Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688cc (1969)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door FordtransitMK1 »

Iemand ervaring met deze geiser in de camper De nieuwe TTulpe® Indoor B-6 Eco ?
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door FordtransitMK1 »

Hallo,
Even weer bij werken wat ik allemaal aan het doen ben en gedaan heb.( in de paar uurtje die ik eraan spendeer)
na het bed frame ben ik begonnen met het maken en bekleden van de kussen. hiervoor heb ik de stof uitgezocht en besteld lekker retro al zeg ik het zelf past prima bij die ouwe bus. Van een net oud matras heb ik de maat 1.40m bij 2m uitgesneden in de verschillende delen en bekleed met de stof opgespannen op Untherlaymentplaat. ik heb de zonnepanelen en een groot deel van de elektra besteld.
ben aan het kijken voor het watersysteem en heb een offerte lopen voor de watertanks opmaat gemaakt. helaas is deze nog niet binnen. Verder heb ik de kast uit karton geknipt en gekeken of dit kan en past ja dus hier kan ik ook mee verder. het is leuk om te zien hoe alle steeds meer vorm krijgt en fijn ook dat alles relatief gemakkelijk verloopt alles loopt mooi op rolletje en kan voorlopig weer van alles doen zonder stil te vallen. Ik heb meer moeite om de juiste spullen te kiezen en te bestellen dan met het bouwen. ik ben zon twijfelaar dus heb de kogel door de kerk gegooid. anders blijf ik bezig
Twee accu's 140w amg , twee zonnepanelen 2x 115w en de benodigde rand apparatuur. omvormer en laders ed.
Foto's volgen snel weer. de groeten
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Gebruikersavatar
tranny
Berichten: 1592
Lid geworden op: ma 15 nov 2021, 23:41
Locatie: twente

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door tranny »

En zo blijf je wel bezig, keep up the good work. :thumbup:
Ik neem aan dat je de nieuwe accu ook via de dynamo op gaat laden... heb je er een zwaardere dynamo in zitten of nog de originele 55A?
rustig aan, ben ik ook de hele dag druk mee...
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door FordtransitMK1 »

@Tranny Dat durf ik niet te zeggen zal daar eens naar kijken. en heb twee huishoud accu's amg 140amp die ik denk ik dat ik deze parallel schakel met plus plus en min min.
Laatst gewijzigd door FordtransitMK1 op zo 10 apr 2022, 15:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door FordtransitMK1 »

zoals beloofd nog de foto's met het resultaat van de uitgevoerde werkzaamheden.
en de na veel te veel denkwerk een deel van de bestelde spulletjes. t.b.v. elektra.
groet. ( nu maar hopen dat ook dit weer een goed resultaat opgaat leveren. ) ( Voor alles is een eerste keer.)
Bijlagen
IMG_0366.jpg
IMG_0366.jpg (61.66 KiB) 849 keer bekeken
IMG_0355.jpg
tafel poot moet nog worden uitgezocht is voor opzet
IMG_0355.jpg (89.95 KiB) 849 keer bekeken
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10161
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door Peter LMC »

FordtransitMK1 schreef:
zo 10 apr 2022, 14:57
@Tranny Dat durf ik niet te zeggen zal daar eens naar kijken. en heb twee huishoud accu's amg 140amp die ik denk ik dat ik deze in serie schakel met plus plus en min min.
Dit is dan een parallel schakeling en geen serie.
Even goed opletten wat je gaat doen.
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door FordtransitMK1 »

@peter LMC.
je hebt helemaal gelijk Parralel ik pas het aan. thnx a lot. ( hier heb je wat aan ) vergissen doe je maar 1x ( hoop ik dan )
groet
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
HoK
Berichten: 267
Lid geworden op: zo 10 okt 2021, 20:32
Locatie: Twente

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door HoK »

Enige tip die ik je met electra kan geven (ik was er zelf ook bang voor) meet na iedere stap die je doet. Als iets dan niet goed gaat dan kun je makkelijker verklaren waar het fout is gegaan.
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door FordtransitMK1 »

update
Panelen zijn geworden 2x 175 watt met Mppt 100-30, (voor als ik ooit een grotere lader neem ) nu nog ff kijken hoe ik ze op het ronde dak ga krijgen :D whahahaah ff buigen denk :-B hihihih maar gaat vast goed komen. je kunt ze maar hebben :P
Verder de rest besteld elektra , tafelpoot , waterpomp , gas boiler, cee invoer en verleng kabels, dus ik kan vooruit als alles binnen is.
Wel zit ik nog met het water met name de tanks de offerte die ik had aangevraagd kreeg ik hoofdpijn van maar oké,' is dan wel opmaat gemaakt. Maar om daar nu bijna het drie dubbele voor te betalen wordt te gek. ( portemonnee staat toch al wagenweit open als je niet oppast ) zit ook bijna aan mijn budget en daar wil ik niet overheen gaan. gaat onderbouw worden dat wel.
voorlopig zal ik denk niets posten behalve misschien veel vragen of een hoop gevloek :oops:
de groeten weer
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door FordtransitMK1 »

