Watervuldop met Gardena-aansluiting

Algemene campervragen en -opmerkingen.
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Watervuldop met Gardena-aansluiting



Bericht door hathi »

Mij lijkt,dat er geen lucht bij kan?, maar eigenlijk begrijp ik niet,waarom je de slang er niet gewoon in hangt? Ik vul al 35 jaar,maar heb er nooit een probleem mee gehad,…..ik laat de slang met Gardena koppeling in het gat hangen,zodat de koppeling achter het vulopening randje haakt,en dan valt deze er ook niet uit?
Hans
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Watervuldop met Gardena-aansluiting



Bericht door Frankenellen »

Ik ga dat meteen proberen. Wist niet dat dat kon🤔

Wat betreft het idee dat er geen lucht bij komt had ik de dop van de tank ook losgedraaid. Dan moet er toch lucht bij komen. Helaas werkte dit ook niet.
Toch raar. Of moet het slangetje langer zijn?
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
freekvo
Berichten: 406
Lid geworden op: za 02 dec 2017, 17:18
Locatie: Twente

Re: Watervuldop met Gardena-aansluiting



Bericht door freekvo »

hathi schreef:
vr 03 feb 2023, 21:30
Mij lijkt,dat er geen lucht bij kan?, maar eigenlijk begrijp ik niet,waarom je de slang er niet gewoon in hangt? Ik vul al 35 jaar,maar heb er nooit een probleem mee gehad,…..ik laat de slang met Gardena koppeling in het gat hangen,zodat de koppeling achter het vulopening randje haakt,en dan valt deze er ook niet uit?

Dat heeft onze achterbuurman ook gedaan en toen viel de koppeling van de slangopening in de vulbuis......... Met heel veel gedoe heeft hij die koppeling weer uit de schoonwatertank kunnen vissen maar voor hetzelfde geld raakt de hele boel verstopt.
Benimar Mileo 263 2017
Mercedes-Benz GLB 200 Automaat
Elddis Odyssey 470/2 2003/Mover Reich EasyDriver Pro 1.8
LMC Dominant 530 1995
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Watervuldop met Gardena-aansluiting



Bericht door hathi »

. Ik denk dat er geen koppelingen meer verkocht worden,die vallen er allemaal af ,wat een onzin ,mijn buurman zijn wiel liep er ook eens af???? …..
Iedere Tank heeft een schroefdop, en al gooi je er 4 koppelingen in dan raakt er nog niets verstopt
Hans
mikeanber
Berichten: 546
Lid geworden op: zo 04 dec 2016, 9:49

Re: Watervuldop met Gardena-aansluiting



Bericht door mikeanber »

hallo allen
klopt helemaal en valt hij er in kun je zo er weer uit hallen dus geen verhalen op hangen die niet kloppen zijn mee de camperaas niet mee geholpen dank uw
:cheers:
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Watervuldop met Gardena-aansluiting



Bericht door TestCase »

hathi schreef:Mij lijkt,dat er geen lucht bij kan?, maar eigenlijk begrijp ik niet,waarom je de slang er niet gewoon in hangt? Ik vul al 35 jaar,maar heb er nooit een probleem mee gehad,…..ik laat de slang met Gardena koppeling in het gat hangen,zodat de koppeling achter het vulopening randje haakt,en dan valt deze er ook niet uit?
Hans, detail. Wanneer je vult moet er lucht uit niet in toch?AfbeeldingAfbeelding

Ik hang overigens die slang er ook gewoon in, gaat prima. Soms de kraan niet helemaal open wanneer er veel druk op staat?
Je kunt er ook een kraantje opzetten. Waterdruk op de slang zetten, met de hand in de vulopening hangen en vasthouden kraan open. Tank vol dan kraan dicht en teruglopen om de druk van de slang af te halen.

https://www.gardena.com/nl/producten/be ... 970625901/

https://www.gardena.com/nl/producten/be ... 901030701/



//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Watervuldop met Gardena-aansluiting



Bericht door hathi »

Ik begrijp het vermelden niet , er is geen probleem :-B die slang hang je er in zoals ze is,…met koppeling ,en dan kan er lucht genoeg uit , zo groot is die koppeling niet ,…ik krijg de indruk dat bij sommigen dat water,er met geweld in moet,omdat men weinig geduld heeft of zo? :-B
Hans
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Watervuldop met Gardena-aansluiting



Bericht door TestCase »

Klopt, wanneer je alle druk op de slang zet blaast ook de gardena koppeling zich uit het vulgat, ik doe rustig aan want heb de tijd aan mijzelf.

