Aansluiten acculader

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
Plaats reactie
anneh
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 18 apr 2021, 21:49

Aansluiten acculader



Bericht door anneh »

Heeft iemand ook een tip hoe ik het beste een acculader kan aansluiten via netspanning buiten de ebl om?
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8940
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Aansluiten acculader



Bericht door kampo »

Je zal eerst de situatie moeten opnemen en goed begrijpen hoe het huidige systeem werkt en in elkaar steekt. Daar lees ik niets over.
Zelf begin ik dan met het opstellen van een blokschema.
Groeten Kampo
pwhooftman
Berichten: 1825
Lid geworden op: zo 10 mei 2015, 23:26

Re: Aansluiten acculader



Bericht door pwhooftman »

De accuklemmen op de accupolen, en dan de stekker van de lader in het stopcontact, dat lijkt me het eenvoudigst...
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Aansluiten acculader



Bericht door Kroppie »

+1 :thumbup:

jos
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
CaradoT135
Berichten: 2355
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Aansluiten acculader



Bericht door CaradoT135 »

kampo schreef:
wo 24 nov 2021, 7:51
Je zal eerst de situatie moeten opnemen en goed begrijpen hoe het huidige systeem werkt en in elkaar steekt. Daar lees ik niets over.
Zelf begin ik dan met het opstellen van een blokschema.
lader.jpg
lader.jpg (12.12 KiB) 418 keer bekeken
Wat kampo denk ik bedoelt, of je dit tijdelijk of permanent wil doen. Als je de interne lader van de EBL wil uitschakelen en deze wil vervangen voor een externe lader moet je dat even aangeven. Dat kan namelijk op verschillende manieren, via de EBL maar ook buiten de EBL om, maar dat kan misschien weer afhankelijk zijn van welk type EBL.
Gebruikersavatar
beatrix18
Berichten: 4175
Lid geworden op: wo 20 sep 2006, 14:50

Re: Aansluiten acculader



Bericht door beatrix18 »

+1 :thumbup: (pwhooftman)
Met de noodzakelijke toevoeging dat de zwarte klem van de lader op de minpool van de accu moet. (soms ook van zwarte ring voorzien en een " -" ingeslagen in de pool)
De rode klem is weer een ander verhaal. :wink:

Peter
VW T3, Mercedes 508 ex ambu, Mercedes Sprinter La Strada, Ford Nugget laag en hoog, nu VW T6

Pas geen oplossingen toe voordat je weet wat het probleem is (Leo B.)
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Aansluiten acculader



Bericht door DJSmiley »

De huidige lader uitschakelen is meestal een kwestie van de stekker eruit trekken, afhankelijk van de EBL.

Sommige EBLs hebben een aparte aansluiting voor een externe lader, maar direct op de accupolen is de voorkeur. De interne lader kun je ook nog afkoppelen door de zekering te verwijderen, bij de meeste EBLs'zit er een zekering tussen de acculader en de rest van de EBL.

Maar zonder typenr is dat allemaal een beetje gissen.

Overigens: De - moet op de -pool van de accu, maar daar zijn wel wat uitzonderingen. Ook hiervoor geef je te weinig informatie, dus het is gissen wat er voor jouw van toepassing is.

- Bij een LFP moet ie achter de BMS (Anders doet die niet zijn werk en kan die niet ingrijpen)
- En als je een shunt hebt (BMV, Smarthunt oid) dan ook daar achter, want die moet ook de laadstroom registreren.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
Gebruikersavatar
Schovie
Berichten: 391
Lid geworden op: za 24 mar 2018, 14:39
Locatie: Langedijk

Re: Aansluiten acculader



Bericht door Schovie »

Stomme vraag misschien, maar wat is er mis met het aansluiten van 2 laders. Dus de lader van de EBL laten zitten, dus niet afsluiten, en 1 aparte lader rechtstreeks op de accu?
Laatst gewijzigd door Schovie op wo 24 nov 2021, 17:44, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
rcraats
Berichten: 134
Lid geworden op: zo 26 okt 2014, 8:12
Locatie: Apeldoorn

Re: Aansluiten acculader



Bericht door rcraats »

Schovie schreef:
wo 24 nov 2021, 15:46
Stomme vraag misschien, maar wat is er mis met het aansluiten van 2 laders vermits de alternator dat aan kan. Dus de lader van de EBL laten zitten, dus niet afsluiten, en 1 aparte lader rechtstreeks op de accu?
Daar is niets mis mee mits de accu geladen kan en mag worden met het totale amperage van beide laders. Ik laad via de EBL met iets van 15A en heb daarnaast een 30A lader rechtstreeks op de accu aangesloten. Met een 700w agregaat of aan de paal kan ik zo met 45A totaal per uur laden. Dat gaat zonder problemen. Ik heb dan wel een LifePO4 accu die met max 200A mag worden geladen, zoveel heb ik nooit geprobeerd. Voor Loodzuur accu's gelden echt andere en lagere laadwaarden.
Hymer B674 SL
DJSmiley
Berichten: 4038
Lid geworden op: za 31 aug 2019, 13:37
Locatie: Nunspeet

Re: Aansluiten acculader



Bericht door DJSmiley »

Meerdere laders parallel kan idd. Zolang je stromen maar goed in de gaten houd, alles moet dat wel aankunnen.

Een 20A vanaf een EBL en een 30A vanaf een 2e lader is in totaal 50A. Geen probleem, mits je accu dat aankan (sommige goedkope LFP's willen nog wel eens max 50A laadstroom hebben). Ook kan het zijn dat je de 2e lader niet via de EBL moet aansluiten als de kabel tussen ebl en accu niet krachtig genoeg is.
Los daarvan zijn, zeker bij hogere stromen, goede verbindingen essentieel. Een EBL is leuk, maar de connectoren zijn niet altijd even goed voor langdurig hoge stromen. 20A en snel teruglopend (bv bij een loodaccu) is prima, maar langere tijd 20A continue (wat bv bij een lithium speelt) is een ander verhaal.
Daarom is het vaak de voorkeur om een lader direct op de accu aan te sluiten, dan omzijl je dat soort risico's.

De lader van een EBL is vaak af te koppelen met een zekering (zie blokschema van de betreffende EBL)
Is dat nodig? Niet altijd. Maar het kan soms nodig zijn als je een andere accusoort gaat gebruiken. Een lader die bv alleen 14.8V levert kan voor sommige loodaccusoorten prima zijn, maar een lithium of andere soort overladen. Ingebouwde laders ( Schaudt, ArSilicii, Calira) zijn vaak erg summier kwa instelmogelijkheden. Bij een andere accusoort kun je daar tegenaan lopen en dan zul je 'm toch moeten afkoppelen.
Fiat Ducato L2H2 2007 ombouw naar camper: https://www.djsmiley.com
anneh
Berichten: 176
Lid geworden op: zo 18 apr 2021, 21:49

Re: Aansluiten acculader



Bericht door anneh »

Beste Mensen,
Ik had inderdaad wat meer moeten vertellen waarom.
Ik zet er een lifepo4 accu in.
Er zit een EBL 99 in en ik was al op de hoogte van dat je de stekker er uit kon halen of de zekering van de lader.
Plaats reactie