Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688cc (1969)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688cc (1969)



Bericht door FordtransitMK1 »

Goede dag.
IK ben Loran, ondertussen heb ik de boven vernoemde Ford uit Duitsland in mijn bezit.
De bus heb ik zelf opgehaald ingevoerd ( dit viel 100% mee )
Het was goed zoeken maar naar blijkt een goede harde bus met hier en daar wat gebruiker sporen maar dat mag op een transit van 52 jaar oud. motor loopt ondertussen goed, en schakelt zonder problemen. ( niet heel veel aan hoeven doen.)
Ik ben handig maar heb helaas weinig verstand van motoren, maar sleutelen lukt me prima en technisch inzicht heb ik ook.
Mijn plan is om van deze Ford een leuke kampeerauto te maken. Vandaar een aantal vragen voor mensen die hieraan bezig zijn en/of dit al hebben gedaan. Het is naar mijn mening onnodig om het wiel meerdere keren uit te vinden. (Kan ook heel leuk zijn daar niet van).

Een paar vragen waar iemand misschien antwoord op heeft.

1. wat valkuilen en/of achteraf ergens spijt van ?
3 hoeveel liter water zou ik gemiddeld aan kunnen houden om 3/4 dagen off grind te kunnen staan met een keer kort douchen per dag ? en koken e.d. drinkwater eventueel uit flessen.

Gaandeweg zullen er nog meer oppoppen.

Dit heb ik al gedaan
1. laad- en cabinevloer bijgewerkt en gaten oude installatie dichtgemaakt.
2. letters FORD vervangen deze waren verweerd.
3. achterlichten en ontsteking besteld.
4 schade hersteld en achterlichten vervangen.
5 de bus deels 80 %geïsoleerd. met Amaflex 19 en 6mm
6 laadvloer gemaakt. Wielkasten om timmert ( en weer verwijderd ).
7 universeel hefdak aangeschaft en geplaats
8 afkitten hefdak
9 isoleren
10 bed/bank leuningconstructie gemaakt.
11 kussens gemaakt en bekleed
12 zonnepanelen aangesloten
13 accu's, mppt, omvormer, walstroom e.d. aangesloten
14 vooropzet kastenwandje bedacht en uit karton opgezet.
15 waterpomp en boiler aangesloten.
16 bus betimmerd en met vliesbehang beplakt hiervoor gekozen omdat ik retro motief wilde.
17 alle verbruikers aangesloten.
18 kastje gemaakt 2x .
19 voor bij passagiersstoel wat ruimte gemaakt om de klaptafel voor buiten te kunnen plaatsen.

IMG_0297 kopie.jpg
IMG_0297 kopie.jpg (77.29 KiB) 1232 keer bekeken
Hier ben ik momenteel mee bezig.
1 bedenken keuken en keuken inrichting
2 Kastruimte/ opbergruimte creëren
3 bedenken waar de watertanks komen.
4 bedenken waar ik de randjes en kantjes mee kan afwerken.


Ik zal proberen alles bij te gaan houden met veel foto's, daar houd ik zelf ook erg van als ik dit bij een ander zie.
Laatst gewijzigd door FordtransitMK1 op di 07 jun 2022, 17:34, 18 keer totaal gewijzigd.
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Kriebelbusje
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 22 aug 2021, 16:44

Re: Transit MK1 1969 1.7



Bericht door Kriebelbusje »

Leuk! Onze eerste camper was een MK2, hoewel we in eerste instantie verliefd werden op de MK1, besloten we toch voor iets robuuster te gaan. Het was altijd enorm bekijks wanneer we met die bak weer eens een hoge berg op tufte. Leuk om je topic te volgen.
AadenAnke
Berichten: 13180
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Transit MK1 1969 1.7



Bericht door AadenAnke »

Volgens mij was er een week of 2 een ander topic ook met een mk1 ook uit Duitsland oud brandweer ook benzine :lol:
Ff zoeken en met elkaar contact zoeken

Gr Aad
Gebruikersavatar
Aloys
Site Admin
Berichten: 19103
Lid geworden op: zo 11 mei 2003, 19:02
Locatie: Kampen
Contacteer:

Re: Ford Transit MK1 1.7 (1969)



Bericht door Aloys »

Dat is dit topic: viewtopic.php?p=2111533
Beheerder www.camperforum.nl
Een overzicht van onze reisverhalen.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Ford Transit MK1 1.7 (1969)



Bericht door Atoz »

Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
AadenAnke
Berichten: 13180
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ford Transit MK1 1.7 (1969)



Bericht door AadenAnke »

Kijk eens aan “dat is snel het lijkt ………….. wel” :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Ford Transit MK1 1.7 (1969)



Bericht door tranny »

Ja, ik ben er, en heb dit topic ook zojuist ontdekt. :mrgreen:

Leuk om hier een stalgenoot uit hetzelfde bouwjaar te treffen, ik ben sinds afgelopen zomer ook de eigenaar van een '69 Transit MK1 - FT130 en heb ook de plannen om er een soort van campertje van te maken.
Het inrichten zal nog wel even duren, ik ben voorlopig nog wel even druk bezig met de bus zelf 100% klaar te maken.

