Condensvorming vloer bij isolatie etc?

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Swing
Berichten: 73
Lid geworden op: di 26 okt 2021, 11:08

Condensvorming vloer bij isolatie etc?



Bericht door Swing »

Hier is vast al genoeg over geschreven, maar ik kwam alleen algemene isolatie topics tegen.

Je gaat de vloer van je camper opnieuw opbouwen, en waarschijnlijk met isolatie.
Maar ook al doe je dat niet, zit er al heel vaak een betonplex plaat in o.i.d.
De vloer van een bus heeft altijd van die ribben.

Ik zie mensen van alles gebruiken maar hoe voorkom je nou dat je condenserend vocht op je metalen vloer krijgt?
Want er zit vaak een betonplex plaat overheen, of mensen gebruiken pir platen die het aardig afsluiten.
100% afsluiting heb je nooit, maar dat is wellicht juist erger, want dan kan er wel wat vocht in komen maar lastig weg.
Op de vloer wordt ook veel armaflex of x-trem achtige zaken gebruikt, maar lost dat nou alles op?
Er komt vaak toch wel een relatief dichte laag overheen die nog steeds van alles opsluit.
Dan helpen de producten wel die echt op iedere vierkante centimeter zitten geplakt tegen condensering maar dan kan er nog wel vocht onder je vloer zitten.

In de wanden en het plafond is het allemaal niet zo'n punt om een ademende isolatie laag te hebben.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Condensvorming vloer bij isolatie etc?



Bericht door tranny »

Mijn ervaring met afgedekte (werk)busvloeren in de afgelopen 35 jaren: condensvorming daar tussen voorkomen doe je niet, en kit je alles rondom ook nog helemaal af creëer je alleen maar toekomstige roestnesten op alle beschadigingen en lasnaden in en om de vloer.
Betekent dus dat het condens/vocht gewoon de kans moet krijgen om daar zo snel mogelijk weer tussen weg te kunnen voordat roest de kans krijgt, en dat bereik je alleen maar met ventilatie.
Ik heb er inmiddels een gewoonte van gemaakt om voor het aanbrengen van de vloer eerst diverse ventilatiegaten in de bodem te boren (of indien aanwezig de rubber doppen uit de bodem te halen), de gehele bodem vol te spuiten met ML en daarna pas de houten bodem erin met rondom een centimeter vrije ruimte.
Als je de vloer eventueel wilt isoleren kun je de isolatie naar mijn idee ook beter tegen de houten vloer plakken i.p.v. op de metalen bodem, maar hout op zich werkt ook al aardig isolerend.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Swing
Berichten: 73
Lid geworden op: di 26 okt 2021, 11:08

Re: Condensvorming vloer bij isolatie etc?



Bericht door Swing »

Bedankt, maar wat bedoel je met ML?

Ventilatie gaten onderin ben ik niet zo fan van gezien het een 4x4 is :)
Dan maar aan uiteindes van vloer openingen laten denk ik.

Ik zou wel willen isoleren om hem wat meer door het jaar heen te gebruiken, maar dat betekent eerder het vocht opsluiten in de vloer.
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Condensvorming vloer bij isolatie etc?



Bericht door tranny »

ML is een waterafstotend beschermingsproduct tegen roest wat ook in naden en kieren kruipt, wordt voornamelijk gebruikt in de holle ruimtes zoals kokerbalken, portieren enzovoorts. (een soort dunne bruine tectyl)

Maar als je een 4x4 gaat gebruiken waar die voor gemaakt is dan komt het water toch wel binnen, ik moet de eerste 4x4 nog zien die binnenin gewoon droog blijft als de koplampen een tijdje gelijk staan aan de waterspiegel in een doorwading.
M'n oude Daihatsu Rocky stond ook regelmatig vol water, en m'n huidige Nissan Pickup heeft de pedalen ook al diverse keren letterlijk onder de waterspiegel gehad.... geeft niets als het water naar binnen stroomt, als het er daarna ook maar weer snel uit gaat. :mrgreen:

Ik slaap wel eens in de laadbak van m'n Nissan tijdens meerdaagse offroad evenementen, en de bodem van die laadbak is van onderen ook echt niet waterdicht dankzij de daarin geboorde gaten van 12mm ... maar zolang de bodem maar boven de waterspiegel blijft komt daar echt geen water binnen via die gaten. (en als het daar wel naar binnen komt zit ik al dieper als 65 cm in het water)
Gat boren in de vloer, staaf betonijzer in dat gat steken en deze naar de voorkant van de auto ombuigen, daarmee vervorm je de vloer rondom het gat iets waardoor het gat in de normale rijrichting absoluut geen water kan scheppen en tevens als een soort venturi een onderdruk (= afzuigen) ventilatie geeft.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Condensvorming vloer bij isolatie etc?



Bericht door Atoz »

Is een gietvloer dan de oplossing om alles ''glad'' te krijgen?
viewtopic.php?p=2111772#p2111772 met zulke producten?
Maar hoe glad is glad?
En daar multiplex op?
Geen idee wat de kostprijs is.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
bennieh
Berichten: 162
Lid geworden op: wo 18 apr 2018, 18:20

Re: Condensvorming vloer bij isolatie etc?



Bericht door bennieh »

In mijn Expert heb ik de "dalen" tussen de ribbels opgevuld door er Armaflex in te verlijmen.
De stroken zo netjes mogelijk uitgesneden, de zijkanten aangeschuind waar de strook tegen een ribbel aanligt, en secuur ingelijmd.
Daar komt geen vocht meer.
Daar overheen een akoestische bitumenplaat, 7 mm dik. Massa dus.
Daar weer bovenop een laag vilt, een dunne laag refelcterende isolatiefolie, de plaat 12mm betonplex, en tenslotte linoleum, alles ruim losliggend van de kanten.
Onder de linoleum een stukkie 42 volts electrische vloerverwarmingfolie.
Toendertijd vond ik een bus die goed stil was belangrijk..
Acheraf, beetje overkill die bitumen, denk ik.
Met het interieur wat er daarna nog in komt wordt de bus vanzelf stiller.

Afbeelding

Hieronder de bituumplaat.

Afbeelding
Peugeot Expert L2H2 2009
Plaats reactie