Verbruik Ad-Bleu?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Dekker-Achterhoek
Berichten: 676
Lid geworden op: vr 25 jan 2008, 16:15
Locatie: Achterhoek / Madeira - Portugal
Contacteer:

Verbruik Ad-Bleu?



Bericht door Dekker-Achterhoek »

In onze nieuwste aanwinst staat een Fiat Multijet2 te ronken. Met Euro 6d temp *)
De Ducato heeft een 45 liter Ad-blue tank en een 90 liter diesel tank. (correctie, tickvoutje = 15 liter tankje )
Weet, dat Ad-blue tanken bij de grotere tankstations (vrachtwagen pomp) een stuk eenvoudiger en vooral voordeliger is als 'knoeien' met losse blikken. Maar Ad-blue is voor ons nieuw.

Dus de vraag is,; wie heeft er ervaring met het Ad-blue verbruik? Is het verbruik variërend en afhankelijk van de rit?
Ik bedoel; afhankelijk tussen 'planken'op de snelweg richting wintersport of rustig toerende door Scandinavië


*) Euro 6 d temp of Final is nagenoeg gelijk. Toen Fiat de Multijet2 introduceerde (2019), waren de exacte meet voorwaarde voor Euro 6d nog niet door het EU parlement goedgekeurd. Dus kreeg Fiat een 'tijdelijke' Euro 6d toelating (Temporary !). Zodra ze het in de EU er over eens waren, werden de meetwaarden definitief (6d Final). De verschillen zitten met name in de manier hoe de uitstoot gemeten wordt; in een 'lab' cyclus, of rijdende op de weg (RDE)
Laatst gewijzigd door Dekker-Achterhoek op ma 22 nov 2021, 17:33, 1 keer totaal gewijzigd.
De aarde biedt meer dan voldoende om ieders behoefte te bevredigen, maar niet ieders hebzucht.

"Rob, Licence to chill".

Bedford CF350 'CamperVan', zelfbouw L2H3 bus. 2,3 op LPG. (1974 - 1984),
Land Rover Defender 110 Td6 met automaat + PECO-lite Camperunit (1984 - 2019),
Weinsberg CaraBus 540 MQ [ Ducato290-Light met 2,3 Multijet2 Euro 6d. 140 pk + 9-Speed ZF aut. ] (2021 - >> )
Gebruikersavatar
Stratocaster
Berichten: 66
Lid geworden op: wo 27 dec 2017, 21:06
Locatie: Waddinxveen

Re: Verbruik Ab-Bleu ?



Bericht door Stratocaster »

Tankinhoud is 19 liter. Verbruik ca. 1 liter op 1000 km.

Verstuurd vanaf mijn Nokia 7 plus met Tapatalk

AadenAnke
Berichten: 13176
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Verbruik Ab-Bleu ?



Bericht door AadenAnke »

45 liter Ad Blue dat heeft de truck waar ik morgen mee op pad ga nog niet eens! Ik denk dat er een komma tussen staat of moet staan. De goedkoopste Ad Blue heb ik gezien bij de Action een 5 liter kannetje voor nog geen 6 euro al weer een flinke tijd terug trouwens :shh: bij de truck is het nog geen 1% wat het bij de Fiat is geen idee maar zal elkaar niet veel ontlopen denk ik

Gr Aad
Gebruikersavatar
Zonneke
Berichten: 1751
Lid geworden op: zo 09 sep 2018, 19:47

Re: Verbruik Ab-Bleu ?



Bericht door Zonneke »

Hoeveel het verbruik is boeit me maar matig. We krijgen ruim op tijd een melding en dan is het uitkijken waar je een pomp vindt.
Jerrycans zijn in verhouding veel duurder en zijn omslachtiger.
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Verbruik Ab-Bleu ?



Bericht door Marianjacques »

De nieuwe Fiat blokken zuipen adbleu.
Uiteraard afhankelijk van rijstijl..maar toch.
Zijn veel klachten over.
Altijd tanken bij tankstation...soms belachelijke prijzen voor kannetje.
c.westerman
Berichten: 1109
Lid geworden op: zo 28 feb 2010, 15:52
Locatie: Zeist

Re: Verbruik Ab-Bleu ?



Bericht door c.westerman »

Hier aan de pomp 59 cent. Kannetje 10 ltr €16,- :shh:
Burstner T620 op Fiat Ducato 2500
Gebruikersavatar
jheeck
Berichten: 4368
Lid geworden op: zo 19 mei 2019, 13:09
Locatie: Rhenen
Contacteer:

Re: Verbruik Ad-Blue ?



Bericht door jheeck »

Het verbruik schijnt enorm te variëren, van auto tot auto. Ik heb bij 4200km voor het eerst 10 (van de 19) liter bij moeten vullen. Nu staat de teller op ca. 7500 dus ik verwacht ergens in de loop van de winter de volgende melding. Jerrycannetjes AdBlue zijn relatief duur en ook maar beperkt houdbaar.
Groet!

Jurjen

ΆΔΕΙΑ - 2021 Adria Twin Supreme 640 SLB 160pk automaat / EP Levelset / Busbiker.
Gebruikersavatar
Rob A2
Berichten: 271
Lid geworden op: ma 22 jul 2019, 22:10

Re: Verbruik Ab-Bleu ?



