Action kit

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Action kit



Bericht door AadenAnke »

Huub56 schreef:
zo 28 nov 2021, 11:36
Dat zal met hun eigen merk zijn maar als er kit ligt van gangbare merken kijk dan maar eens naar de houdbaarheidsdatum meestal nog maar enkele maanden bruikbaar terwijl die als je hem koopt bij bv Bouwmaat of van enkenvoort deze meestal 2 jaar houdbaar is.
Als je als Action iets onder je eigen merk naam laat verpakken doe je dat niet voor een paar 100 stuks dus een x aantal tonnen polymeer kit en die worden verpakt in tubes en verdeeld over de diverse distributie centra en winkels daar doen ze dus een flinke tijd mee en ja die t.h.t. datum ik zie mensen van alles weggooien want de datum is verstreken toen we die datum er nog niet opzette gebruikte ze het gewoon nog natuurlijk verouderen producten maar dat is niet zo dat het vandaag nog goed is en morgen niet meer! Met levensmiddelen is dat wat gevoeliger natuurlijk.

Gr Aad
Gebruikersavatar
jaap van duijn
Berichten: 2121
Lid geworden op: di 14 mei 2019, 12:35
Locatie: KATWIJK ZH

Re: Action kit



Bericht door jaap van duijn »

Ha Ha,

Zo heb ik nog een blikje met - opa noemde het consitent - vet en blikje is groen en er staat nog moeilijk te lezen RINSE appelstroop op.
Opa is helaas in 1984 al overleden en lang daarvoor kreeg ik het blikje.
En nu heden ten dagen gebruik ik het nog.
Ik bedoel maar.

Groeten Jaap van Duijn.
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Action kit



Bericht door AadenAnke »

Ja en koop nu een blikje vergelijkbaar vet staat er echt een datum op hoor

Gr Aad
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Action kit



Bericht door DucatoDolf »

Vergis je ook niet in houdbaarheidsdatum en productiedatum. Bij veel van dit soort goederen staan soms juist productiedata, soms zelfs alleen het jaar. Vaak staat er ook nog aangegeven tot hoelang na productiedatum het product te gebruiken is, mits bewaard onder vermelde condities. Dat wil tegelijkertijd niet zeggen dat het helemaal niet meer werkt als het nog ouder is. (Is met autobanden ook een beetje zo.) Maar als ik in mijn schuur een tube tegen kom met productiedatum van 10 jaar geleden, dan gebruik ik die gewoon voor wat minder serieuze klusjes :wink:
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Action kit



Bericht door AadenAnke »

Dat lijkt mij verstandig maar is het van 2 jaar geleden gebruik ik hem gelijk. Voor de prijs van een All4one hoef je het ook niet te laten. Ik heb er altijd 1 op voorraad is die in gebruik genomen de volgende keer weer 1 meenemen :lol:

Gr Aad
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Action kit



Bericht door DJSmiley »

'vroeger' had de action naast de all-in-one ook een aparte polymeerkit.
Dat was de budgettegenhanger van de high-tack achtige kitsoorten, dus een polymeerkit met een hogere aanhechtingssterkte
Die heb ik ook gebruikt voor mijn bus. Was geloof ik iets van 4 euro per tube.
Tegenwoordig zie ik die niet meer. De Pattex van de action is duurder. Dat is transparante kit.

In mijn ervaring is de transparante kit minder goed dan de witte variant. Overigens zou mijn advies zijn om als eenmaal bezig bent gewoon online een partij te bestellen. Dat is ongeveer net zo duur als bij de action. Je hoeft alleen niet te slepen en je hebt 'merk'kit voor ongeveer dezelfde prijs.
De Zwaluw High Tack kost zo'n 5 eur (Combifit) bij een doos van 12 stuks. En als je een beetje besteld zit je vaak zo op het bestelbedrag waarbij je geen verzendkosten hebt.

Bij een complete zelfbouw is 12 tubes zo weg, en vaak heb je ook nog andere kitsoorten nodig, dus bestellen kan geen kwaad.

