Water lekt over motor

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Water lekt over motor



Bericht door Going »

Ik heb in de laatste 8 jaar 3x de "luchtklep" laten vervangen en met gemiddeld voor onderzoek en vervangen €500,00 per keer armer geworden.
Omdat ik morgen ga rijden deed ik vandaag de motorkap open om niveaus te controleren. Ik moet zeggen dat het de laatste 24 uur behoorlijk geregend heeft. Nu het droog is schrok ik van het water wat uit het midden vanonder het raam naar beneden druppelde. Bij goed inspectie zag ik een hoop vocht op de stekker van de luchtklep en de adapterstekker van deze nieuwe klep.
Ik heb weer gekeken waarom het water binnen kwam. Blijkt dat in het midden onder hét raam de twee delen van de goot gewoon niet aansloten. Daar tussen is dubbel plak foam aangebracht. Dat was echt helemaal vergaan of misschien bij een raamwissel niet goed aangebracht.
Ik heb de sterschroeven losgemaakt, goed tussen de twee delen schoongemaakt en kit ertussen aangebracht waarna weer aangeschroefd.
Ik hoop dat nu geen water meer over de motor kan vloeien maar het water vanaf het raam nu door de afvoer in de goot wegstroomt.
Waar ik nu sta ben ik langs vriendelijke camperaars gegaan met ook de X250 wagens. Bij 4 kwam ik soortgelijke probleem tegen.
Misschien ook een inspectie van uw kleinood waardig.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Bob47
Berichten: 714
Lid geworden op: di 15 okt 2013, 21:29
Locatie: Haarlemmermeer

Re: Water lekt over motor



Bericht door Bob47 »

Dit heb ik bij mij ook gezien. Ik persoonlijk vind het een ontwerp fout.
Het water van je voorruit kan nl achter het onderste rubber door lekken , zo je motor ruimte in.
Ik heb dat opgelost door eerst tussen de ruit en rubber goed schoon te maken , met bv een puntig stuk hout met doek erom heen.
Nadat dit schoon en droog is een kitspuit met transparante silicone kit ertussen met de spuitmond. Daarna overbodige afrijden met een plamuurmes.
Ook de parafaan gedeeltes op die manier dicht maken.
Als toegift.... moet je eens kijken naar links en rechts van de motor kap. Al het regenwater tijdens rijden kan prachtig tussendoor (opgestuwd door de rijwind) naar binnen verdwijnen. Bij mij was het steunje onder oa koelvloeistof reservoir al kuis verrot.
Hier heb ik dat gedicht met zelfklevend blokrubber wat klem zit.
Ook het horizontale rubber l en r (waar de kap op afsluit ) houdt de laatste 5cm open ??.
Dus ook dit aanpakken .

Succes :-B
Gebruikersavatar
L4H3
Berichten: 1133
Lid geworden op: zo 02 okt 2016, 17:44
Locatie: Emmen

Re: Water lekt over motor



Bericht door L4H3 »

Effe stukje naar beneden scrollen in onderstaande link

viewtopic.php?f=7&t=8456989&start=756
One life. Live it.

De zelfbouw van onze camper: viewtopic.php?t=8456989&hilit=ombouw+l4h3+lifepo4
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Water lekt over motor



Bericht door Bob Diesel »

Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Water lekt over motor



Bericht door bently »

Zijn nog een aantal topics over geschreven. viewtopic.php?t=8465402
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Water lekt over motor



Bericht door ducati 900 »

@ Bob47 goeie modificatie alleen niet met siliconenkit, hier zit azijnzuur in, tast het metaal aan.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
kampertjes
Berichten: 1190
Lid geworden op: wo 10 dec 2008, 20:41

Re: Water lekt over motor



Bericht door kampertjes »

Dit gaat niet duurzaam zijn. De paravaan helemaal uitbouwen en goed schoonmaken. Slangtules in de hoeken vervangen door grotere en lange dikkere slangen. Boel weer terug monteren vol in de polymax, ook de overlap tussen li en re. Als het goed droog is kun je daar later nog stuk EPDM rubber overheen lijmen met zelfde polymax.
Als zon er op staat gaat de boel anders geheid weer kieren. Water kan er al snel langs.
Gaatjes steeds goed schoon houden.
Je blijft er mee bezig….
Gebruikersavatar
Going
Berichten: 3228
Lid geworden op: di 15 nov 2011, 19:14

Re: Water lekt over motor



Bericht door Going »

