Peugeot Boxer: van klusbus naar camper (breedte bed in de maak)

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door Atoz »

Tot voor enkele jaren geleden werd ontdreuningsmateriaal als zwaar en duur beschreven en werd door de meesten nooit gebruikt.
Tot er enkelen dit toch zijn gaan gebruiken en plots moest iedereen ontdreunen :)

Zelf heb ik dus een camper die rammelt, zonder dergelijke plaat.
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
pele
Berichten: 1012
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door pele »

Ik zeg niet dat ontdreuningsplaat zinloos is. Ik wil het wel relativeren . Ik kleef het op de oppervlakken die het grootst zijn, met de minste stabiliteit.
Origineel zitten er op goed gekozen plaatsen reeds bitumenstrips.
Maar van een camionette maak je geen limousine, ook al voeg je veel gewicht toe wat ook nog eens handenvol geld kost.
Gebruikersavatar
Atoz
Berichten: 5451
Lid geworden op: wo 19 jun 2013, 9:11
Locatie: 20 Km westelijk van Brussel bij voorkeur ergens in Europa

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door Atoz »

+1
Fiat Ducato °30/12/2000-2,8D-64kW-87pk-Alko-Flensburger Koffer -8140.63-284478Km op 3/5/22
740 Wp - 400Ah LiFePO4 - EPEVER 6415AN/60A - Waeco CRX65 - Planar 44D - Gebo luiken - schapenwol
TP-Link AC750 Archer MR200 4G LTE-router & 2x LPB-7-27-NJ antenne & 3 x 45Gb in EU By Orange.be
4x Kleber Transport 4S - 22/4/22 - 284.000Km - 65Psi
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 788
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door MarceldeHoog »

Wij hebben een beetje ontdreuning geplaatst, maar ik denk dat bij het werken met Armaflex ontdreunen niet nodig is. De Armaflex werkt namelijk zelf al ontdreunend. Daar heeft een duitser mee getest, is een mooi youtube filmpje van (kan even zo snel de link niet vinden).
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
Kriebelbusje
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 22 aug 2021, 16:44

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door Kriebelbusje »

pele schreef:
wo 01 dec 2021, 23:33
Ik zeg niet dat ontdreuningsplaat zinloos is. Ik wil het wel relativeren . Ik kleef het op de oppervlakken die het grootst zijn, met de minste stabiliteit.
Origineel zitten er op goed gekozen plaatsen reeds bitumenstrips.
Maar van een camionette maak je geen limousine, ook al voeg je veel gewicht toe wat ook nog eens handenvol geld kost.
Dit doen wij ook. We hebben relatief weinig ontdreuning, en beplakken vooral voor de grotere oppervlakken. Zeker omdat de armaflex er overheen komt, hebben we voor de dunste versie gekozen. Alleen de wielkasten pakken we in met de wat dikkere ontdreuning die we nog hebben liggen van de vorige camper. Die paar kilo extra zal ons de kop niet kosten :)
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door DucatoDolf »

Het hele idee van ontdreuningmateriaal IS dan ook dat je het alleen op de grote oppervlakte plakt. Omdat die lekker kunnen resoneren door hun lage stabiliteit. En je dat door toevoegen van massa ontneemt. Is die massa ook nog eens elastisch dan dempt dat lekker. Maar als je busje ook nog een laag armaflex krijgt en volgebouwd is en een dik matras achterin heeft hoor je überhaubt niet zoveel meer resoneren. En is die ontdreuning vrij overbodig.

Geluidsisolatie daarentegen is wat anders. Wil je het rol- en windgeluid isoleren, plak je die bitumen beter rondom de wielkasten.
Johan de Jongh
Berichten: 189
Lid geworden op: wo 18 nov 2020, 16:51

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door Johan de Jongh »

Ook ik ben in mn Boxer L2H2 dubbel bezig geweest.
Doe grote vlakken heb ik voor 40% beplakt met antidreunplaat en daarover 19 mm Armaflex.
De wielkasten voor 80% met antidreun en 19 mm Armaflex.
De bus is nu achterin stiller dan voorin... :lol:
Kriebelbusje
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 22 aug 2021, 16:44

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door Kriebelbusje »

Klinkt alsof wij je precies nadoen, Johan ;) Heerlijk vooruitzicht, een stille bus. Na die heerlijke, oude Ford MK2 rammelbak waar we jaren in reden is sowieso alles stiller :mrgreen:
Kriebelbusje
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 22 aug 2021, 16:44

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door Kriebelbusje »

We maken langzaam vooruitgang. Maandag hebben we vier gaten gemaakt voor de ramen, gevijld en tegen roest behandeld. Vandaag gaan we de ramen plaatsen.

