Oyster Digital CI met het grijze kastje

Accessoires als alarm, omvormer,
zonnepaneel, satelliet-TV, camera's etc.
robinvanende
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 22 nov 2021, 14:03

Oyster Digital CI met het grijze kastje



Bericht door robinvanende »

Goede middag,
Afgelopen zaterdag heb ik mijn “nieuwe” burstner Aviano opgehaald uit 2007 super ding erg blij mee. Nu zit hier een automatische schotel bij van oyster Digital ci met het grijze kastje, ik dacht gaaf want ik wilde altijd een automatische schotel maar nu komen er toch wat vragen en hopelijk kunnen jullie mij helpen.
Deze schotel zal bet wat ouder zijn en de camper komt uit Duitsland dus gewoon een ci module kopen met cd kaart zal wel niet lukken, wat moet ik aanschaffen om wel te laten lukken?
Een hdtv met ci slot is dat voldoende, kan dit eventueel ook met doorlussen naar een receiver van cd met kaartje, moet ik updaten.
Ik heb hem nog niet aan de praat gekregen, moet de sataliet altijd in contact staan met een tv? En er zit geen sat-muis bij is dit erg?

Hopelijk kunnen jullie mij helpen, ik zag wat bedragen voor ombouwen voorbij komen al 4 a 500 euro dat was ik niet van plan dan ga ik wel over op internet televisie maar zou ik wel zonde vinden.

Alvast zeer vriendelijk bedankt voor jullie hulp
Gr, Robin
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Oyster Digital ci met het grijze kastje



Bericht door lassche »

Onze camper is ook van 2007 en het zou maar zo dezelfde installatie kunnen zijn. Misschien kun je even een foto van de receiver posten?

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
leomerymilles
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 18:43
Locatie: Nieuw Lekkerland

Re: Oyster Digital ci met het grijze kastje



Bericht door leomerymilles »

De mijne van 2006 en werkt perfect staat op astra 3 volgens het scherm
Ontvang canal digitaal
Heb eventueel een handleiding voor u
Gr leo

Verstuurd vanaf mijn SM-A326B met Tapatalk


robinvanende
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 22 nov 2021, 14:03

Re: Oyster Digital ci met het grijze kastje



Bericht door robinvanende »

Goede avond
Dank voor de reacties geeft de burger wat meer moed haha
Ik heb nu gaan foto's maar ga zaterdag maken en post ik gelijk👍
Hebben jullie dan wel de sat-muis want die ontbreekt bij mij, en jullie gebruiken de normale ci module met cd kaart?

Moet de schotel eigenlijk altijd aangesloten zijn op een tv om hem te laten werken
Dank voor uw reactie
Gebruikersavatar
Metor
Berichten: 963
Lid geworden op: di 12 mei 2015, 14:39

Re: Oyster Digital CI met het grijze kastje



Bericht door Metor »

De satelliet muis heb je nodig om de controller te besturen met de afstandsbediening.
De muis en afstandsbediening heb je dus altijd nodig, om bv van kanaal te wisselen, satelliet/transponder instellingen te wijzigen etc.
TV heb je niet nodig, wel een monitor voor de communicatie en beelden van de Digital CI ontvanger te kunnen zien.
De Digital CI ontvanger kan geen HD uitzendingen decoderen wat tegenwoordig bij veel zenders nodig is omdat die alleen in HD uitzenden. Je kunt hem laten ombouwen zodat die dat wel kan maar is inderdaad kostbaar.
Een andere optie is om een HD satelliet TV ontvanger op de digital CI aan te sluiten, wat wij gedaan hebben. De satelliet kabel kan vanuit de Digital CI doorgelust worden naar een extra ontvanger die wel HD aan kan. Dan gebruik je de SD ontvanger in de Digital CI niet.
Even achterop de Digital CI kijken of de doorlus-mogelijkheid erop zit zoals bij ons. Als de schotel op de goede satelliet gericht is, wel even een knopje op de afstandsbediening indrukken om de externe ontvanger te kunnen gebruiken zonder problemen.
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Oyster Digital CI met het grijze kastje



Bericht door lassche »

Vooropgesteld, ik ben geen expert op dit gebied. Maar mijn receiver heeft wel de gleuf voor een SD-kaart. Maar de verdere hardware van de SD-kaartlezer ontbreekt heb ik mij laten vertellen. Daardoor kan de reciever niet geüpdate worden. En daarom wordt de Astra 3 satelliet ook niet meer automatisch gevonden.

