Koelkast 12V op stroom van dynamo?

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Koelkast 12v



Bericht door DJSmiley »

D+ loskoppelen kan, dan schakelt ie ook niet om. Alleen zal de koelkast dan ook niet omschakelen.

Alleen iets meer info: Wat voor koelkast is het? Bij een absorbtiekoelkast wil je wel dat ie kan omschakelen. Een compressorkoelkast gebruikt een stuk minder stroom, dan zou het niet perse nodig zijn.

Alternatief is de koelkast buiten de EBL om voeden met een los relais geschakeld door de D+, of je past de EBL intern aan (Schema van de EBL staat in de handleiding) zodat ie alleen de koelkast voed via de dynamo als er gereden wordt.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
anneh
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 18 apr 2021, 21:49

Re: Koelkast 12v



Bericht door anneh »

Het gaat om een absorbtiekoelkast.

Maar ik ga niet aan de EBL zitten. Maar ik wil best er iets voor kopen bijvoorbeeld een booster om het makkelijk te houden.
Dus misschien weet iemand zo wat ik moet kopen, en hoe ik deze het beste aan kan sluiten
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Koelkast 12v



Bericht door Zonneke »

Koop de lichtste DC/DC van Victron en je hebt nergens geen problemen mee.
Die zet je dan tussen de kabels die komen van de start die bedoeld zijn om de HHaccu te laden onder het rijden,
anneh
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 18 apr 2021, 21:49

Re: Koelkast 12v



Bericht door anneh »

Dit loopt toch allemaal via de EBL?
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6777
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Koelkast 12v



Bericht door evdoetelaar+larana »

Zonneke schreef:
do 25 nov 2021, 17:52
Koop de lichtste DC/DC van Victron en je hebt nergens geen problemen mee.
Die zet je dan tussen de kabels die komen van de start die bedoeld zijn om de HHaccu te laden onder het rijden,
Zo heb ik het ook gedaan. Naar aanleiding van deze video https://www.youtube.com/watch?v=dtUtyYMSkXY een Victron Orion Tr Smart rechtstreeks tussen startaccu en LFP huishoudaccu geplaatst. Aan de EBL heb ik niets veranderd. En het werkt prima.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
anneh
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 18 apr 2021, 21:49

Re: Koelkast 12v



Bericht door anneh »

Ja ik heb dat filmpje ook al keer gezien, Ik ging er echt vanuit dat de accu werd opgeladen via die interne lader van de ebl onder het rijden. En bekeek die optie ook om het zo te koppelen. Maar via dit topic kwam ik er pas achter dat dit niet het geval was.
Maar met het plaatsen van deze orion heb je dan niet dat die laad via de EBL/dynamo en met de Victron/Dynamo?
Gebruikersavatar
evdoetelaar+larana
Berichten: 6777
Lid geworden op: vr 25 sep 2020, 13:13
Locatie: Schijndel

Re: Koelkast 12v



Bericht door evdoetelaar+larana »

Klopt. Maar via de EBL is de laadcapaciteit maar heel beperkt. Althans bij mijn EBL. Ik heb de Orionvariant die 30A laad en met de EBL samen wordt er tussen 30A en 40A geladen.
Adria Twin 600 SP - Citroën Jumper 2017
anneh
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 18 apr 2021, 21:49

Re: Koelkast 12v



Bericht door anneh »

Ik had ergens gelezen als je zonder booster doet dus Dynamo EBL HH accu dat door in combinate met een lifepo4 accu je zoveel stroom trekt dat dynomo kapot kan gaan of de ebl. Blijf je dan dit probleem niet houden als je het gelijk aansluit een de startaccu?
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Koelkast 12v



Bericht door DJSmiley »

Zo'n booster beperkt de stroom.

Zonder booster kun je potentieel de dynamo of de kabels overbelasten, maar dat is zonder verdere info niet te zeggen. Meestal is de bekabeling de beperkende factor waardoor het in de praktijk wel goed gaat. Maar dan nog laad je een lithiumaccu dan niet op de juiste manier.

Maar zoals al eerder gezegd, bekijk eens het schema van de EBL, dan wordt er een hoop duidelijk.

