Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688cc (1969)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door FordtransitMK1 »

goede dag, weer een update van mijn project. IK heb de vloer ondertussen gemaakt en de wielkasten afgetimmerd.
Verder ben ik begonnen met het plaatsen van een hefdak, de binnen maten 92 x 102 universeel. groot genoeg voor praktische
ruimte te creëren. wilde eerst een grotere maar ben blij met deze wat kleinere precies goed zo voor mij.
probeer hem deze week af te hebben. Hierna kan ik me verdiepen in het werkelijke inrichten plaats bepalen gas, stroom, keuken bed en kasten ed.
Ik houd jullie op de hoogte groeten
IMG_0278 kopie.jpg
IMG_0278 kopie.jpg (53.09 KiB) 1099 keer bekeken
IMG_0281 kopie.jpg
IMG_0281 kopie.jpg (65.15 KiB) 1099 keer bekeken
IMG_0285kopie.jpg
IMG_0285kopie.jpg (65.57 KiB) 1099 keer bekeken
Laatst gewijzigd door FordtransitMK1 op do 17 mar 2022, 22:30, 1 keer totaal gewijzigd.
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door FordtransitMK1 »

Goede dag,
vandaag weer een stapje in de goede richting gemaakt met het volgende resultaat. een universeel hefdak zelf geplaatst. Volgens de bijgeleverde handleiding, ik ben zeer tevreden over het eind resultaat. heb wat lijmklemmen moeten lenen maar was verder goed te doen morgen de puntjes op de i door het geheel af te kitten en te laten drogen. klaar voor de volgende stap.
IMG_0286  kopie.jpg
IMG_0286 kopie.jpg (54.01 KiB) 1099 keer bekeken
IMG_0297 kopie.jpg
IMG_0297 kopie.jpg (77.29 KiB) 1104 keer bekeken
Bijlagen
IMG_0298 kopie.jpg
IMG_0298 kopie.jpg (58.8 KiB) 1104 keer bekeken
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
martijnoes
Berichten: 197
Lid geworden op: do 30 sep 2021, 20:54

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door martijnoes »

Leuke bus man en lekker bezig. Met het plaatsten van ramen of dakluiken heb je inderdaad nooit genoeg lijmklemmen ;)
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door HoK »

Zeker met zo'n kromming in het dak. Netjes!
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door FordtransitMK1 »

Klopt ja, die kromming was net te doen heb mijn frame 1x moeten aanpassen omdat het knakte, maar na wat meer en minder diep ingezaagd te hebben lukte het net. Veel lijmklemmen en wat ondersteuning blijf het geheel goed in vorm en prima op zijn plaats zitten
en het is zeker netjes gelukt al zeg ik het zelf ( Hahahaha ) het was ook leuk om zelf te doen.

Vandaag anti dreun en armaflex 19mm in de linker deur en 6mm tegen motorruimte schot aangebracht ( dit dunner omdat het rondom kabel invoeren en gaspedaal makkelijker te verwerken is ) en het dak rondom hefdak af geïsoleerd.

Twijfel alleen nog of ik ook de vloer bij de pendalen en bij de voeten van passagiersstoel zou isoleren ? of alleen anti dreun plaat onder de rubbermat weet niet of het zand eventueel vocht daar veel kwaad kan iemand advies geven ? het zal voornamelijk zijn om het geluid te dempen rest is prima geïsoleerd ondertussen

groeten
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door tranny »

Netjes gedaan :thumbup: ... het dakje ga je nog in kleur spuiten?

De voetenruimte bij de voorstoelen kun je naar mijn idee beter geheel vrij houden van isolatie en zo goed mogelijk ventileren: het is daar het laagste punt van de gehele bodem, de staande pedalen dichten ook niet fatsoenlijk af en het condenswater van de voorruit verzamelt zich ook onder die mat.
In mijn Transit was de bodem al aardig aangeroest onder die originele rubber mat, ik wil daar nog uitneembare 9mm betonplex platen in leggen zodat die mat ook niet meer op de kale bodem ligt te zweten.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door FordtransitMK1 »

@ Tranny Dank je, erg goed gelukt mag ik zeggen.
Dacht ook al dat het niet verstandig was, betonplex gaat denk niet ivm de hoogte en het intrappen van het gas en koppel pedaal. dit dacht ik vandaag te zien met isoleren van het tussen schot motor vandaar ik nog dacht weg te komen met 6mm en flexibel materiaal. ik laat het zo. ik moet echt zeggen dat mijn bus echt volledig hard is en weinig tot geen echte roest heeft ( zelfs niet onder de mat ) wat er zat was af te poetsen en heb ik overgespoten met zink spray ( echt altijd binnen gestaan denk :cheers:
bij jou schiet het ook lekker op zeg mooi om te zien hoor dat frame zo en de vorm met het hout gaaf