De sat-muis is bij mij wel aanwezig. Maar volgens mij heb je die alleen maar nodig voor ontvangst van de SD-kanalen op Astra 1 (veel Duitse zenders). Maar zeker weten doe ik dat niet.

Voor ontvangst van de CD-kanalen gebruik ik de standaard CI-module.

Ik gebruik de volgende procedure om de HD-kanalen op Astra3 te kunnen zien zonder dat Astra3 automatisch gevonden wordt. Daarvoor moet de tv ook via een scartkabel verbonden zijn met de receiver en het signaal op de receiver moet doorgelust worden naar de tv.

Zet tv aan
Zet receiver aan met de knop en de sat-muis met de afstandsbediening
Schakel de tv over op bron=scart
Laat de reciever automatisch via het menu Astra 1 vinden
Schakel vervolgens via het menu over op handbediening
Wijzigt de Azimuth (4,3 graden er bij op tellen, het verschil in graden tussen Astra1 (19.2) en Astra3 (23.5))
Pas eventueel de elevatie aan. Die is afhankelijk van de locatie. Er zijn hiervan wel lijsten op het internet te vinden.
Verlaat het menu en schakel de tv over op bron=satelliet
Vervolgens stel je het gewenste kanaal in op de tv.





Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
lassche
Berichten: 976
Lid geworden op: wo 03 jul 2013, 10:34
Locatie: N.W. Overijssel

Re: Oyster Digital CI met het grijze kastje



Bericht door lassche »

Deze berichten kruisten elkaar.

Verstuurd vanaf mijn SM-G930F met Tapatalk

2014 - 2019 Frankia I650 SD bouwjaar 2001, 2019 - heden Frankia I680 BD Holiday Class bouwjaar 2007
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Oyster Digital CI met het grijze kastje



Bericht door Hoofdnoorman »

Ik ga er even van uit dat de kabel naar het dak een 4 polige kabel + coax is. Is het een dikke kabel met 14 aders, dan heb ik nog wel een voordelige oplossing, maar ik zit in het buitenland.

Er zal niet veel anders op gaan zitten dan een andere besturing te gaan aanschaffen als je het niet af kan met de vrije zenders op Astra 1. Zelfs BVN kun je met deze configuratie niet ontvangen.

Heb je genoeg aan BVN, dan is nu het dringende advies niets meer te veranderen aan de instellingen van de Digital CI!!! Aangezien hij uit Duitsland komt, zal hij dus Astra 1 vinden. Dus de Duitse zenders zullen het doen.

Maar om dan BVN te kunnen zien, moet er een TV met eigen DVB-S2 ontvanger/tuner aanwezig zijn.
Je gaat als volgt te werk.

Open de schotel met de afstandsbediening van de Digital en wacht tot deze klaar is met zoeken. Wil je deze voortgang kunnen controleren, moet je een AV kabel aan de digital CI verbinden met de scart of de RCA connectoren. De TV moet dan op de juiste bron staan.
Is eenmaal Astra 1 gevonden, kies dan maar gewoon kanaal 1, als die er al niet op staat. In het losse display staat nu 0001.
Je kunt eventueel nog manueel naar Astra 3 zoals Lassche beschrijft.

Vanaf de Digital CI trek je de onderste coax aansluiting naar de ingang van de sattuner van TV of de extra ontvanger. Druk nu op de afstandsbediening van de Digital CI op de knop AV. AV verschijnt nu in het extra display.
Vanaf nu is de LNB rechtstreeks omgeleid naar de extra ontvanger/tv echter die staat op Astra 1. Als je fastscan van Canal Digital hebt gedaan, heb je (heden) op kanaal 57 BVN en deze is zonder kaart te bekijken.

