Stroomvoorziening aanpassen/uitbreiden

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
SanderD
Berichten: 3
Lid geworden op: do 25 nov 2021, 22:17

Stroomvoorziening aanpassen/uitbreiden



Bericht door SanderD »

Goedenavond iedereen,

Ik ben een nieuwe camper bezitter en ondanks het vele lezen en uitzoeken (mijn hoofd tolt soms van alle info) ben ik nog een leek, vooral ook op het gebied van de energie huishouding. Alle info, hulp, advies en kritiek zijn welkom.

Ik heb een ducato buscamper uit 2001. De camper is goed onderhouden zowel van binnen als buiten. Momenteel zit daar een 90ah dual purpose varta uit 2021 in, toen is er ook een nieuwe startaccu geplaatst. Er zit een blue smart charger in van 12v/15A. Er ligt een 100wp glazen paneel op het dak. De koelkast werkt op gas en de verwarming op diesel. Ik heb een mobiel geisertje van qlimax die enkel buiten gebruikt word. Er zit geen omvormer in, 230 is alleen te gebruiken met walstroom. Er zitten wel twee zekerings blokken in voor zowel 230 als voor 12.

Ik heb een ruime berekening gemaakt dat ik zo’n 100ah/150ah per dag verbruik (dieselkachel, waterpomp, ledlampjes, beamertje, laptop opladen, tel opladen, powerbank opladen, camera opladen, drone opladen, elektrische fiets opladen, af en toe 10 min 750 watt föhn en een mifi router (netgear nighthawk m1). Voor alle apparaten die een losse accu hebben heb ik meerdere accu’s (ook voor de fiets), deze hoeven dus niet vaak geladen te worden.

Nou wil ik 2x230ah dual purpose van varta gaan plaatsen welke ik parallel laat schakelen. Ik heb hier mede voor gekozen omdat ik al een 230ah dual purpose heb staan die ik een half jaar geleden voor mijn boot had gekocht maar nooit heb gebruikt. Daarnaast komt dus eenzelfde nieuwe te staan waardoor mijn aanschaf maar €275 is voor de nieuwe. Ik wil er een omvormer in doen van 12/800 van victron met Bluetooth koppeling (om de 10min föhn van 750 te kunnen draaien, op het moment van föhnen zal ik niks anders op 230 laten draaien. Is dat moeilijk aan te sluiten op het bestaande 230 systeem wat al in de camper ligt (dat enkel op walstroom werkt)? Ik zal ook een nieuwe acculader moeten aanschaffen, is de blue smart 12v/30A dan genoeg? Of moet ik twee laders plaatsen omdat ik twee accu’s heb?

Na het schrijven bedenk ik net dat er ook opladers en omvormers van victron in 1 zijn, wellicht is dat het beste? Zou de victron multiplus 12v800 met 35a laadstroom en 16a doorschakelstroom geschikt zijn voor mijn situatie?

Na het vele lezen kwam ik ook een forumpost tegen over de dynamo, moet ik deze ook vervangen/laten nakijken bij een huishoudaccu bank van 460ah?

Tevens wil ik op het dak een extra zonnepaneel toevoegen. Wegens beperkte ruimte denk ik dat achter het glazen paneel er een flexibel paneel van 120 ga plaatsen. Kan ik het oude en het nieuwe paneel met elkaar verbinden en ze samen op een geschikte mppt laadregelaar aansluiten? Het oude paneel zit natuurlijk al op een laadregelaar welke in dat geval zou komen te vervallen, of kan ik het nieuwe paneel daarbij aansluiten? Of zal ik het nieuwe paneel solo aansluiten op een extra regelaar? Of is het beter (of economisch beter) om het oude paneel te vervangen voor bijv een 300wp paneel? Door de twee dakluiken heb ik niet een onbeperkte bruikbare dakoppervlakte.

Ik wil met de bus de mogelijkheid hebben om 2/3 dagen te staan zonder stroom of zonder te rijden. Liefst nog langer voor het geval dat, maar 2/3 dagen zou voldoende zijn.

Om het een en ander te verduidelijken heb ik een foto van de huidige accu kast toegevoegd (deze moet ik verbreden), en van de huidige laadregelaar (merkloos?)

Ik weet het het zijn heel veel vragen maar zoals eerder gezegd ben ik buiten veel lezen om een leek op dit gebied en zijn alle tips en adviezen welkom.

