Extra steun voor fietsenrek

Technische vragen en oplossingen.
Motor, chassis, carrosserie en apparatuur als koelkasten e.d.
Plaats reactie
Gebruikersavatar
RobMG
Berichten: 249
Lid geworden op: di 19 apr 2016, 20:58
Locatie: Hoevelaken

Extra steun voor fietsenrek



Bericht door RobMG »

Goedenavond allen, mijn Fiat/Elnagh 244 2,8 JTD uit 2006 is uitgevoerd met een fietsenrek, welk gemonteerd is aan de achterwand. Ik ben wat benauwd om hier 2 elektrische fietsen op te zetten. Onverwachte hobbels met wat te hoge snelheid genomen kunnen m.i. tot nare gevolgen leiden, ik ben daar niet zo gerust op. Nu is het zo, dat het kentekenbewijs van mijn camper aangeeft dat er 0 kg getrokken mag ( en MTM 3400 kg)worden, ook he COC geeft ditzelfde aan. De montage van een trekhaak waar ik het fietsenrek extra op zou kunnen afsteunen is dus niet haalbaar. Nu denk ik erover om op de een of andere manier een aluminium constructie aan het huidige onderstel te laten aanbrengen. Op deze manier kan ik toch een ondersteuning van het fietsenrek maken en kan ik nar mijn idee met een veilig gevoel mijn 2 e fietsen vervoeren. Qua totaalgewicht is het geen probleem, vakantieklaar met 2 fietsen gewogen 3100 kg, zeg met 2 personen 3200 kg. Heeft iemand dit eerder gezien of gedaan? Zo ja, weet iemand een een adres ergens in midden Nederland, waar ik dit zou kunnen laten uitvoeren? Bij voorbaat dank. Groet Rob
isoplus
Berichten: 6339
Lid geworden op: do 15 nov 2012, 22:08
Locatie: Achterhoek

Re: Extra steun voor fietsenrek



Bericht door isoplus »

Je mag wel een trekhaak plaatsen maar er niets mee trekken (voorlopig).
Op de geplaatste trekhaak ga je fietsen plaatsen en niets mee trekken.
Als je een normaal Fiatchassis hebt is plaatsen van een trekhaak al helemaal geen probleem.
Informeer eens bij de RDW waar dat niets trekken op gebaseerd is.
AadenAnke
Berichten: 13175
Lid geworden op: do 14 aug 2014, 17:41
Locatie: Hoekse Waard

Re: Extra steun voor fietsenrek



Bericht door AadenAnke »

@RobMG ons forumlid Arli in Schagenbrug kijk eens op www Arli en er gaat een wereld voor je open

Gr Aad
roma
Berichten: 4523
Lid geworden op: ma 29 mei 2006, 22:45

Re: Extra steun voor fietsenrek



Bericht door roma »

Beetje knutselen. Zelf een steuntje maken. Ondersteuning is snel weg te halen dmv vleugelmoeren.
Afbeelding

Doorzwiepen is nagenoeg uitgesloten. Heb je niet zo'n ladder, dan bevestig je de steun aan de achterbumper. Beetje creatief denken.
Wel een borgmoertje om lostrillen van de vleugelmoer te voorkomen.
Afbeelding
Gebruikersavatar
EasyBee
Berichten: 8371
Lid geworden op: vr 01 jan 2016, 18:44
Locatie: Veluwe

Re: Extra steun voor fietsenrek



Bericht door EasyBee »

Optie 1) een chassisdrager van Arli of Memo of soortgelijk.
Optie 2) een trekhaak, want zo lang er geen aanhanger aan zit maar een fietsendrager op, maakt dat niets uit. Ze kunnen je niets maken.
Optie 3) Optie zoals Roma hierboven beschrijft, eventueel de bovenste bevestigingspunten verstevigen door drager te demonteren en aan de binnenkant veel grotere (bijvoorbeeld aluminium) lat te monteren op de plaats van die kleine plaatjes die er nu zitten. Heeft bij ons jaren goed gewerkt.
Hymer B694 op Ducato 230 2.5 TDI met AL-KO tandem as chassis.
Gebruikersavatar
PaulBng
Berichten: 22715
Lid geworden op: zo 20 okt 2013, 21:42
Locatie: Leiden

Re: Extra steun voor fietsenrek



Bericht door PaulBng »

Ik meen eens ergens gelezen te hebben, dat er trekhaak kogels bestaan waar een uitstulping op zit, zodat je er wel een fietsdrager op kunt zetten, maar geen aanhanger aan kunt hangen.

Mss een idee om discussies te voorkomen?


Paul
Bas R
Berichten: 77
Lid geworden op: za 29 aug 2015, 21:16

Re: Extra steun voor fietsenrek



Bericht door Bas R »

zou gewoon een trekhaak monteren en daar een fietsendrager op plaatsen, sowieso beter voor de deuren van je bus.
Je trekt niets en bent dus niet in overtreding, wel komt het gewicht van de trekhaak+fietsenrek en fietsen bovenop het gewicht van je bus, je mag dan niet over de 3300kg gaan, zoals op je kentekenbewijs vermeld staat.
Mocht je nog een andere auto hebben met trekhaak dan kun je het fietsenrek daarop ook altijd nog gebruiken, extra voordeel.
Gebruikersavatar
Peter LMC
Berichten: 10098
Lid geworden op: wo 14 mei 2003, 20:51
Locatie: Parel van de kempen
Contacteer:

Re: Extra steun voor fietsenrek



Bericht door Peter LMC »

Dat heb je goed gelezen Paul. :thumbup:
Wordt dikwijls gebruikt voor voertuigen waar geen trekhaak onder mag.
Maar dan kan men er weer wel een fietsendrager op monteren.
Gebruikersavatar
Camperic
Berichten: 5611
Lid geworden op: zo 02 aug 2015, 10:27
Locatie: City of Mars

Re: Extra steun voor fietsenrek



Bericht door Camperic »

Zeker als je niets anders met de trekhaak kunt of wilt doen zou ik een drager op chassis kiezen.
Voor mij geen rek meer op achterwand en ben zeer tevreden over de Memo RevoStar.
Eric

Adria Compact DL Plus 2021 160pk 9v automaat
myway
Berichten: 15458
Lid geworden op: wo 31 mei 2006, 21:07

Re: Extra steun voor fietsenrek



Bericht door myway »

Maar als ik naar de avatar van TS kijk is het helemaal geen buscamper
Gebruikersavatar
ducati 900
Berichten: 7470
Lid geworden op: zo 09 mar 2008, 10:24
Locatie: Garyp

Re: Extra steun voor fietsenrek



Bericht door ducati 900 »

Er zijn ook trekhaken met een losse kogel.

Ben.
Hymer 581 '79 op Bedford onderstel met een 2.2 CIH injectiemotor van Opel ( 115 pk).
Gebruikersavatar
Bas vd laar
Berichten: 6228
Lid geworden op: ma 28 okt 2013, 14:41
Locatie: Prachtig Brabant

Re: Extra steun voor fietsenrek



Bericht door Bas vd laar »

Maar als ik naar de avatar van TS kijk is het helemaal geen buscamper
Precies! :-B

Maak een fietsen/scooterdrager die je erin schuift. Aan de chassisbalken maak je dan steunen.
Supersterk en afneembaar.
Staan er vele op marktplaats
Plaats reactie