Vandaag de opzet van de zonnepanelen op dak bevestigd.
Ik heb van 3x3 koker en hoeklijn een soort van Imperial gemaakt en hierin de zonnepanelen gelegd. de voetjes van de oude ladderhouder afgehaald zodat ik de oude gaten in het dak kon gebruiken.( simpel maar doeltreffend ) :bow:
Voor nu laat ik het even zo maar vindt dat het de schoonheidsprijs niet verdient qua looks :sick: vanaf de zijkant, en van boven ook niet :-B achter gaat nog wel, maar goed misschien later nog afwerken met alu plaatmateriaal. het gaat tenslotte ook om het off gridd kunnen staan. voor nu nog spuiten def. bevestigen en kijken hoe het gaat met rijden qua lawaai en/of trillen.
Bijlagen
IMG_03761.jpg
IMG_03761.jpg (50.99 KiB) 526 keer bekeken
IMG_0375 kopie.jpg
IMG_0375 kopie.jpg (49.95 KiB) 526 keer bekeken
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Affinity
Berichten: 167
Lid geworden op: ma 17 jan 2022, 23:18

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door Affinity »

off gridd ? ???
Zie ook Bijvoorbeeld vw t5 t6 ook zonnepanelen.
Maar staan ze op de camping om te douchen en toilet bezoek. 1 mtr vh stopcontact vandaan....
En als het wat kouder is, Electrische kachel.

off gridd is toch minimaal;

Schoon water 150 liter
Fatsoenlijke toilet in de bus
Douche in de bus
Voldoende koelkast voor 10 dagen

Dus
Eigenlijk ontgaat mij dat off gridd, met zo'n klein erg leuk busje.

Jammer vh geld. Ook zo'n digitale verbruik meter, onzin.
Accu is vol
Half vol
Leeg

Na 1 week kijk je niet meer op dat digitale ding.

Zeker met dit paneel op het dak.

Verder leuk project. Misschien heeft de volgende iets aan .in opmerkingen

Voorbaat. Sorry
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door FordtransitMK1 »

@affinity
Ach, vanwaar de sorry ?
Het is jouw mening en ik denk dat je in zekere zin nog gelijk hebt ook. waardeer je mening en recht door zee daar hou ik van.
Het is mijn eerste project, te veel van het goede dat is ook mijn val kuil :D . en gebrek aan ervaring.
Ik hen veel gelezen en uitgezocht en probeer ook maar het beste er van te maken.

Goed douchen kan ik prima naast/achter de bus wil graag vrij kunnen staan en hoef niet perse elke dag te douchen vindt het prima om een dag of twee de zelfde shit aan te hebben en niet te douchen, dus de 80l die ik heb zal vast voldoende zijn om een aantal dagen ergens op een leuke plek te staan zonder stroom en water nodig te hebben . eten voor 10 dagen zal vast niet in de koelkast passen gezien het kleine busje ( zul je een vriezer voor mee moeten nemen in welke kampeerbus past dit wel ? ) .
Hij is niet groter denk ik dan zal het er mee moeten doen. Zonde van het geld ach ik had er een budget voor en voor een nieuwere grotere Bus niet. ( goede boter aan je kont smeren en droog brood eten dat is zonde :crazy: ) ben nu eenmaal verlieft geworden op deze oldtimer bus. ik houd niet echt van die nieuwere bussen. dus ik doe het zo.

Maar nogmaals in zekere zin kan ik je nog gelijk geven ook hoor. Off gridd is misschien meer een term voor expeditie voertuigen en.
Al doende leert men.
bedankt voor je eerlijke mening.
groeten loran
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door DucatoDolf »

Wat een gelul. Net alsof je met een watertank van 150 ineens wel off-grid kan gaan. No way. Ook die zul je een keer moeten vullen. Als je zo gaat kijken is off-grid pas haalbaar als je je eigen energie opwekt, je eigen wateropvang/zuivering maakt en je je eigen eten verbouwt of verzameld in het wild.

Ik denk dat het in de camperwereld opgevat kan worden dat je in ieder geval één of meerdere nachten kan overnachten zonder hulpmiddelen van buitenaf. Voor de een is dan 20 liter water, een blikje smac en een zakje om in te schijten al voldoende, voor de ander pas als ie 20 dagen elke dag 20 minuten kan douchen.
Gebruikersavatar
FordtransitMK1
Berichten: 113
Lid geworden op: vr 26 nov 2021, 20:27

Re: Ford Transit MK1 1300 1.7 81E 1688 cc (1969)



Bericht door FordtransitMK1 »

ff een snelle update zonder foto's .
De stap is gezet met het aansluiten van de elektra.
Zeker omdat ik het nog nooit gedaan heb vindt ik het aansluiten best lastig, dit omdat in veel van de Victron handleidingen niet echt duidelijke aansluit schema's voor dummy's bijgevoegd zijn. ook het uitrekenen van de zekering capaciteit is lastig terug te vinden.
kort om voor een a.d.d.er en twijfelaar als ik best een gepuzzel met dat aandachtig lezen van de handleidingen.
Er zijn ook zoveel mogelijkheden met dat spul monitors, instellingen ( misschien had ik het wat simpeler kunnen houden omdat ik er de helft niet van gebruik nu ) :bang: wellicht wel ooit in mijn tweede project gekocht op de groei dan maar. :-B
voor dat ik alles onder stroom ga zetten laat ik het nog wel ff controleren denk voor de zekerheid.
Foto's van de aansluitingen volgen snel wellicht kan iemand op dit forum zijn ligt er overlaten schijnen :-B
zal morgen proberen wat foto's plaatsen.
vriendelijke groet Loran.
Uiteindelijk komt alles op zijn pootjes
Plaats reactie