Vraag over Alden installatie

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Lammerts
Berichten: 1521
Lid geworden op: zo 19 nov 2006, 15:07
Locatie: Noord Nederland

Vraag over Alden installatie



Bericht door Lammerts »

Wij reizen met onze Phoenix 8300L camper.

Nu de vraag :
Als ik tapwater wil verwarmen, of de verwarming aan wil hebben tijdens het rijden dan moet dat kunnen via de warmtewisselaar. Ik zet dan de kraan open boven de wisselaar, máár moet ik dan nog een handeling verrichten i.v.m. de circulatie ?

Met vriendelijke groet, Laus.

Verstuurd vanaf mijn SM-J510MN met Tapatalk
"Het blijft nooit, zoals het is geweest"......!
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Vraag over Alden installatie.



Bericht door isoplus »

Bij de Al den zit een schema, als je dat hier plaatst helpen wij je wel verder.
Gebruikersavatar
Andorus
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 14 mar 2007, 19:20
Locatie: Amsterdam

Re: Vraag over Alden installatie.



Bericht door Andorus »

Bij onze Alde moet je als je de kraan van de warmtewisselaar open hebt gezet het schuifje van de interieurverwarming het circulatiepompje boven op het kastje naar rechts zetten en de temperatuur instellen .
fred flair
Gebruikersavatar
GeVaSta
Berichten: 389
Lid geworden op: di 29 apr 2008, 22:17
Locatie: Drenthe

Re: Vraag over Alden installatie.



Bericht door GeVaSta »

Bij een moderne Alde verwarming schakel je de verwarming in maar kies je geen energiesoort. Dus wel verwarming inschakelen en temperatuur kiezen, maar niet voor gas (gasvlammetje moet blauw zijn) of electra (bliksemschicht op ‘off’) kiezen. De warmtewisselaar levert dan de benodigde warmte.
Bijlagen
7B6D79A1-EF28-4B0D-A06F-E30BC328404F.jpeg
7B6D79A1-EF28-4B0D-A06F-E30BC328404F.jpeg (47.92 KiB) 915 keer bekeken
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8862
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Vraag over Alden installatie



Bericht door kampo »

Je zal eerst wat meer informatie moeten geven over je Phoenix 8300L
Volgens mij bestaan er verschillende versies en bouwjaren. Zowel op TGL 24V als op Daily 12V
Het verwarmingssysteem zal wel Alde zijn en niet Alden.
Dat is een koelvloeistof verwarming op gas en kent veel mogelijke opties.

Er bestaan te veel soorten warmtewisselaars om je vraag te begrijpen.
Zoals geschreven moet je hier misschien eerst het principeschema plaatsen.
Als je niet in het bezit bent van een schema dan zou ik je adviseren van er zelf één op te stellen.
Het begint met het fotograferen van de typeplaatjes van de onderdelen die gebruikt werden.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 775
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Re: Vraag over Alden installatie



Bericht door linus »

Het zou moeten werken zoals gvs beschreven heeft.
Als je duits goed genoeg is dan is het Phoenix forum wellicht interessant voor je.
Laatst gewijzigd door linus op wo 01 dec 2021, 12:23, 5 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
teddybeer
Berichten: 1426
Lid geworden op: vr 13 aug 2010, 13:29
Locatie: Dopheide
Contacteer:

Re: Vraag over Alden installatie



Bericht door teddybeer »

gvs0001 schreef:
zo 28 nov 2021, 14:23
Bij een moderne Alde verwarming schakel je de verwarming in maar kies je geen energiesoort. Dus wel verwarming inschakelen en temperatuur kiezen, maar niet voor gas (gasvlammetje moet blauw zijn) of electra (bliksemschicht op ‘off’) kiezen. De warmtewisselaar levert dan de benodigde warmte.
Waar komt de warmte dan vandaan als er geen energie gekozen en aangevoerd wordt :crazy:
Goed goan,

Teddybeer (Hans)

Adria Coral S670SL Supreme
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 775
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Re: Vraag over Alden installatie



Bericht door linus »

