Kogel trekhaak steekt erg uit en fietsen wiebelen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Hans69
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 28 nov 2021, 20:36

Kogel trekhaak steekt erg uit en fietsen wiebelen



Bericht door Hans69 »

Dag allemaal, Wij (Corrie en Ik=Hans) hebben sinds kort een Camper.
Het is een Bürstner T690G uit 2018. Een automaat (vanwege een lastige linker knie) en ik moet zeggen het rijdt geweldig.
We zijn er trots op en we zijn al verschillende keren op pad geweest.
Op zoek naar informatie ben ik op dit forum gestuit en heb me inmiddels aangemeld als lid.
Ik zit met het volgende.
Aan de camper is een trekhaak gemonteerd m.b.v. een frame verlenger. De balk waar de kogel op zit steekt achter de achterbumper uit en de kogel steekt daar weer zo'n 20 cm verder uit.
Met de (elektrische) fietsen (samen 55 kg) op de fietsendrager (Thule = 18.5 kg) op deze kogel zit er tussen het stuur en de achterwand bijna 30 cm.
Ik heb er een proefrit mee gemaakt. Daarbij geslingerd, door ongelijk wegdek gereden en flink geremd.
Door de achteruitrij camera gezien dat de fietsen best wel naar links en rechts slingeren maar als bestuurder heb ik er niet veel van gemerkt.
Of anders gezegd, het rijd prima maaaaar..... ik vind het toch wel wat wiebelig en best wel naar achteren uitsteken (90 cm)
Nu dacht ik:
1. Dat slingeren van de fietsen oplossen door de fietsen drager naar links en rechts op de trekhaak balk met een schoor te stabiliseren.
Dat kan ik sowieso doen.
2. De kogel zo'n 20 cm naar voren verplaatsen door de trekhaak balk naar voren te zetten. Er zit dan nog genoeg ruimte tussen fiets en camper.
OF
3. Een fietsen rack direct op de frame verlenger. Dat is dan 2 vliegen etc.

Nu de vragen:
A. Trekhaak balk verplaatsen
Kan /Mag ik de trekhaak balk naar voren verplaatsen (dus vóór de achterbumper) door de frame verlenger in te korten.
Het enige wat in de weg zit is een stukje van ca 8 cm C (hulp) frame van de camper. Dat stukje weghalen zodat de trekhaak balk daar past. De bodem van de camper laat ik dan op het trekhaak balk steunen en evt daaraan vast zetten. De diagonale schoren inkorten.
De kogel steekt dan nog voldoende uit (ik meen dat dat ergens tussen de 6.5 en 12 cm moet zijn).
B. Fietsendrager vast op frame verlenger
Is het misschien beter om een fietsen drager aan te schaffen en die zonder kogel rechtstreeks op de frame verlenger vast te zetten. Dus de balk en de kogel er af. Dat spaart dan ook weer gewicht.

Wie weet hier meer van. Graag advies.

P1190572 coll.jpg
P1190572 coll.jpg (127.52 KiB) 1161 keer bekeken
Hymerferry
Berichten: 712
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Kogel trekhaak steekt erg uit en fietsen wiebelen



Bericht door Hymerferry »

Dit is een trekhaak en verlenger van Memo Europe. Ik heb dezelfde gemonteerd en de dwarsbalk ligt bij mij onder de achterwand, die van jou staat ruim daarbuiten. Je zou de balk 2 schroefgaten terug kunnen zetten, scheelt je zo een 10 cm. Ook lijkt het erop dat je een verlengde kogel erop hebt zitten, die zijn er ook in verschillende typen, kort - lang en verschillende kogelhoogten. Zou bij hun even om advies vragen, wat er aangepast kan worden. Op de site zijn de losse onderdelen ook terug te vinden.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Kogel trekhaak steekt erg uit en fietsen wiebelen



Bericht door hathi »

