Victron BMV712 aarde vraag startaccu
Victron BMV712 aarde vraag startaccu
Ik heb een vraag over de installatie van een Victron BMV 712. Waar in onderstaand schema is de min naar het chassis / motorblok aangesloten? Ik heb nu een extra minkabel getrokken van de startbatterij min pool naar de shunt maar geen extra aardekabel van de shunt naar het chassis. Werkt dit zo? Of kan ik beter de oorspronkelijke min kabel die van het motorblok naar de startaccu gaat naar de shunt verleggen. Zie de twee opties onder verwekt in de tekening van Victron. Bedankt voor het meedenken!
- Bijlagen
-
- optie 1
- Schermafbeelding 2021-11-29 om 11.56.01.png (157 KiB) 412 keer bekeken
-
- optie 2
- Schermafbeelding 2021-11-29 om 11.56.05.png (156.22 KiB) 412 keer bekeken
Re: Victron BMV 712 aarde vraag start accu
Ik neem aan dat de start en de hh-accu nu al een gezamenlijke min hebben, dan is een extra min niet nodig.
Re: Victron BMV 712 aarde vraag start accu
voor het aansluiten van een shunt geldt eigenlijk een heel simpele algemene regel, op 1 zijde van de shunt mag ENKEL DE MIN VAN DE TE METEN ACCU zitten alle andere minnen moeten aan de andere kant van de shunt zitten, alleen zo meet je nauwkeurig wat er in of uit de te meten accu gaat.
jos
jos
jos
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.
too old to worry about anything
Re: Victron BMV 712 aarde vraag start accu
Dank je, de huishoud accu heeft geen andere min dan in de schema's hierboven aangegeven. De gezamenlijke min in optie 1 gaat dus via de startaccu terug naar het chassis.
Re: Victron BMV712 aarde vraag startaccu
Dat kan, de aansluiting op de startaccu is ook alleen om de spanning te meten van die accu.
Re: Victron BMV712 aarde vraag startaccu
Hmm ik heb het nu als in optie 1 aangesloten maar nu verliest de startaccu vrij snel spanning.... Ik heb een stroomverbruik bij alles uit van 0,023A (klokje en alarm, gemeten met multimeter tussen de pool en minkabel) in de auto dus zou daarmee 0,55Ah per dag moeten verliezen in de startaccu. Startaccu verliest echter 0,1 volt per 24 uur. Dat is ongeveer 5% van mijn startaccu van 50Ah = 2,5 Ah per dag. Raadsel wat hier gebeurt . Gaat er iets niet goed met de aarde?
Accu zonder belasting al gecheckt op ontlading maar dat ziet er goed uit.
Accu zonder belasting al gecheckt op ontlading maar dat ziet er goed uit.
Re: Victron BMV712 aarde vraag startaccu
Was dit probleem al niet voor de aanpassing? Bij mijn personenauto zag ik pas dat de accu vrij snel (na een nacht of zo) zakt tot onder de 12V. Bij een lekstroom van ook ongeveer 20 mA. Maar hij start nog prima, dus ik maak me er maar niet druk om.
Tot hoever zakt de spanning? Want direct na het laden zie je altijd de spanning zakken.
Tot hoever zakt de spanning? Want direct na het laden zie je altijd de spanning zakken.
Re: Victron BMV712 aarde vraag startaccu
Goede vraag maar dat weet ik niet, heb met de oude accu geen metingen verricht. Voorzover ik het heb begrepen en de adviezen van Optima zijn om de accu nooit onder de 12,4 volt te laten zakken. Maar daar zit ik dan al na een paar dagen aan met deze ontlaad snelheid.
Re: Victron BMV712 aarde vraag startaccu
Ik zou me geen zorgen maken om die 12,4 V. Als je een accupool los haalt wordt die spanning misschien na een dag nog weer wat hoger. 0,023A is een vrij normale waarde bij een startaccu.