Dus elke keer moet je eerst de schotel laten zoeken en als die daar mee klaar is, dan op AV zetten.


Wil je toch ook de normale Nederlandse kanalen bekijken, ontkom je niet aan de aanschaf van een andere besturing.

1. De Europe HDTV unit. Deze heeft een ingebouwde tuner en CI slot. Hier is enkel een TV in de monitorstand bv HDMI ingang nodig. D Europe HDTV kost € 399,-
2. De Command Control Center. Hiervoor is wel een TV met sattuner nodig. De Command Control Center kost € 439,- zonder extra display of € 512,- met extra display.

Voor meer oplossingen of aanbiedingen mag je mij een PB sturen. Er is nog wel wat mogelijk.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
Gebruikersavatar
Hoofdnoorman
Berichten: 15350
Lid geworden op: za 23 okt 2010, 22:13
Locatie: Deventer

Re: Oyster Digital CI met het grijze kastje



Bericht door Hoofdnoorman »

@ Lassche.

De Digital CI kan nog wel van een update voorzien worden. Dat lukt nog met een oude computer en een Com kabel. Met Com naar USB lukt het echter niet.
Als de laatste software er in zit, kan ook Astra 3 nog gevonden worden. Maar ik moet eerlijk zeggen dat ik regelmatig heb meegemaakt dat hij er overheen loopt.

@Metor.

De Sat muis is niet expliciet nodig, wel de afstandsbediening. Er zit een IR oog aan de voorzijde van de Digital CI.
Vriendelijke campergroet,
Rudy en Hockey.
robinvanende
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 22 nov 2021, 14:03

Re: Oyster Digital CI met het grijze kastje



Bericht door robinvanende »

Goede morgen,
dank voor jullie reacties best vervelend om hem helemaal om te laten bouwen voor veel geld, en ja ik wil echt nederlandse tv kijken!
ik heb inmiddels de boekjes gevonden hij komt echt uit 2007 maar zie ook dat er in 2016 nog iets mee gedaan is, wat kan ik niet herleiden.

Hij ligt nu denk al 2 jaar stil op het dak dus ik ga eerst kijken of die werkt dat wordt stap een, heb wel gezien dat er stroom op zit.
dus als ik het goed begrijp (ik heb dus geen sat-muis en geen ci module) tv aansluiten en met de afstandbediening aanzetten dan zou die al omhoog moeten komen toch?
of hoef ik de tv hier helemaal niet voor aan te sluiten bij mijn stalling heb ik geen 220 stroom ook nog geen omvormer!

daarna gaan we verder kijken haha wat een gedoe de camper kopen was minder moeilijk! :-B

Gr, Robin
Gebruikersavatar
leomerymilles
Berichten: 674
Lid geworden op: zo 14 mei 2017, 18:43
Locatie: Nieuw Lekkerland

Re: Oyster Digital CI met het grijze kastje



Bericht door leomerymilles »

Met wat foto's wordt het duidelijk welke installatie u heeft
Vriendelijke groet leo

Verstuurd vanaf mijn SM-A326B met Tapatalk

robinvanende
Berichten: 46
Lid geworden op: ma 22 nov 2021, 14:03

Re: Oyster Digital CI met het grijze kastje



Bericht door robinvanende »

zoals aangegeven ga ik die zaterdag uploaden!
gr Robin
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10101
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Oyster Digital CI met het grijze kastje



Bericht door Peter LMC »

Wat bedoel je met je ,,Sat-muis,, :?:
CaradoT135
Berichten: 2297
Lid geworden op: di 06 okt 2020, 12:15
Locatie: Borger-Odoorn

Re: Oyster Digital CI met het grijze kastje



Bericht door CaradoT135 »

muis.JPG
muis.JPG (20.86 KiB) 695 keer bekeken
Plaats reactie