Vraag 1 waar ik zoal al tegen aan ben gelopen:
- de remmerij, deze heb ik in z'n geheel vervangen.
- brandstofleidingen rondom de tank
- olielekkage langs ongeveer alle pakkingen van de motor
- de originele FoMoCo carburateur, na 3 pogingen tot revisie gestrand op gebrek aan beschikbare onderdelen, heb er een Weber met handchoke op gezet... is nu starten en lopen zonder problemen.
- roest, en daar zijn die Transitjes heel goed in... rondom en achter de koplampen, en verder ongeveer alles wat aan en onder de bodemplaat zit.
- vele tientallen boorgaten in bodem en dak, heb er inmiddels al zo'n 80 dichtgelast

Vraag 2 wat dat campertje op marktplaats betreft, geen idee.... ik wil er ook geen hefdak op hebben, uiterlijk blijft bij mij alles origineel.

Vraag 3:
Ik heb 6 zitplaatsen vermeld op kenteken, ik heb hem niet zelf geïmporteerd maar ik neem aan dat dit ook vermeld heeft gestaan op de duitse documenten. (de brandweer zitplaatsen zaten er nog deels in toen ik hem kocht)
Maar er zijn ook 2-4 zitter brandweer Transits geweest, zowel in de korte als lange uitvoering. (zijdeuren met ramen waren meestal 4-6 zitplaatsen)
Anders even wat bankjes en stoelen er bij in plaatsen en kijken of je die op kenteken bijgeschreven kunt krijgen.
Ga je hem als grijs kenteken importeren of als personenauto? (welke code en chassisnummer staat er op het typeplaatje op de instap rechts voor?)

Vraag 4 de carburateur, zie antwoord bij vraag 1.

Mocht je nog meer vragen hebben dan stel je ze maar, ik ken de transit inmiddels aardig.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Ford Transit MK1 1.7 (1969)



Bericht door FordtransitMK1 »

ja, dank je iedereen. Ik had deze ook zelf al gevonden en ben deze al aan het volgen.
de vragen die ik heb kwam ik niet tegen vandaar dit nieuwe topic. :-B
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Ford Transit MK1 1.7 (1969)



Bericht door FordtransitMK1 »

dank je hier kan ik mee verder ik houd je op de hoogte .
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1565
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Ford Transit MK1 1.7 (1969)



Bericht door tranny »

Als je gaat rijden met de MK1 houd er dan rekening mee dat ze ethanolvrije benzine (euro 98) en loodvervanger nodig hebben, en dat laatste moet je zelf even toevoegen.
En mocht je een lekke band krijgen: bij de dubbel lucht serie zijn de wielmoeren aan de linkerkant tegendraads.... je zal niet de eerste zijn die daar na een stevige vloeksessie pas achter komt. :mrgreen:
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Ford Transit MK1 1.7 (1969)



Bericht door FordtransitMK1 »

bedankt. van die wielmoeren was ik al tegen gekomen, bedankt voor de herinnering ( was dit ook weer vergeten eerlijk gezegd hahah ) voor de benzine tip handig en goed om te weten
Laatst gewijzigd door Dafluc op ma 29 nov 2021, 22:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Reden: Onnodie quote verwijderd.
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Ford Transit MK1 1.7 (1969)



Bericht door Meine »

Alternatieve oplossing voor het benzineprobleem is een revisie van beide cilinderkoppen. Met klepzetelringen en nieuwe uitlaatkleppen kan de motor gerust op e5 zonder dat een loodvervanger hoeft te worden toegevoegd.

Zeker als je er toch al vanuit gaat dat je de motor gedeeltelijk uit elkaar moet nemen, om hem goed en betrouwbaar te krijgen, dan is de ingreep niet zo groot.
AadenAnke
Berichten: 13180
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Ford Transit MK1 1.7 (1969)



Bericht door AadenAnke »

Inderdaad deden we ook met de motoren uit Ford Taunus en de Opeltjes uit die tijd om ze op lpg te laten lopen ff de kop wegbrengen

Gr Aad
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Ford Transit MK1 1.7 (1969)



Bericht door FordtransitMK1 »

Meine schreef:
zo 28 nov 2021, 14:46
Alternatieve oplossing voor het benzineprobleem is een revisie van beide cilinderkoppen. Met klepzetelringen en nieuwe uitlaatkleppen kan de motor gerust op e5 zonder dat een loodvervanger hoeft te worden toegevoegd.

Zeker als je er toch al vanuit gaat dat je de motor gedeeltelijk uit elkaar moet nemen, om hem goed en betrouwbaar te krijgen, dan is de ingreep niet zo groot.
dank je
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Plaats reactie