Aanschaf camper

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Cecileb
Berichten: 4
Lid geworden op: za 27 nov 2021, 21:43

Aanschaf camper



Bericht door Cecileb »

Wij willen graag een camper aan gaan schaffen, wij willen de motor meenemen op een trailer.
Wij vroegen ons af of de grootte van de camper, 7 meter of meer, en de motor er achter of je dan nog een bergpas kan rijden?
Hoe zit het met de pk's en hoe wendbaar is hij dan nog, wie kan ons advies geven.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Aanschaf camper



Bericht door gjvonk »

Het antwoord is in principe ja. Als bij de RDW een trekgewicht voor een camper geregistreerd staat, kun je er een aanhanger achter hangen tot aan dat gewicht. Ik geloof dat je dan wel rijbewijs E achter B moet hebben, omdat je met nagenoeg alle combinaties zwaarder zult zijn dan 3.500 kg.

In het instructieboekje zijn meestal wel gegevens te vinden over maximale hellingpercentages die het voertuig aan kan. Dat is gerelateerd aan het maximum trekgewicht, soms zijn er zelfs tabellen welk hellingpercentage met welke belasting gereden mag worden volgens de fabrikant van het basis voertuig.

Er zullen ook vast enkele kleinere, steile paswegen gesloten zijn voor auto's (dus campers) met aanhangers.

Verder zijn er volgens mij veel forumleden die ervaring met / zelf een box-, motor- of autotransport aanhanger hebben. Zij kunnen je vast van heel veel bruikbare tips en adviezen voorzien.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Aanschaf camper



Bericht door Zonneke »

Met aan camper tot 3.5 T mag je een aanhangwagen trekken tot 750kg. Het samengesteld gewicht mag dan max 4250Kg zijn.
Gewoon met een rijbewijs B dus. :wink:
Aanhangwagen boven de 750Kg ga je zeker boven de 3.5T komen en dan volstaat een B niet want dan ligt de grens wel op 3.5T.
Zijspan
Berichten: 2574
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Aanschaf camper



Bericht door Zijspan »

Wij rijden met een camper van 7 meter en hangen er een aanhanger achter en rijden zonder problemen overal heen.
Ik heb er wél een tweede camera opgezet die over de aanhanger kijkt, dat is erg handig bij achteruit rijden.
Die camera heeft een apart scherm en zet ik zelf aan of uit.
En met de 160 Italiaanse paarden onder de kap rijdt het probleemloos.
Let bij de koop op hoeveel aanhanger gewicht er mag zijn, kan zijn geremd of niet geremd aanhanger, onze aanhanger heeft remmen.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
Cecileb
Berichten: 4
Lid geworden op: za 27 nov 2021, 21:43

Re: Aanschaf camper



Bericht door Cecileb »

We willen in de bergen rijden, haarspeldbochten, een motor erachter 250 kg ongeremd, neem ik dan soepel de bochten of is een kleinere camper makkelijker rijden?
We willen in ieder geval kijken naar een camper met meer pk's dan 130, zou dit dan een oplossing zijn om makkelijker te manoeuvreren?
Zijspan
Berichten: 2574
Lid geworden op: za 07 sep 2019, 11:58
Locatie: Zeeuwse land, Alentejo Portugal

Re: Aanschaf camper



Bericht door Zijspan »

Ook dat gaat gewoon met 130 pk in je camper, ik ga niet sneller met meer pk.
Het rijdt wat soepeler bij ons.
Een mooie Hymer 614SL om ons leven mooier te maken.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Aanschaf camper



Bericht door AadenAnke »

Zelfs met minder dan 100 pk lukt dat ook. Dat aanhangertje er achter merk je wat manoeuvreren betreft niets van. Bepalend is hoe vaardig ben je met rijden/schakelen als ik je vraag lees denk ik dat je weinig ervaring hebt in het rijden met wat grotere voertuigen met aanhanger maar dat geeft niets hebben we allemaal moeten leren de meeste van ons hier door gewoon in het diepe te worden gegooid of te springen.

Gr Aad
Gebruikersavatar
Frits U
Berichten: 278
Lid geworden op: zo 30 aug 2020, 18:45

Re: Aanschaf camper



Bericht door Frits U »

Mijn advies is : max PK en altijd een geremde aanhanger.

Onlangs iemand zien sukkelen met een ongeremde aanhanger op een camping in zwitserland!
Gelukkig kwamen er van alle kanten handjes aangelopen om te helpen

Succes
Zweefvliegers doen het stilletjes 😉
Gebruikersavatar
hurktoilet
Berichten: 8230
Lid geworden op: za 14 jan 2012, 12:59
Contacteer:

Re: Aanschaf camper



Bericht door hurktoilet »

Hoe kleiner hoe makkelijker, maar ook bergrijden is vooral een kwestie van ervaring. En het is heerlijk om die ervaring op te doen😃
Peter (dankt zijn nick aan de Frankrijk-website die hij jarenlang had)
Twitter: @Camper_toerist
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Aanschaf camper



Bericht door henk en lila »

Frits U schreef:
zo 28 nov 2021, 9:33
Mijn advies is : max PK en altijd een geremde aanhanger.

Onlangs iemand zien sukkelen met een ongeremde aanhanger op een camping in zwitserland!
Gelukkig kwamen er van alle kanten handjes aangelopen om te helpen

Succes
Leg uit alsjeblieft wat "sukkelen op een camping" te maken heeft met pk's en geremde aanhanger?
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Aanschaf camper



Bericht door AadenAnke »

Frits U schreef:
zo 28 nov 2021, 9:33
Mijn advies is : max PK en altijd een geremde aanhanger.

Onlangs iemand zien sukkelen met een ongeremde aanhanger op een camping in zwitserland!
Gelukkig kwamen er van alle kanten handjes aangelopen om te helpen

Succes
Dat een aanhanger geremd is heeft alleen effect met het weg remmen van snelheid voorkomt voor een groot deel het risico op scharen. Op de camping heeft dat buiten de handrem geen enkele functie en dat kan ook met keggen of zo bereikt worden. PK’s het wordt langzamerhand een soort religie al vaker zijn er hele discussies hier geweest koppel is het belangrijkst in combinatie met de overbrenging (versnellingsbak/cardan)

Gr Aad
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9045
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Aanschaf camper



Bericht door gjvonk »

@Zonneke: je hebt helemaal gelijk over rijbewijs B, weer wat geleerd.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk

Buscamper fan
Gebruikersavatar
de Jonckheer
Berichten: 12663
Lid geworden op: ma 10 sep 2007, 8:10
Locatie: Berkhout

Re: Aanschaf camper



Bericht door de Jonckheer »

Wij rijden met een 12 meter camper plus 5,5 meter aanhanger met auto overal heen, incl. bergpassen. Nooit een probleem, ook niet in haarspeldbochten zowel omhoog als omlaag. Gewoon doen en de juiste versnelling en toerental kiezen. Elke bus, groot of klein kan dat. Het is alleen de bestuurder die de kennis/vaardigheid/ervaring mist om het goed te doen. Eén ding, je moet geen haast hebben.
Gebruikersavatar
Frits U
Berichten: 278
Lid geworden op: zo 30 aug 2020, 18:45

Re: Aanschaf camper



Bericht door Frits U »

Sukkelen bedoel ik mee, als je een ongeremde aanhanger afkoppelt op een helling !wordt pas echt leuk als je alleen bent,

Dus vandaar mijn advies van een geremde aanhanger, en een overdosis aan "pk's" kan nooit geen kwaad

Ik hoop dat ik nu duidelijker ben😀
Zweefvliegers doen het stilletjes 😉
Plaats reactie