Hans,kijken of het kan zoals Hymerferry aangeeft,…………………maar de platen,lopen omhoog, en zullen niet,of te weinig, naar achter kunnen…en niet onder de Camper gaan ?,………………. lijkt me dat het een verkeerde montage is, en de Linker plaat( waar de dwarsbalk aangeschroefd is ) Rechts moet,en de Rechter Links,zodat de platen naar onder wijzen,onder de Camper, en dan de dwarsbalk,opnieuw monteren, kun je de juiste gaten kiezen,daarbij rekening houden,met de uit steek van de haak,welke dan ook weer terug gebruikt kan worden PS lukt het niet op deze manier,of komt de haak,TE laag,dan blijft er weinig over,dan het Hulpframe ,in te korten
Hans
Hans69
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 28 nov 2021, 20:36

Re: Kogel trekhaak steekt erg uit en fietsen wiebelen



Bericht door Hans69 »

De bovenkant van de dwarsbalk zit op 43 cm boven de grond en de onderkant van de bodem zit ook op 43 cm.
Dus dat zou moeten gaan. De frame verlengers zitten nl niet tegen de bodem.
Het omhoog lopen van de (stel) platen is dus geen bezwaar zolang ik maar aan de binnenzijde van het L-profiel van het camper (sub) frame blijf.
Echter, als die stel platen verder naar voren gaan dan is zonder inkorten van de frame verlengers 10 cm (2 gaten) het maximum.
Dan is de oplossing van Hymerferry nog niet zo gek.
Tec
Berichten: 1214
Lid geworden op: zo 01 okt 2006, 13:56
Locatie: Groningen

Re: Kogel trekhaak steekt erg uit en fietsen wiebelen



Bericht door Tec »

Een fietsen drager op één (trekhaak) punt blijft bijna altijd een slinger ding.
Bij onze camper staan ze in de garage dus geen last.
Maar bij de personenauto hetzelfde probleem. Opgelost met twee kruiselings aangebrachte spanbanden vanaf de klepscharnieren naar de fietsen. Iets onder voorspanning zetten en het probleem is opgelost.
Als je bij de camper een dakrail hebt kun je die gebruiken en anders twee bevestigings punten op de achterwand monteren.
Inspraak zonder inzicht leidt tot uitspraken zonder uitzicht
Zijspan
Berichten: 2575
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Kogel trekhaak steekt erg uit en fietsen wiebelen



Bericht door Zijspan »

De balk bij onze camper zit zowat tegen de campervloer aan, en de kogel steekt ook niet zoveel uit.
Ik monteerde de trekhaak zelf, en ik heb alles zo gedaan dat de balk dicht bij de camper zat.
Gewoon alles wat veranderen zodat de kogel een stuk terug gaat lijkt mij een goede oplossing.
Het is ook een trekhaak van memo, die is stevig gemaakt.
De schetsplaten waar de balk aan vast zit zijn bij ons recht, en die heb ik zoveel mogelijk onder de camper geschoven in de chassis balk, of dat dan de bedoeling was?
Ik zou gewoon gaan passen met de fietsen er op hoeveel je nog terug kan.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Hans69
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 28 nov 2021, 20:36

Re: Kogel trekhaak steekt erg uit en fietsen wiebelen



Bericht door Hans69 »

Dank voor zoveel goede informatie.
Ik ga (bij droog weer) eens goed kijken wat mogelijk is.
Wel moet er bij het plaatsen van de balk onder de camper een stukje (ca 8cm) van het hulpframe worden weggehaald anders kan de balk er niet zitten. In dat geval overweeg ik de bodem van de camper (het garage deel) aan de balk te bevestigen.
Of is dat niet verstandig?
En dan nog iets over goedkeuring/wetgeving,
Een Duitse kennis van mij heeft het over een type goedkeuring van de trekhaak waardoor het fröbelen eraan (in ieder geval in Duitsland) de type goedkeuring teniet doet. Ik ken zoiets in Nederland niet.
Wie weet daar meer over?
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Kogel trekhaak steekt erg uit en fietsen wiebelen