En nee, de interne lader is een 230V lader. Ook dat zie je in het schema van de EBL.

Als je niet te creatief wilt doen is een simpele DC-DC de meest makkelijke optie. Een 18A ding is dan al voldoende om je koelkast van stroom te voorzien en je accu wordt ook nog een beetje bijgeladen.

Alleen wie gaat het allemaal plaatsen? Kun je dat uitzoekwerk niet beter aan de installateur overlaten die ook de lithiumaccu plaatst? Gezien je vele vragen neem ik aan / is het niet verstandig denk ik dat je dit zelf gaat doen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
anneh
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 18 apr 2021, 21:49

Re: Koelkast 12v



Bericht door anneh »

Ik plaats het zelf. Ben jarenlang monteur geweest.
Echter wil ik 100% zeker weten dat het klopt.
Heb alles wat betreft de accu, mppt, omvormers helemaal uitgezocht en klaar.
Ik stel deze vragen omdat ik veel gelezen heb en tegenstrijdige dingen lees.
Zo ben ik al tegengekomen dat je gewoon je accu moet plaatsen en EBL in 1 van de 2 standen moeten zetten en dat het dan wel goedkomt.
Ik ben tegen gekomen dat dit echt niet kan.
Ik ben tegen gekomen dat je dynamo stuk gaat.
Vandaar dat ik dan ook vraag kan dit wel een DC/DC rechtstreeks via startaccu en ook nog via de EBL de boel niet stukgaat.
En dat van 230V heb ik nou juist van een camper specialist, die zij stekker er uit van de EBL en lithium accu er in en klaar.
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Koelkast 12v



Bericht door Zonneke »

De dikte van de kabels gebruiken om de dynamo te beschermen wordt niet echt aangeraden.
Dus ben je het makkelijkste af met een dc/dc.
Dan heb je nog de keuze via het ebl of rechtsreeks op de HH-accu.
Beide zou ik niet doen: Dan geeft geen bescherming enkel een hogere laadstroom.
anneh
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 18 apr 2021, 21:49

Re: Koelkast 12v



Bericht door anneh »

Maar ik heb inmiddels al een keuze gemaakt.
Ik ga gewoon de WA121525 plaatsen.
Staat een duidelijke schema online.
https://www.campertv.nl/files/content/f ... 121525.pdf
Alleen nog even uitzoeken of de HH en Start accu via de min rechtstreeks met elkaar zijn verbonden.
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Koelkast 12v



Bericht door DJSmiley »

Die schaudt lijkt me een prima. Is wel wat goedkoper dan een Victron.

Alleen is die in de lithiumstand een constante 14.4V bron. Persoonlijk is dat niet mijn voorkeur, een Victron is bv 14,2V tot ie vol is en daarna 13.5V. Dat is, met de kennis die ik tot nu toe van lithium heb, beter dan een lithium accu continue op 14.4V aanhouden.

Je wilt wel de ingebouwde lader in de EBL vervangen. Die is 14.3V / 13.8V float. Dan is een laadbooster plaatsen die continue 14.4V levert een beetje raar, want die spanning is juist de reden dat je de lader van een EBL zou willen vervangen.

Als je van mening bent dat continue 14.4 (of een float van 13.8) geen probleem is, dan kun je ook gewoon de EBL lader behouden.

Persoonlijk houd ik 14.2V max aan, met een float van 13.5-13.6V, net zoals Victron, maar daar verschillen de meningen een beetje over.

Victron: gewoon tussen de startaccu en de EBL zetten. Meer hoef je niet te doen. de D+ regelt zoals nu ook de omschakeling van accu/gas, en de laadbooster begrenst de laadstroom en past de laadcurve aan.
Laatst gewijzigd door DJSmiley op do 25 nov 2021, 19:36, 2 keer totaal gewijzigd.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
anneh
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 18 apr 2021, 21:49

Re: Koelkast 12v



Bericht door anneh »

Dat is een goed punt dat je zegt.
Ik ga even zoeken of ik een duidelijke handleiding of aansluit schema kan vinden voor een victron via de ebl
Plaats reactie