Wat is de beste manier van opladen huishoudaccu?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
Jannahollema
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 28 nov 2021, 23:10

Wat is de beste manier van opladen huishoudaccu?



Bericht door Jannahollema »

Hi mede Camper forum genoten,

Ik ben sinds een aantal weken actief lezer van dit forum, want ik heb sinds kort mijn eigen VW T4 camperbus aangeschaft. Enerzijds ben ik dolblij dat ik ein-de-lijk mijn droom heb verwezenlijkt, anderzijds merk ik dat ik het extreem spannend vind, want ik ben ben doodsbang dat ik iets verkeerd doe. Ik weet weinig van auto's/campers en daardoor vertrouw ik mijn eigen redenatie af en toe ook niet helemaal (maar ik blijf mezelf maar vertellen 'aldoende leert men' en 'het komt goed')

Ik heb een paar vragen over de huishoudaccu. Deze is de afgelopen dagen snel leeg geraakt, (1) kan dit door de kou komen? De camper staat nu nog bij mij voor huis, dus ik heb 'm zojuist aan de lader gedaan (230volt). (vraag 2) Hoe snel laadt zo'n huishoudaccu op?

Volgende week gaat de camper naar de stalling. (Vraag 3) Wat is dan de beste manier om de huishoudaccu te laden? Ik heb verschillende opties gelezen, waaronder één keer in de paar weken rondje rijden, een druppellader aansluiten, of de huishoudaccu eruit halen en thuis bewaren en af en toe opladen.

Ik kan alleen niet achterhalen wat nou de beste optie is voor de huishoudaccu.

Hoor graag jullie tips!
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Wat is de beste manier van opladen huishoudaccu



Bericht door jansloos »

Welkom bij de raadgevers.

Komt niet door de (normale) kou.

Meer dat er iets aan blijft staan.
Koelkast, lampjes?

In de stalling, accu losmaken. Vind je dat ingewikkeld, laat iemand dan een schakelaar monteren.
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
pwhooftman
Berichten: 1808
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Wat is de beste manier van opladen huishoudaccu



Bericht door pwhooftman »

Hoe het komt dat hij snel leeg is (1) , dat is alleen te beantwoorden als we weten wat er aan heeft gestaan (lampjes, verwarming, radio).

Hoe snel het opladen gaat (2) hangt af van hoe groot je accu is en hoe 'zwaar' je lader. Een 100Ah accu met een lader van 3A duurt ca 100/3 = 33 uur om vol te laden.

Als je vraagt (3) wat de beste optie is, dan is dat: de accu er uit halen en thuis één keer per maand even opladen. Dat is dan zo gebeurd, omdat hij in een maand slechts 2-3% ontlaadt, dus waarschijnlijk is hij in een half uurtje weer helemaal vol. Als het er uit halen van de accu lastig is, dan is het ook prima om één van de accuklemmen los te halen, dan weet je zeker dat er geen sluipverbruik is, en dan kan de accu makkelijk een half jaartje zo staan, mits deze volledig vol was toen je de accuklem loshaalde.
Laatst gewijzigd door pwhooftman op ma 29 nov 2021, 12:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Sandor Gora
Berichten: 1715
Lid geworden op: za 26 nov 2016, 10:42
Locatie: Vlaardingen

Re: Wat is de beste manier van opladen huishoudaccu



Bericht door Sandor Gora »

En misschien even langs een garage en de beide accu's door laten meten. Dan weet u of ze nog goed zijn of dat vervanging beter is.
vriendelijke groet, Sándor Góra
Carthago Chic C-Line I 4.9 op Fiat Ducato 250 uit 2014
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Wat is de beste manier van opladen huishoudaccu



Bericht door myway »

pwhooftman schreef:Hoe het komt dat hij snel leeg is (1) , dat is alleen te beantwoorden als we weten wat er aan heeft gestaan (lampjes, verwarming, radio).

Hoe snel het opladen gaat (2) hangt af van hoe groot je accu is en hoe 'zwaar' je lader. Een 100Ah accu met een lader van 3A duurt ca 100/3 = 33 uur om vol te laden.