Waar komt de warmte dan vandaan als er geen energie gekozen en aangevoerd wordt
Dat is het mooie van de warmtewisselaar, die krijgt zijn warmte dmv de wisselaar van het koelwater van de motor 😃
Gebruikersavatar
teddybeer
Berichten: 1426
Lid geworden op: vr 13 aug 2010, 13:29
Locatie: Dopheide
Contacteer:

Re: Vraag over Alden installatie



Bericht door teddybeer »

Oke, bedankt :thumbup:
Goed goan,

Teddybeer (Hans)

Adria Coral S670SL Supreme
Gebruikersavatar
Andorus
Berichten: 460
Lid geworden op: wo 14 mar 2007, 19:20
Locatie: Amsterdam

Re: Vraag over Alden installatie



Bericht door Andorus »

Nog even een aanvulling, de warmtewisselaar werkt alleen onder het rijden, kraan open en circulatiepompje aan die zit in het tankje waar je de vloeistof bijvult. Als je staat ga je over op bv gas, dan moet de kraan van de warmtewisselaar weer dicht . Voor een koude start in de winter zet je het kraantje weer open en de motor verwarming aan op de display ,dan gaat de vloeistof van de radiatoren door de motor om voor te verwarmen ideaal.
fred flair
Gebruikersavatar
linus
Berichten: 775
Lid geworden op: do 11 nov 2010, 13:42
Locatie: Luxemburg

Re: Vraag over Alden installatie



Bericht door linus »

Als je staat ga je over op bv gas, dan moet de kraan van de warmtewisselaar weer dicht
Mmmmm....bij eeen phoenix kan die kraan openblijven, die kraan sluit de circulatie van het koelwater van de motor naar de wisselaar af en als je stil staat gebeurt daar imho niets...

Om bij stilstand het koelvloeistof van de motor op te warmen moet ik een pompje aanzetten en zogauw ik de motor start slaat die automatisch af.
Onze Alde is een 3020 compact geloof ik...
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Vraag over Alden installatie



Bericht door Going »

:-? :problem: Ik heb een 3010 met een andere display.
Als ik tijdens rijden de leefruimte wil verwarmen, zet ik de douche, gas en electra uit. Dan zet ik de temperatuur op gewenste. Vergeet niet dat de display hoog staat en temperatuur boven hoger is dan de meestal gewenste.
Dan zet ik het huisje op aan. (Bij de 3020 is het geloof ik gewoon aanzetten met electra en douche en gas uit.) Dan gaat de circulatie draaien bij ruimtelijke lage temperatuur. Heb je de motor verwarming aan, dan vliegt de hitte omhoog en slaat de thermostaat in de display snel af en dus ook het circulatie pompje. Ik gebruik bij rijden de motor verwarming dus bijna nooit behalve op de voorruit indien nodig met condens.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
laika kreos 3009
Berichten: 212
Lid geworden op: ma 09 apr 2012, 22:50
Locatie: Twente

Re: Vraag over Alden installatie



Bericht door laika kreos 3009 »

Al struinend door dit forum toch weer wat geleerd. We gebruiken de verwarming van de Alde tot nog toe alleen als we stil staan. Ik heb de afgelopen jaren weleens de warmtewisselaar aangezet voor wat extra warmte tijdens het rijden, maar nooit warmte gevoeld. Wanneer de camper voor onderhoud staat vergeet je weer navraag te doen. Mijn to do lijstje beperkt zich dan meestal tot reparatie onderwerpen. De uitleg met het schermafdruk van de 3020 gaf duidelijkheid. Dit voorjaar maar eens proberen.

Groet,

Andre
Onze huidige camper is een Hymer half integraal 704SL
Eura1
Berichten: 303
Lid geworden op: di 26 nov 2019, 15:17

Re: Vraag over Alden installatie



Bericht door Eura1 »

Zeker niet vergeten er voor te zorgen dat je circulatiepomp draait , anders geen uitwisseling van motorwarmte naar alde verwarming . Dit doe je door gewoon de temperatuur van de alde hoog genoeg in te stellen , ik zet deze op 23°•
Verder alle energiebronnen uit laten , zeker de gas. Kraan van de warmtewisselaar open en karren maar . Bij mij staat deze kraan altijd open .
Succes .
Grtz
Plaats reactie