Bericht door marjasjaak »

Je kan ook proberen om de fietsen beter vast te maken.
Wij gebruiken ook een fietsdrager op de trekhaak voor camper en personenauto.
De fietsen bewogen veel met de standaard bevestigingspunten, nu gebruiken we extra toeclipriempjes waarmee we de wielen van de 2 fietsen met elkaar verbinden. (halverwege de voor en achter wielen). En nog een extra spanband van de achterste fiets naar het fietsdrager frame.
Zo krijg je een compacter geheel en minder gewiebel.
T's iets meer werk, 3 spanbandjes extra, maar bij ons zijn de fietsen er na veel hobbel wegen nog niet afgevallen.
En ook geen rammel geluiden meer.

Een trekhaak moet ook een aanhanger van 3 ton kunnen trekken, als de haak wiebelt met een fietsendrager dan is de constructie niet goed.
Sjaak.
Hans69
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 28 nov 2021, 20:36

Re: Kogel trekhaak steekt erg uit en fietsen wiebelen



Bericht door Hans69 »

De haak zit goed vast. Er zit een ijzersterke (en zware) verlenging en Balk onder.
De camper (Bürstner op een Ducato en Alco onderstel) mag 2 Ton trekken. Dat ga ik niet doen.
Ik wil je bedanken voor alle tips. Ik ga ermee aan de slag.
Hymerferry
Berichten: 712
Lid geworden op: wo 21 dec 2011, 20:47

Re: Kogel trekhaak steekt erg uit en fietsen wiebelen



Bericht door Hymerferry »

De liggers mogen tot een bepaalde maat ingekort worden aan de hoge kant. Even contact opnemen met Memo, kunnen je zeker verder helpen met wat je wel en niet mag doen. Het zijn universele liggers en niet elke camper heeft dezelfde oversteek.
Als de fietsen achterop mee moeten (passen bij ons ook binnen in) dan heb ik een Twinny Load met een adapter op de kogel, een soort opzetstuk wat je onder en boven de kogel klemt. Dan zit er nauwelijks beweging in en staan ze ook wat hoger boven straatniveau. Veel minder dan direct op de kogel gemonteerd.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Kogel trekhaak steekt erg uit en fietsen wiebelen



Bericht door AadenAnke »

Ik zou er voor gaan om de drager aan/op het verlengde chassis te monteren kijk eens op de site van forumlid Arli
www.arli en er gaat een wereld van mogelijkheden voor je open

Gr Aad
Hans69
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 28 nov 2021, 20:36

Re: Kogel trekhaak steekt erg uit en fietsen wiebelen



Bericht door Hans69 »

Interessant bedrijf. Ik zal eens vragen wat zij ervan vinden.
Schagen is wel een eind (200km+) uit de buurt voor ons.
Dus dat wordt dan daar in de buurt camperen.
Hans69
Berichten: 9
Lid geworden op: zo 28 nov 2021, 20:36

Re: Kogel trekhaak steekt erg uit en fietsen wiebelen



Bericht door Hans69 »

Hymerferry schreef:
ma 29 nov 2021, 21:16
...... dan heb ik een Twinny Load met een adapter op de kogel .........
Ik ken het systeem. Ik heb er eentje met zo'n kogel klem. Zit toch heel stevig vast.
De oplossing met extra spanbanden zie ik wel zitten. Ik ga dat eerst maar eens uitproberen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Kogel trekhaak steekt erg uit en fietsen wiebelen



Bericht door hathi »

Hans ik heb ook aangegeven,dat mss de platen verwisseld zijn v R naar L,zodat de verhoging in de strips,bij omwisselen,naar beneden wijzen?,dus zorg dat ze omhoog wijzen,zoals aangegeven, en er zodoende dieper ingeschoven,kunnen worden
Hans
Plaats reactie