Iets goedkoper is de Proby H3 tack, dat is een submerk van Den Braven (dus naar mijn mening ook prima). Maar die 50 cent ofzo die dat scheelt.. persoonlijk zou ik t dan bij de Zwaluw houden
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Re: Action kit



Bericht door ngauruhoe »

Alle reacties lezend concludeer ik:

- Kwaliteit van beiden is niks mis mee
- De Pattex is expliciet polymeer en kan voor alles gebruikt worden dus ook afdichten van naden
- De Spectrum (staat geen polymeer bij genoemd) meer geschikt voor lijmen en minder voor (naden) afdichten
- Beiden zijn geen vervanging voor butylkit (zoals bv sykaflex 521 voor buiten afdichten/monteren van ramen)

Dank voor alle reacties!

ps. de verwijzing naar dat andere 'Action Kit' thread had ik eerder gelezen maar dat was al erg oud en afbeeldingen niet meer zichtbaar waardoor het niet duidelijk was om welke kit het ging
Mvg, Michel
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Action kit



Bericht door AadenAnke »

Kleine correctie de Pattex en de All4one zijn beide polymeer kit en beide geschikt voor lijmen en het dichten van naden

Gr Aad
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8865
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Action kit



Bericht door kampo »

Pattex en All4one zijn toch enkel de merknaam.
Die hebben duizenden producten en varianten
je zal dus de juiste omschrijving moeten vermelden
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Action kit



Bericht door de Jonckheer »

Bij Action heb je keuze uit 4 kitten, de alles in1 is degene die je hebben moet. Mijn ervaring met transparante Polymeer is geen beste. Heb dat ooit per ongeluk een keer gekocht in een bouwmarkt. Het kan niet goed tegen weersinvloeden, ik had het gebruikt op het dak tegen lekkage maar dat moest na een aantal maanden opnieuw met de witte variant die wél goed blijft. Ik heb sowieso heel goede ervaringen met de kitten van de Action en zie dus absoluut niet de noodzaak om elders meer te betalen. Dat geld trouwens ook voor de verf van de Action, wij hebben 4 jaar geleden ons chalet compleet geschilderd met die verf en dat is tot op de dag van vandaag nog als nieuw. En dat voor €6 ipv €24 per pot.
Schermafbeelding 2021-11-29 100311.png
Schermafbeelding 2021-11-29 100311.png (98.55 KiB) 1162 keer bekeken
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2174
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Action kit



Bericht door DucatoDolf »

Elke soort natuurlijk zijn eigen functie.

Acrylaat is voor niet flexibele afdichtingen die je over kunt schilderen. Tevens de goedkoopste
Siliconen zijn niet overschilderbaar in principe. Transparant is nog steeds altijd zwakker. Mooi in de sanitaire ruimte. Wel flexibel
Beiden zijn geen lijm

Dan zijn er nog heel veel verschillende soorten lijmkitten.

En dan zijn er ook nog de alles in één wondertubes. Ideaal als je niet alle verschillende bij de hand hebt. Voor het betere werk liever een specifieke kit gebruiken. Dat werkt beter en is ook goedkoper.
ngauruhoe
Berichten: 73
Lid geworden op: do 07 okt 2021, 21:06

Re: Action kit



Bericht door ngauruhoe »

AadenAnke schreef:
zo 28 nov 2021, 23:54
Kleine correctie de Pattex en de All4one zijn beide polymeer kit en beide geschikt voor lijmen en het dichten van naden

Gr Aad
Dank je wel Aad, maar in de beschrijving is niet terug te vinden dat de Spectrum Alles-in-1 kit ook polymeer kit is. Waar zijn de specs te vinden? Zie https://www.action.com/nl-nl/p/spectrum ... 1-lijmkit/

En @Jonckheer: ik bedoel uiteraard geen acrylaat kit. De kit die ik in mijn oorspronkelijke vraag noemde is Pattex Power Fix Polymeer en die staat niet in jouw afbeelding. Het is deze: https://www.action.com/nl-nl/p/pattex-p ... polymeer3/

Wederom dank.
Bijlagen
Spectrum Alles-in-1.jpg
Spectrum Alles-in-1.jpg (44.9 KiB) 998 keer bekeken
Mvg, Michel
DJSmiley
Berichten: 3998
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Action kit



Bericht door DJSmiley »

Die Pattex is de transparante versie.

En daarvan ben ik dus niet de enige die daar niet echt over te spreken is.

De all-in-one heb ik geen ervaringen mee. Kan best zijn dat die ook polymeerkit is, maar ik kan er geen datasheet oid van vinden waarin dat staat.

Van de polymeerkitten bestaat ook een high-tack versie. Dat is dus eentje die dikker is maar dus meer initiele houdkracht heeft. Die heb ik gebruikt, Action had die vroeger ook. De laatste paar dingen heb ik met Den Braven kit gedaan, want toen was die bij de action uit het assortiment en bleef alleen die brakke transparante versie over. Die heb ik na een halve tube weggegooid.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Action kit



Bericht door Schovie »

Sinds wanneer verkoopt de Action de Pattex polymeer kit alleen nog in de transparante versie? Van het voorjaar nog heel veel kokers gekocht in de witte variant.
Plaats reactie