Problemen met bediening Truma s3002 kachel

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
_Bram
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 18:08
Locatie: Hattem

Problemen met bediening Truma s3002 kachel



Bericht door _Bram »

Ik heb in mijn camper een Truma s3002 kachel. Deze heeft een probleem bij de bediening: de stang die de draaiknop met de kraan verbindt heeft speling. Hierdoor zakt deze door de kraan onderin. Hij ligt dan te diep om met de draaiknop te bedienen. De stang wordt als het ware te kort en steekt niet meer door de bovenkap heen.

Zou dit aan de stang of aan de kraan liggen? Deze laatste is nog vrij nieuw, daarom vind ik het vreemd dat er al problemen zijn. Met de kap eraf kan ik de kachel nog wel starten, de kraan werkt dus nog wel.

Ik ben benieuwd of iemand hier wel eens hetzelfde meegemaakt heeft en hoe dat opgelost is.
zelfbouwproject: Renault Master L2H2 2005 (2014-2017)
huidige camper: Benimar Europe 6000ST 1997 (2019-)
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Problemen met bediening Truma s3002 kachel



Bericht door Hoofdnoorman »

Bram,

Je zegt dat hij zonder kap wel werkt?

Neem eerst de kap er weer af. Controleer of het kleine "kruisje", daar waar je het ronde oogje van de knopstang in drukt, wel veert.
Neen? Dan terug om een nieuwe afsluiter te halen, tenminste als je nog garantie hebt.
Ja? Is de afsluiter dan goed gemonteerd? Kijk eventjes of er niets verbogen is zodat die gehele afsluiter te laag zit.
Is dat ook goed? In dat geval heb je dan de buitenkap niet goed op de plaats gedrukt. Dit komt veel voor. Druk eerst de bovenzijde aan en zorg dat deze over de rand van de achterplaat heen valt. De gaten vallen over de haakjes. Nu druk je de onderkant aan. Hier zitten twee stalen "borgklemmen" welke aan de onderzijde van de haakjes moeten komen. Dus niet aan de bovenkant.
Dit alles gedaan? Nog moeilijk? Een beetje siliconenspray op de zijkant van de knop.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
_Bram
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 18:08
Locatie: Hattem

Re: Problemen met bediening Truma s3002 kachel



Bericht door _Bram »

Bedankt voor je reactie.

De kap is zeker weten goed geplaatst en de kraan veert netjes op.
Als de stang normaal gemonteerd zit, steekt deze netjes door de kap heen en zit de draaiknop op de juiste hoogte. Echter, wanneer ik de knop dan indruk, zakt de stang door het kruisje heen, alsof hij het smal is. Het kruisje veert terug, maar de stang zit er dan dieper in. Gevolg is dat de stang niet meer met de knop te bedienen is.
zelfbouwproject: Renault Master L2H2 2005 (2014-2017)
huidige camper: Benimar Europe 6000ST 1997 (2019-)
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Problemen met bediening Truma s3002 kachel



Bericht door Hoofdnoorman »

De stang moet in het kruisje zitten. Zo diep zelfs dat hij er in blijft staan als je de kast er af hebt.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
_Bram
Berichten: 8
Lid geworden op: ma 21 apr 2014, 18:08
Locatie: Hattem

Re: Problemen met bediening Truma s3002 kachel



Bericht door _Bram »

Ja, maar hij kan dus er doorheen zakken. Dat hij 5cm in het kruisje steekt.
zelfbouwproject: Renault Master L2H2 2005 (2014-2017)
huidige camper: Benimar Europe 6000ST 1997 (2019-)
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15352
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Problemen met bediening Truma s3002 kachel



Bericht door Hoofdnoorman »

5 cm is, volgens mij, wel heel erg veel Bram. Ik heb net even gekeken en bij mij ongeveer 2 cm.

Dan kan het idd zijn dat het binnenste kuipje waar de stang in rust, de bodem er uit is.

Wat je kan proberen, na inspectie of idd alles verder in orde is, om wat staaldraad om de dunne kant te wikkelen zodat hij niet te ver er in zakt.
Bijlagen
Naamloos.jpg
Naamloos.jpg (4.36 KiB) 244 keer bekeken
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
myway
Berichten: 15460
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Problemen met bediening Truma s3002 kachel



Bericht door myway »

Zo ziet de bediening van de kraan eruit

Afbeelding
Plaats reactie