Een 230 volt lader voor AGM accu

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
filides
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 20:24

Een 230 volt lader voor AGM accu



Bericht door filides »

Op het forum zie ik vaak het merk c tek opduiken voor het laden van AMG batterijen, doch die lijken me zo n laag amperage te hebben. Wat neem ik best om mijn AMG batterij van 80 AMP te laden bij thuiskomst of na offgrid geweest te zijn met enkel mijn victron te smart12/12 18 a die de batterij onderweg gedurende enkele uren bijlaadt ?
Thx
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8864
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: 230 volt lader voor AMG batterij



Bericht door kampo »

Er bestaat een algemeen aanvaard principe dat een acculader tussen de 10% en 25% van de accucapaciteit moet afgeven.
Daar bovenop moet je eventueel stand verbruik rekenen en ook wat er eventueel tegelijk als lading naar de startaccu gaat.
In dit AGM 12V/80Ah geval moet een acculader dus minstens 8A en maximaal 20A aankunnen.
Als je een accu gaat laden met minder dan die 10% dan gaat het zuur slecht mengen en als je met meer dan 25% gaat laden riskeer je dat hij gaat koken.

Als de acculader enkel moet dienen voor de onderhoudslading, wat onwaarschijnlijk is als je wel eens op een camping komt, dan mag de acculader iets kleiner zijn. Maar het moet wel altijd een automatische acculader zijn met minstens 3 laad trappen en liefst met een echte onderhoudstrap.

Het merk C-Tec is bekend geworden door leuke kleine druppelladers.
Maar ze zijn er over de jaren (nog) niet in geslaagd om een echt groot gamma van acculaders voor allerhande accu formaten, instellingen en toepassingen op de markt te brengen. Ctec heeft tegenwoordig wel al ladertjes tot 25A. Andere merken gaan tot 200A.
Groeten Kampo
Hermes
Berichten: 1989
Lid geworden op: ma 18 jul 2011, 17:50
Locatie: Helden (Peel en Maas)

Re: 230 volt lader voor AGM accu



Bericht door Hermes »

https://www.ctek.com/nl/acculaders-12v-24v/mxs-10-eu

Deze acculader is hier echt wel geschikt voor. Heb ik zelf ook vindt het een perfecte lader.
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: 230 volt lader voor AGM accu



Bericht door DJSmiley »

Die Ctek is voor een AGM accu prima. Alleen zou ik zelf een Victron prefereren.

Zoals Kampo al aangeeft heeft Ctek niet echt hoogvermogensladers. Voor een 80Ah accu is dat ook niet nodig overigens. Maar ik zou bij de keuze ook even de afweging maken wat je toekomstplannen zijn.

Blijf je bij 80-100Ah loodaccu? Dan is bv die Ctek prima. Maar wil je upgraden naar meer accucapaciteit dan kan een wat krachtigere lader wel de voorkeur hebben. Wil je tzt naar litium? Ook dan is het handig om een geschikte lader te nemen.

Zelf zou ik eerder voor de Victron BlueSmart 12/10 kiezen. Goedkoper dan de Ctek, instelbaar met bluetooth en ook voor lithium geschikt (itt tot die Ctek), of de 15A versie als je overweegt een zwaardere accu op termijn te plaatsen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
filides
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 20:24

Re: 230 volt lader voor AGM accu



Bericht door filides »

Super, met die victron kan ik alle kanten uit.
Ik ben benieuwd, mijn oude amg batterij van mijn Vr t5 heeft er na 9 jaar de brui aan gegeven, deed niets meer zelfs na het het opladen met een ouderwetse lader ( ik weet ondertussen dat dat niet het geschikte toestel is. Ik heb er dan mijn druppelladertje van mijn moto aangehangen ( 6 traps, 0,8 amp, ik weet ondertussen ook dat dat niet goed is), maar ze had nadien weer een spanning van 13.7 amp. Nu hangt er een lampje van 4 watt aan om te zien hoelang deze blijft branden ( mss straks vervangen door een iets zwaardere, anders kan het lang duren ( hoop ik)).
En dan eens opladen met de nieuwe lader en dezelfde test. Ik ben vol verwachting of ze nog te redden is. Wat denken jullie?
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Een 230 volt lader voor AGM accu



Bericht door DJSmiley »

met 9 jaar is het heel netjes.
Je kan 'm testen maar eigenlijk zou je echt een capaciteitstest moeten doen op 0.2C (dus 16A bij een 80Ah accu) wil je een nauwkeurige indicatie krijgen.