Ook hebben we een draaiplateau voor de bestuurdersstoel en een extra bestuurdersstoel gekocht die we gaan ombouwen tot bijrijdersstoel. Die gaan we ook dit weekend ophalen. Misschien plaatsen we ook het dakraam en zonnepaneel al dit weekend!
Kriebelbusje
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 22 aug 2021, 16:44

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door Kriebelbusje »

De ramen zitten en ook het dakraam kan geplaats worden. Dit weekend hebben we de voorstoel en het bijrijdersbankje eruitgehaald (dat was verrassend makkelijk) en alles losgeschroefd om eens flink schoon te maken voorin de bus. Er is gerookt, en we vonden daar ook érg veel asresten. Fijn dat alles nu weer fris is!

Ook lijken we ook ons ontwerp aan te passen. De extra stoelen geven kopzorgen en we hebben ze de komende jaren nog niet beiden nodig, drie zitplekken is genoeg. Wie heeft de gouden tip voor een twee persoons zitbankje dat wel lekker zit?
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door DucatoDolf »

Niet. Het bankje van de Boxer is gewoon niet echt een fijne zit. Als je goed kijkt en meet kom je erachter dat de plaatsen van het bankje veel smaller zijn dan een enkele stoel. Ook de plaatsing is vervelender. De rechtse plaats zit verder naar rechts dan de enkele stoel. Je rechterbeen zit daardoor permanent op de wielkast, wat hinderlijk wordt. Dus de afmetingen en plaatsing kun je weinig aan veranderen al zou je al zelf iets gaan fabrieken. Wat overigens wel kan. Dan maak je gewoon van schuim nieuwe, betere kussens. Maar ik zou voorin een enkele stoel plaatsen als je de 3e plek minder nodig hebt en achterin zelf een comfortabele sofa maken.

Ga je voor een gordelbok achterin, kun je daar wel een behoorlijke zit van maken. Daar zijn hier wel wat voorbeelden van te vinden. Tip: maak de rugleuning schuin genoeg. Veel van dit soort bankjes hebben een rechte plank als rugleuning waardoor je jezelf liever in een wokkel op grond legt dan daar lekker op te gaan zitten. (het standaardbankje van de Boxer is ook veel te recht en niet aan te passen).
Kriebelbusje
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 22 aug 2021, 16:44

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door Kriebelbusje »

Langzaamaan krijgen we wat klussen gedaan. We hebben inmiddels de twee dakramen geïnstalleerd, het zonnepaneel ligt ook op het dak. De achteruitrijcamera is aangesloten en werkt. De ontdreuning is aangebracht, de armaflex 13mm is aangebracht. De 6mm had vertraging, dus hopelijk kunnen we daar volgende week verder mee.

We zijn nu een beetje aan het puzzelen wat de logische volgende stap is; de vloer (latjes, armaflex, plaat) en het bedframe of eerst het plafond (schrootjes).
Kriebelbusje
Berichten: 32
Lid geworden op: zo 22 aug 2021, 16:44

Re: Peugeot Boxer: van klusbus naar camper



Bericht door Kriebelbusje »

Na een lange pauze tijd, zijn we sinds een paar dagen weer aan het klussen.

Dit weekend maakten we een frame voor het bed, om zo het maximale te halen voor een breedte bed. We hadden de middelste spant (die niet dragend is) al verwijdert. Er zit een laag van 9mm armaflex op de bus. Daarover heen hebben we het venster geplaatst.

Afbeelding
Op de brede spant in het midden hebben we een stevige draagbalk vast gemaakt met bouten. Boven hebben we op een andere (smallere) spant nog een balk geschroefd. Daar tussen hebben we twee balken bevestigd, waar we uiteindelijk het frame aan vast hebben gemaakt.

Afbeelding
Het frame bestond uit vier latten die precies tussen de boven genoemde balken paste. Daarachter hebben we schrootjes (de 7mm van de praxis) met houtlijm en een schroef vast gemaakt. Toen deze allemaal zaten, hebben we de onderste lat weer weggehaald (die was alleen om de vorm te bewaken). Even passen en meten, en daarna hebben we de onderkant schuin afgesneden. Zodat deze precies aansluit. Zie volgende twee foto's :)

Afbeelding

Afbeelding

Heel tevreden zo de ruimte tussen deze twee onderdelen is +/- 198 cm. We hopen dat we er een matras van twee meter tussen kunnen klem zetten (de hoekjes snijden we er vanaf, zodat deze aan beide kanten van het frame (120 cm) nog vijftien centimeter uitsteekt. Dus een bed van 198 x 150 :)
Laatst gewijzigd door Kriebelbusje op zo 07 aug 2022, 20:36, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2173
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Boxer: van klusbus naar camper (breedte bed in de maak)



Bericht door DucatoDolf »

Niets aan je matras versnijden zolang het niet met proppen gaat.
Plaats reactie