P.S. ik heb nog geen andere apparatuur aangeschaft, heb enkel de 6 maanden oude maar ongebruikte 230ah varta staan.
Bijlagen
6BF3A2B2-0CC0-4EDF-A1E6-30BCB0660771.jpeg
6BF3A2B2-0CC0-4EDF-A1E6-30BCB0660771.jpeg (166.45 KiB) 912 keer bekeken
5CF92EA8-F082-4CDF-A381-FFEA6E320A2D.jpeg
5CF92EA8-F082-4CDF-A381-FFEA6E320A2D.jpeg (229.53 KiB) 912 keer bekeken
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6714
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Stroom voorziening



Bericht door evdoetelaar+larana »

2x 230Ah dual purpose = 2x 57 kg = 114 kg.
1x LFP 200 tot 280 AH = max. 30 kg.
Extra gewicht is dus 84 kg. Heb je die gewichtsmarge wel?
Qua aanschaf is LFP een aanzienlijk hogere initiële uitgave, maar dat wordt gecompenseerd door de langere levensduur.
Laatst gewijzigd door evdoetelaar+larana op vr 26 nov 2021, 17:19, 1 keer totaal gewijzigd.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Stroom voorziening



Bericht door Atoz »

100 tot 150Ah ?!!?
Zonnepaneel achter je raam is 50% verlies, zelf gemeten.
Die laadregelaar is... Tja leuk hebbedingetje, heb er ook zo eentje getest... Tja...
Die 12Volt automaten ... Welk merk? Type? Charakteristieken?
Normaal neem je twee dezelfde accu's zelfde batch - productiedatum.
Föhn? Het is niet omdat het werkt, dat het goed is voor je accu.
Die 75 kg extra accu? Neemt ook wel wat plaats in in je camper.

Kortom....
Begin eens opnieuw aan je energieberekening.
Want 50Ah is nou net wat wij in warme dagen verbruiken met onder andere een Compressorkoelkast.
(Zonder ''koken'')

Terloops een goede AGM accu van 205Ah betaalde ik ook rond de 500€, dus zo heel veel duurder is een LiFePO4 ook weer niet, toch niet als je er dan 2 van gaat plaatsen.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
SanderD
Berichten: 3
Lid geworden op: do 25 nov 2021, 22:17

Re: Stroom voorziening



Bericht door SanderD »

Daar kwam ik wel op uit ja, is dat een ongewone gebruiks hoeveelheid met de dingen die ik opnoemde? Het zonnepaneel komt wel op het dak maar achter het glazen paneel, is nog net ruimte voor. Doordat deze een flexibel paneel is komt hij wel een stukje lager te liggen dan de glazen, dat zal wel wat minder opbrengst leveren misschien.

Ik zeg wel glazen maar bedoel eigenlijk een traditioneel paneel. Is misschien niet eens glas maar daar was ik vanuit gegaan.

Wat bedoel je met de 12 volt automaten? De verbruikers?

Ik had indd ook gelezen dat twee uit dezelfde batch beter zijn maar heb nou eenmaal die eerste al staan.

De extra kilo’s en de extra ruimte is wel een dingetje, de ruimte niet echt want door de extra kilo’s kan ik toch al minder laden. Maar denk toch dat ik die kilo’s er wel voor over heb om op een “goedkope” manier veel stroom te hebben.
Laatst gewijzigd door SanderD op vr 26 nov 2021, 12:03, 3 keer totaal gewijzigd.
SanderD
Berichten: 3
Lid geworden op: do 25 nov 2021, 22:17

Re: Stroom voorziening



Bericht door SanderD »

Lfp accu heb ik wel overwogen maar twijfelde over de indd veel hogere aanschaf, ook van de randapparatuur. Daarnaast is dit een eerste probeer buscampertje. Wil in de toekomst wel weer eens wat anders, wellicht zelf bouw en dan zou ik daar zeker voor gaan. Het gewicht is wel een dingetje, ook aan getwijfeld maar het kan uit. De keuze is ook gemaakt om economische redenen, voor maar €275,- toch de capaciteit van 230 bruikbare ash’s. Natuurlijk zitten de randartikelen daar nog niet bij maar toch.
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Stroomvoorziening



Bericht door Metor »

SanderD schreef:
vr 26 nov 2021, 10:45
Ik heb een ruime berekening gemaakt dat ik zo’n 100ah/150ah per dag verbruik

Nou wil ik 2x230ah dual purpose van varta gaan plaatsen welke ik parallel laat schakelen.
Ik wil met de bus de mogelijkheid hebben om 2/3 dagen te staan zonder stroom of zonder te rijden. Liefst nog langer voor het geval dat, maar 2/3 dagen zou voldoende zijn.
Stel dat je 115Ah per dag verbruikt, kun je met 2x230Ah accu's wel 2 dagen vrij staan.
Dit in het geval dat de accu's eerst volledig volgeladen zijn. Na 2 dagen vrij staan is de accubank dan 50% ontladen en moet je weer gaan volladen. Schaf een 230Vac acculader aan die 50A kan laden. Een dag aan de stroom en dan weer 2 dagen vrij staan. Deze cyclus kun je misschien 100 keer herhalen. Dan zijn de accu's wel versleten.
Een goede accu monitor aanschaffen om e.e.a. in de gaten te houden, zodat je niet onder die 50% laad toestand komt.
Alle zonne-energie waarmee je in die 2 dagen de accu's bij laadt, helpen je om langer vrij te kunnen staan.
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3873
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Stroomvoorziening



