luifel prettiger om te hanteren. Jammer van het gewicht. Ben nu wel aan het bekijken of de camper op te waarderen is naar 3850 KG.
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Advies type luifel



Bericht door jaap van duijn »

@TS,

Alles is al gezegd, maar bedenk ook dat het gebruik niet altijd toegestaan is tenminste ligt aan waar je wilt staan.
Veelal lees je "Camping gedrag niet toegestaan", voor mij dan camper neer zetten en dat is het.
Oja wij hebben aan caravan jaren een FIAMMA zakluifel gehad, perfect en goed in gebruik.
Nu sinds 2,5 jaar de Omnistore (elektrisch bediend) en aan zijwand ook goed.
Het is wat het is
Succes met je zoektocht en bedenk of je het nodig hebt, probeer eerst eens reisje zonder met een doek zoals gezegd.

groeten Jaap van Duijn
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9050
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Advies type luifel



Bericht door gjvonk »

De slinger met haak van een Fiamma is iets gebruiksvriendelijker als de bajonet kop op de Thule slinger. Daarentegen vond ik de Thule poten en rafter (met inwendige spanveer) weer prettiger dan de 'flimsy' aandoende vleugelmoeren van Fiamma op de poten en de rafter.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7472
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Advies type luifel



Bericht door ducati 900 »

Ik vind inderdaad de poten van Thule/Omnistor beter en handiger.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
johnCamper
Berichten: 119
Lid geworden op: vr 29 sep 2017, 17:44

Re: Advies type luifel



Bericht door johnCamper »

Ook dienst na verkoop niet vergeten.
Hadden op onze LMC integraal na drie jaar plots scheur in doek, net bij de opdraairol. Contact opgenomen met Thule in Menen , België. Afspraak gekregen en doek is daar volledig gratis vervangen . Mocht zelfs kleur van doek kiezen. Ook de zijkapjes van de cassette die niet meer wit waren door de Spaanse zon werden gratis vervangen.
Plaats reactie