Bericht door Rob A2 »

Verbruik is idd afhankelijk van type gebruik. Op lange trajecten beduidend minder dan bij veel start/stops. Snelheid speelt ook een rol. Maar vaak kun je tussen de 6 à 10.000 km met een volle tank rijden. En zoals reeds is aangegeven; de auto geeft zelf aan als je moet bijvullen. In Lochem kan dat gewoon bij de Shell Express aan de Kwinkweerd. Da's nog goedkoper dan bij de Action. Ik gooi de AdBlue tank voor de vakantie altijd vol. Ik gebruik het al zes seizoenen. Heb nog nooit tijdens de vakantie hoeven te tanken. Maar mocht dat nodig zijn, bij iedere vrachtwagenpomp langs de snelweg zit tegenwoordig een AdBlue pomp. En dat worden er steeds meer.
Gebruikersavatar
toine-s
Berichten: 788
Lid geworden op: za 03 mei 2014, 6:51
Locatie: Waalre

Re: Verbruik Ab-Bleu ?



Bericht door toine-s »

bij mij ging het ad blue lampje aan bij ongeveer 1700km.
Er staat nu zo'n 6600 km op en ik heb ongeveer 35 l adblue verbruikt en ongeveer 800 liter diesel.
lampje is nu weer aan. Verbruik is dus 4% a 6% van het diesel verbruik en dat schijnt normaal te zijn.
Maar wel om de 2 a 3 tankbeurten adblue tanken en lang niet alle tankstations hebben dat. DUs maak een kannetje van 10L mee.
Ik vind het een hoop geklooi.
Ps. 180pk ducato met 9 versnellingen ZF bak. Gewicht ongeveer 5,2 ton. Meeste km op de peage waar ik 100 rij.
Blij met onze Phoenix op MAN chassis
lazise1973
Berichten: 214
Lid geworden op: wo 18 apr 2012, 2:32
Locatie: Veldhoven

Re: Verbruik Ab-Bleu ?



Bericht door lazise1973 »

Onze Ducato van 2020 met 140 pk en 9 traps automaat verbruikt ongeveer 1ltr Ad blue per 400/500 km .
Ik neem altijd een kannetje mee van 10 ltr als reserve ,hiervoor heb ik een speciale vulslang gekocht die
je zowel op de kan als op de vulopening kan schroeven. Geen geknoei werkt prima! het enige wat even lastig kan zijn is dat je het kannetje hoger moet houden dan de vulopening.
Marianjacques
Berichten: 666
Lid geworden op: vr 07 jul 2017, 22:22
Locatie: Gouda

Re: Verbruik Ab-Bleu ?



Bericht door Marianjacques »


Kan wel kloppen.
160 pk 9traps 2020.
Terug van Noordkaap ..tegen 10 k km en ruim
25 liter gebruikt.
In Scandinavië kom je zelden boven de 80 km uur.
Komt overeen met soortgelijke meldingen.
Laatst gewijzigd door Marianjacques op ma 22 nov 2021, 17:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Pilha
Berichten: 624
Lid geworden op: za 30 jan 2016, 18:31

Re: Verbruik Ab-Bleu ?



Bericht door Pilha »

1,6 ltr/1000km.
Indien je Portugalplannen hebt, daarvoor in Spanje even checken c.q. optoppen.
Adblue is in Portugal aan de pomp, voor (buitenlandse?) particulieren, moeilijk te vinden.
Wellicht vanwege de winstmarge op de jerrycan verkoop - prijs tot 2,00/ltr , tegen 0,60-0,70 a.d. pomp.
Goedkoopste was 0,56/ltr incl., bij de Mercedes Benz dealer in Frankrijk, tijdens een intervalbeurt.
Gebruikersavatar
gjvonk
Berichten: 9049
Lid geworden op: ma 31 aug 2015, 21:06
Locatie: Schiedam

Re: Verbruik Ab-Bleu ?



Bericht door gjvonk »

Ik zit te wachten tot het lampje gaat branden: nu ongeveer 3.000 km afgelegd na de laatste keer vullen (Citroën Jumper 2020, 2,2 blue hdi 165 pk handgeschakelde 6 bak). En daar kom ik maar niet achter: een 15 of 19 liter adblue tank...handleiding zegt 15 liter, maar geeft ook weer dat de motor een 2,0 liter is met 163 pk. Kenteken en homologatie papier zegt 2,179 liter 121 Kw (= afgerond 2,2 liter 165 pk).

Edit: ik schat mijn verbruik 1 op 500, dan zou ik nu dus 6 liter verbruikt hebben.

Verstuurd vanaf mijn SM-G955F met Tapatalk




Laatst gewijzigd door gjvonk op wo 08 jun 2022, 21:53, 1 keer totaal gewijzigd.
Buscamper fan
Gebruikersavatar
Dafluc
Moderator
Berichten: 80322
Lid geworden op: zo 27 nov 2005, 23:00
Locatie: Maastricht

Re: Verbruik Ad-Bleu ?



Bericht door Dafluc »

Daar loopt nu een topic over. Klik hier. Laten we niet gaan dubbelen met antwoorden.
Afbeelding
Plaats reactie