Misschien dat ik hem ooit nog rood roller kan altijd nog op zich kleurt het nog wel met de witte 112 sticker :-B
groet
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door tranny »

FordtransitMK1 schreef:
ma 21 mar 2022, 22:22
... betonplex gaat denk niet ivm de hoogte en het intrappen van het gas en koppel pedaal....
Ik heb het al ruwweg uitgeprobeerd met een afvalstukje van de 9mm laadvloer die inmiddels in het achterdeel van de bus ligt.
Over het vlakke deel tussen stoel en gaspedaal wil het prima, en met een afgeschuinde kant eindigt die plaat dan tegen het stuk oplopende bodem nog net voor de pedaaldoorvoeren van koppeling en rem.
En het scharnierpunt van het gaspedaal kan probleemloos wat hoger gezet worden m.b.v. een vulstukje of uitgezaagd worden in die plaat.
Alle afdichtdoppen in de bodem heb ik permanent verwijderd, dat geeft een mooi stukje natuurlijke ventilatie om het droog te houden onder de houten afwerkvloer en in de chassisbalken.
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door FordtransitMK1 »

Vandaag weer een paar uurtjes aan mijn projectje kunnen spenderen het was er weer voor ook zo in het zonnetje.
Wat heb ik gedaan, wielkast om timmering toch maar weggehaald, dit vanwege de ruimte ( Schild best wat nl.) ik heb het basis frame wat ik vrijdag heb bedacht en met lijmklemmen in elkaar had gezet aan elkaar gelast. ( bakken en braden kun je het beter noemen hahaha ). ik heb de poten en lipjes om ze aan de vloer te bevestigen gemaakt en gelast. en heb het basis frame in zijn geheel in de bus gemonteerd en vast gezet om te kijken of het allemaal stevig genoeg is en jawel.
Materiaal, hoeklijn, t profiel, kokerprofiel. qua gewicht valt dit enorm mee als basis frame tot nu nog geen 50kg. ik ben op dit idee gekomen door dat ik dit bij Tranny had gelezen. Persoonlijk vindt ik dit ook iets makkelijker werken ten opzichte van hout.
Het is al lastig genoeg dat meten, allemaal net niet recht toe recht aan bij deze bussen.

Voor later , hout vervangen voor betonplex 18mm is iets lichter als wat ik voor deze test gebruik, het zooitje eruit, spuiten tegen roestvorming, rugleuningen voor de banken bedenken en ruimte onder de bank cereeren t.b.v. elektra, water, en opbergruimte.

heeft er Iemand misschien een idee ? wat voor schuim het beste is te gebruiken om zowel bank en bed te bekleden wil zelf de kussens bekleden NL. schuim om het hout en dan stof en\of leer erom en nietten aan de onderkant. zit hoogte is 40 cm zonder bekleding dus heb nog wat ruimte tot 15cm voor een actieve zithouding.
9640E166-1984-42F1-84EA-D92C77E0A337.JPG
9640E166-1984-42F1-84EA-D92C77E0A337.JPG (49.76 KiB) 756 keer bekeken
IMG_0321 kopie.jpg
IMG_0321 kopie.jpg (60.8 KiB) 756 keer bekeken
IMG_0317.jpg
IMG_0317.jpg (61.06 KiB) 756 keer bekeken
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door FordtransitMK1 »

Voor de gene die de eerste pagina niet gelezen hebben of hem vergeten zijn hahahahaha.

Voor dat ik weer aan de volgende stappen ga beginnen, ben ik me en heb ik me best wel aardig verdiept in een aantal dingen. ( en lees me dagelijks helemaal gek ) Maaaaaaar er zijn zoveel smaken en meningen dat ik er soms helemaal in verdwaal en door de bomen het bos niet meer zie.
Vandaar dat ik nog een keer een beroep op jullie kennis en ervaringen wil doen. ( heb ondertussen al 20 omvormers accu's en dit geld ook voor geisers en andere systemen opgezocht gelezen en door geplozen . ) waardoor ik het ff kwijt ben. of is dit Raaaaaaaaaar?

1. elektra ? wil een dag of vier off grind kunnen hierin zijn veel mogelijkheden, maar wil het graag betaalbaar houden gewoon midden moot is goed genoeg ( hoef geen overkill ) . wil zonnepanelen 1 of 2 stuks, hoef niet perse senseo ivm de piekstroom ed. ik ga koken op gas. wel 220 en 12v aansluitingen iemand een goed idee over een systeem wat hieraan voldoet ?
verbruikers
2x 220 bij keuken 1x naast bed en 1x buiten zijde ( optioneel ).
12v koelkast compressor, 6x 12v aansluitingen opladen telefoon en camera's e.d. , 12v led verlichting /spots ( bed, keuken, hef dak) , 12v waterpomp, en 2x 12v buiten verlichting onder luifel ( optioneel ).

