Een tweede zonnepaneel aansluiten

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Teoki
Berichten: 283
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 21:20
Locatie: deurne

Een tweede zonnepaneel aansluiten



Bericht door Teoki »

Hallo. Ik heb enkele vragen. Op mijn camper (carado uit 2019) ligt nu een nds zonnepaneel van 160 watt. Die zit via een 300 watt suncontrol aangesloten op mijn AGM huishoud accu,s (2x90 amp) . Nu wil ik er een paneel bij plaatsen b.v een nds 115 watt. Kan ik dat paneel dan aansluite op het bestaande paneel of moet ik een extra doorvoer maken en apart op de suncontrol aansluiten?
nie denke mer doen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Zonnepaneel



Bericht door Kroppie »

als de spanningen[volt] (de Voc)van de 2 panelen niet teveel afwijken dan kan dat parallel schakelen , die Voc spanning staat op een sticker achterop de paneel, je kan ook kijken naar het aantal cellen van de panelen , is dat aantal gelijk, dan prima want elke cel levert +- 0,5 volt, is het aantal gelijk zal ook het voltage gelijk genoeg zijn.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Teoki
Berichten: 283
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 21:20
Locatie: deurne

Re: Een tweede zonnepaneel aansluiten



Bericht door Teoki »

Oke. Nu ligt er 160 watt op maar als ik er nu nog dezelfde 160 watt bij leg kom ik op 320 watt totaal en de suncontrol is 300 watt. Zou dat een probleem zijn of toch kiezen voor 115 watt erbij?
nie denke mer doen
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Een tweede zonnepaneel aansluiten



Bericht door Kroppie »

nee, want panelen plat op een dak, dus niet uitgericht haaks op de zon , leveren maximaal circa 80% van hun theoretische maximum, dus in uw geval 0,8 x 320wp = 256 Wp, maakt u zich geen zorgen om die 20wp, en in de zomer met mooi weer en veel zon worden de panelen heel gauw warmer dan 25 gr , en dat geeft ook nog eens een vermogens vermindering.


jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Een tweede zonnepaneel aansluiten



Bericht door DJSmiley »

En het heeft het voordeel dat je de panelen in serie kan zetten als ze vergelijkbaar zijn kwa stroom.
Dan hoef je ook geen extra kabels te leggen als de kabeldiameter te dun zou zijn.

Zoals jos al terecht zegt: Die 320 haal je toch nooit, en al zou dat zo zijn, dan is dat maar een hele korte tijd. De regelaar zal er niet defect van gaan. Je kan alleen misschien 15min niet het volledige vermogen benutten, maar dat weegt bij lange na niet op tegen de winst bij normaal weer (met minder felle zonintensiteit)
Laatst gewijzigd door DJSmiley op wo 01 dec 2021, 11:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
r3mco
Berichten: 616
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 12:47
Locatie: Julianadorp

Re: Een tweede zonnepaneel aansluiten



Bericht door r3mco »

Ik lees even mee. Om verwarring te voorkomen heeft Jos het over parallel zetten.

Ik weet het niet maar ga eigenlijk uit van de kunde van Jos. Waarmee ik tevens bedoel dat ik u niets te kort zou willen doen.

Dus wie het weet?
Groet,
Remco.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Een tweede zonnepaneel aansluiten



Bericht door Kroppie »

ik heb het idd over parallel zetten, daar ik de gegevens van de panelen en de regelaar niet ken buiten die max 300Wp, voor het in serie zetten is buiten een gelijk vermogen van de panelen ook het maximale ingangsvoltage van de regelaar van belang daar dat bij 2 panelen in serie zich verdubbelt,

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
r3mco
Berichten: 616
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 12:47
Locatie: Julianadorp

Re: Een tweede zonnepaneel aansluiten



Bericht door r3mco »

Begrijp ik dan goed, dat je bij 2 verschillende spanningen van panelen niet in serie kan zetten?
Of maakt dat niet uit? De regelaar even buiten beschouwing laten?
Groet,
Remco.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Een tweede zonnepaneel aansluiten



Bericht door Kroppie »

bij het in serie zetten van verschillende VERMOGENS [de Wp] van de panelen zal het zwakste paneel het totale vermogen bepalen, ( b.v. bij een paneel van 100Wp in serie met een paneel van 80Wp zal het totale vermogen niet meer zijn dan 80Wp).

bij parallel zetten maakt dat niet uit, maar voor het goede is het beter dat de spanningen[volts] van de verschillende panelen niet te veel verschillen.

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
r3mco
Berichten: 616
Lid geworden op: za 21 apr 2012, 12:47
Locatie: Julianadorp

Re: Een tweede zonnepaneel aansluiten



Bericht door r3mco »

Duidelijk.
Dank Jos.
Groet,
Remco.
Teoki
Berichten: 283
Lid geworden op: ma 13 sep 2004, 21:20
Locatie: deurne

Re: Een tweede zonnepaneel aansluiten



Bericht door Teoki »

Helemaal duidelijk Jos. Ik ga hetzelfde paneel wat er nu op ligt kopen en plaatsen. Thanx
nie denke mer doen
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Een tweede zonnepaneel aansluiten



Bericht door CaradoT135 »

Kroppie schreef:
wo 01 dec 2021, 13:44
bij het in serie zetten van verschillende VERMOGENS [de Wp] van de panelen zal het zwakste paneel het totale vermogen bepalen, ( b.v. bij een paneel van 100Wp in serie met een paneel van 80Wp zal het totale vermogen niet meer zijn dan 80Wp).
Dan heb je toch 160 Wp totaal 2 x 80 Wp
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Een tweede zonnepaneel aansluiten



Bericht door DJSmiley »

Klopt, jos bedoelde dat dat 100W paneel dan niet meer als 80w doet, maar samen met het 2e 80W paneel uit zijn voorbeeld heb je totaal dus 160 Wp tot je beschikking.

Als je de panelen parallel zet dan moet de bekabeling wel geschikt zijn voor het hogere vermogen (dus de kabel tussen de panelen en de regelaar)
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51116
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Een tweede zonnepaneel aansluiten



Bericht door Kroppie »

ja, opschrijffoutje van mij , het totale vermogen is in dat geval 2x 80Wp = 160Wp

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Plaats reactie