Het probleem bij mij kwam van de overlap tussen links en rechts. Dat is nu met polymax bij elkaar gekit . Op een later moment de hele boel opnieuw goed monteren en kitten.
Bij mij is de afvoer van het water een 2½ cm dikke slang 8 cm vanuit het midden.
Maar ik was verbaasd hier 4 andere wagens met hetzelfde probleem te zien zonder dat de eigenaren er van bewust zijn.
Dat er al eerder over gemeld is moet ik bekennen dat ik dat niet heb gezien. Ik heb voor dit geen zoek functie gedaan, doch vond probleem groot genoeg met de mogelijke gevolgen om het hier (dan weer) onder de aandacht te brengen.
BUPHO sunblockers gemaakt van Australisch schaduwdoek,
De lichtste en beste cabine zomer isolatie verkrijgbaar voor over 40 intregaal en fabrieks cabines.
Gebruikersavatar
kasperexsis
Berichten: 41
Lid geworden op: zo 29 mei 2011, 17:08
Locatie: Dalfsen (Parel aan de Vecht)

Re: Water lekt over motor



Bericht door kasperexsis »

Door mij geplaatst origineel onderdeel bij verkrijgbaar Citroën dealer.

Lekbakje met montageset en afwateringslang.

Het werkt TOP Afbeelding Groet Kasper Afbeelding

Verstuurd vanaf mijn SM-T580 met Tapatalk

nunc aut nunquam
Gebruikersavatar
hathi
Berichten: 13343
Lid geworden op: di 07 dec 2010, 14:53
Locatie: ASTEN

Re: Water lekt over motor



Bericht door hathi »

Deed men vroeger ook,als een motor olie lekte,moest wel van tijd tot tijd geledigd,worden ,….“ja de vooruitgang „..het hoeft niet meer geledigd te worden:-B
Hans
Gebruikersavatar
henk en lila
Berichten: 3874
Lid geworden op: vr 10 okt 2008, 13:19
Locatie: Oost Noord-Brabant (NL)
Contacteer:

Re: Water lekt over motor



Bericht door henk en lila »

Dat bakje is één van de standaard modificaties voor dit type maar die komen er niet automatisch op.
Groet, Henk
nu: Citroën Jumper L2H2 (2008) zelfbouw; daarvoor: Toyota Hiace LWB (2000) (hoog dak).
Gebruikersavatar
jan-
Berichten: 2606
Lid geworden op: za 18 jun 2011, 18:48
Locatie: Harderwijk

Re: Water lekt over motor



Bericht door jan- »

Ik heb een Ducato 2.3 uit 2012. Wat zou er dan nog meer moeten gebeuren? De plastic kap op het motorblok zit er al op. Aan de zijkanten zitten al dikke afvoerslangen. Ik had begrepen dat je met dit bakje de plastic kap onderaan de ruit niet meer hoefde te kitten (gaat toch weer loszitten).

En klopt dat het bakje met slang ruim €100 kost (exclusief montage)? Of b.v. op ebay nog voordeliger? En misschien is iemand nog handig geweest met een 3D printer? Of zelf een bakje gemaakt?

Hier nog een document in het duits voor het vergroten van de waterafvoer aan de zijkanten en een kap over het motorblok: http://avionis.de/Carado/WassereinbruchDucato.pdf Dat komt uit 2017, toen hadden ze denk ik nog geen lekbakje.
Mijn 1e camper: viewtopic.php?t=8447705
Mijn 2e camper: viewtopic.php?t=8484909
Gebruikersavatar
Bob Diesel
Berichten: 31863
Lid geworden op: do 15 sep 2005, 16:31
Locatie: limbabwe
Contacteer:

Re: Water lekt over motor



Bericht door Bob Diesel »

Deze oplossing vond ik top ,van Jaap

viewtopic.php?p=2244269#p2244269
Groetje's
Bob
Afbeelding

Reisverslagen ed
https://freubels-van-elly.jouwweb.nl

Today ,is Yesterday,s .Tomorrow
Gebruikersavatar
bently
Berichten: 2437
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 10:52
Locatie: Wijlre

Re: Water lekt over motor



Bericht door bently »

Lekbakje was er zo'n 12 jaar geleden ook al. Alleen bij Fiat wisten ze dat niet. :thumbdown:
Groeten, Henk Geurts

Hymer Tramp 654 SL - Fiat Ducato 250 - 2.3 Multijet - 157 pk - 2008

http://mooimooimoi.blogspot.nl/

http://mooimoimooi.blogspot.nl/
Plaats reactie