Douchecel-toilet keuze

Alles over het zelf (in)bouwen van een kampeerauto.
Owies Bussie
Berichten: 14
Lid geworden op: zo 11 jul 2021, 14:42

Douchecel-toilet keuze



Bericht door Owies Bussie »

Voor onze camper, Sprinter L3H2, moeten we nog een keuze maken voor welk type toilet.
De afmeting van de douchecel is 60x90 en we willen geen klep aan de buitenkant.
Er blijven voor ons 2 opties over:
1) Een porta potti, gemonteerd op een montageplaat en kan verwijderd worden als we zouden willen douche
2) Droogtoilet, vast gemonteerd, 12V aansluiting voor de ventilator en een afzuiging 50mm naar beneden onder de bus.
Bij het droogtoilet is de ruimte die overblijft, voor het toilet om te staan, ongeveer 45cm (tot kniehoogte)

Technische uitvoering voor optie 2 geen probleem (aandacht natuurlijk voor afdichting)
Welke keuze....
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Douchecel-toilet keuze



Bericht door DucatoDolf »

droogtoilet
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Douchecel-toilet keuze



Bericht door pele »

(Een droogtoilet heb ik zeker overwogen, maar weerhouden omwille van 'medische redenen' :wink: )

Indien je zou kiezen voor een (veredelde) portapotti kan ik je de Portapotti 565 van Thetfort aanbevelen.
Die zit goed, is heel mooi, handig in gebruik en kan voorzien worden van een optionele bodem-bevestigingsplaat.

DCE36354-0D20-403A-B29B-D111F801ECF5.jpeg
DCE36354-0D20-403A-B29B-D111F801ECF5.jpeg (54.88 KiB) 757 keer bekeken
F5A82A97-4970-43C0-A5F1-DC7C5A375252_1_105_c.jpeg
F5A82A97-4970-43C0-A5F1-DC7C5A375252_1_105_c.jpeg (57.1 KiB) 757 keer bekeken
(De douchebak maakten we zelf in polyester. De mal hiervoor heb ik nog.)
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Douchecel-toilet keuze



Bericht door ducati 900 »

Droogtoilet vanwege het feit dat je geen buitenluik wil en veel minder vaak hoeft te legen.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Douchecel-toilet keuze



Bericht door marjasjaak »

Wij hebben voor de 3e optie gekozen, een Johnson AquaT Laguna 12V marine toilet.
Vermaler toilet met onder de bus een black water tank.
Geen nare luchtjes binnen, geen gesleep met losse tanks, geen deur in de buitenwand.
Bevalt goed, alleen het toilet papier gaat apart in een vuilnisbakje.

Maar gezien je beperkte ruimte in je badkamer zou ik kiezen voor een verplaatsbare porta potti.
Sjaak.
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7482
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Douchecel-toilet keuze



Bericht door ducati 900 »

Daar heb ik ook aan ziten denken maar je zit toch weer met extra gewicht, wc pappier mag je
trouwens best wel gebruiken in een vermalertoilet hoor maadan wel de gewone grijze.
Die valt ook in water al heel gemakkelijk uitelkaar.

Ben
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22853
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Douchecel-toilet keuze



Bericht door PaulBng »

marjasjaak schreef: Vermaler toilet met onder de bus een black water tank.
Waar loos je die dan? Soms is grijs water een probleem. Zwart dan?


Paul
Gebruikersavatar
marjasjaak
Berichten: 1737
Lid geworden op: wo 18 jul 2018, 13:04
Locatie: Kaag en Braassem

Re: Douchecel-toilet keuze



Bericht door marjasjaak »

Gewoon bij officiële loosplaatsen die op het riool zijn aangesloten.
We gebruiken geen chemicaliën oid.
Sjaak.
Gebruikersavatar
Jan Pieter
Berichten: 315
Lid geworden op: do 08 dec 2005, 22:34
Locatie: Renkum

Re: Douchecel-toilet keuze



Bericht door Jan Pieter »

ducati 900 schreef:Daar heb ik ook aan ziten denken maar je zit toch weer met extra gewicht, wc pappier mag je
trouwens best wel gebruiken in een vermalertoilet hoor maadan wel de gewone grijze.
Die valt ook in water al heel gemakkelijk uitelkaar.

