Inhouden bij optrekken

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8369
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Inhouden bij optrekken



Bericht door EasyBee »

Handig om even te melden op wat voor voertuig je LMC Liberty is gebouwd. Merk, type, motor type en vermogen.
Dan weten de deskundigen je hopelijk van advies te dienen.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: Inhouden bij optrekken



Bericht door mMario »

Meten is weten.
Schakelaar op kopp.pedaal kan te kritisch staan.
Gaspedaal is een soort potmeter en is ook storing gevoelig.


Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Inhouden bij optrekken



Bericht door Peter+Annie »

johnst schreef:
di 30 nov 2021, 15:36
Hallo kenners,

Als ik hard doortrek om een vrachtwagen in te halen op de snelweg en dus volgas (pedaal op de bout) er langs probeer te komen en ik schakel tijdens dat inhaalproces door van bijvoorbeeld de derde naar de vierde versnelling dan kan ik na het op laten komen van de koppeling het gas diep intrappen maar verlies ik ineens alle trekkracht om door te accelereren, het gaspedaal reageert even nergens meer op. Ik moet dan eerst de koppeling een trapje geven en daarna kan ik weer normaal volgas geven en door accelereren. Zal dat aan het gaspedaal, de koppeling, de cruisecontrol (al staat deze uit) of aan de oliedruk (rode olielampje brand tijdens dat voorval) liggen welke gaat branden als ik zo ferm doortrek?

Bij normaal accelereren of normaal optrekken vanuit stilstand heeft de wagen nergens last van. Oliepeil is helemaal in orde en olieverbruik is verwaarloosbaar. Als de snelheid afneemt tijdens dat inhaalproces dan gaat het rode olielampje ook weer meteen uit. Het gebeurd alleen als ik fors accelereer vanuit stilstand of tijdens een inhaal manoeuvre waarbij ik dan terug schakel naar de drie en flink ga accelereren.
Wat gebeurt er als je niet op schakelt ?of op schakelt vóór je aan de inhaal manouvre begint?
Je moet er wel rekening mee houden dat zo een vrachtwagen (of autobus) een enorme luchtverplaatsing heeft,die verplaatste lucht gaat gedeeltelijk over die vrachtwagenauto heen,maar komt verplaatst zich ook zijdelings.

Je krijgt dan het effect,wat in caravanland "zuigen"word genoemd (wat het niet is)

Als u nu die vrachtwagen inhaalt,en tijdens deze handeling het gas loslaat om over te schakelen zal deze luchtverplaatsing de snelheid behoorlijk uit uw voertuig halen,zodanig dat er te weinig kracht is om de snelheid van uw voertuig te laag word om "door te accelereren".
Gebruikersavatar
mMario
Berichten: 823
Lid geworden op: zo 20 nov 2011, 18:30
Locatie: Hoogkarspel

Re: Inhouden bij optrekken



Bericht door mMario »

En ik zei het nog zo hé, niet quoten. Annie en Peter ook niet.



Verzonden vanaf mijn iPad met Tapatalk
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Inhouden bij optrekken



Bericht door Peter+Annie »

Reactie op mMario.
even O.T.
IK quote ,voor de duidelijkheid op de posting van T.S.en niet op het voorgaande bericht.
Het valt mij op ,op dit forum ,dat er geen emoticon is waarmee je je bijdrage kunt beginnen als je reageert op de vorige poster.
Het zou de duidelijkheid wel ten goede komen.

W.B/ quoten: het valt mij op dat bij sommige bijdragen niet duidelijk is op wie of welke bijdrage men reageert.

O.T.
Bij deze reactie leek t mij verstandig ( maar wie ben ik) om de quote van mij op T.S niet te ver in te korten.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Inhouden bij optrekken



Bericht door ducati 900 »

Doet hij dat altijd of zo nu en dan?
Mijn ML 270 CDI heeft dat zo nu en dan, de kat rammelt dus ik denk dat dat binnenwerk hem plaagt.
Als hij dat doet dan is er boven de 2500 toeren niks meer in huis.
Op de koppeling trappen helpt bij mij niet.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
the kapitein
Berichten: 331
Lid geworden op: di 04 aug 2015, 21:00

Re: Inhouden bij optrekken



Bericht door the kapitein »

Zou het kunnen zijn dat er een schakelaar bij het koppelingspedaal zit die het vermogen van de motor afhaalt zodra je de koppeling bedient?
Als die schakelaar niet helemaal fris is verklaart dat het schopje op het koppelingspedaal wat je nodig hebt om alles weer werkend te krijgen.

