Peugeot Boxer: van klusbus naar camper (breedte bed in de maak)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1727
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door marjasjaak »

Die zit in Leiden.
Daar hebben wij onze bijrijdersstoel vandaan gehaald.
Het was een splinter nieuwe stoel in dezelfde stof als de chauffeursstoel.
De prijs (ongeveer 1/3) viel ons nog mee, eentje kopen via de officiële dealer kopen is ongeveer €1400,-.
Helaas is camperen een dure hobby....
Sjaak.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door DucatoDolf »

Dat bankje achter de bestuurdersstoel is dan officieel niet gekeurd te krijgen als zitplaats op kenteken. Dat jullie het weten. Daar zijn gekeurde gordelbokken voor op de markt. Eventueel kun je de zitting van het duozitje daar dan wel weer op fiksen.

Persoonlijk zou ik die bumper delen dan ook meteen in dezelfde lak mee laten spuiten. Ziet het er meteen heel profi uit. Zelf de delen en motorkap demonteren en aanleveren zal de prijs drukken. Misschien het overwegen waard?
Kriebelbusje
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 22 aug 2021, 16:44

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door Kriebelbusje »

@Ducatodolf; Ja, we willen inderdaad met gordelblok werken. Ik heb ergens nog een topic opgeslagen van iemand die dat gedaan had. Als het goed is :think: & Toevallig zei ik vanochtend hetzelfde tegen mijn vriend; wat als wij ze los maken en zo aanleveren, scheelt vast!


Vandaag de eerste klusdag gehad! Al het hout van muren verwijderd (makkie), de erg vieze vloerplaat (viel alles mee), ook alle lijmresten hebben we verwijderd. Geen spatje roest en het ziet er netjes uit! Wel een hoop stof, zand en viezigheid. Van de week er nog even met de bouwstofzuiger, hoge drukspuit en een sopje doorheen.

Dit weekend even verder inlezen in isoleren (hebben we aardig duidelijk) en vooral in het plaatsen van ramen. Mocht iemand nog een goed adres voor hebben? We willen twee geblindeerde ramen bij de achterdeuren. Een dakraam komt er sowieso. Rondom zijn we nog in dubio over de hoeveelheid. We willen ook graag dat één van die zijramen open kan. Daar ga ik me vandaag maar eens verder in verdiepen.
brandr
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 02 aug 2021, 23:51

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door brandr »

Ik krijg binnen kort 4 glazen ruiten voor mijn bus. 2 voor de achter deur. 1 vast raam in de schuifdeur en en schuifraam in het vak direct achter de bestuurder.

Hen zelf gekozen voor glas aangezien we toch een hefdak hebben waar best veel warmte door weg gaat.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk

Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door DucatoDolf »

Nog een tip dan. Misschien weet je het heel zeker, maar ramen zou ik niet te veel van plaatsen. Naderhand lukt het wel om ze bij te plaatsen als je ze toch mist, maar weghalen is lastiger. Veel mensen geven aan vooral de achterramen overbodig te vinden.

Wij hebben rondom glas, maar de gordijnen zijn nog niet open geweest.

Ventileren is vaak het handigst met een dakventilator en raam open weer is vaak hetzelfde als deur open weer. Uiteindelijk is een raam in de schuifdeur het meest gewaardeerde.

Je hebt ramen van glas zoals in de personenbus. Deze zijn er ook met schuifraampje. Eventueel ook deels geblindeerd. Voordeel, het ziet er strak uit, nadeel minder goed geïsoleerd.
Camper ramen zijn dubbel 'glas' en kunnen vaak open klappen. Voordeel, geïsoleerd en open te houden bij regen. Nadeel, het ziet er minder frivool uit, hoewel er steeds strakkere ramen worden gemaakt. Ook kunnen deze ramen prijzig zijn en zijn ze inbraak gevoelig.
Kriebelbusje
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 22 aug 2021, 16:44

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door Kriebelbusje »

Bedankt weer! We hebben hiervoor een camper uit 1980 gehad, hele kleine raampjes rondom. Aantal lange reizen mee gemaakt door Scandinavië (ons lievelingsgebied). Het weinige zicht vonden we toch jammer, we turen graag naar buiten. Daarna een bus gehad met geblindeerde ramen (twee achter, één opzij) dat vonden we al veel prettiger! Wel een beetje donker, daar hadden we nog dakramen bij willen plaatsen toen we besloten toch een breedte-bed te willen. Dus ook die bus verkocht en nu deze :)

We zijn echte wildkampeerders buiten het hoogseizoen, dus veel pottenkijkers komen we niet tegen in de Scandinavische bossen en bergen.
Kriebelbusje
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 22 aug 2021, 16:44

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door Kriebelbusje »

brandr schreef:
za 27 nov 2021, 15:14
Ik krijg binnen kort 4 glazen ruiten voor mijn bus. 2 voor de achter deur. 1 vast raam in de schuifdeur en en schuifraam in het vak direct achter de bestuurder.