Als je vraagt (3) wat de beste optie is, dan is dat: de accu er uit halen en thuis één keer per maand even opladen. Dat is dan zo gebeurd, omdat hij in een maand slechts 2-3% ontlaadt, dus waarschijnlijk is hij in een half uurtje weer helemaal vol. Als het er uit halen van de accu lastig is, dan is het ook prima om één van de accuklemmen los te halen, dan weet je zeker dat er geen sluipverbruik is, en dan kan de accu makkelijk een half jaartje zo staan, mits deze volledig vol was toen je de accuklem loshaalde.
Was dat maar waar, dan ging het een stuk sneller.
Even jou voorbeeld volgen.
Met die lader van 3 Amp wordt er met 3 Amp geladen tot de accu voor 80% vol is.
Daarna gaat de lader naar absorptiefase, dan blijft de spanning gelijk maar het amperage gaat omlaag.
Het laden naar vol zal dus veel langer duren..
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Wat is de beste manier van opladen huishoudaccu



Bericht door TestCase »

Zit er een omvormer naar 230v in en staat die aan? Een accu die slecht is loopt snel leeg. Hoe wist je dat de accu bijna leeg was? En was de accu daar voor eigenlijk wel vol?

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Jannahollema
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 28 nov 2021, 23:10

Re: Wat is de beste manier van opladen huishoudaccu?



Bericht door Jannahollema »

Hi allen,

Dank voor de reacties!

Ik heb in mijn camper een schermpje, waarop ik kan zien hoe vol de accu is. Het lijkt erop dat dit schermpje niet helemaal goed werkt. De ene keer blijft het plaatje van de batterij leeg, en de andere keer is ie opeens vol. Dus waarschijnlijk is er iets met het schermpje aan de hand en niet zozeer met de accu zelf (hoop ik dan maar).

In ieder geval dank voor de tips mbt het opladen terwijl ie in de stalling staat. Ik ga mijn broer vragen om de polen los te maken en de accu eruit te halen (en mij te laten zien hoe dit werkt, zodat ik het de volgende keer zelf kan).

Ik begreep van mijn vader dat je ook moet opletten met de startaccu, als de auto lange tijd stilstaat. Ik lees hier alleen niks over in het camperboek dat ik aan het lezen ben. Wat is jullie mening daarover? Moet ik ook iets met de startaccu doen, wanneer de camper in de stalling staat?

Groetjes, Janna
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 5996
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Wat is de beste manier van opladen huishoudaccu?



Bericht door TestCase »

In principe kan de startaccu gewoon overwinteren. Wil je het zeker weten dan kan je broer de minpool van de startaccu loshalen. Geef even door welk basisvoertuig je camper heeft dan kan iemand je vertellen of je dat ongestraft kan doen.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
cor heku
Berichten: 861
Lid geworden op: di 12 jun 2018, 16:53
Locatie: Best

Re: Wat is de beste manier van opladen huishoudaccu?



Bericht door cor heku »

Houdt, bij langere tijd stilstand, van de startaccu, rekening met de sluipverbruikers--(bv. een autoradio), en bij afkoppeling van de min pool aan resetten van klok.e.d.
Bij gehele afkoppeling (alle minpolen los) van start en h h accu's EERST een evt. zonnepaneel loskoppelen ter bescherming van de laadregelaar.
cor
Jannahollema
Berichten: 5
Lid geworden op: zo 28 nov 2021, 23:10

Re: Wat is de beste manier van opladen huishoudaccu?



Bericht door Jannahollema »

Dag Cor en Kees,

Dank voor jullie reactie. Dan laat ik de startaccu misschien toch wel zitten (met loskoppelen van de polen). Het gaat tenslotte ook maar om twee maanden.
Arie55
Berichten: 5670
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Wat is de beste manier van opladen huishoudaccu?



Bericht door Arie55 »

beste optie is voor de huishoudaccu is het loshalen van een van de polen
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Wat is de beste manier van opladen huishoudaccu?



Bericht door AadenAnke »

Neem dan wel de min pool

Gr Aad
Plaats reactie