Bericht door henk en lila »

Ik zou beginnen met dat extra zonnepaneel te plaatsen en ook de bestaande kleine hh accu vervangen door die grote die je al hebt. Dan op pad en goed het verbruik in de praktijk in beeld brengen, juist nu in de korte en donkere dagen.
Daarna kun je verder plannen.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
wvansl
Berichten: 339
Lid geworden op: ma 27 apr 2015, 11:00
Locatie: Zweden
Contacteer:

Re: Stroomvoorziening aanpassen/uitbreiden



Bericht door wvansl »

Mijn mening?

Vergeet 2x230ah loodbatterijen.
Neem 200ah of 280ah Lifepo4, voor 700 tot 800 ben je tegenwoordig klaar, dan misschien nog wat extra voor wat aanpassingen maar het is het absoluut waard.
🚍 Campers:
Burstner A532, 1.9td, 1997 (verkocht)
Hymer B524, 2.8idtd, 1999 (verkocht)
Burstner Elegance 685, 2.8jtd, 2004 (nu)
💻 Website:
https://rvadventurekey.com
📺 Youtube kanaal met reisvideo's:
https://www.youtube.com/c/RvAdventureKey
🔔 Speciale QR Codes nodig? Kijk op:
https://www.qrmoose.com
rhomodel
Berichten: 585
Lid geworden op: do 07 jun 2018, 22:52

Re: Stroomvoorziening aanpassen/uitbreiden



Bericht door rhomodel »

Het lijkt mij wat veel electriciteit verbruik, maar het zou kunnen. Denk nl niet dat je elke dag je drone en je fietsen moet laden.
Overwegen waard, en een paar sturen erop aan: Als je ooit een andere camper koopt of zelfbouwt kan je deLifePo accu overzetten. Niemand die je verplicht die erin te laten zitten. En omdat ze jaren mee gaan moet je het zien als een investering in mijn ogen...
Laatst gewijzigd door rhomodel op zo 28 nov 2021, 21:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Julius
Ergens in Friesland aan het water
rapido_ruud
Berichten: 10
Lid geworden op: do 03 sep 2009, 9:56
Locatie: Drenthe

Re: Stroomvoorziening aanpassen/uitbreiden



Bericht door rapido_ruud »

Overweeg ook om een je energiebalans life te meten met bv een victron smart shunt (125 euro), deze meet excact wat er in en uit je accu gaat, dus minder risico van diep ontladen (schade) van je accu.
dit kan veel goedkoper zijn dan investeren in accu capaciteit die je misschien nooit /bijna nooit nodig hebt.
mijn thuis is waar ik hem parkeer ;-)
jansloos
Berichten: 6849
Lid geworden op: do 10 apr 2014, 11:17
Locatie: Leiden. Mooiste stad van..........nou ja kom maar niet . Hebben geen fatsoenlijke camperplaatsen.

Re: Stroomvoorziening



Bericht door jansloos »

henk en lila schreef:
za 27 nov 2021, 11:01
Ik zou beginnen met dat extra zonnepaneel te plaatsen en ook de bestaande kleine hh accu vervangen door die grote die je al hebt. Dan op pad en goed het verbruik in de praktijk in beeld brengen, juist nu in de korte en donkere dagen.
Daarna kun je verder plannen.
Lijkt me een goed plan.
Zet desnoods die 2e accu er bij en monitor het hele spul.
Kijk wanneer je wat verbruikt en hoe lang.

2 accus parr. Heb ik hier eens uitgebreid getest, en trof geen drama's aan. Ontlaadstromen tot max 0,0x cijfers achter de komma.
Neem wel dezelfde capaciteit. Dat is wel belangrijk.

Ook kruislings aansluiten heb ik mn twijfels, maar voor de gemoedsrust hier op t forum kan dat geen kwaad👌
U wilt toch iets van elektra weten?

Hier een uitleg. viewtopic.php?t=8447652

Schema maken? viewtopic.php?t=8479767

Over Arde en Min viewtopic.php?t=8486258
Gebruikersavatar
309T16
Berichten: 3161
Lid geworden op: za 05 apr 2008, 13:35
Locatie: Grootegast

Re: Stroomvoorziening aanpassen/uitbreiden



Bericht door 309T16 »

Ik zou zeggen begin bij het begin: de energiebehoefte. Sommigen gaven al aan dat dit veeel is.

Kan je laten zien, hoe je daar aankomt? Kan is is groot, dat het minder is en dat resulteert in of een goedkopere systeem of langer vrijstaan!
Plaats reactie