Hen zelf gekozen voor glas aangezien we toch een hefdak hebben waar best veel warmte door weg gaat.

Verstuurd vanaf mijn SM-G970F met Tapatalk
Ik denk dat wij voor precies hetzelfde gaan! Hoewel, vaste achter de bestuurdersstoel en opengaande in de deur (want daar komt ons keukentje).
bus21
Berichten: 191
Lid geworden op: ma 26 apr 2021, 14:07

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door bus21 »

Wij zijn juist blij met de ramen in de achterdeuren (lanhs het dwarsbed dus)
Vaak kan je zo gaan staan dat je niet op andere mensen uitkijkt vanuit daar, en dan is het lekker om bij het wakkerworden naar buiten te kunnen kijken.
Kriebelbusje
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 22 aug 2021, 16:44

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door Kriebelbusje »

Ja, dat lijkt ons ook! Net nog even flink getekend en even in de bus gelopen. We gaan beginnen met de twee achterramen en de ramen bij het zitje tegenover de schuifdeur. Daarna zien of we er nog meer bij willen :) Straks bestellen en hopelijk komend weekend inbouwen.
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door pele »

Als het de bedoeling is om bijkomende zitplaatsen te hebben, gebruik je het best de gordelbok van CTA, en voor draaiplateaus van de cabinestoelen ook deze van CTA. Die zijn voordelig van prijs, licht van gewicht, gemakkelijk te plaatsen en zullen goedgekeurd worden door de overheid.

Wat ramen betreft: glazen ramen in de schuifdeur en daartegenover zijn stukken goedkoper dan camperramen ('Seitz'). In één of in twee achterportier(en) geef ik de voorkeur aan een Seitz klapraam met verduistering en hor. Als je in de breedte slaapt is het wel fijn om daar te kunnen door kijken en als verluchting.
Bijlagen
3746B1F5-7044-4F3C-A502-BEC14A068F8B_1_105_c.jpeg
raam in schuifdeur, verduistering en hor achteraf geplaatst voor glazen raam
3746B1F5-7044-4F3C-A502-BEC14A068F8B_1_105_c.jpeg (155.79 KiB) 1212 keer bekeken
98EE1A58-9A89-4359-81C6-82FA4100978E_1_105_c.jpeg
raam aan zithoek, niet afgewerkt
98EE1A58-9A89-4359-81C6-82FA4100978E_1_105_c.jpeg (78.26 KiB) 1218 keer bekeken
Kriebelbusje
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 22 aug 2021, 16:44

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door Kriebelbusje »

Dank je wel! Een klapraampje bij het bed zou inderdaad heel fijn zijn!

En een andere vraag over het zitje (die foto is namelijk precies wat wij willen); hoe ver staan de stoelen van de bestuurders stoel vandaan? We gaan nog kijken met stoelen in de bus, maar altijd fijn te weten hoe anderen dat hebben gedaan!
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door pele »

De afstand van de opstaande rand van de cabine tot de achterkant van de CTA gordelbok bedraagt 122 cm. Geen speling mogelijk.
Dit geeft een bevredigende afstand tussen de gedraaide cabinestoel(en) en het bankje gemonteerd op zo'n bok is gewoon goed.
Lees ook elders op dit forum : "De juiste positie van het bankje..."
viewtopic.php?t=8474603&hilit=gordelbok&start=28

(Als jij of iemand anders met hetzelfde plan rondloopt, heb ik nog een 'uitgekleed' bankje met aangepaste bevestiging om op de bok te monteren in de aanbieding. De bekleding ervan heb ik ook nog, maar je kan die ook van een andere uitvoering kiezen, zoals die van de cabinestoelen.)
12DEB167-DCCA-4776-966E-BE6C4E160234.jpeg
uitgekleed bankje
12DEB167-DCCA-4776-966E-BE6C4E160234.jpeg (201.61 KiB) 1005 keer bekeken
Kriebelbusje
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 22 aug 2021, 16:44

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door Kriebelbusje »

Super, bedankt Pele!

We hebben gisteren alsnog een aankoopkeuring laten doen door onze vaste garage. En alles zag er goed uit! Wat kleine dingen (achterbanden vervangen, hoesje en de accu die richting zijn einde gaat), maar geen grote zaken. Heel fijn en nu extra zin om verder te klussen :)

Nu opzoek naar de beste plek om ontdreuningsmateriaal en armaflex te bestellen voor al het plaat materiaal, ook de ramen zijn onderweg. :mrgreen:
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door pele »

Mijn ervaring is dat ontdreuningsmateriaal niet zo heel veel uithaalt als je de thermische isolatie goed aanbrengt. Bij stilstand maakt het sowieso niets uit, al rijdend is er het geluid van de motor en de banden en afhankelijk van de zorg besteed aan het inladen, het gerammel van uitrusting, proviand, potten en pannen. Ontdreuningsmateriaal is wel kostelijk en zwaar.
Plaats reactie