2.hoeveel liter water zou ik gemiddeld aan kunnen houden om 3/4 dagen off grind te kunnen staan met 1 keer kort douchen per dag ? koken, afwassen, handenwassen e.d. drinkwater eventueel uit flessen.

3. Hoe werk het precies met een inbouw geiser ( gas ) ? de afvoer naar buiten weet ik maar moet deze in een afgesloten ruimte zitten? en kan dit een afgesloten kast zijn ? en moet deze een bepaalde afmeting hebben ? kun je hier ook mee douchen en tegelijk warmwater pakken in de keuken ? mits genoeg druk.

Bij deze een groet en alvast bedankt. ( Loran )
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door MarceldeHoog »

Lastige vragen, omdat een en ander afhankelijk is van het seizoen.

Zelf heb ik een AGM accu van 230Ah, en zolang de zon schijnt is vrij staan geen enkel probleem. 2x115W zonnepanelen.
Zonder zon is af en toe een stukje rijden wel noodzakelijk, zodat de batterij wordt geladen. Of natuurlijk walstroom.

Als omvormer raadt ik je aan eens naar de Ective serie te kijken: Omvormer, lader en omschakelautomaat in 1. Zle fheb ik de CSI daarvan, omdat er bij mijn zonnepanelen al een Victron MPPT zat. Dat heeft 1 erg groot voordeel: de ventilator van de Ective maakt best wat geluid, en draait nu enkel wanneer ik walstroom gebruik.

Qua inbouw geiser: bij een echt gesloten systeem hoeft deze niet in afgesloten ruimte. Er zijn speciale camper boilers (Truma) die het overwegen waard zijn. Dan weet je zeker dat deze geschikt is, en hoef je niet met kachelpijpen te werken: De afvoer is al over nagedacht.

Zelf heb ik een electrische boiler: 400W. Dat is ook de reden voor mijn overmaatse accu.

Je waterhoeveelheid kan ik weinig van zeggen, omdat niet iedereen evenveel water gebruikt. Douchen is over het algemeen een grote aanslag op je water, dus evne uitrekenen hoelang je denkt de douchen, en hoeveel liter per minuut je pomp levert.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door FordtransitMK1 »

@Marceldehoog,
Hartelijk dank voor je info, ik snap dat het van een aantal factoren afhangt zowel met stroom en water . dat van die Truma boiler die ben ik tegen gekomen en ga ik nog eens opnieuw lezen . ook heb ik al een aantal zonnepanelen pakketen gezien met Vitron accessoires en accu's erbij maar weet niet of ik daar dan goed aan doe vaak moet er dan nog een heleboel bij gekocht worden zoals zekeringen kasten en systeem voor laden strart accu en walstroom vandaar dat ik dit lastig vindtweet niet echt waar je goed aan doet vandaar de vraag. nogmaals dank.
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door MarceldeHoog »

Qua stroomsysteem is de basis eenvoudig, de uitwerking in detail wat lastiger. Op dit forum zijn volgens mij wel diverse stroomschema's te vinden die je als basis kunt gebruiken.

Zelf heb ik geen stroomschema gemaakt, maar kan je wel samenvatten waaruit mijn systeem bestaat:
- 230Ah AGM accu
- 2x 115W zonnepanelen
- Victron 75/15 MPPT controller
- Victron cyrix accu scheider (opladen tijdens rijden)
- Ective CSI15 (omvormer, oplader, en omschakelautomaat in 1)
- Goedkope accu monitor met shunt
- 2 busbars om alle kabels op aan de sluiten
- 1 zekeringkast voor maxi en midi zekeringen
- 2 zekeringkasten voor verbruikers (1 in electra kast, 1 in keukenblok)
- 2 zekeringautomaten voor 220V (1 per stopcontact)
- Heel veel kabel, kabelogen, en zekeringen (steek, maxi en midi)

Belangrijk is dat je iedere verbruiker afzekert, maar ook bijvoorbeeld de kabel van de Cyrix, de kabels van je omvormer, etc. Zoek even naar stroomschema op het forum en ik denk dat er wel wat voorbeelden voorbij komen: bovenstaand is enkel een eenvoudig boodschappenlijstje.

Tenslotte: Alex Dickhof geeft regelmatig electra workshops (in Maarheeze). Ben er zelf niet geweest, maar begrepen dat deze erg zinvol zijn.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door FordtransitMK1 »

@MarceldeHoog

Marcel bedankt ook voor de workshop tip zal het eens gaan bekijken .
denk zelf dat ik die truma boiler ga halen klein idem met makkelijk te plaatsen.
groet
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Plaats reactie