Ben
De witte mag ook maar dan liefst twee laags maar als die er niet is werkt het allemaal wel goed. Weet ik uit ervaring met vermaler toilet. En legen gewoon in het riool zit verder geen rotzooi door.
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Douchecel-toilet keuze



Bericht door kampo »

De toiletpot iedere keer weer verwijderen om te douchen lijkt me niet leuk. Waar ga je dat stinkding dan zetten ?
Maar 45cm voor de douche is weinig. Kan je de toiletpot niet op een schuif zetten en door de wand wegduwen ? Ga je het toiletdeel afsluiten met een douchegordijn?

Mijn persoonlijke voorkeur zou gaan naar een composttoilet.
Omdat je een langere autonomie kan verkrijgen als je de tanks groot genoeg uitvoert. Is dat groot genoeg ook voorzien ?
Lees je vooraf goed in over het onderwerp. Opgelet met de vele te enthousiaste verhalen/filmpjes.
Als je de ventilatieflow niet perfect doet dan stinkt het wel eens. Stank door de vloer afvoeren is eerder een nood oplossing.
Besef ook dat het afwerkingsniveau van Pele (foto's hierboven :thumbup: ) moeilijk haalbaar zal zijn als je de eerste bouwt.
Groeten Kampo
Gebruikersavatar
kampo
Berichten: 8935
Lid geworden op: vr 30 sep 2016, 21:01
Locatie: Brussel

Re: Douchecel-toilet keuze



Bericht door kampo »

@Pele
Is dat ding met zwarte steel een zeer platte toiletborstel ?
Is er ook een toilet papierhouder van dat model :-B
Groeten Kampo
pele
Berichten: 1021
Lid geworden op: vr 05 mei 2006, 17:41
Locatie: B2340 Vlimmeren

Re: Douchecel-toilet keuze



Bericht door pele »

Die toiletborstel kreeg ik van mijn dochter. :P Hoe een ordinair ding mooi kan zijn. De toiletpapierhouder - ook 'design'- komt van de kringloopwinkel.
Maar terzake: ken jij voorbeelden van een composttoilet dat je ook nog eens dor een wand uit de doucheruimte kan schuiven?
Voor mezelf heb ik dat niet nodig, al zou het kunnen. De overblijvende ruimte is in onze douche ruim genoeg.
Gebruikersavatar
MarceldeHoog
Berichten: 790
Lid geworden op: za 24 okt 2015, 13:17
Locatie: Den Haag

Re: Douchecel-toilet keuze



Bericht door MarceldeHoog »

kampo schreef:
wo 24 nov 2021, 8:09
De toiletpot iedere keer weer verwijderen om te douchen lijkt me niet leuk. Waar ga je dat stinkding dan zetten ?
Ligt er beetje aan hoe vaak je denkt de douche te gebruiken natuurlijk.

Sowieso hoeft het geen stinkding te zijn: zolang er tijdig geleegd wordt stinkt een porta potti (gelukkig) niet.

Douche je maar incidenteel in de camper, zoals wij van plan zijn, dan is een porta potti dus zo'n slecht idee niet. Zet hem tijdens de douche beurt gewoon even buiten de douche cabine, en daarna weer terug :-) Bij ons is de douchecabine dan ook van secundair belang: de wens was een gesloten toilet ruimte, dus waarom dan ook niet meteen douche.
Fiat Ducato L3H2 2012 2.3 zelfbouw, eindelijk klaar!
hermanusb
Berichten: 320
Lid geworden op: za 12 sep 2009, 13:51

Re: Douchecel-toilet keuze



Bericht door hermanusb »

Wij gaan op mijn verzoek voor een droogtoilet.
De dames maakt het niks uit want ik ben de persoon die hem moet legen en dan kies ik voor de droog toilet en zelfbouw.
Mijn doel is om het toilet op rails te zetten en onder het bed te gaan schuiven als de doucheruimte nodig is.
Plaats reactie