Zo zijn er ook auto waar je niet tegelijk kan remmen en gasgeven. Dus remlichten branden is geen reactie op het gaspendaal.

Geen idee of dat op een 2001 Ducato aanwezig.

Marco.



Verstuurd vanaf mijn SM-A525F met Tapatalk

rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Inhouden bij optrekken



Bericht door rhomodel »

En als je niet schaklet, maar gewoon een aanloopje neemt (afstand houden) en er dan voorbij?
Julius
Ergens in Friesland aan het water
Gebruikersavatar
seth_space
Berichten: 8594
Lid geworden op: za 06 aug 2016, 18:40
Locatie: Brabant

Re: Inhouden bij optrekken



Bericht door seth_space »

Is de camper toevallig een voormalige bedrijfsbus geweest waar een toerental begrenzen op zit?
Ook vroeger was niet alles zoals het vroeger was. HvV
“Wisdom is the result of experience and experience the result of bad judgement.”
Vopper
Berichten: 2186
Lid geworden op: zo 19 feb 2012, 12:46

Re: Inhouden bij optrekken



Bericht door Vopper »

Maar het brandende oliedruk lampje dan??
Da's toch wel verontrustend.

:wave: Vopper
1mei dag van het pensioen🤓
juanv
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Inhouden bij optrekken



Bericht door juanv »

Er zijn mijns inziens enkele mogelijkheden

* Om te beginnen , laat uw wagen eerst eens uitlezen op opgeslagen foutmeldingen in de ECU, gelijktijdig laten nazien of je ECU geen update nodig heeft , dit kan heel verhelderend zijn.

* De mogelijkheid bestaat dat je puur met een elektronisch probleem te kampen hebt, meestal zou dit met het uitlezen van de ECU aan het licht moeten komen.Dus ook zo goed mogelijk laten checken of alle sensoren enz.... geen foutmeldingen geven.

*Als de wagen getuned is, kijk dan even of de carterpan niet vervormd is, ik heb weet van zo een geval waar bij de motor zijn olie niet tijdig opgezogen kreeg en de carterpan vervormd werd door de onderdruk, tegelijkertijd liet die vervormde carterpan ook nog minder olie door naar de aanzuig , dit kan faliekant uitlopen. Bij grotere motorvermogens is er van in de fabriek een versterkte carterpan gemonteerd om dit verschijnsel te vermijden. Dus dit nazien en in dit geval carterpan vernieuwen + olie verversen inclusief oliefilter .

* Een andere mogelijkheid is dat de EGR en/of de uitlaat dermate verstopt is met aangekoekt roet dat de afvoer van de uitlaatgassen niet meer naar behoren werkt, en de motor dus zijn verbrande gassen niet tijdig buiten krijgt, je kan proberen in dergelijke geval een flesje wynns of iets dergelijks tegen roetaanslag in het uitlaatsysteem , bij de brandstof te doen.
Best niet bij een volle tank, zodat de mengeling voldoende sterk is, ga dan minimaal 50 km rijden waarbij je constant boven de 3000 omw/min blijft , snelheid speelt hierbij geen rol, enkel het toerental is belangrijk, zodat het volledige uitlaatsysteem voldoende opwarmt om de aanwezige roetaanslag te verbranden.

Hopelijk kun je hiermee al een stuk wijzer worden in dit raadsel.
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
juanv
Berichten: 1045
Lid geworden op: do 04 jul 2013, 22:02

Re: Inhouden bij optrekken



Bericht door juanv »

@ Johnst,
Met een volgorde van handelingen , kan je eventueel een onderhoud interval gaan resetten, maar daarmee kom je niet diep genoeg in het systeem om foutcodes te kunnen lezen en eventueel te resetten.

Zo een bezoek aan een werkplaats duurt geen uren hoor, hooguit een half uurtje voor een volledige update van je ECU :cheers:
De wereld is als een groot boek, hij die niet reist, leest steeds dezelfde bladzijde !
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Inhouden bij optrekken



Bericht door Peter+Annie »

johnst schreef:
do 02 dec 2021, 21:28
Als ik gewoon doortrek in de drie (of 4) dan is er weinig aan de hand maar als de toeren toenemen en het moment van schakelen daar is dan gaat het mis.

Maar wat gebeurt er nu als je niet overschakelt,en eerst je inhaal manouvre afmaakt en dan pas overschakelt ???
Gebruikersavatar
Duco
Berichten: 939
Lid geworden op: wo 02 mar 2005, 9:53
Locatie: Staphorst

Re: Inhouden bij optrekken



Bericht door Duco »

Lampje is van de oliedruk en niet van het oliepeil dus wel olie maar geen druk!
Plaats reactie