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31955
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Watervuldop met Gardena-aansluiting



Bericht door Bob Diesel »

hathi schreef:
za 04 feb 2023, 12:05
Ik begrijp het vermelden niet , er is geen probleem :-B die slang hang je er in zoals ze is,…met koppeling ,en dan kan er lucht genoeg uit , zo groot is die koppeling niet ,…ik krijg de indruk dat bij sommigen dat water,er met geweld in moet,omdat men weinig geduld heeft of zo? :-B
Hans , als iemand het niet wil begrijpen ,dan begrijpt hij het niet, begrijp je :wink:
Btw , ik begrijp je :mrgreen:
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
Marinus
Berichten: 2204
Lid geworden op: wo 21 mei 2003, 20:17
Locatie: Son

Re: Watervuldop met Gardena-aansluiting



Bericht door Marinus »

Zulke doppen met een Gardena aansluiting zijn interessant voor campers waar de vuldop achter een groot luik zit.
Bijvoorbeeld zoals bij een aantal Knaus / Weinberg types.

Bij deze campers zit de vuldop rechtstreeks aan de zijkant op de watertank geschroefd.
Helaas is de schroefdraad van zulke polyethyleen tanks het zwakke punt.
Als de vuldop er regelmatig op- en afgeschroefd wordt leidt dit vaak tot veel slijtage van de (zachte) schroefdraad.

En als de schroefdraad versleten is blijft de dop niet meer zitten en volgt een complexe reparatie of een nieuwe tank.
Hiervoor zijn de doppen met Gardena aansluiting ideaal.
Bij het vullen klik je de slang erop en na het vullen een blindstop op de aansluiting.

In het verleden heeft Hoofwijk er al eens iets over geschreven.
.
Gardena aansluiting.jpg
Gardena aansluiting.jpg (52.45 KiB) 819 keer bekeken
Gebruikersavatar
Frankenellen
Berichten: 340
Lid geworden op: do 22 jul 2021, 7:20

Re: Watervuldop met Gardena-aansluiting



Bericht door Frankenellen »

Heb deze net aansluiting aangeschaft, omdat het mij handig leek om gewoon je tuinslang er op te klikken.
Ook ik heb geen haast dus ik zet de kraan zeker niet volledig open!!
Helaas blijft het probleem bestaan dat er meer water uit de gaatjes van de dop komt dan dat er water in de tank belandt.
Nogmaals de vraag of ik dit dan kan oplossen met een langer slangetje?
Veroordeel niemand door vooroordelen!
***RollerTeam Zefiro (2015)***
Gebruikersavatar
TestCase
Berichten: 6041
Lid geworden op: wo 09 nov 2016, 22:42

Re: Watervuldop met Gardena-aansluiting



Bericht door TestCase »

Proberen?

//Kees

AfbeeldingA good traveler has no fixed plans and is not intent on arriving. (Lao Tzu)
EuraMobil ProfilaRS 720EB
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13414
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Watervuldop met Gardena-aansluiting



Bericht door hathi »

Wat over blijft,is dat de tank geen ontluchting heeft? Anders moet vullen gewoon mogelijk zijn ,dus zoeken,naar de ontluchting of een slangetje ( overloop) wat meestal door de vloer omhoog ,ergens boven op de tank zit ?
Hans
Arie55
Berichten: 5678
Lid geworden op: zo 04 sep 2011, 11:20
Locatie: Barendrecht

Re: Watervuldop met Gardena-aansluiting



Bericht door Arie55 »

CorvH schreef:
di 17 jan 2023, 18:13
Je kunt ze tegenwoordig ook zelf printen...

https://www.thingiverse.com/thing:1274825
die zelf geprintte dingen zijn o.h.a. niks waard. Het is niet even een model downloaden en effe printen. Je moet echt weten wat je doet en de keuze van materiaal, laagdikte, geprintte lagen orientatie, aanhechting van de lagen aan elkaar en ga zo maar door, is niet voor iedereen weggelegd. Ja, je kan het laten doen. Dan is de prijs ervan net zo als van een gekocht exemplaar die net voorbij zijn gekomen.
Het gaat hier om een bruikbaar produkt, niet om een prulletje ter vermaak

Arie
iets wat ik niet heb, is haast

B = bijnaam: bouwkeet
55 = leeftijd dat het camperen vorm begon te krijgen
0 = gratis
Plaats reactie