Hersenspinsels: de koelbox op lampolie?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Hersenspinsels



Bericht door Atoz »

Omdat er onderweg voldoende rommel, afval, vuilnis etc kan gevonden worden, zou een allesbrander mijn voorkeur genieten.
Zeker in toeristische streken is er voldoende afval te vinden. Al dan niet eerst de natuur wat opruimen of gewoon uit de container halen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Hersenspinsels



Bericht door isoplus »

Op een cp gaan staan daar ligt meestal rommel genoeg :wink:
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Hersenspinsels



Bericht door Atoz »

Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Hersenspinsels



Bericht door Hoofdnoorman »

marchugo schreef:
vr 26 nov 2021, 17:02
Geen hersenspinsel, Rudy:

Gewoon reeds te koop in Suriname, weliswaar geen lampenolie, maar het komt er wel dichtbij:

https://www.chmsuriname.com/product/wes ... t-9-cu-ft/

Marc.
Ik snap niet dat er geen bezorgkosten bij staat.
Voor nog geen 700 euro is dat best een mooie koelkast en ik denk zelfs dat je geen klagen zult hebben of die het doet als men dit in Suriname aan de praat krijgt.


Dit is precies zoals ik had zitten bedenken. Bestaat dus al en is uitgevoerd zoals ik had bedacht. Enige wat ik mis is een kleine turbocompressor om Primaire lucht toe te voegen aan de brander voor een beter effect.
Ik ga het bouwen zodra ik weer thuis ben.
petroleum.jpg
petroleum.jpg (38.29 KiB) 477 keer bekeken
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
rijschoollucassen
Berichten: 3050
Lid geworden op: zo 24 mar 2013, 13:45
Locatie: Mook
Contacteer:

Re: Hersenspinsels: de koelbox op lampolie?



Bericht door rijschoollucassen »

Mijn eerste gedachte was de schoorsteen. Geeft lampolie niet veel roet, wat de schoorsteen vervuild? Zat dan eerder aan een spiritusbrander te denken. In principe lijkt het idee me zonder meer uitvoerbaar ongeacht welke brandstof. Zelfs esbit zou mogelijk moeten zijn.

Groet,

Jaap
Besmet met het campervirus met een Mercedes Vito Marco Polo, daarna een Ducato Burstner T605 en nu een Adria Coral S 690 SC. Onze reisfilmpjes staan op YouTube, Jaap en Trijntje on tour.
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Hersenspinsels: de koelbox op lampolie?



Bericht door isoplus »

Waarom zou je zo iets doen? Mits goed gebruikt is een gasbrander veilig en schoon.
Daarentegen is het stoken van olie altijd te ruiken en indien niet goed afgesteld zit roeten er al snel bij.
Een hobby is leuk maar iets uitvinden dat al honderd jaar bestaat lijkt mij weinig voldoening geven.
Peter+Annie
Berichten: 1336
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 13:41
Locatie: Roosendaal

Re: Hersenspinsels: de koelbox op lampolie?



Bericht door Peter+Annie »

Natuurlijk gaat dit,immers het principe van de absorbsie koelkast is dat het koudemiddel verwarmt word en zo verdampt.
Of dat nu gebeurt met 12 volt,220 volt ,gas of kerosine maakt niet uit.
Zelfs op kernenergie zou het nog kunnen :mrgreen:
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hersenspinsels: de koelbox op lampolie?



Bericht door Kroppie »

een zonnecollector op dak en het warmtetransportmiddel daar doorheen laten circuleren???, mss een [slecht]idee?

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Hersenspinsels: de koelbox op lampolie?



Bericht door Hoofdnoorman »

isoplus schreef:
za 27 nov 2021, 15:34
Waarom zou je zo iets doen? Mits goed gebruikt is een gasbrander veilig en schoon.
Daarentegen is het stoken van olie altijd te ruiken en indien niet goed afgesteld zit roeten er al snel bij.
Een hobby is leuk maar iets uitvinden dat al honderd jaar bestaat lijkt mij weinig voldoening geven.
Gelukkig ben ik zelf niet zo bekrompen dat als ik zelf iets "alternatiefs" maak, dat dit mij geen voldoening gaat geven, integendeel. Ook niet als het al 100 jaar bestaat.
Ongeveer 10 jaar geleden had ik een hydraulisch stabilisatiesysteem bedacht tegen het overhellen van campers in scherpe bochten. Hier op het forum zag men niets in mijn idee. Toch heb ik het verder uitgewerkt. Toen uiteindelijk de tekeningen bij Knott in Duitsland werden doorgelicht en bekeken, bleek dat GM reeds in 1950 een patent had op hetzelfde systeem.

Ten tweede heb ik het topic gestart en sprak over een koelbox. Dus een portable systeem. En ja, die zijn er ook met gaspatronen.
Nou, ik wil gewoon graag bezig zijn en ik heb geleerd, van het een komt het ander.
Schermafbeelding 2021-11-27 205957.gif
Schermafbeelding 2021-11-27 205957.gif (73.45 KiB) 308 keer bekeken
Voor het gedeelte in het rode vierkant had ik een iets andere oplossing, ik bleef gebruik maken van het originele veersysteem en was de stabilisatie enkel en alleen maar bedoeld tegen het overhellen.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
isoplus
Berichten: 6341
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Hersenspinsels: de koelbox op lampolie?



Bericht door isoplus »

Nou Rudy, ik weet niet of ik " bekrompen" ben, wel bejaard en waarschijnlijk ben ik al meer vergeten dan jij nog kan leren :cheers: :wink:
Maar het lijkt mij tamelijk zinloos je verstand te pijnigen met zaken uit vinden die al uitgevonden zijn, kwestie van literatuur onderzoek en brede belangstelling ( ook een soort hobby)
Maar laat je door mij niet tegenhouden, iets wat al bestaat knutsel ik ook wel eens in elkaar, meestal omdat het bestaande niet voldoet of eerdsr in mijn werk uit economische overwegingen om er wat aan te verdienen.
Ik wens je succes :thumbup:
snelem
Berichten: 22
Lid geworden op: do 15 apr 2021, 11:29

Re: Hersenspinsels: de koelbox op lampolie?



Bericht door snelem »

Hee Rudy,

Maar als je dan toch free format aan het nadenken bent: wat denk je van hete lucht van de verbrandingsmotor gebruiken tijdens het rijden? Da's helemaal gratis :-)
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51118
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Hersenspinsels: de koelbox op lampolie?



Bericht door Kroppie »

en als je met lampolie de goede plek kiest heb je ook minder lichtenergie nodig. :lol3:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
AadenAnke
Berichten: 13177
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Hersenspinsels: de koelbox op lampolie?



Bericht door AadenAnke »

Oké maar een rvs plaatje in de zon geplaatst die de koudevloeistof verwarmd? Zou vroeg in de ochtend het bier voldoende kunnen koelen zodat het gebruik van koel bier de rest van de dag gegarandeerd is :think: gratis schone koeling buiten de aanschaf natuurlijk. Ideetje? Mag je gewoon gebruiken hoor Rudy als het werkt kom ik wel een keer de temperatuur van het bier testen :lol:

Gr Aad
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4153
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Hersenspinsels: de koelbox op lampolie?



Bericht door beatrix18 »

Voor de mensen die deze techniek wel interessant vinden, hieronder een actuele ontwikkeling;

https://www.vakbladwarmtepompen.nl/7699 ... tent=Email

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
Plaats reactie