Starten: lampje van gloeibougies blijft een tijdje aan?

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Kroppie
Berichten: 51288
Lid geworden op: vr 27 aug 2004, 19:41
Locatie: beemster

Re: Starten: lampje van gloeibougies blijft een tijdje aan?



Bericht door Kroppie »

motor GOED warmdraaien voor een poging tot losdraaien helpt soms
jos

het enige wat nooit stuk gaat is dat wat er niet in, op, of aan zit, en telt ook niet mee voor het gewicht, kost niets, roest nooit, hoeft niet onderhouden te worden, verbruikt niets, word nooit gestolen, en heeft slechts 1 nadeel , er zit geen garantie op.

too old to worry about anything
Gebruikersavatar
Andor Smits
Berichten: 42
Lid geworden op: vr 21 aug 2020, 20:29
Locatie: Oss
Contacteer:

Re: Starten: lampje van gloeibougies blijft een tijdje aan?



Bericht door Andor Smits »

Ik wil preventief de gloeibougies vervangen van een Ducato 3 liter motor bj 2007.
Ik heb een beetje het gevoel dat ze op hun einde zijn omdat het lang duurt voordat de motor aanslaat.
Is dit een beetje zelf te doen, en kan je er gemakkelijk bij. Misschien dat iemand hier een handleiding voor heeft o.i.d.
foto's zijn ook welkom. :)

Alvast bedankt
Andor
Gebruikersavatar
DucatoDolf
Berichten: 2192
Lid geworden op: di 09 jun 2020, 22:50
Locatie: Rotterdam

Re: Starten: lampje van gloeibougies blijft een tijdje aan?



Bericht door DucatoDolf »

Vorige jaar had ik startproblemen. Had met een kapotte startmotor te maken. Die heb ik vervangen, alsook de startaccu. En voor de zekerheid wilde ik ook de gloeibougies vervangen. met 3 ton op de teller niet zo'n gek idee. Maar....

Na goed ingelezen te hebben met klapperende knieën geprobeerd de boel te lossen. De eerste brak meteen. De rest lekker laten zitten 8-) . Nu rookt hij een beetje met de start. Als het koud is wat meer. :-B

Ik zoek nog een garage/hobbyist die wil uitboren zonder dat het me een rib uit de lijf kost. Eventueel wilde ik dit nog zelf proberen, maar eigenlijk vind ik die uitdaging net ff te heftig.

Je moet de voorste balk en de grille onder je motorkap verwijderen om er überhaubt bij te kunnen. Dat kan pas als je die kapjes van onder je lampen ook weghaalt dacht ik.
Ducoto open.jpg
Ducoto open.jpg (76.36 KiB) 215 keer bekeken
De rode cirkels geven aan waar de gloeistiften zitten. Je moet eerst al het stekkertje los zien te trekken. Dat ging bij mij bij de eerste goed rottig. Vastgerot. De andere wilden beter gaan. Je hebt hier speciale tangetjes voor. Ik had van een stukkie ijzer iets gefikst. De overige drie kun je dus niet of nauwelijks bij zonder dat geval met blauw aangegeven weg te halen. Weet ff niet of die nu koelwater of turbo(lucht) is. Ben niet zo heel erg technisch en het is weer een jaar geleden. Zover ben ik dus niet eens gegaan.
Gloeibougies.jpeg
Gloeibougies.jpeg (57.76 KiB) 215 keer bekeken
Ik heb een beetje het gevoel dat ze op hun einde zijn omdat het lang duurt voordat de motor aanslaat.
Dit kan ook te maken hebben met een rottige massa van de startmotor. Is een vaker voorkomend dingetje had ik destijds ook gelezen. Massakabel zit onder je luchtfilterhuis. Ik heb 'm ff losgemaakt en flink kaal geschuurd. Luchtfilterhuis weghalen was ook ff alles in bochten wringen.

Ook een slechte startaccu kan het probleem zijn. Of gewoon een rotte starter. Hoewel dat vaak of wel of niet werkt. Ik zou beginnen met je accu en je massa. Starten moet hij namelijk ook zonder gloeiers kunnen.

N.B. Zie nu dat je een 3 liter hebt, ik heb een 2,3. Ik ben lekker bezig vandaag. Geen idee of dat heel anders zit. Heb ff wat plaatjes bekeken van de 3.0 maar zie niet in waarom het anders zou zitten. Kan het ook weer niet goed zien, dus zou zeggen, kijk ff bij je zelf onder de kap of het enigszins overeen komt.
Laatst gewijzigd door DucatoDolf op vr 18 feb 2022, 19:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Marco Polo
Berichten: 27452
Lid geworden op: za 16 jun 2012, 22:30
Locatie: Wageningen

Re: Starten: lampje van gloeibougies blijft een tijdje aan?



Bericht door Marco Polo »

Die van ons (ook 2016) heeft een slechte gloeipit)
Bij koud weer merk je het soms als hij als een traktor opstart :mrgreen:
Verder geen last van
Alleen van de melding die komt bij ons alleen na een warme start,
Plaats reactie