Gezien de hele nette leeftijd zou ik dat deel overslaan en m zoiezo vervangen.

t feit dat ie zo lang meegaat geeft aan dat jouw verbruik niet veel is en dat ie daar dus ruim voor voldoet. Als je een accu veel zwaarder had benut (tot de 50% die max mag) dan had ie die 9 jaar hoogstwaarschijnlijk niet gehaald.

Met die druppellader: Spanning van 13.7V (geen amp) krijg je wel maar de capaciteit haal je er niet mee. Vermoedelijk stort die spanning ook in notime in als je er een stevige halogeenlamp op hangt. En met 0.8A ga je m ook niet fatsoenlijk vol krijgen.

Overigens: je haalt veel eenheden door elkaar
Volt = de spanning, dus 13.7V
A = Ampere, de stroom die er loopt
Ah = capaciteit, Ampere-Uur (wordt ook vaak in Wh - watt hour) aangeduid, maar bij conventionele accu's is Ah het meest gangbaar)

Jouw accu is dus 80Ah, dat is de capaciteit die ie, onder de meetomstandigheden, heeft.

Verbruik (in Ah) bepaal je door de stroom x tijd. Dus een verbruiker die 5A gebruikt, gedurende 2 uur, verbruikt 10Ah uit je accu
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
filides
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 20:24

Re: Een 230 volt lader voor AGM accu



Bericht door filides »

Ze heeft enkel gediend als startbatterij, weliswaar voor een start stop systeem, dus misschien is er nog hoop.
Ik zal wat beter letten op de verschillen tss volt, watt, a en ah😉
Wat bedoel je met die test op 0,2C (is dat temperatuur?) , en moet ik er dan een verbruiker van 16 A aanhangen? En de batterij dan volledig leegtrekken ?
Het testlampje van 4 watt heeft er nu 22 uur aangehangen, dus 88 watt verbruikt: 12 volt= 7.3 amp. De spanning was 12.4 volt. Nu heb ik er een lamp van 35 watt aangehangen, het voltage zakte naar 12.2

Kan ik hier al conclusies uit trekken, of laad ik eerst eens op met een geschikte lader ( wanneer die toekomt)?
Gaat de batterij niet helemaal stuk als ik ze volledig leegtrekken, of mag dat voor een test? Thx
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Een 230 volt lader voor AGM accu



Bericht door Atoz »

Omdat techniekers oenen zijn vonden ze de waard C uit.
C is de capaciteit van de accu waarover ze het hebben.

Dus staan ze nu op cafe, Heineken in de hand en leuteren tegen elkaar dat ze de capaciteit getest hebben door een stroom te laten vloeien van 0,2C. Zonder te weten hoe groot de accu is.
Jij, nuchtere camperbezitter, hebt een accu van 80Ah dus is dat voor jouw geval, met deze accu (!) 18A

Duidelijker zo?
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Een 230 volt lader voor AGM accu



Bericht door Kroppie »

testen met 0,2C, betekent ontladen met een stroom van 0,2 x de accucapaciteit, dus bij een accu van 100Ah is dat 0,2x100=20 ampere, en dan moet ie het 5 uur volhouden tot het "leeg" voltage als ie nog nieuw is.



jos
Laatst gewijzigd door Kroppie op ma 29 nov 2021, 15:18, 2 keer totaal gewijzigd.
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Een 230 volt lader voor AGM accu



Bericht door Atoz »

Kroppie schrijft hetzelfde zonder Heineken :cheers:
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51117
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Een 230 volt lader voor AGM accu



Bericht door Kroppie »

ik vind het nog redelijk te vroeg om al met heineken in de weer te zijn. :-B , maar had ook niet goed de vorige berichten gelezen :shh:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Een 230 volt lader voor AGM accu



Bericht door myway »

Ah, ik doe het met c20 meestal de capaciteit die op de accu staat.
Heb je ook geen probleem met Peukert.

En om nou Heineken bier te noemen?
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Een 230 volt lader voor AGM accu



Bericht door myway »

O née jullie schrijven niet dat Heineken bier is, ik schrok al.
filides
Berichten: 61
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 20:24

Re: Een 230 volt lader voor AGM accu



Bericht door filides »

Oké, Bedankt Voor de duidelijke uitleg, ik ben volledig mee nu, buiten het feit dat Heineken bier zou zijn?
Als Belg kan ik dat moeilijk geloven😜
Oplader is besteld, de victron dus.
Advies voor een betaalbare agm batterij? ( moest de oude niet meer te redden zijn 😢)
Plaats reactie