Ad Bleu uitschakelen

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Ad Bleu uitschakelen



Bericht door appellover »

Ben benieuwd of er leden zijn die de ad bleu installatie hebben uitgeschakeld en hun ervaringen met apk.
Mijn garagehouder vraagt 400-450 € voor mijn Citroen Cactus diesel ( dus niet mijn camper).Volgens hem niet legaal.
Probleem is dat ik de auto weinig gebruik omdat ik veel met camper onderweg ben en auto maanden stil staat en dat is slecht voor de ad bleu,en dan volgen dure reparatie.
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Camper-T
Berichten: 1145
Lid geworden op: ma 21 sep 2020, 19:57

Re: Ad Bleu uitschakelen



Bericht door Camper-T »

Deze discussie is al eens gevoerd: viewtopic.php?t=8476083

Grote kans dat je sowieso een strafbaar (milieu) delict pleegt waarop hoge boetes staan. De pakkans zal verwaarloosbaar zijn maar misschien dat je wel problemen met je APK kunt krijgen.

AdBlue is niet onbeperkt houdbaar en zal op den duur ontleden in Ammonium-hydroxide en kooldioxde. Bij een opslagtemperatuur van max. 25ºC. is het product 1 jaar houdbaar. AdBlue gaat kristalliseren bij -11ºC. Na verwarming wordt AdBlue® weer vloeibaar en kan zonder dat er sprake is van kwaliteitsverlies weer ingezet worden.
Geadviseerd wordt om de AdBlue tank van een auto te legen als deze een lange tijd niet wordt gebruikt. Nadien weer aanvullen met nieuwe AdBlue.
Bürstner Lyseo Time T 727G Limited 2020
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ad Bleu uitschakelen



Bericht door tonic »

Omdat je zo weinig rijdt en de auto ook vaak langere tijd stilstaat is de keuze voor een diesel ( met adblue) voor jou misschien niet de beste keuze.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Ad Bleu uitschakelen



Bericht door appellover »

Mijn garage:
Als de auto regelmatig paar maanden stilstaat gaat het met de installatie fout.Dus reken maar iedere 5 jaar vernieuwen ( kosten waren nu 1400 €) Hopeloos systeem wat ze al jaren gebruiken en niet verbeteren bij Citroen/ Peugeot.
Er uit met die rotzooi of dik betalen.
Dat is wat mijn garage zegt .
Gaat mij niet om die adbleu vloeistof van 75 cent maar iedere 5 jaar die 1400 € . Auto heeft 33 k gelopen 2016.
Garage heeft er leuke klusjes aan,maar op afspraak en in de avonduren met de deuren dicht .
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Ad Bleu uitschakelen



Bericht door appellover »

@Sonic,achteraf beter een benzine auto kunnen kopen.
Wegenbelasting is hetzelfde bedrag ,maar door tientallen jaren Mercedes ,natuurlijk weer diesel (helaas).
Maar campers zijn zelden met bezinemotor.
Gr.Ron
Challenger Genesis 388 eb 2016
Gebruikersavatar
Lambiek
Berichten: 915
Lid geworden op: ma 20 jan 2014, 18:57
Locatie: Brabant

Re: Ad Bleu uitschakelen



Bericht door Lambiek »

Laat iemand om x tijd in de auto rijden.

Opgelost

Volgende
.
tonic
Berichten: 2445
Lid geworden op: do 18 jul 2019, 22:49

Re: Ad Bleu uitschakelen



Bericht door tonic »

Ik zal je uit de droom helpen, dit is niet alleen een probleem bij Citroën/Peugeot 😀.
Gebruikersavatar
appellover
Berichten: 4931
Lid geworden op: di 07 okt 2014, 18:35
Locatie: Costa Blanca zuid Spanje

Re: Ad Bleu uitschakelen



Bericht door appellover »

Dus als je motor hebt met adbleu en je gaat naar winterstalling watertank en adbleutank leegmaken.
Heb nu weer 2 jaar garantie dus kan nog ff wachten met verwijderen.
Gr.Ron.
Challenger Genesis 388 eb 2016
Beroepsreiziger

Re: Ad Bleu uitschakelen



Bericht door Beroepsreiziger »

Ad blue gaat samen met een mileu eis!

Word je betrapt, en ja die kans is klein.
Gaan ze wel terug naar bouwjaar auto.
Of je moet gaan bewijzen, dus vertellen sinds wanneer je fraude pleegt, En vandaar krijg je een boete.

Je kan ook op Rode diesel rijden. Kans dat ze je pakken is klein, maar als.......
Gebruikersavatar
1934
Berichten: 241
Lid geworden op: di 08 nov 2016, 5:39
Locatie: Onderweg

Re: Ad Bleu uitschakelen



Bericht door 1934 »

Ad blue werkt alleen bij minimaal 75 procent gebruikt vermogen,dus met euro 6 vrachtauto's in een stadscentrum gebeurd er niets !!
Wat een bijdrage zou leveren aan het milieu,kortom eruit met die troep.

Tja en daar gaat hij weer met de forumkans berekening,oja rode diesel is de eerst bekeuring € 1,40- per liter tankinhoud dus goed te doen hoor.
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Ad Bleu uitschakelen



Bericht door Zonneke »

Was daar ook over aan het denken. Het zou in de zomer een gewichtsverlies van ruim 15 kilo betekenen en langs de andere kant zou ik dat tankje goed kunnen gebruiken voor de dieselverwarming. Vullen met mazout en lekker goedkoop stoken. :wink:
Meine
Berichten: 4688
Lid geworden op: wo 07 mar 2012, 19:01
Locatie: Vulkaaneifel

Re: Ad Bleu uitschakelen



Bericht door Meine »

Dit soort modificaties worden in de Alpenlanden en met name Oostenrijk als een milieudelict gezien. Wordt je daar met je camper gesnapt, dan is de rekening niet te overzien.

Oostblok vrachtwagenchauffeurs, waarvan een gedeelte niet te beroerd is alles te doen wat God verboden heeft, blijven doorgaans wél van hun ad-blue systeem af. Omdat de sancties dusdanig zijn, dat daar niets te verdienen valt.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8866
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Ad Bleu uitschakelen



Bericht door kampo »

Wat is het voordeel van wegprogrammeren van ad-blue ?
Gewoon dat je het spul niet meer moet tanken.
Voor de prijs moet je het niet doen en afhankelijk van het voertuigtype valt het goed te plannen.
Met de personenwagens moet ik alvast niets plannen, die hebben een zeer groot rijbereik.
Diegene die het ad blue systeem laat uitzetten zijn toch gewoon vervuiler ?
Een milieu of fiscaal delict is het mij alvast niet waard.
Voor ritjes buiten Europa, met diesel met hoog zwavelgehalte is een ander verhaal.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Ad Bleu uitschakelen



Bericht door hathi »

Daar heb je gelijk in Kampo,alleen de nieuwe Fiat,verbruikt wel,een keer zoveel Ad Blue,dan andere merken. En bij klachten,zegt men doodgewoon,het ligt nog juist binnen,de door ons gestelde norm :P
1B94CF1D-6EA9-4E94-8BA2-585B970E49D2.jpeg
1B94CF1D-6EA9-4E94-8BA2-585B970E49D2.jpeg (124.71 KiB) 2111 keer bekeken
Hans
Plaats reactie